Fredag d. 13...(andet overtro)

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 321
Likede indlæg: 3480

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf dgd2007 » 21. maj 2016, 14:18

Jeg synes den med at banke under bordet eller sige 7-9-13 er lidt speciel og ikke 100% overtro.

Forstået på den måde, at det til dels også bare er en måde at minde sig selv om, at bare fordi man måske kan sige, at et eller andet altid er gået godt, så er det ikke i ens egen kontrol, at det altid vil. Det er jo lige som, når man i gamle dage tilføjede "om Gud vil" (og muslimerne gør det jo stadigvæk). Eller når an siger "man skal ikke udfordre skæbnen".

Der, hvor det selvfølgelig bliver overtro, er hvis man mener, at det sikrer en mod uheld, hvis man banker under bordet eller siger den talremse :)

Jeg er vist ikke særlig overtroisk ... men ting, man har hørt som barn, svæver jo sikkert rundt derinde et sted, uden at man tænker over det. Jeg skal prøve at lægge mærke til om der er noget.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. maj 2016, 14:19

icelady skrev:Har altid tænkt "Fredag d. 13" er noget fis....

Men i fredags stod først min ovn af, og om aftenen stod fiberboksen af. :rulle:

Og fordi Verdos fibernetkunder overgår til Stofa, og fordi Stofa ikke vil ofre penge på ekstra hjælp i overgangsperioden kan jeg se frem til besøg fra en tekniker torsdag...med mindre vedkommendes andre besøg trækker i langdrag.....

(Har så heldigvis 35 GB data på mobilen så helt uden net er jeg ikke) :klap:

Logisk set ved jeg godt, det er tilfældigt, at det skete fredag d. 13.... men hvad nu hvis...... :gruble: :afro:

Der findes jo en del overtro og umiddelbart kom disse til mig:
"Ikke gå under en stige", "kaste salt over venstre skulder", "Ikke slå en paraply op indendøre", "Ikke sætte babyseng ind før babyen er der"

Tror I på overtro? Eller er I ligeglade?

Fuldstændig ligeglad - medmindre jeg opdager at nogen af de tilstedeværende tror på den slags. Så kan jeg godt finde på at gøre alle de forbudte ting, bare for at rokke båden lidt.

Jeg opdager i øvrigt heller aldrig når det er fredag den 13. medmindre nogen fortæller mig det. Bortset fra at fredage normalt varsler weekend, så er det en ubetydelig mærkedag... ligesom FN-dag, valentines dag og mors dag.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 21. maj 2016, 14:28

dgd2007 skrev:[...]
Jeg er vist ikke særlig overtroisk ... men ting, man har hørt som barn, svæver jo sikkert rundt derinde et sted, uden at man tænker over det. Jeg skal prøve at lægge mærke til om der er noget.

Jeg hørte for øvrigt en QI, hvor Stephen Fry fortalte en anekdote om den danske atomfysiker Niels Bohr.
En ven, han havde på besøg, undrede sig over, at sådan en stor videnskabsmand havde en hestesko hængende over sin indgangsdør.
Hvortil Niels Bohr skulle have svaret: "Nej, men jeg tror da selvfølgelig ikke på sådan noget ... Men jeg har hørt, at det virker, selv om man ikke tror på det." :D
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 260
Likede indlæg: 4301

Indlægaf Flora » 21. maj 2016, 14:36

Bad Samaritan skrev:
Lady Murtagh skrev:Jeg er meget lidt overtroisk. Jeg siger en gang imellem 7-9-13, ikke fordi jeg tror på at det gør nogen forskel, men bare fordi det er noget man siger

Ikke for noget, vel? Men det dér ^^^ ? Det var indlæg nummer 13 i tråden... :blush:

:shock: Og jeg så en sort kat løbe over vejen mens jeg læste dette indlæg! :shock: :panik: :panik:

:devil:
0
Debattens sødeste :engel:
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 21. maj 2016, 16:51

Der er intet specielt over "fredag d. 13.". Den er ligesom onsdag d. 4 eller en hvilken somhelst anden dato.

Sandheden er, at det er blevet mærket som en ulykkesdato, og dermed husker folk den bedre for ulykker, end de mange andre datoer hvor der sker lige så mange eller endnu mere forfærdelige ting.

Fredag d. 13. som ulykkesdato, inkl. selve tallet "13" er blevet til pga. Tempelridderne, en særlig ridderorden i middelalderen, var blevet meget rige og magtfulde, så den franske konge, Filip IV, beordrede tempelridderne arresteret, Fredag d. 13. oktober 1307 og udsat for tortur og henrettelser.

Siden har den været mærket som en særlig ulykkesdato, og mange andre ulykker er da også sket på denne dato, men der er mindst lige så mange ulykker på alle mulige andre datoer.
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 21. maj 2016, 16:55

gnostic skrev:Sandheden er, at det er blevet mærket som en ulykkesdato, og dermed husker folk den bedre for ulykker, end de mange andre datoer hvor der sker lige så mange eller endnu mere forfærdelige ting.

Det kan du have ret i.
Jeg kunne helle ikke lade være med at smile, da der var en, der sagde noget med, at det selvfølgelig lød overbevisende, når nogen fortalte, at de havde drømt, at en bestemt hest vandt væddeløbet ... og den så også gjorde.
Men han mente, det kunne skyldes, at ingen af dem, der havde drømt, at andre heste vandt, gik rundt og fortalte alle om det :D
0
Brugeravatar
Lady Murtagh
Kort karma: 1
Geografisk sted: Varde
Likede indlæg: 21

Indlægaf Lady Murtagh » 23. maj 2016, 19:14

Bad Samaritan skrev:
Lady Murtagh skrev:Jeg er meget lidt overtroisk. Jeg siger en gang imellem 7-9-13, ikke fordi jeg tror på at det gør nogen forskel, men bare fordi det er noget man siger

Ikke for noget, vel? Men det dér ^^^ ? Det var indlæg nummer 13 i tråden... :blush:

Uha uha sikke noget. Der er sjovt nok ikke sket en pind :lol:
0

Tilbage til "Livets forhold"