Vende forskelligheder til fordele

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Smiling_Goat
Kort karma: 461
Likede indlæg: 5873

Vende forskelligheder til fordele

Indlægaf Smiling_Goat » 16. maj 2016, 14:11

I, der er i forhold, hvor I er jeres partners modsætning på næsten alle punkter.. Hvordan har I fået vendt det til at være en fordel frem for konfliktpunkter?

Min kæreste og jeg er så forskellige, som man kan være, tror jeg. Jeg er energisk og resultatorienteret/utålmodig, hvor han er mere... Tilbagelænet og tålmodig. Samtidig ser jeg opgaveløsning i det store billede, hvor han er meget detaljeorienteret. Det betyder, at jeg er frustreret, fordi opgaverne løses aaaaaaaalt for langsomt, og han synes, at jeg haster mig igennem dem uden at tænke mig om. Han siger, han ikke vil gøre ting halvhjertet, og jeg siger, at jeg bare gerne vil have dem gjort, så må vi gøre det om hen ad vejen, hvis det viser sig nødvendigt.

Det betyder, at jeg bare går i gang med opgaverne (jeg er energisk jo) uden at lægge en stor forkromet plan eller med så mange små deltrin, hvilket betyder, at han ikke føler, han kan slappe af, for jeg gør det jo forhastet uden at tænke mig om. Han vil så løse opgaverne med mig, men ender med at lægge så mange planer for hver del, at jeg bliver dybt frustreret, for jeg vil bare godt have det overstået. Det fører til en del konflikter, for jeg føler mig "mickro-managed," og han føler, at jeg presser ham, så han ikke kan slappe af.

Hvordan kommer vi lige uden om den? Jeg er ved at være lidt træt af at konflikte om det samme igen og igen. Kan I evt. anbefale noget litteratur om de forskellige personlighedstyper, så jeg kan blive klogere på, hvor det går galt? Der er jo ikke rigtigt og forkert i denne sammenhæng, og jeg er helt bevidst om, at begge dele har deres fordele. Min energi betyder, at vi får tingene gjort, og hans sans for detaljer betyder, at det bliver gjort grundigt - i første omgang. Frustrationerne kunne jeg bare godt undvære.

Nogen erfaringer? Tanker?
0
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Re: Vende forskelligheder til fordele

Indlægaf Elvispop » 16. maj 2016, 14:25

Ex'en og jeg delte opgaverne imellem os.
Og den der ikke har opgaven, skal lade HELT være med at blande sig.
Det fungerede fint.
Jeg skal også gerne ha' opgaven klar i hovedet, fordi jeg ikke gider at lave det om.
Til gengæld kunne jeg til gengæld slappe af, mens hun lavede tingene om flere gange.
9
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 16. maj 2016, 14:33

Elvispop skrev:Ex'en og jeg delte opgaverne imellem os.
Og den der ikke har opgaven, skal lade HELT være med at blande sig.
Det fungerede fint.
Jeg skal også gerne ha' opgaven klar i hovedet, fordi jeg ikke gider at lave det om.
Til gengæld kunne jeg til gengæld slappe af, mens hun lavede tingene om flere gange.

Rigtig godt råd. Det vil jeg lige lufte med ham :gogo:
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 16. maj 2016, 14:36

Paris Love skrev:Det handler vel bare om at begge parter skal respektere forskelligheder og så tænke Godt så han får det ikke løst som jeg ville have gjort, men det bliver løst.

Der er vel kun én måde at gøre det på. Trække vejret og så fokuser på målet. Ikke vejen derhen.
Vejen derhen er i bund og grund ikke vigtig.

Ah lidt vigtig er den nu.. Det er lidt væsentligt, om den tager en dag eller en uge :P

Men ellers har du ret. Jeg vil prøve at snakke med ham om at inddele opgaverne efter vores respektive kompetencer, så vi får det gjort mest gnidningsfrit.
1
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2369

Indlægaf achillaxedprune » 16. maj 2016, 15:16

Hvad med af få lagt lidt mindre detaljerede planer, men nøjes med det mere overordnede? Altså hvad er planen i store træk, og hvem gør hvad - detaljerne kan bluve løst undervejs. Alternativt løse tingene ét skridt af gangen, hvor man lige får vendt hvem-gør-hvad-og-hvordan inden hvert trin? Sæt gerne noget tid af... Nogest a la (alt efter opgavens størrelse): vi ligger slagplan maks. 15 min. og så går vi altså igang... Om ikke andet så med de skridt, som vi har fået overblik over og så holder vi lige en pause, når vi ikke længere har lagt en plan.

Jeg er nok lidt som din mand, samtidig med jeg ved man kan planlægge projektet halvt ihjel... Man skal jo igang! Men hvis jeg ikke har en nogenlunde plan for projektet, så bliver jeg lidt frustreret.

Hvordan er jeres kommunikation undervejs i projektet? Hvis du bare kører derudaf, og han ikke ved hvad du laver, så kan det måske også føre til lidt gnidninger... Er I gode til at fortælle hinanden hvad I gør undervejs? Dét kunne helt sikkert godt hjælpe lidt på det, tror jeg.

Og så har I jo heller ikke været sammen SÅ længe igen... Man skal lige vænne sig til den anden og finde en fælles rytme. Jeg tror nu nok, at det skal komme. :)
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2097

Indlægaf Danseprinsesse » 16. maj 2016, 15:17

Hvor længe er det I har kendt hinanden/boet sammen ged?

Vi er også meget forskellige på rigtig mange punkter.
Jeg vil helst gå systematisk til værks, planlægge og gå i dybden, hvor han kan starte en masse projekter op, gå til og fra dem og har sjældent en plan inden (og læser aldrig en brugsanvisning, syge afviger!).
Han kan til gengæld bruge timevis, ja dagevis på at spekulere over whatever, hvor jeg er mere "nu gør vi sådan, videre i teksten" og regner med, det er fint.

Vi er egentlig blevet rigtig gode til at samarbejde på en måde, så vi udnytter forskellighederne, og det er nok mest bare kommet med tiden og erfaringerne.
I begyndelsen var det ret frustrerende f.eks. at samle et møbel, fordi vores tilgang var så forskellig og vi modarbejdede hinanden. Nu har vi gjort det så mange gange, at vi har fundet en rytme, hvor jeg gør det, jeg er bedst til - og omvendt - og hvor vi har anerkendt styrker/svagheder både hos os selv og hos den anden.

Nu arbejder vi rigtig meget sammen om vores fælles virksomhed, hvilket bestemt også giver udfordringer. Men jeg synes vi er rigtig gode til at supplere hinanden og på den måde lade forskellighederne være en fordel.
Jeg anerkender hans stærke sider, og lader ham styre showet der og igen omvendt selvfølgelig. Det giver et eller andet udefinerbart vigtigt, at vi begge føler, at vi bidrager med noget særligt og er uundværlige grundet vores kompetencer/tilgang.

Sådan gør vi faktisk også meget privat, overlader ting til hinanden og hjælper hinanden gensidigt. Det giver en god følelse af at være et team, der er rigtig god at have i baghovedet, når jeg så f.eks. er ved at elsplodere over, hvor meget tid han spilder med at gå og flytte rundt på ting i kælderen på må og få i et halvt år.
0
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 97
Likede indlæg: 699

Indlægaf FruKuk » 16. maj 2016, 17:02

I lyder som min mand og jeg. Her har tiden gjort godt. De første 5 år krævede pænt meget af min tålmodighed :tie: I dag er jeg slet ikke i tvivl om, at han er årsagen til, at jeg ikke er død af stress, og jeg er skyld i, at han faktisk får noget fra hånden.

Vi har i øvrigt delt de fleste praktiske opgaver op mellem os, sådan at han har haven/ude, biler, ophæng af ting, madlavning og samling af møbler. Jeg har resten :P

Og større håndværksopgaver køber vi os fra.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 17. maj 2016, 05:45

Jeg har tænkt lidt over jeres indlæg, og tak for dem.

Jeres tanker giver rigtig god mening for mig, jeg er bare ikke helt sikker på, hvordan jeg skal implementere dem. Det eneste, der mangler nu, er, at min kæreste får løst sine opgaver, og det tager en evighed. De konkrete opgaver denne gang er en flytning. Vi flyttede ind d. 2. og her er stadig uudpakkede flyttekasser, som udelukkende indeholder min kærestes ting - jeg har tømt mine. Når jeg forsøger at tømme hans, er det konflikterne opstår, for det vil han godt selv, men når han så gør det, fortaber han sig i en masse små (idiotiske) enkeltdele, og det er derfor, vi ikke er nået længere - for han er faktisk i gang dagligt. Vi har stadig møbler i Jylland, vi skal have hentet, men det får han ikke rigtigt lagt planer omkring, og jeg tør ikke engang sige noget, for han føler sig allerede presset af, at jeg vil have de flyttekasser tømt og væk i går.

Jeg er simpelthen ved at slå knuder på mig selv, fordi det går så ufatteligt langsomt. Hvis det så bare var fordi, min kæreste sad på sin flade og lavede ingenting, men det er det jo ikke engang. Vi er i gang dagligt, men han har bare så mange ting, og hver enkelt lille ting skal vendes og drejes, pudses og poleres, før han kan begynde at overveje, hvor den skal hen (og om den skal smides ud.)

Kom. Nu. I. Gang! :panik:
2
Brugeravatar
Elvispop

Indlægaf Elvispop » 17. maj 2016, 06:32

Sæt hans flyttekasser i skur, kælder eller på loft. (Eller hvad i nu har.)
Når han så spørger, kan du jo sige at han jo ikke har haft brug for tingene i kasserne, for så stod det jo ikke stadig i kasserne.
Sig at du ikke gider at se på kasserne, så han kan tage dem ind én ad gangen, når han vil tømme dem.

Du er nød til at acceptere at han gør tingene anderledes end dig, og finde en måde at leve med det på.
Prikker du til ham "hele tiden" får det den modsatte effekt.
Ligepludselig tømmer han en kasse eller to, fordi han bliver træt af at lede efter sine ting.
Men indtil da kommenterer du det ikke. (Forudsat at kasserne kan komme i skur/kælder/loft)
2
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 17. maj 2016, 06:39

Elvispop skrev:Sæt hans flyttekasser i skur, kælder eller på loft. (Eller hvad i nu har.)
Når han så spørger, kan du jo sige at han jo ikke har haft brug for tingene i kasserne, for så stod det jo ikke stadig i kasserne.
Sig at du ikke gider at se på kasserne, så han kan tage dem ind én ad gangen, når han vil tømme dem.

Du er nød til at acceptere at han gør tingene anderledes end dig, og finde en måde at leve med det på.
Prikker du til ham "hele tiden" får det den modsatte effekt.
Ligepludselig tømmer han en kasse eller to, fordi han bliver træt af at lede efter sine ting.
Men indtil da kommenterer du det ikke. (Forudsat at kasserne kan komme i skur/kælder/loft)

Ja, hele konflikten i går opstod, da jeg begyndte at tømme hans kasser og sætte de ting, jeg vurderede, vi ikke skulle bruge, i kælderen. Han sagde, at det var okay, så måtte han bare hente dem igen, hvis han får brug for dem.. Det forvanskede mine hormoner så til: "du et pisse irriterende og jeg gider ikke hente mine ting i kælderen!" og så konfliktede vi lidt over det.. Skide hormoner.

Vil det være okay at tage ham på ordet i dag, tror I?
0
Brugeravatar
Elvispop

Indlægaf Elvispop » 17. maj 2016, 06:42

Du skal ikke vurdere hans ting.
Du stiller hans kasser i kælderen.. That's it.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9177

Indlægaf Fru Sunshine » 17. maj 2016, 06:58

Jeg var blevet tosset, hvis min mand bare havde sat mine ting i kælderen (eller i vores tilfælde i skuret). Ja, det er træls, når man gerne vil have dem væk, men han har vel lov til at have sit tempo.

Så jeg synes egentlig han tog det RET pænt.
6
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1491

Indlægaf Code71 » 17. maj 2016, 06:59

Elvispop skrev:Du skal ikke vurdere hans ting.
Du stiller hans kasser i kælderen.. That's it.

Personligt synes jeg det er max umoden problemhåndtering. Jeg ville gå helt amok. Jeg ville ikke ha brug for en mor, men en kæreste som man kunne tale med om problemerne
6
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Elvispop

Indlægaf Elvispop » 17. maj 2016, 07:06

Jeg er selv som TS' mand/kæreste.
Og jeg ville tænke nøjagtig som han "så kan jeg jo bare hente det i kælderen"
Så kan vi pakke det ud i vores eget tempo.

Det har intet at gøre med at være mor for ham, men at mindske konflikterne, og give begge fred.
Hvis det endelig skal være så blødsødent, så siger TS; "kom skat, VI bærer lige dine kasser i kælderen, som vi snakken om."
TS skriver jo at hendes ting ER pakket ud.
0
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1491

Indlægaf Code71 » 17. maj 2016, 07:09

Elvispop skrev:Jeg er selv som TS' mand/kæreste.
Og jeg ville tænke nøjagtig som han "så kan jeg jo bare hente det i kælderen"
Så kan vi pakke det ud i vores eget tempo.

Det har intet at gøre med at være mor for ham, men at mindske konflikterne, og give begge fred.
Hvis det endelig skal være så blødsødent, så siger TS; "kom skat, VI bærer lige dine kasser i kælderen, som vi snakken om."
TS skriver jo at hendes ting ER pakket ud.

Det er måske sådan i din verden. I min verden ville det vise en total mangel på respekt for mine ting, at de bare "smides i kælderen" og jeg ville godt nok gå til modværge.

Hvorfor skal det være bedre med TS's tilgang end mandens? Hvorfor har TS (i dit scenarie) ret til at overule ham og hans ting at gøre tingene? Eftersom TS har problemet, hvorfor kunne det så ikke ligeså vel være TS som skulle tage og slappe lidt af og lade ham gøre det på hans måde?

I mine øjne er det der max konfliktoptrappende
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt

Tilbage til "Forhold og sex"