Er du engelsklærer?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Jacobsen81
Indlæg: 135
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 8
Likede indlæg: 68

Er du engelsklærer?

Indlægaf Jacobsen81 » 10. maj 2016, 14:56

Jeg er bekymret for mine datters engelskkundskaber, og vil gerne hjælpe hende lidt på vej. Hun går i 5.klasse.

Jeg vil gerne have nogle råd til hvordan jeg bedst hjælper hende, udover ved at gennemgå det de har lavet i skolen, hvilket er meget sparsomt..

Anybody?
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 586
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1126

Re: Er du engelsklærer?

Indlægaf Neenah » 10. maj 2016, 14:57

Hvad er det du specifikt er bekymret for? Ordforråd, mod til at tale engelsk, grammatik, andet?
0
Rakel
Indlæg: 2997
Tilmeldt: 13. aug 2015, 20:27
Kort karma: 423
Likede indlæg: 3113

Re: Er du engelsklærer?

Indlægaf Rakel » 10. maj 2016, 15:00

Hvad er din bekymring konkret?har du talt med din datters underviser?
0
Jacobsen81
Indlæg: 135
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 8
Likede indlæg: 68

Re: Er du engelsklærer?

Indlægaf Jacobsen81 » 10. maj 2016, 21:43

Det er ordforråd og grammatik. Hun føler sig dårlig til engelsk.
0
Rakel
Indlæg: 2997
Tilmeldt: 13. aug 2015, 20:27
Kort karma: 423
Likede indlæg: 3113

Re: Er du engelsklærer?

Indlægaf Rakel » 11. maj 2016, 06:41

Har du talt med læreren? Ellers kan I jo se fx tegnefilm på engelsk uden danske undertekster, løse små spil, høre britiske børne/ungdomsmusik og læse bøger sammen på engelsk. Skrive små sætninger sammen etc..

Men til en start ville jeg tale med læreren om, hvordan det går og høre hendes/hans bud og tage udgangspunkt i det.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 5739
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10280

Re: Er du engelsklærer?

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. maj 2016, 06:52

At din datter føler sig dårlig til engelsk kan have forskellige årsager.
Det kan handle om, at hun føler, at undervisningen er for svær og/eller uklar, men det kan også være, at hun gerne vil lære mere end der, hvor klassen samlet set er nået til.
Det finder du ud af ved både at tale med hende, som du gør nu, og læreren.

Jeg synes ikke, at man skal bruge ministeriets Fælles Mål til at punke sine børns lærere med, for der kan være gode grunde til, at en elev eller en klasse ikke er nået lige så langt, som skemaet viser, at man helst skal, men som inspiration og et fundament for dialog med skolen, vil du måske finde det relevant at se lidt nærmere på rammerne:
http://www.emu.dk/sites/default/files/E ... 202016.pdf
1
Je suis un tableau noir.
Peanutbutt
Indlæg: 86
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 10
Likede indlæg: 141

Re: Er du engelsklærer?

Indlægaf Peanutbutt » 11. maj 2016, 07:03

Har du en fornemmelse af, hvordan hun bedst lærer? Om det er ved at læse, høre, skrive eller tale f.eks.? Hvis hun skal stave på dansk, ser hun så ordene for sig, eller kan hun høre det eller noget andet?

Jeg blev først rigtig god til engelsk, da jeg begyndte at læse engelske romaner i 8. klasse, da det åbenbart er den måde, jeg bedst lærer sprog, og det hjælper selvfølgelig, at vi jo også hører engelsk musik og ser engelske film og serier, så det er nemmere at genkende ordene). Da jeg havde et stort ordforråd, blev jeg meget bedre til at tale og skrive engelsk. En veninde lærte godt fransk ved at se Sex and the City-serien med fransk tale og danske (eller engelske?) undertekster (altså udover skolearbejdet). En anden jeg gik i skole med, skrev alle mulige sangtekster ind på computeren og fik på den måde lært engelsk bedre.
0
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 754
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 293
Likede indlæg: 2228

Re: Er du engelsklærer?

Indlægaf Mulan » 12. maj 2016, 05:46

Et af de allervigtigste aspekter i en læringsproces, det er at eleven selv skal producere stoffet. Det er her vi lærer. En anden ting er at intensitet fremmer læring, dvs. at det er bedre med fx en uge, hvor i intensivt træner engelsk fx 3 dage med 2 timer pr. gang og så holder en pause, end det er at sprede samme 6 timer ud over en måned.
Ved ordforråd kan samtale på engelsk være en rigtig god ting. Her kan du som voksen finde kategorier, som i skal tale om. Det kan fx være "Steder jeg gerne vil se" "Fortæl om din yndlingsfilm" "Fortæl om hvad der gør dig glad" <-- disse kategorier skal være noget der interesserer din datter, så virker de bedst :) Undlad for mange ja/nej spørgsmål og stop, når din datter ikke orker mere. Elevens egen motivation er nøgle til succes :) Efter i har prøvet det et par gange, så kan du lade hende vælge kategorier og forberede oplæg, som i skal tale og debattere om.

Du kan også få hende til at læse lidt fra bøger, der passer til hendes interesser, som hun så skal lave oplæg om og i bagefter kan diskutere. Husk hele tiden at være hundrede % åben omkring, hvorfor det er i gør det her, sig at hun er medansvarlig for processen, at det er noget i sammen skal arbejde på og at du gerne vil hjælpe hende, men hun får det ud af det, som hun selv lægger i. Få hende til at tage medansvar - det er nemlig endnu en af de ting, som er vigtig i læringsprocessen.

Igen, det vigtigste er, at din datter selv bearbejder og PRODUCERER stof.
2
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "

Tilbage til "Generelt"