Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Mani » 12. maj 2016, 06:04

Altså for min skyld må de gerne have både huer & kørsel - det er bare ikke studenterhuer og studenterkørsel - for de er ikke studenter.

Jeg går fuldstændig ind for at fejre de unge mennesker og deres uddannelser - og ja, det larmer og skaber af og til lidt kø - i hvad? To uger om året? Jeg synes det er livsbekræftende - og tænker tilbage på hvor fed den tid var.
Jeg synes det er synd, hvis standard huer & traditioner tager over, hvor der har været andre traditioner før - hvis f.eks. slagternes bowler hat bliver skiftet ud - men ellers kunne jeg ikke være mere ligeglad. At erhvervsuddannelserne bruger en hue med et bånd på gør ikke min stx mindre værd.
1
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Indlægaf Fru Sunshine » 12. maj 2016, 06:04

fisken80 skrev:
Fru Sunshine skrev:
Sangius skrev:Jeg forstår ikke, at man gider gå op i det.

Forstår heller ikke de folk, der krampeagtigt holder fast i, at der er kæææmpe forskel mellem de forskellige studentereksamer. :træt3:

Generelt fatter jeg slet ikke, at det overhoved er muligt at gå op i, hvem der har en sømands-hue på, og hvem der ikke har, og hvem der kører i en lastbil, og hvem der ikke gør.

Der er forskel på ungdomsuddannelserne.
Stx, hf og htx er studentereksaminer. De andre er ikke, selv om de vil have huer på og lege, at de er.

Jeg forstår ikke, at det åbenbart er finere at være student, så erhvervsuddannelserne finder det nødvendigt at plagiere.

hhx er også en studentereksamen og det er eux også.

Jep. Jeg kunne bare ikke huske dem allesammen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1285

Indlægaf Thestral » 12. maj 2016, 07:34

Angelina skrev:Jeg tror bare jeg ligeså uforstående overfor dette som jeg er overfor studenterhuer til ikke-studenter .... og nu så studenterkørsel til ikke-studenter. Hvis man gerne vil være student, hvorfor bliver man så ikke det? Hvis man gerne vil have nogle traditioner for afslutning af sin uddannelse, hvorfor så ikke lave nogle, i stedet for at stjæle fra de andre?
Den tåler vidst en gentagelse
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2941

Indlægaf JoyNips » 12. maj 2016, 07:59

Jeg fatter ikke, at man gider at hidse sig op over det. Jeg er selv stx-student, men min hue bliver jo ikke mindre værd af at andre kan få en med en anden farve bånd på. Og min studenterkørsel var da ikke mindre sjov fordi dem fra HF, HTX og HHX også kørte studenterkørsel (hvilket de i hvert fald gjorde i 2004 da jeg blev student - og i øvrigt også sidste år i Kbh, jeg så da adskillige vogne).

At de andre ikke er en rigtig studentereksamen er sgu noget snobberi. Og hvad så om de ikke har haft obligatorisk idræt i 3 år! Det rager mig da en høstblomst. Lad dem nu fejre, at de er blevet færdige med deres ungdomsuddannelse, uanset hvad den måtte hedde.
5
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 31
Likede indlæg: 343

Indlægaf Daflo » 12. maj 2016, 08:11

Purple Haze skrev:Tror det er vejen mod enden.
Kan forestille mig at endnu flere vogne, larm og fulde unge mennesker går hen og bliver et problem.
Det er kun et spørgsmål om tid før der er nogen "studenter" kommer til skade, en eller flere "kommer til" at smide flasker eller andre ting ud af vognene så der er andre der kommer til skade og de efterlader så meget skrald at det bliver et problem.

Det er allerede på kanten af hvad folk kan/bør finde sig i som det er nu, og tvivler på at det bliver bedre af at endnu flere gør det.
Det skal siges at jeg bor i Kbh og her er allerede rigtig mange vogne i perioden. Pt er det på grænsen til at det går fra at være hyggeligt og livsbekræftende, til at det er irreterende, farligt og skaber trafikale problemer.

Tænker at der går et par år, så holder den brede befolkning op med at støtte det, og så går der lidt tid og så bliver det helt afskaffet. Og det er desværre typisk dansk. Der er ikke nogen der må have noget særligt, så skal alle have det - hvilket betyder at det ikke er særligt mere, og så kan det lige så godt afskaffes.
Egentlig er der sært at det har fået lov til at bestå så længe.

Jeg kan ellers godt lide konceptet og er ked af at være pessimistisk, men tror det her kommer til at ødelægge det helt.

Jeg er helt enig i dette her. Det er nemlig allerede et trafikalt problem og på grænsen til det irriterende når vognene har kørt nogle uger. Jeg er bange for opbakningen til den glade tradition forsvinder hvis der kommer flere vogne, og det synes jeg er synd.
2
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5758

Indlægaf Animi » 12. maj 2016, 08:14

Selvom jeg egentlig er ligeglad ned hvem der kører, er jeg alligevel bange for at det kan blive er problem som Purple Haze beskriver, hvis alle lige pludselig får lov til at køre (eksamens)vogn

For selvom det lige nu kun er 2årige ungdomsuddannelser der får lov, er det vel kun er spørgsmål om tid før flere og flere uddannelser får lov til det.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6035

Indlægaf LadyFox » 12. maj 2016, 08:20

Thestral skrev:
Angelina skrev:Jeg tror bare jeg ligeså uforstående overfor dette som jeg er overfor studenterhuer til ikke-studenter .... og nu så studenterkørsel til ikke-studenter. Hvis man gerne vil være student, hvorfor bliver man så ikke det? Hvis man gerne vil have nogle traditioner for afslutning af sin uddannelse, hvorfor så ikke lave nogle, i stedet for at stjæle fra de andre?

Men behøver det være fordi at man gerne vil være student? Kunne motivet ikke også være fordi man gerne ville ud og køre vogn?

Helt ærligt, det ser jo vildt sjovt ud.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1285

Indlægaf Thestral » 12. maj 2016, 08:24

LadyFox skrev:
Thestral skrev:

Men behøver det være fordi at man gerne vil være student? Kunne motivet ikke også være fordi man gerne ville ud og køre vogn?

Jeg forstår det bare ikke. Det må da være muligt at hver uddannelse har sine egne traditioner. Jeg får formentlig hug for det her,men jeg forstår simpelthen ikke at man er så ivrig efter at ligne "de andre".
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Mani

Indlægaf Mani » 12. maj 2016, 08:26

JoyNips skrev:Jeg fatter ikke, at man gider at hidse sig op over det. Jeg er selv stx-student, men min hue bliver jo ikke mindre værd af at andre kan få en med en anden farve bånd på. Og min studenterkørsel var da ikke mindre sjov fordi dem fra HF, HTX og HHX også kørte studenterkørsel (hvilket de i hvert fald gjorde i 2004 da jeg blev student - og i øvrigt også sidste år i Kbh, jeg så da adskillige vogne).

At de andre ikke er en rigtig studentereksamen er sgu noget snobberi. Og hvad så om de ikke har haft obligatorisk idræt i 3 år! Det rager mig da en høstblomst. Lad dem nu fejre, at de er blevet færdige med deres ungdomsuddannelse, uanset hvad den måtte hedde.

Men det er vel heller ikke HF, HTX og HHX der beklages over her, men erhvervsuddannelserne?
2
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2941

Indlægaf JoyNips » 12. maj 2016, 08:30

Mani skrev:
JoyNips skrev:Jeg fatter ikke, at man gider at hidse sig op over det. Jeg er selv stx-student, men min hue bliver jo ikke mindre værd af at andre kan få en med en anden farve bånd på. Og min studenterkørsel var da ikke mindre sjov fordi dem fra HF, HTX og HHX også kørte studenterkørsel (hvilket de i hvert fald gjorde i 2004 da jeg blev student - og i øvrigt også sidste år i Kbh, jeg så da adskillige vogne).

Men det er vel heller ikke HF, HTX og HHX der beklages over her, men erhvervsuddannelserne?

Nogen har jo ondt i røven over at nogensomhelst andre end STX-studenter får hue og lov til at køre.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2375

Indlægaf paint » 12. maj 2016, 08:33

- Sådan en studenterkørsel, som nu bliver til eksamenskørsel, er en festlig dansk tradition, og det er på høje tid, at flere unge får mulighed for at deltage i det, siger Hans Christian Schmidt.

Jeg synes at Venstre og Hans Christian Schmidt, skulle sige det som det var - nemlig at det er et biligt forsøg på at drysse sukker på den bitre pille, for alle dem som fremover, formentlig, ikke kan komme i gymnasiet pga. de øgede karakterkrav, der venter forude.
Det svarer lidt til at smide karameller ud af vinduerne inde på Christiansborg, i økonomiske krisetider.

http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... et-betyde/

Desuden, er det mildest talt en smule uheldigt (og dumt) at henvise til " en festlig dansk tradition", når det netop ikke er en tradition, for andre end folk med adgangsgivende eksaminer til Universitetet.

Tradition substantiv - fælleskøn:
"(kulturbestemt) skik, vane eller praksis som er overtaget fra eller taget op igen efter tidligere generationer og gentages efter et bestemt mønster eller bestemte regler"

For min skyld, må folk gerne køre i hestevogn, uanset hvad. Jeg var selv ude at køre i hestevogn på Bakken, forrige weekend (dog uden hue, truthorn og brandert) ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6035

Indlægaf LadyFox » 12. maj 2016, 08:36

Thestral skrev:
LadyFox skrev:
Thestral skrev:

Jeg forstår det bare ikke. Det må da være muligt at hver uddannelse har sine egne traditioner. Jeg får formentlig hug for det her,men jeg forstår simpelthen ikke at man er så ivrig efter at ligne "de andre".

Jeg forstår bare ikke hvorfor det skulle fordi de gerne vil være studenter, hvis man har et ønske om at køre vogn? Altså, jeg har ikke kørt vogn, men det ser ret sjovt ud når der kører sådan en vogn forbi - ligledes har alle jeg kender der har prøvet fortalt at det var mega sjovt. Så jeg synes ikke det er utænkeligt at der findes nogen der uden at have specielt meget lyst til at gå på gym, som godt kunne tænke sig at køre vogn, kun fordi det er sjovt.

Gamle traditioner kan vel kun eksisterer fordi der er folk der er ivrige efter at "ligne de andre"? Om man er student eller ej - der er jo ikke noget unikt i at køre vogn.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3259

Indlægaf DD_81 » 12. maj 2016, 08:36

Jeg er nok i begge lejre.
Jeg synes nu nok grundlæggende at studenterkørsel og -hue, burde være for studenter udelukkende. F.x. finder jeg det himmeltråbende tumpet at man nu kan få en studenterlignende hat til pædagoger, sosu'er, tømrer, landmand. - hvorfor vil man med en professionsbachelor, eller som faglært have en hue på, der symboliserer studenterniveau?? :gruble:

Mit ben i den anden lejr går helt klart på inklusionstankerne.
Jeg synes det er fedt at unge mennesker med f.x. udviklingshandicaps og - forstyrrelser, diagnoser, som ikke kan gennemføre en gymnasiel uddannelse, alligevel kan få lov til at blive en del af gamet. At de kan få en fin hue på, der symboliserer at de har gennemgået en ungdomsuddannelse, at de også har muligheden for at fejre det, på lige vilkår.

Jeg har en HF, og en professionsbachelor i bagagen, - jeg tror sgu jeg vil fejre mig selv med et svendegilde :D
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Mani

Indlægaf Mani » 12. maj 2016, 08:37

JoyNips skrev:
Mani skrev:

Nogen har jo ondt i røven over at nogensomhelst andre end STX-studenter får hue og lov til at køre.

Ja, men som jeg læser denne tråd, så handler den om at det nu bliver lovligt for erhversuddannelser også.
2
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5758

Indlægaf Animi » 12. maj 2016, 08:39

Selvom jeg som sagt egentlig er ligeglad med hvem der får huer eller kører i vogn, så kan jeg alligevel godt følge argumentet at det er lidt spøjst at man vil tage traditioner til sig, når de "tilhører" andre uddannelser.
Altså, ville det ikke også være lidt mærkeligt, hvis duenålen der er forbeholdt sygeplejerske fra diakonissehuse pludselig blev frit tilgængelig for alle?
Jeg kan egentlig godt forstå at man vil have noget specielt på de forskellige uddannelser - også selvom det 'kun' er ungdomsudannelser - i stedet for at alle uddannelser bliver ens og alle får det sammen.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"