Forståelse for psykisk syge?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Forståelse for psykisk syge?

Indlægaf gnostic » 10. maj 2016, 16:57

Jeg får ofte at vide i den virkelige verden, at grunden til at mange mennesker udtaler sig negativt om psykisk syge som har funktionsnedsættelser pga. samme, og kalder os for samfundsnassere der bare skal "ud og bestille noget" er fordi de ikke har forståelse for vores situation.

Jeg er dybt uenig i den antagelse. Jeg synes det er alt for naivt at tro, at 90 % af verdens befolkning mangler forståelse for noget, der rammer så mange mennesker.

Særligt set i lyset af de mange oplysningskampagner.

Jeg er 100 % overbevist om, at folk udtaler sig som de gør over for psykisk syge, er fordi folk VED at de gør ondt værre for psykisk syge, og de synes det er sjovt at se os lide, derfor gør de det.

Eksempel:

Når Joachim B. Olsen udtaler sig om, at psykisk syge førtidspensionister skal revurderes er det jo ikke fordi han ikke godt ved at det trigger en masse angst hos os, eller fordi han er ligeglad med om vi får angst af, at blive sendt ud i noget vi ikke kan klare, og skal stresse op over alt muligt.

Joachim B. Olsen siger det NETOP fordi han godt ved, at vi får det skidt af det, og han synes det er skide hamrende sjovt at køre os ned i sølet - og i visse tilfælde - på randen til selvmord. Han synes det er sjovt. Og det samme synes alle de, som er enige med ham.

Joachim B. Olsen er jo ikke dum/uvidende. Han er fandens snu.

Det har intet somhelst at gøre med, at folk vil spare penge og få en skattelettelse. Det er det måske også, men det kommer kun i anden række. I første række står morskaben over at se os lide.

Ligesom når børn mobber en svag elev i skolegården er det jo ikke fordi de ikke godt ved at det gør ondt på offeret, de gør det NETOP fordi det gør ondt på offeret, og DERFOR mobber de.

Sådan er 90 % af verdens befolkning, for mindst 90 % har prøvet at mobbe.
1
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3125

Re: Forståelse for psykisk syge?

Indlægaf Rakel » 10. maj 2016, 17:10

Nul. I øvrigt mødes lige så mange med somatiske sygdomme (og ja, der er mange usynlige somatiske diagnoser) med de samme fordomme, som du lister op her.
Jeg tror mere på uvidenhed og ubetænksomhed end på, at 90% af verdens befolkning bevist mobber mennesker med en psykiatrisk diagnose for egen morskabs skyld. Tror man på det, så tangerer det paranoia.
16
gnostic

Indlægaf gnostic » 10. maj 2016, 17:27

Rakel skrev:Nul. I øvrigt mødes lige så mange med somatiske sygdomme (og ja, der er mange usynlige somatiske diagnoser) med de samme fordomme, som du lister op her.

Det gør det ikke bedre. Tværtimod.

Rakel skrev:Jeg tror mere på uvidenhed og ubetænksomhed end på, at 90% af verdens befolkning bevist mobber mennesker med en psykiatrisk diagnose for egen morskabs skyld. Tror man på det, så tangerer det paranoia.

Fortæl mig venligst hvordan det kan være uvidenhed og ubetænksomhed, når der har været den ene oplysningskampagne efter den anden, og viden om psykiske sygdomme er meget udbredt?

Jeg kan huske en artikel fra starten af 2000, hvor en sessionslæge beklagede sig over, at psykisk syge undslipper værnepligten. Han mente at det var et problem. Det kan umuligt være uvidenhed, for han var jo læge. Dermed må det være fordi han syntes at det ville være sjovt at se de psykisk syge bryde sammen. Jeg kan ikke se andre muligheder.

En historie fra 2003 fortalte netop om en psykisk syg som var indkaldt til værnepligt. Han brød sammen gentagende gange og var endda indlagt på psyk. Alligevel skulle der gå adskillige måneder på den måde, før han blev hjemsendt. Det kalder jeg ikke uvidenhed. Det kalder jeg direkte ondskab.
1
Rakel

Indlægaf Rakel » 10. maj 2016, 17:29

gnostic skrev:
Rakel skrev:Nul. I øvrigt mødes lige så mange med somatiske sygdomme (og ja, der er mange usynlige somatiske diagnoser) med de samme fordomme, som du lister op her.

Det gør det ikke bedre. Tværtimod.

Rakel skrev:Jeg tror mere på uvidenhed og ubetænksomhed end på, at 90% af verdens befolkning bevist mobber mennesker med en psykiatrisk diagnose for egen morskabs skyld. Tror man på det, så tangerer det paranoia.

Fortæl mig venligst hvordan det kan være uvidenhed og ubetænksomhed, når der har været den ene oplysningskampagne efter den anden, og viden om psykiske sygdomme er meget udbredt?

Jeg kan huske en artikel fra starten af 2000, hvor en sessionslæge beklagede sig over, at psykisk syge undslipper værnepligten. Han mente at det var et problem. Det kan umuligt være uvidenhed, for han var jo læge. Dermed må det være fordi han syntes at det ville være sjovt at se de psykisk syge bryde sammen. Jeg kan ikke se andre muligheder.

At folk er uenige med dig er ikke ensbetydende med mobning.
Du trænger til at justere dit verdensbillede, når du mener, at alle i verden (nå stort set alle - ihvertfald 9 ud af 10 mennesker) mobber andre med diagnoser for sjov.
4
gnostic

Indlægaf gnostic » 10. maj 2016, 17:35

Rakel skrev:At folk er uenige med dig er ikke ensbetydende med mobning.

Der er i denne verden tre ting: Meninger, antagelser/teorier og fakta.

Viden om sygdom, det være sig fysisk eller psykisk, er som regel fakta. Gør man noget, der strider imod den erfaring for hvad der er godt/skidt for den syge, og gør det stik modsatte, så handler man ikke ud fra Meninger, ej heller fra antagelser, men ud fra faktuelle oplysninger om hvordan man kan behandle andre mennesker så slemt som muligt.

Hvorledes er dette IKKE mobning?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 195
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2346

Indlægaf Studsgaard » 10. maj 2016, 17:37

Bare fordi du ikke kan se andre muligheder end ondskab, så er det jo ikke nødvendigvis sandheden.

Mener du helt seriøst at 90% af alle mennesker er onde og generelt ønsker andre ondt?

Mit livssyn og syn på andre mennesker er helt modsat. Jeg tror netop på andre både voksne og børn (som du nævner bevidst ønsker andre børn ondt via mobning) generelt er gode og gerne vil være gode ved hinanden.

At mange handler ud fra de få (ofte forkerte) oplysninger de har om det svært emne som psykisk og fysisk sygdom. Og mange ting bliver gjort pga manglende viden og misforståelser.

Jeg har selv ADHD i familien. Og næsten alle vi møder har så mange forkerte ider om hvad det er, trods masser oplysning og info frit tilgængeligt på nettet. Men man sætter sig ikke grundigt ind i det før det er nødvendigt. Så oplysningskampagner giver jeg ikke rigtig noget for. Derimod virker diverse mediers dårlige hetz ture desværre alt for godt. Fordi de netop videreføre mangelfulde og noglegange forkerte oplysninger.
5
Rakel

Indlægaf Rakel » 10. maj 2016, 17:39

gnostic skrev:
Rakel skrev:At folk er uenige med dig er ikke ensbetydende med mobning.

Der er i denne verden tre ting: Meninger, antagelser/teorier og fakta.

Viden om sygdom, det være sig fysisk eller psykisk, er som regel fakta. Gør man noget, der strider imod den erfaring for hvad der er godt/skidt for den syge, og gør det stik modsatte, så handler man ikke ud fra Meninger, ej heller fra antagelser, men ud fra faktuelle oplysninger om hvordan man kan behandle andre mennesker så slemt som muligt.

Hvorledes er dette IKKE mobning?

At fastholde at 90% af verdens befolkning mobber en befolkningsgruppe med psykiatriske diagnoser vidner om ikke at besidde hverken fakta, viden eller erfaring om emnet. Det peger nærmere på en vrangforestilling.
6
gnostic

Indlægaf gnostic » 10. maj 2016, 17:41

Studsgaard skrev:Bare fordi du ikke kan se andre muligheder end ondskab, så er det jo ikke nødvendigvis sandheden.

Mener du helt seriøst at 90% af alle mennesker er onde og generelt ønsker andre ondt?

Mit livssyn og syn på andre mennesker er helt modsat. Jeg tror netop på andre både voksne og børn (som du nævner bevidst ønsker andre børn ondt via mobning) generelt er gode og gerne vil være gode ved hinanden.

At mange handler ud fra de få (ofte forkerte) oplysninger de har om det svært emne som psykisk og fysisk sygdom. Og mange ting bliver gjort pga manglende viden og misforståelser.

Jeg har selv ADHD i familien. Og næsten alle vi møder har så mange forkerte ider om hvad det er, trods masser oplysning og info frit tilgængeligt på nettet. Men man sætter sig ikke grundigt ind i det før det er nødvendigt. Så oplysningskampagner giver jeg ikke rigtig noget for. Derimod virker diverse mediers dårlige hetz ture desværre alt for godt. Fordi de netop videreføre mangelfulde og noglegange forkerte oplysninger.

Til det markerede:

Har du overvejet muligheden for, at denne hetz i medierne kunne være målrettet og udvalgt bevidst, fordi journalisterne synes det er sjovt?

Når folk mobber andre, det kan være i skolen, på arbejdet eller andre steder, så griner de jo ofte. Det må være fordi de synes det er sjovt.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 195
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2346

Indlægaf Studsgaard » 10. maj 2016, 17:44

gnostic skrev:
Studsgaard skrev:Bare fordi du ikke kan se andre muligheder end ondskab, så er det jo ikke nødvendigvis sandheden.

Til det markerede:

Har du overvejet muligheden for, at denne hetz i medierne kunne være målrettet og udvalgt bevidst, fordi journalisterne synes det er sjovt?

Når folk mobber andre, det kan være i skolen, på arbejdet eller andre steder, så griner de jo ofte. Det må være fordi de synes det er sjovt.

Ja og jeg tror igen det er baseret på manglende viden. Og at mange online medier slet ikke er baseret på opsøgende journalistik men viderførsel af andre opslag på andre medier. Klik-bait og lignende.

Jeg tror ikke på den med mobning.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4108

Indlægaf Viskelæder » 10. maj 2016, 17:45

Det er en meget umoden og paranoid tankegang at have. Selvfølgelig er 90% af befolkningen ikke ondskabsfulde eller ønsker andre ondt. De fleste er uvidende, og mange er bare sig selv nærmest. Man kan godt være sig selv nærmest uden at ønske andre ondt.
Børn mobber ikke for at forårsage andre børn ondt. Der tillægger du børn nogle intentioner og evner til at forudse konsekvenser, som de ikke har.
10
Rakel

Indlægaf Rakel » 10. maj 2016, 17:46

gnostic skrev:

Til det markerede:

Så journalister (hvem af dem?) mobber nu en specifik gruppe kun for sjov? Istedet for at bruge deres faglighed?

Det er da en påstand, der mangler dokumentation.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 313
Likede indlæg: 5782

Indlægaf Animi » 10. maj 2016, 17:56

Dumme handlinger er ikke nødvendigvis definerende for ens person. Man kan gøre dumme og idiotiske ting, uden at man selv er dum og idiotisk.

Verden er ikke sort/hvid. Ja, der findes nogen mennesker der synes det er sjovt at se andre lide. Men det er sørme ikke 90% af verdens befolkning - ellers kunne jeg da godt tænke mig at se noget dokumentation for dette.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
gnostic

Indlægaf gnostic » 10. maj 2016, 18:09

Jeg overvejer at forlade tråden.
Jeg får det skidt af det.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 10. maj 2016, 18:18

gnostic skrev:Jeg overvejer at forlade tråden.
Jeg får det skidt af det.

Fornuftig og god beslutning. Især, hvis du reflektere over, hvorfor du får det dårligt og hvordan du kan undgå det. Og det tror jeg, at du gør.
1
Petrix
Kort karma: 25
Likede indlæg: 119

Indlægaf Petrix » 10. maj 2016, 19:20

gnostic skrev:

Til det markerede:

Nej, det er ikke fordi de synes det er sjovt. De mobber fordi de er usikre på sig selv eller fordi de vil hævde sig selv og dermed få en plads højere oppe i hirakiet.
Det handler oftest om dem selv. Det gør sig gældende alle steder i samfundet; på arbejdspladser, skoler, idrætsforeninger, debatter. Det gælder om at promoverer sig selv bedst muligt, og taberne er selvfølgelig altid de svageste.
2

Tilbage til "Livets forhold"