Rådgiver en psykolog?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Flisseline
Kort karma: 2
Likede indlæg: 15

Rådgiver en psykolog?

Indlægaf Flisseline » 9. maj 2016, 11:51

Jeg har været på den "gamle" debat og læst med her i et stykke tid, men dette er mit første indlæg her.

Jeg blev mor for to år siden, og jeg er meget lykkelig over det. Dog har det været svært for mig, og jeg føler ikke at jeg kan finde mig selv igen efter det. I starten var det naturligt nok, tænker jeg, men nu er der gået to år, og jeg er stadig helt ved siden af mig selv. Derfor tænker jeg at opsøge noget professionel hjælp udefra. Min mor har foreslået en coach, men jeg tænker selv på en psykolog.

Moderskabet har gjort mig urimeligt usikker på mig selv og mine evner og beslutninger. Den erfaring jeg har med en coach, har været at jeg selv er kommet frem til svarene med coachen som støtte. Men jeg har ikke brug for selv at komme med svarene, for jeg vil ikke stole på de svar lige nu. Derfor kunne jeg godt tænke mig at tale med en som jeg i højere grad ser som en autoritet. (Ja, jeg kan godt selv se det ironiske i at opsøge en autoritet der kan lære mig at jeg selv har autoritet ...).

Så: Hvordan er det at være til psykolog? Stiller de de rette spørgsmål som en coach og lader en selv komme med svarene? Eller tror I at man rent faktisk kan få nogle gode råd med på vejen?
0
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1386

Re: Rådgiver en psykolog?

Indlægaf D.itsen » 9. maj 2016, 12:01

Jeg har aldrig været ved coach men ved 3 psykologer. Den ene gav mig intet, den anden var hyggelig men mest bare hyggesnak og den tredje var intet mindre end genial. Hun var rigtig god til at bore og spørger ind og pressede en til at se på mønstre og årsager. Det var mest mig der kom med svarerne, men jeg er ret overbevist om at en god psykolog også vil bore i hvorfor du ikke stoler på dine egne svar.
Ved ikke om det på nogen måde var svar på det du spurgte efter, men prøve at ring til en psykolog og hør hvad vedkommende har at sige om det. Kemi betyder bare så meget
0
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Flisseline

Indlægaf Flisseline » 9. maj 2016, 12:02

D.itsen skrev:Jeg har aldrig været ved coach men ved 3 psykologer. Den ene gav mig intet, den anden var hyggelig men mest bare hyggesnak og den tredje var intet mindre end genial. Hun var rigtig god til at bore og spørger ind og pressede en til at se på mønstre og årsager. Det var mest mig der kom med svarerne, men jeg er ret overbevist om at en god psykolog også vil bore i hvorfor du ikke stoler på dine egne svar.
Ved ikke om det på nogen måde var svar på det du spurgte efter, men prøve at ring til en psykolog og hør hvad vedkommende har at sige om det. Kemi betyder bare så meget

Var den sidste i Odense?
0
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1386

Indlægaf D.itsen » 9. maj 2016, 12:04

Flisseline skrev:
D.itsen skrev:Jeg har aldrig været ved coach men ved 3 psykologer. Den ene gav mig intet, den anden var hyggelig men mest bare hyggesnak og den tredje var intet mindre end genial. Hun var rigtig god til at bore og spørger ind og pressede en til at se på mønstre og årsager. Det var mest mig der kom med svarerne, men jeg er ret overbevist om at en god psykolog også vil bore i hvorfor du ikke stoler på dine egne svar.

Var den sidste i Odense?

Ja. Tjek grønt kort til dit startoplæg
0
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Indlægaf MissDitte » 9. maj 2016, 12:25

Jeg kan godt lide, at psykolog i modsætning til coach er en beskyttet titel (det mener jeg ikke coach er). Derfor tror jeg, at de ved mere om sære hoveder. Og hvis du finder en god en, kan I sagtens i fællesskab finde frem til nogle svar.
2
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 299
Likede indlæg: 3025

Indlægaf vibbsen » 9. maj 2016, 12:40

Jeg har gået hos psykolog 2 gange. Og begge gange har det være kognitiv terapi. Og det har jeg haft stor glæde af... Den sidste sågar det der hedder værdibaseret kognitiv terapi...Hvilket er ikke mindre end genialt....Det forløb gjorde at alle brikkerne faldt på plads for mig....Hvilket jo i bund og grund er det vigtigste. Men det var hårdt arbejde...For kognitiv terapi handler jo netop om at komme med svarerne selv...Fordi det giver indsigt. "Hvorfor tror du at du reagerer som du gør"....Find svaret på det, og du får svaret på hvordan du skal mod-reagerer når du mærker at du begynder at reagerer som du gør....

Jeg har iøvrigt også gået hos en psykiater i forbindelse med en let depression. Her fik jeg alle svarene serveret. Det kunne jeg ikke bruge til en skid. Det kan jeg se bagefter. Man er nødt til at komme ned i maven og føle efter hvad der er rigtigt for en. Havde jeg været hos den sidste psykolog i efteråret '13 da jeg gik hos psykiateren, så tror jeg faktisk at jeg kunne have undgået at gå ned med stress.......For set i bagspejlet, så startede den deroute som resulterede i at jeg røg ned med stress i sommeren '15 allerede der....Det er sgu skræmmende....

Coach ville jeg ikke bruge til den slags. Enhver kan betale mellem 20 og 60.000 kroner for at blive coach....
1
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
paint
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2386

Indlægaf paint » 9. maj 2016, 13:01

Flisseline skrev:Jeg har været på den "gamle" debat og læst med her i et stykke tid, men dette er mit første indlæg her.

Jeg blev mor for to år siden, og jeg er meget lykkelig over det. Dog har det været svært for mig, og jeg føler ikke at jeg kan finde mig selv igen efter det. I starten var det naturligt nok, tænker jeg, men nu er der gået to år, og jeg er stadig helt ved siden af mig selv. Derfor tænker jeg at opsøge noget professionel hjælp udefra. Min mor har foreslået en coach, men jeg tænker selv på en psykolog.

Moderskabet har gjort mig urimeligt usikker på mig selv og mine evner og beslutninger. Den erfaring jeg har med en coach, har været at jeg selv er kommet frem til svarene med coachen som støtte. Men jeg har ikke brug for selv at komme med svarene, for jeg vil ikke stole på de svar lige nu. Derfor kunne jeg godt tænke mig at tale med en som jeg i højere grad ser som en autoritet. (Ja, jeg kan godt selv se det ironiske i at opsøge en autoritet der kan lære mig at jeg selv har autoritet ...).

Så: Hvordan er det at være til psykolog? Stiller de de rette spørgsmål som en coach og lader en selv komme med svarene? Eller tror I at man rent faktisk kan få nogle gode råd med på vejen?

Du er den eneste, der kan komme med svarene
. En (god) psykolog, kommer ikke med svar, eller 'gode råd' men stiller de 'rigtige' spørgsmål, på en måde og på et tidspunkt, hvor du selv kan finde/erkende, de 'rigtige' svar. Ingen har glæde af andres erkendelser, men alle har glæde af deres egne. Det er det, der bygges op i selve processen hen mod 'svarene'/indsigten, der for alvor kan flytte/ændre noget. Derfor har (omend) velmente anvisninger, gode råd etc. ikke den store værdi, fordi den forudgående, meget personlige og stærkt individuelle proces, ikke har været der.

Men det kræver ofte en erfaren/rutineret psykolog at 'følge' klienten hen til den/de problemstilling(er), der gerne skulle munde ud i nogle svar/indsigter etc.

Jeg vil selvfølgelig, til enhver tid mene, at psykologer er de rigtige til dén slags opgaver. (jeg skal ikke kunne afvise at min mening er præget af mit fag. ;) )
7
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1915

Indlægaf Purple Haze » 9. maj 2016, 15:35

Jeg vil kalde det indirekte rådgivning.

Har selv gået til en psykolog der var uhyggelig god til at aflæse mig.
Da jeg havde talt med hende i en halv time spurgte hun om jeg havde været indlagt på hospital i en længere periode da jeg var omkring 7 år, fordi det forklarede en del ting i mine tankemønstre.
Derudover kunne hun provokere mig lige til grænsen af hvor jeg ikke gad se hende igen, men nok til at jeg fik "låst op" for et eller andet der blokerede at jeg ikke blev vred, selvom jeg burde gøre det.

Det bedste jeg nogensinde har gjort var at se hende.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Flisseline

Indlægaf Flisseline » 9. maj 2016, 17:43

Tak for jeres svar :)

Det virker som om det er ret entydigt at det er en psykolog jeg skal opsøge.

Umiddelbart har jeg tænkt at lade sommeren gå og så starte op på det (nu får jeg det til at lyde som en hobby - måske liiiige frisk nok) 1. september eller sådan noget.
1
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4107

Indlægaf Viskelæder » 9. maj 2016, 18:36

Enig med de andre. Psykologer giver ikke svarene, men vi kan udforske spørgsmålene sammen med klienterne og vejlede klienten i retning af at finde svarene i sig selv. Men der vil naturligvis være individuelle forskelle ved hver psykolog, nogle er mere rådgivende, andre er meget mere stille og lyttende.

Husk på, at der kan være lang ventetid ved en psykolog, så det er nok en god idé at kontakte en snart, hvis du gerne vi starte op i september.
0
Brugeravatar
Flisseline

Indlægaf Flisseline » 9. maj 2016, 19:22

Viskelæder skrev:Enig med de andre. Psykologer giver ikke svarene, men vi kan udforske spørgsmålene sammen med klienterne og vejlede klienten i retning af at finde svarene i sig selv. Men der vil naturligvis være individuelle forskelle ved hver psykolog, nogle er mere rådgivende, andre er meget mere stille og lyttende.

Husk på, at der kan være lang ventetid ved en psykolog, så det er nok en god idé at kontakte en snart, hvis du gerne vi starte op i september.

Det anede jeg ikke! Tak.
0

Tilbage til "Livets forhold"