Folkekirken

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Re: Folkekirken

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 16. maj 2016, 18:04

Rakel skrev:Samfundet kommer til at betale for den software etc.. Det kostede i omegnen af 150 millioner for folkekirken at overgå til det nuværende program (DNK).

Samfundet kommer ikke til at betale merpris. Kommunerne, regionerne og staten har allerede de programmer, der skal til. De har i øvrigt også de programmer, som folkekirken indsender deres informationer til. Det er bl.a. derfor borger.dk kan tilbyde en digital løsning for borgerne. Og hvis Folkekirken har brugt 150 millioner kroner på et program til personregistrering, så viser det om noget for lemfældigt og uprofessionelt de forvalter pengene.

Og at det er så simpelt at føre kirkebøger (og begravelsesvæsen tillige), som du gerne vil gøre det til er en af mine bekymringer ved at lade kommunale ofte overbebyrdede ansatte gøre det.

Så simpelt som JEG gør det til? Jeg har forklaret at det er et spørgsmål om at udfylde et par felter, sætte et par flueben og trykke "ok", når man alligevel har borgerens sagsmappe fremme. Jeg har ikke påstået at det var simpelt - det er noget som menigmand kan regne ud, når de læser det.

Jeg tvivler på, at den samme omhu vil være tilstede som kirkens ansatte udviser - jeg har set alt for meget kommunalt makværk i den her boldgade, men reelt er det ikke kirkens problem og det generer ikke mig at afhænde nogle omkostningstunge opgaver fra kirke til samfund.

Omkostningstunge udgifter? Der er budgetteret med 9-10 millioner årligt til drift og vedligeholdelse af civilregistreringen og den elektroniske kirkebog - ud af et budget på 7-8 milliarder! Jeg ser væsentligt mere sløseri i kirkens organisation, end jeg gør blandt de kommunalt ansatte, som beskæftiger sig med dette område.

Jeg kan godt forstå at kirken ikke ønsker sig en adskillelse af kirke og stat. De vil miste retten til at opkræve kirkeskatter. De vil miste statstilskuddet. De vil skulle finansiere samtlige udgifter til løn, drift og vedligeholdelse ud fra de indtægter, som de kan skrabe sammen via medlemskontingenter, donationer, legater, gaver og arv.

Ved 1. kvartal i 2016, var der 4.387.571 medlemmer af folkekirken, mens 1.319.680 ikke var medlem. Hvis kirken skal dække samme udgiftniveau som 2014, 7.885 milliarder, og der ikke skal medregnes gaver, donationer, arv og legater, som man alligevel ikke er sikker på, så bliver medlemskontingentet på ca. 1.800 kroner årligt - per medlem, ikke per husstand. Jeg garanterer dig for, at medlemstallet vil falde drastisk, når folk skal have penge op af lommerne, i stedet for at de penge bliver taget fra dem, før de bliver udbetalt. Det vil skabe en ond cirkel, hvor medlemskontingentet bare stiger.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 16. maj 2016, 18:08

Rakel skrev:
Elvispop skrev:De skal jo heller ikke nødvendigvis føre kirkebøger for alle danskere.
Igen er det et levn fra fortiden, hvor der ikke var andre måder at registrere folk på.
Det der står i kirkebøgerne, findes osse i folkeregistret.

CPR kan som systemet er ikke stå alene. DNK kan ikke bare skrottes. Så simpelt er det ikke.

Jeg tror ikke du har noget begreb om hvor mange computersystemer og programmer kommuner har. Eller hvordan de interagerer sammen eller til hvilken pris.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3112

Indlægaf Rakel » 17. maj 2016, 06:29

Advocatus-Diaboli skrev:
Rakel skrev:
Elvispop skrev:De skal jo heller ikke nødvendigvis føre kirkebøger for alle danskere.
Igen er det et levn fra fortiden, hvor der ikke var andre måder at registrere folk på.

CPR kan som systemet er ikke stå alene. DNK kan ikke bare skrottes. Så simpelt er det ikke.

Jeg tror ikke du har noget begreb om hvor mange computersystemer og programmer kommuner har. Eller hvordan de interagerer sammen eller til hvilken pris.

Jeg vælger at tro, at jeg efter en del år med at føre kirkebøger og en del kurser i denne forvaltningspraksis på området har et større indblik i, hvordan det gøres og drives praktisk og økonomisk end flertallet af dem, der betragter det udefra med personregistering og begravelsesvæsen.

Og som nævnt jeg finder det fint at samfundet overtager, hvad der både er omfangsrigt i tidsfobrug og penge og intet har med kirkens indre forhold at gøre.

Personligt gør det mig intet, hvis kvaliteten falder og borgerservicen daler ved en overgivelse til samfundet. Det siger mest om, at man i årevis som samfund har haft en økonomisk baggrund for ikke at dele tingene mere korrekt op.
0
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 17. maj 2016, 06:35

En del kurser?
Det er ét 20-timers kursus, de får i DNK.
http://kbh.praesteuddannelse.dk/index.php?id=332

Borgerservice kan få mange ansatte for de penge der smides efter folkekirken.
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 17. maj 2016, 07:02

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg kan godt forstå at kirken ikke ønsker sig en adskillelse af kirke og stat. De vil miste retten til at opkræve kirkeskatter. De vil miste statstilskuddet. De vil skulle finansiere samtlige udgifter til løn, drift og vedligeholdelse ud fra de indtægter, som de kan skrabe sammen via medlemskontingenter, donationer, legater, gaver og arv.

Jeg er lidt delt i spørgsmålet.

- Jeg har ikke noget imod, vi har en statskirke ... men jeg kan godt leve uden, hvis det bliver bestemt.
- Jeg synes rent principielt, at personregistrering skal være en kommunal opgave ligesom i Sønderjylland.
- Jeg vil gerne fortsat betale min kirkeskat ... det virker bare nemmere end at gå tilbage til at betale tiende. Det skulle så selvsagt være en mulighed for alle anerkendte trossamfund at opkræve "medlemskontingent" over skatten.
0
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 22
Likede indlæg: 313

Indlægaf mulledit » 17. maj 2016, 07:06

Rakel skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Rakel skrev:

Jeg vælger at tro, at jeg efter en del år med at føre kirkebøger og en del kurser i denne forvaltningspraksis på området har et større indblik i, hvordan det gøres og drives praktisk og økonomisk end flertallet af dem, der betragter det udefra med personregistering og begravelsesvæsen.

Og som nævnt jeg finder det fint at samfundet overtager, hvad der både er omfangsrigt i tidsfobrug og penge og intet har med kirkens indre forhold at gøre.

Personligt gør det mig intet, hvis kvaliteten falder og borgerservicen daler ved en overgivelse til samfundet. Det siger mest om, at man i årevis som samfund har haft en økonomisk baggrund for ikke at dele tingene mere korrekt op.

Igen, man ved det ikke. Det er gætværk. De beregninger jeg har set er anført med "Selv om det er vanskeligt helt præcis at prissætte folkekirkens opgaver, tyder alt på, at over en årrække er grundlovens § 4 reelt blevet til, at folkekirken økonomisk understøtter staten."
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:
Rakel

Indlægaf Rakel » 17. maj 2016, 07:53

mulledit skrev:
Rakel skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Rakel skrev:

Igen, man ved det ikke. Det er gætværk. De beregninger jeg har set er anført med "Selv om det er vanskeligt helt præcis at prissætte folkekirkens opgaver, tyder alt på, at over en årrække er grundlovens § 4 reelt blevet til, at folkekirken økonomisk understøtter staten."

Dermed er det ikke til folkekirkens fordel pt, men samfundet og det har i årevis betydet, at politikkerne tøver med at flytte opgaverne fra kirken.
Det er sjældent populært politisk at gøre en velfungerende ordning dyrere og med risiko tillige for at sænke kvaliteten.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 17. maj 2016, 08:00

Elvispop skrev:En del kurser?
Det er ét 20-timers kursus, de får i DNK.
http://kbh.praesteuddannelse.dk/index.php?id=332

Borgerservice kan få mange ansatte for de penge der smides efter folkekirken.

Og så har folkekirken ganske mange kordegne ansat med løn, der reelt bliver overflødige, hvis personregistering og begravelsesvæsen tages fra. Dertil alle de kontorer, de sidder på, der skal drives og vedligeholdes og også deres uddannelse/efterudannelse. Deres lokaler og it har over årene kostet et mindre kampfly.
Præsterne er i øvrigt løbende på efteruddannelse i personregistering og bruger arbejdstid på noget, der intet har med kirkens indre forhold. Især de kirkebogsførende.
Provstene i hele lander bruger tid på at tilse området sammen med kordegne, præster og MR. Jeg tror, at man skal lidt længere ind i det end google, hvis man helt skal forstå omfanget.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3451

Indlægaf dgd2007 » 17. maj 2016, 08:01

Rakel skrev:[...]
Det er sjældent populært politisk at gøre en velfungerende ordning dyrere og med risiko tillige for at sænke kvaliteten.

Jo jo, det sker da tit - man skal bare vise de rigtige PowerPoints til de rigtige mennesker, så er den hjemme :fløjt:
1
Rakel

Indlægaf Rakel » 17. maj 2016, 08:08

dgd2007 skrev:

Jo jo, det sker da tit - man skal bare vise de rigtige PowerPoints til de rigtige mennesker, så er den hjemme :fløjt:

Personligt er jeg fuldstændigt ligeglad med, hvordan det ender. Jeg er ret sikker på, at samfundet ender med at skrotte den store viden og erfaring, der er i kirken, når man en dag adskiller kirken fra personregistering etc.. Så må samfundet jo bare betale dyrt for en masse konsulenter, der kan bygge systemet op igen. Det vil som sagt passe mig fint, hvis folkekirken får samme vilkår om øvrige godkendte kirke- og trossamfund end understøtte samfundet økonomisk ved varetagelsen af for kirken ligegyldige opgaver.
0
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 22
Likede indlæg: 313

Indlægaf mulledit » 17. maj 2016, 09:25

Rakel skrev:
dgd2007 skrev:

Personligt er jeg fuldstændigt ligeglad med, hvordan det ender. Jeg er ret sikker på, at samfundet ender med at skrotte den store viden og erfaring, der er i kirken, når man en dag adskiller kirken fra personregistering etc.. Så må samfundet jo bare betale dyrt for en masse konsulenter, der kan bygge systemet op igen. Det vil som sagt passe mig fint, hvis folkekirken får samme vilkår om øvrige godkendte kirke- og trossamfund end understøtte samfundet økonomisk ved varetagelsen af for kirken ligegyldige opgaver.

Al respekt for det arbejde kirken har gjort. Men har du noget det kan dokumentere at det vil være dyrere i offentligt regi?

og af ren nysgerrighed, hvad foretages der andet end i CPR?
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. maj 2016, 12:06

Rakel skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Rakel skrev:

Et større indblik i - end hvem? At du har et kursus på 3 tilstede-lektioner og 20 fjernundervisningslektioner i DNK-person, giver dig ikke indsigt i kommunernes computersystemer eller praksis på området. Faktisk ville en gennemsnitlig kontorelev i kommunen i have større erfaring med og viden om hvordan personregistrering foregår og udføres - ikke mindst bag facaden. For slet ikke at tale om de fastansatte.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. maj 2016, 12:13

Rakel skrev:
dgd2007 skrev:

Det er simpelthen noget vrøvl, det du siger. Det er grænsende til at tale mod bedre vidende!

Samfundet står i dag i forvejen for langt den største del af personregistreringen. Kommunerne HAR erfaring, kommunerne HAR systemerne, og de har brugt dem i flere år. Enhver kan jo selv gå ind på borger.dk, og konstatere ved selvsyn at de digitale løsninger eksisterer og er klar til brug! Man skal ikke først til at opfinde og udvikle en masse. Man skal ikke først til at indkøbe noget. De er allerede indkøbt, og man betaler nu kun løbende drift og vedligeholdelse. Det kræver ikke engang uddannelse. Enhver lægperson kan foretage personregistrering via borger.dk. De offentligt ansatte - ikke kirkens personale - klarer resten.
2
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 17. maj 2016, 13:27

mulledit skrev:
Zorglup skrev:Det er hans ret. De må finde en anden præst.
Jeg fatter ikke folk vil have en guds velsignelse for noget, de ved Han syntes er gris. Det svarer til, at min søn vil have min accept til, at begå et bankrøveri. Det sker ikke.

Jeg er enig. Han er uddannet i det der står i Biblen, hvorfor skal han så gøre det modsatte. Jeg forstår godt præsten. Tiden er bare løbet fra kirken.

Hvis man mener således, så står det jo en frit for ikke at benytte institutionen.

Er et kirkeligt bryllup så vigtigt, at man med lov og ret skal tvinge præster til at vie folk, på trods af at troen de vies under forbyder deres handlinger og ser ned på deres personlige seksualitet?
0
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 17. maj 2016, 13:29

Jeg synes ærligt talt folk opfører sig som om kirken er til for at blive tørt røv i nogle gange.

Kulturkristen eller ej. Det er ikke en legeplads hvor vi kan komme og gå som vi vil, uagtet at vi er overbeviste om at det er løgnhistorier de spinder i kirken. Der er faktisk folk der tror på det der bliver sagt og det kunne man godt have et minimum af respekt for. Den respekt yder vi som regel andre trosretninger.

Det kan sagtens være beklageligt, at der findes en gruppe mennesker i Danmark, der ikke synes om homoseksuelle SAMTIDIGT MED at vi yder den respekt ikke at påkræve os retten til alligevel at skulle vies af disse mennesker i deres hus.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"