New Public Management

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

New Public Management

Indlægaf Torn » 18. maj 2016, 14:39

New Public Management. Et for mig lidt diffust begreb. I store træk handler det måske om at effektivisere (liberalisere? modernisere?) den offentlige sektor ud fra tanken om, at den er forvokset, ineffektiv og bureaukratisk. Eller hvad? Kan I gøre mig klogere på begrebet? Hvordan udfoldes New Public Management konkret? Eksempler? Bliver den offentlige sektor effektiviseret eller bliver den forringet?

Min undren udspringer sig af Svend Brinkmanns reaktion på Børsens leder. Borgerne i den offentlige sektor er omdøbt til 'kunder'. En ny måde at anskue forholdet på, tænker jeg. Hvad synes I om det? Er det den rette vej for sektoren?

Er New Public Management vejen til konkurrencestaten? Og er det godt? Jeg har svært ved at forstå, hvad begreberne egentligt dækker over. Alle taler om dem, men for min forståelse på et for abstrakt plan. Jeg håber I kan gøre mig klogere - både hvad angår forståelsen og hvad angår mine holdninger. Og forhåbentligt uden at det ender i ren djøf-bashing. Men gerne masser af debat!

Uddrag af Svend Brinkmanns facebookopslag:
"Svaret på lederens spørgsmål: "Hvem er kunderne i den offentlige sektor?" er i øvrigt: Der er selvfølgelig ingen "kunder" i den offentlige sektor. Der er offentligt ansatte og borgere, men ingen "kunder". Reduktionen af borgere til kunder er et tydeligt udtryk for hele den sørgelige New Public Management-tænkning, der har hærget landet i et par årtier og nu kæmper hårdt (men forhåbentlig forgæves) for at forsvare sig"

https://www.facebook.com/svendbrinkmann?fref=ts

Lederen i Børsen:

http://borsen.dk/nyheder/opinion/artikel/11/141570/artikel.html
0
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Re: New Public Management

Indlægaf Pølsemix » 18. maj 2016, 15:07

Basalt set handler det om at nogle Djøffere sidder med deres excelark og messer at kontrol er bedre end tillid. Et eksempel er sosu'er der får planlagt deres arbejdsdag til mindste detalje, så de har et kvarter til at støvsuge, 10 min til at støve af osv, og så bliver det dokumenteret ved at de elektronisk skal registrere sig ved hver person de er ude ved.
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

Indlægaf Torn » 18. maj 2016, 15:16

Pølsemix skrev:Basalt set handler det om at nogle Djøffere sidder med deres excelark og messer at kontrol er bedre end tillid. Et eksempel er sosu'er der får planlagt deres arbejdsdag til mindste detalje, så de har et kvarter til at støvsuge, 10 min til at støve af osv, og så bliver det dokumenteret ved at de elektronisk skal registrere sig ved hver person de er ude ved.

Men forøger det ikke bureaukratiseringen? Jeg troede netop, det var det, New Public Management ville skære ned på. Så handler SOSU'ens nøje planlagte arbejdsdag om noget andet eller har jeg misforstået begrebet?
0
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 18. maj 2016, 15:28

Jeg tror ikke at introduktionen af ændringen af status fra borger til kunde oprindeligt var tænkt som en reduktion, men som et led i netop en NPM-strategi om effektivisering af et system, som nogen ikke følte at man havde kontrol over. For en kunde har altid ret, en kunde vælger frit mellem produkter og kan forlade butikken, hvis den ikke føler sig godt behandlet. En kunde er værdifuld og ønsket og man gør alt hvad man kan for at servicere en kunde, så kundens oplevelse bliver god og de vender tilbage. Men der er intet i kunde-karateristikaen der matcher hvad det vil sige at være en borger i kontakt med systemet i dag.

I en NPM-kontekst har det måske mest handlet om bedre at kunne matche værdier som effektivitet, kontrol og lignende ind i en kontekst, hvor dybde, nærhed, dømmekraft og frihed, og ikke mindste ressourcen 'tid' har været essentielle for udøvelsen af den professionelle faglighed og løsningen af borgerens problemer. Når man forvansker relationen mellem sagsbehandler og borger, bl.a. ved at plante en række forestillinger om roller og rettigheder jf. betegnelsen "kunde", påbegynder man en afmontering af den hjælpefunktion, det offentlige skal have og de forventninger, borgere kan have til "det offentlige". En forfladigelse af det faglige og en forventning om ret til at blive serviceret - dvs. passivt at lade sig opvarte. En del af strategien - som godt nok meget sent er meldt ærligt ud - har handlet om at gøre det langt mindre attraktivt at være "kunde" i det offentlige.
0
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 18. maj 2016, 15:30

Torn skrev:
Men forøger det ikke bureaukratiseringen? Jeg troede netop, det var det, New Public Management ville skære ned på. Så handler SOSU'ens nøje planlagte arbejdsdag om noget andet eller har jeg misforstået begrebet?

Jo, det forøger mængden af bureaukrati. Og det er paradoksalt. Der har været megen snak om at det offentlige er sultent og får flere og flere ressourcer. Det spøjse er bare, at de ressourcer bruges på kontrol - professionelle der skal kontrollere sig selv, professionelle der kontrollerer de professionelle. Det er en forfejlet strategi som dræber arbejdsglæden og fagligheden og det er noget man har arbejdet med forskningsmæssigt i mange år. NPM er ikke det nye sorte længere, i det mindste ikke blandt dem, der ved noget om det.
1
Gray_Adam
Kort karma: 1
Likede indlæg: 27

Indlægaf Gray_Adam » 18. maj 2016, 15:51

Nu kan jeg egentlig ikke døje Torfing, men hans gengivelse af Hood & Dixons studie er her ret trofast og nem at linke til (og der er tre siders abstract til sidst i artiklen): http://www.denoffentlige.dk/bombe-under ... t-i-graven
2
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3451

Indlægaf dgd2007 » 18. maj 2016, 17:45

Jeg får altid streng besked på, at jeg ikke bare skal styre ud og købe bøger, men gemme dem til jule- og fødselsdagsønsker ...
Men nu har jeg ønsket mig en bog om det der i årevis, uden at få den. :genert:
Det lød enormt interessant. Jeg mener, den hed "Leben im Büro: Die schöne neue Welt der Angestellten" - og dens tese er (ifølge en anmeldelse i Weekendavisen i sin tid), at New Public Management i høj grad har arvet en masse mekanismer fra amerikansk-evangeliske kirkesamfunds måder at kontrollere menigheden på.

Jeg må se at få fat i den ... :P
1
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 135
Likede indlæg: 1546

Indlægaf Bad Samaritan » 18. maj 2016, 18:00

New Public Management er en overbetalt slipse-fyr, som tager dit ur fra dig og bruge det til at fortælle dig, hvad klokken er og minde dig om alle de ting, du skal nå...
2
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3451

Indlægaf dgd2007 » 18. maj 2016, 18:25

Samano skrev:[...]
NPM største problem er dog at den i høj grad for folk til at tænke i siloer og kasser, så der ikke bliver arbejdet nok på tværs af sektorer, afdelinger medvidere. NPM havde nemlig også til formål at forenkle arbejdsgange ved at dele dem op, hvilket har fjernet meget af det tværgående samarbejde, der naturligt var. Samtidig med at mål- og rammestyring har en til dens til at give perverse effekter, hvis ikke der bliver anvendt gode nok mål.

Ja, et klasseeksempel på resultatet er måske ham flynderen, der altid udtaler sig for DSB, når der er problemer med togene.

Han taler nemlig altid, som om det er ham og DSB, der er de forurettede (af "BaneDanmark", som de har udskilt som en selvstændig organisation og af de tilknyttede entreprenører) ... selv om han dog lige husker til sidst at få mumlet noget om, at det selvfølgelig også går ham på, at det generer DSB's "kunder".

Jeg sidder altid og tænker: "Undskyld kære passagerer! Jeg forsikrer om, at vi gør alt hvad vi kan for at få det i orden så hurtigt som muligt!" ... Var det de ord, du ledte efter?
1
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2115

Indlægaf eks-Maupassant » 19. maj 2016, 17:31

Det er vel bare inspireret af de store servie corporations der standardiserer alt og laver manualer for alt og måler for alt.

Det er McDonalds der fandt på det. De ville have at f.eks. alle ansatte sagde de samme ting til folk, så man fik samme oplevelse i alle McDonalds'er verden over.

IMO noget der godt kan virke i firmaer der laver meget mere enkel service - men noget det slet ikke dur for det offentlige, f.eks. i plejesektoren hvor patienterne jo ikke kan "standardiseres" på samme måde som man kan standardisere det at skubbe en burger over disken til en kunde.

I McDonald's osv. giver det den der "falske" corporation-fornemmelse, f.eks når de i 7-11 siger "kan jeg hjælpe den næste?" hvis der er plads ved en kasse. Det handler jo ikke om at de hjælper en, de bruger bare det ord fordi manageren mener at det giver en god stemning. Jeg får altid lyst til at sige "ja ærligt talt, jeg har et tungt skab der skal flyttes, jeg ku godt bruge noget hjælp, kan du på fredag?"
1
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2115

Indlægaf eks-Maupassant » 19. maj 2016, 17:34

LaScrooge skrev:
Torn skrev:

Jo, det forøger mængden af bureaukrati. Og det er paradoksalt. Der har været megen snak om at det offentlige er sultent og får flere og flere ressourcer. Det spøjse er bare, at de ressourcer bruges på kontrol - professionelle der skal kontrollere sig selv, professionelle der kontrollerer de professionelle. Det er en forfejlet strategi som dræber arbejdsglæden og fagligheden og det er noget man har arbejdet med forskningsmæssigt i mange år. NPM er ikke det nye sorte længere, i det mindste ikke blandt dem, der ved noget om det.

Det er meningen med strategien :) Metoden er designet af firmaer der har et brug-og-smid-væk forhold til deres ansatte. De skal ikke være glade, de skal bare følge manualen indtil de finder et andet job og bliver erstattet af en anden.

Nogen corporations ser det direkte som et problem hvis ansatte bliver for længe, fordi de så udvikler deres egen individuelle stil i jobfunktionen, og det er man ikke interesseret i.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Indlægaf Bimmerdyret » 19. maj 2016, 17:56

Pølsemix skrev:Basalt set handler det om at nogle Djøffere sidder med deres excelark og messer at kontrol er bedre end tillid. Et eksempel er sosu'er der får planlagt deres arbejdsdag til mindste detalje, så de har et kvarter til at støvsuge, 10 min til at støve af osv, og så bliver det dokumenteret ved at de elektronisk skal registrere sig ved hver person de er ude ved.

Grundlæggende er det en fejl at det er djøffere (og jeg er ikke engang djøffer), det er LC'ere, HK'ere AC'ere osv. Det er ikke en eneste faggruppe der kan frasige sig ansvaret for at sidde med de der excelark.
Meeeeeen...det lyder jo bedre at kunne skyde skylden på djøfferne end sin egen fagforening ;)
0
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Indlægaf Pølsemix » 19. maj 2016, 18:56

Bimmerdyret skrev:

Grundlæggende er det en fejl at det er djøffere (og jeg er ikke engang djøffer), det er LC'ere, HK'ere AC'ere osv. Det er ikke en eneste faggruppe der kan frasige sig ansvaret for at sidde med de der excelark.
Meeeeeen...det lyder jo bedre at kunne skyde skylden på djøfferne end sin egen fagforening ;)

Skal vi ikke lige prøve at rekapitulere? De her procedurer er i den grad groet i djøffernes have, bare fordi en HK'er plotter tallene ind betyder det jo ikke at de som faggruppe er ansvarlige for udviklingen af procedurerne.
Og hvad har fagforeninger egentlig med det at gøre?
Men lad os nu være ærlige du vil jo ikke debattere men blot provokere ;)
0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 299

Indlægaf FruitFly » 20. maj 2016, 06:07

Gray_Adam skrev:Nu kan jeg egentlig ikke døje Torfing, men hans gengivelse af Hood & Dixons studie er her ret trofast og nem at linke til (og der er tre siders abstract til sidst i artiklen): http://www.denoffentlige.dk/bombe-under ... t-i-graven

Mmmm, facts.
2
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3339

Indlægaf Hunkat » 20. maj 2016, 06:18

Jeg tror et af problemer med NPM er lige præcis det du beskriver i dit startindlæg og mere af samme skuffe. Der er for meget forvirring, folk som tror ting betyder ting eller som måske er ligeglade med det reelle indhold af en teori/model.

Nu arbejder jeg selv i det offentlige og jeg ser f.eks. en arbejdsplads som er helt SYGE med LEAN-teorierne. Hvilket kan være godt og fint men man tager overhovedet ikke højde for at tilpasse det arbejdspladsen. LEAN er oprindelig udviklet til amerikanske virksomheder hvor folk kan være ansat hele livet nærmest. LEAN processen i sin rene form kan tage 10-15 år at gennemføre.

På min arbejdsplads er der ca. en opsigelse hver eller hveranden måned.... men det bliver der overhovedet ikke taget hensyn til, det skal bare køre efter den model selvom den er himmelråbende ved siden af i mange tilfælde. Selv der hvor den burde virke (når en medarbejder er i 'rød' og har brug for hjælp) er svaret "find lige selv ud af det" og så kan det hele være lige meget.

Jeg tror NPM som udgangspunkt kunne have været en god ide på mange fronter men den lider voldsomt under total tankeløs indførsel og mangel på tilpasning til virkeligheden og så en helvedes masse ledere som hverken ved noget om NPM eller ledelse og som forvalter en total forkvaklet udgave af teorierne.
2
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"