Anbefalinger til gravide

Brugeravatar
Snowdrop
Kort karma: 81
Likede indlæg: 337

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Snowdrop » 27. jun 2016, 20:41

Ja og jeg ville foretrække bare at spise det jeg selv ved jeg må, fremfor at skulle frembringe en liste hvis nogen inviterer. Men så er det jo heldigt at min omgangskreds ikke bliver fornærmet :)

Jeg bryder mig ikke om at være centrum for al den opmærksomhed. Og en decideret liste er bare mærkeligt for mig, jeg vil gerne have lov at føle mig normal og det gør jeg bedst ved i stilhed at sortere i maden, uden andre behøver at blive konfronteret med det. Det synes jeg faktisk også man bør respektere og ellers må man jo lade være at invitere gravide, veganer eller folk på kur. Eller evt selv tage initiativ til at bede om den ski' liste. Er jo ikke sikkert alle tænker over at du bliver fornærmet over at de vælger noget fra for deres egen skyld...
Senest rettet af Snowdrop 27. jun 2016, 21:04, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Snowdrop

Indlægaf Snowdrop » 27. jun 2016, 20:43

Mht bønnespirer skyldes det listeria.
0
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1234

Indlægaf godtnavn » 27. jun 2016, 22:01

Snowdrop for mig handler det ikke om jeg bliver fornærmet, men jeg bliver helt ked af det på mine gæsters vegne hvis der intet er de kan spise, fordi jeg ved hvor nederen det er at være til en fest og være møgsulten :) Men jeg beder så også folk om en liste, altså spørg direkte om der er noget de ikke spiser, og det er lige meget om det er princip/kræsenhed/sundhed/allergi, hvis jeg så ikke formår at sammensætte en menu der gør alle glade så "advarer" jeg på forhånd så vedkommende kan spise hjemmefra (er dog kun sket en enkelt gang med en med allergi mod stort set alt).

Og så bliver man da mere centrum for opmærksomhed hvis man intet spiser end hvis menuen er sat sammen så man kan spise :) Jeg plejer i hvert fald ikke at lave så mange forskellige retter når jeg får gæster, så der kunne snildt være intet mad til en person hvis jeg ikke havde fået en liste på forhånd.
3
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 28. jun 2016, 00:18

Snowdrop skrev:Ja og jeg ville foretrække bare at spise det jeg selv ved jeg må, fremfor at skulle frembringe en liste hvis nogen inviterer. Men så er det jo heldigt at min omgangskreds ikke bliver fornærmet :)

Jeg bryder mig ikke om at være centrum for al den opmærksomhed. Og en decideret liste er bare mærkeligt for mig, jeg vil gerne have lov at føle mig normal og det gør jeg bedst ved i stilhed at sortere i maden, uden andre behøver at blive konfronteret med det. Det synes jeg faktisk også man bør respektere og ellers må man jo lade være at invitere gravide, veganer eller folk på kur. Eller evt selv tage initiativ til at bede om den ski' liste. Er jo ikke sikkert alle tænker over at du bliver fornærmet over at de vælger noget fra for deres egen skyld...

Ift det markerede: Jeg synes, det tiltrækker ekstremt meget mere opmærksomhed, hvis nogen sorterer i maden. Jeg bemærker det virkelig meget, og derfor har jeg også en liste med ting, folk vi ofte spiser med, ikke spiser, og jeg spørger altid nye mennesker eller hvis nogens livssituation har ændret sig.
Jeg mister fuldstændig appetitten og kan slet ikke fokusere på måltidet, hvis en sidder, og sorterer helt vildt, eller kun spiser enkelte dele af måltider.
Og jeg synes tit, der er den der: "jamen, kan man ikke bare respektere at jeg gerne vil sortere". Mjøh.. Så bør dem der sorterer vel også respektere, at det for nogle af os andre ødelægger måltidet, og tager al fokus?
Jeg laver GERNE et måltid, der er tilpasset, at alle kan spise med (om det så er livsstil, religiøse valg, idealistiske valg, kræsenhed, graviditet, allergi osv), men jeg bliver oprigtigt ufokuseret, afledt og mister appetitten, hvis der sidder en, og siger nej og nej og nej eller sorterer en masse.
Hvorfor er det ene vigtigere at respektere end det andet? Og ejg forstår måske godt, du ikke selv vil smække en liste frem på sms inden en middag, men hvis nu værten sendte en sms og spurgte?
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 528
Likede indlæg: 2495

Indlægaf Bøtte » 28. jun 2016, 02:56

Jeg har simpelthen aldrig oplevet, at det er et problem.

Dem vi spiser med, kender vi så godt, st jeg ved hvis der er noget, nogle ikke kan lide/tåle.
Det er trods alt relativt sjældent, vi har gæster til middag, som jeg ikke kender ret godt. Kan faktisk ikke huske hvornår det er sket?

Hvor er det I andre møder problemerne? Hvad serverer I som kan være et problem?

Jeg spiser stort set ikke fisk, men har aldrig stået i en situation, hvor det har været serverer som det eneste. Min mand spiser ikke rødt oksekød, men det ved vores venner jo, og så sørger de for at der er noget han kan lide evt fra 'børnemenuen'.

Jeg kan simpelthen ikke huske at vi har stået til en middag, hvor der var en, der ikke spiste noget/sorterede i maden.
1
S :lun:
V :lun:
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 28. jun 2016, 04:21

Bøtte skrev:Jeg har simpelthen aldrig oplevet, at det er et problem.

Dem vi spiser med, kender vi så godt, st jeg ved hvis der er noget, nogle ikke kan lide/tåle.
Det er trods alt relativt sjældent, vi har gæster til middag, som jeg ikke kender ret godt. Kan faktisk ikke huske hvornår det er sket?

Jeg spiser stort set ikke fisk, men har aldrig stået i en situation, hvor det har været serverer som det eneste. Min mand spiser ikke rødt oksekød, men det ved vores venner jo, og så sørger de for at der er noget han kan lide evt fra 'børnemenuen'.

Jeg kan simpelthen ikke huske at vi har stået til en middag, hvor der var en, der ikke spiste noget/sorterede i maden.

Jeg serverer fx som oftest fisk eller knaldrødt oksekød til gæstemiddage, og jeg putter næsten altid vin/øl i sovsen eller i gryderetter. Det er kun, hvis jeg ved, at der fx er en på antabus i selskabet, jeg lader være (eller hvis nogen frabeder sig det direkte). For jeg har aldrig oplevet gravide, der ikke spiste fisk, rødt kød eller afkogt alkohol. Jeg ville respektere det fuldt ud, hvis en gravid bekendt/ven undlod disse fødevarer - men jeg ville være nødsaget til at blive informeret om det, fordi det ikke er noget jeg har oplevet de gravide jeg kender, gøre. Og jeg har aldrig selv ventet mig, så jeg har ikke sat mig ind i det område.

Og jeg skriver såmænd også ned, hvad dem vi spiser med hyppigt ikke spiser. Men vi spiser nu relativt ofte med nye mennesker eller mennesker vi ikke spiser med tit, og så er det da svært at finde rundt i.
1
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 28. jun 2016, 04:24

Og så bliver det nok også en principsag for mig, at jeg synes, det er fjollet, at en debattør mener, at andre ikke behøver vide, hvad hun ikke spiser for det gør hende ubehageligt til mode, og hun kan bare sortere.. Jamen, det gør nogle af os andre ubehageligt til mode, at der sorteres, og vi laver hellere end gerne en tilpasset menu. Altså hvis behov "vinder" så..

Nogle ting ved jeg godt - fx ville jeg ikke lige servere vin i glasset fx. Men jeg ANEDE da ikke, at man ikke må spise bestemte oste, bønnespirer, rødt kød, fisk, afkogt alkohol osv som gravid. Det finder jeg nok ud af, når jeg selv venter mig, men det vidste jeg virkelig ikke. Så det ville aldrig nogensinde strejfe mig, om noget af det var et problem for en gravid veninde. Og hvis hun spiste meget restriktivt (altså ift dem der tager meget løst på "reglerne"), så er det da nemmest lige at sige.
Jeg synes det ville være topnedern at have slidt og slæbt en hel dag i køkkenet for at forkæle en gravid veninde fx, og hun så kun kan spise kartoflerne..
3
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3453

Indlægaf HappyPaww » 28. jun 2016, 04:36

Helt enig med Karkluden. Det er da også spild af mad at lave lækker mad som så ikke bliver spist, fordi listen over forbud er urealistisk lang. Og det med den afkogte alkohol er jo direkte dumt - der er jo intet alkohol tilbage :stoned:

Nogle gange kan det altså godt virke som om at nogen svælger i "ih altså, det kan jeg jo ikke spise eller gøre, for jeg er jo GRAVIIIID"... Slap dog af - det er også det bedste for barnet i sidste ende.
1
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 528
Likede indlæg: 2495

Indlægaf Bøtte » 28. jun 2016, 05:26

Karkluden skrev:
Bøtte skrev:Jeg har simpelthen aldrig oplevet, at det er et problem.

Jeg serverer fx som oftest fisk eller knaldrødt oksekød til gæstemiddage, og jeg putter næsten altid vin/øl i sovsen eller i gryderetter. Det er kun, hvis jeg ved, at der fx er en på antabus i selskabet, jeg lader være (eller hvis nogen frabeder sig det direkte). For jeg har aldrig oplevet gravide, der ikke spiste fisk, rødt kød eller afkogt alkohol. Jeg ville respektere det fuldt ud, hvis en gravid bekendt/ven undlod disse fødevarer - men jeg ville være nødsaget til at blive informeret om det, fordi det ikke er noget jeg har oplevet de gravide jeg kender, gøre. Og jeg har aldrig selv ventet mig, så jeg har ikke sat mig ind i det område.

Og jeg skriver såmænd også ned, hvad dem vi spiser med hyppigt ikke spiser. Men vi spiser nu relativt ofte med nye mennesker eller mennesker vi ikke spiser med tit, og så er det da svært at finde rundt i.

Det er nok fordi vi ikke spiser fisk og er vant til at lave noget oksekød, der er mindre rødt, vi ikke står i problemet, det er jo nok to af de store 'syndere' hvad angår graviditet.
0
S :lun:
V :lun:
primle
Kort karma: 74
Likede indlæg: 380

Indlægaf primle » 28. jun 2016, 07:06

HappyPaww skrev:Helt enig med Karkluden. Det er da også spild af mad at lave lækker mad som så ikke bliver spist, fordi listen over forbud er urealistisk lang. Og det med den afkogte alkohol er jo direkte dumt - der er jo intet alkohol tilbage :stoned:

Nogle gange kan det altså godt virke som om at nogen svælger i "ih altså, det kan jeg jo ikke spise eller gøre, for jeg er jo GRAVIIIID"... Slap dog af - det er også det bedste for barnet i sidste ende.

Men jeg tænker bare stadig, at det er et helt privat og personligt valg man tager. Og jeg er sikker på enhver gravid gør lige præcis dét, de mener er det rigtige for deres barn. Du siger man skal slappe af. Hvornår slapper man så for meget af? Jeg slapper fint af selvom jeg vælger ting fra pga graviditeten.

Synes du der er forskel på at tage hensyn til allergikere, vegetarer, kræsne og gravide? Jeg tænker helt praktisk, at listen med ting man skal forsøge at undgå kan være nærmest lige så lang uanset hvilken gruppe man tager hensyn til.

Jeg er f.eks. sådan én der har det svært med løg. Ikke smagen, men konsistensen. Dem jeg kender godt ved det godt og mange gør sig den kæmpe ulejlighed at tage hensyn. Mine mostre laver altid frikadeller og kartoffelsalat til julefrokosten uden løg, til trods for at der er tusind andre ting at vælge imellem og at jeg flere gange har sagt, at det ikke er nødvendigt.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3453

Indlægaf HappyPaww » 28. jun 2016, 07:26

primle skrev:
HappyPaww skrev:Helt enig med Karkluden. Det er da også spild af mad at lave lækker mad som så ikke bliver spist, fordi listen over forbud er urealistisk lang. Og det med den afkogte alkohol er jo direkte dumt - der er jo intet alkohol tilbage :stoned:

Men jeg tænker bare stadig, at det er et helt privat og personligt valg man tager. Og jeg er sikker på enhver gravid gør lige præcis dét, de mener er det rigtige for deres barn. Du siger man skal slappe af. Hvornår slapper man så for meget af? Jeg slapper fint af selvom jeg vælger ting fra pga graviditeten.

Synes du der er forskel på at tage hensyn til allergikere, vegetarer, kræsne og gravide? Jeg tænker helt praktisk, at listen med ting man skal forsøge at undgå kan være nærmest lige så lang uanset hvilken gruppe man tager hensyn til.

Jeg er f.eks. sådan én der har det svært med løg. Ikke smagen, men konsistensen. Dem jeg kender godt ved det godt og mange gør sig den kæmpe ulejlighed at tage hensyn. Mine mostre laver altid frikadeller og kartoffelsalat til julefrokosten uden løg, til trods for at der er tusind andre ting at vælge imellem og at jeg flere gange har sagt, at det ikke er nødvendigt.

Jo det er selvfølgelig et privat valg - og vi alle behøver jo ikke forstå andre. Men nogle gange virker det som om, at nogle nærmest panisk går ind og følger alle mulige regler, som der reelt ikke er noget hold i, og det synes jeg er lidt synd. En førstegangsgravid vil jo typisk gerne gøre, hvad hun kan, for at få en så sund og rask baby som muligt, men begynder hun at læse om en masse regler, råd osv. fra mere eller mindre troværdige kilder, kan tingene køres lidt op i en spids. Sundhedsstyrelsen har lavet en fin guide, som man kan/bør følge, og så er dét det. Der tales i øvrigt oftest om et begrænset forbrug, men ikke hel udelukkelse af diverse ting, men også det bliver overfortolket. . Det er snart en ren videnskab at være gravid, og det er egentlig lidt synd IMO.
3
Brugeravatar
Snowdrop

Indlægaf Snowdrop » 28. jun 2016, 07:29

Jeg har virkelig heller ikke oplevet det som et problem. Tror folk ser spøgelser hvor der ikke er nogle. Jeg sorterer ikke "helt vildt" men jeg vil hellere blive hjemme end at skulle frembringe en liste!

Og så synes jeg det er direkte ledt at sige man svælger i at være gravid og derfor ikke kunne spise en masse. Sådan forholder det sig ganske enkelt ikke. Jeg er faktisk utrolig afslappet i forhold til mad, hvorfor jeg lige netop vælger selv at sortere! Jeg har aldrig og kommer aldrig til at opleve at der ikke var noget som helst jeg kunne spise når jeg har været i byen. Og skulle den meget mærkelige situation opstå at der primært er ting jeg ikke har det godt med så tager jeg bare ikke ret meget.

Og så har overhovedet ikke nævnt et ord om udkogt alkohol, jeg er altså ikke snotdum.

Ja! Jeg føler mig ramt over at nogen kan blive decideret fornærmet og provokeret over mit stille valg.

Karkluden: hvis nogen bad om en liste på forhånd ville det ikke være noget problem. Jeg bryder mig bare ikke om at diske op med en uden videre når nu det er så nemt for mig bare at sortere (lidt).
Senest rettet af Snowdrop 28. jun 2016, 07:38, rettet i alt 1 gang.
0
primle
Kort karma: 74
Likede indlæg: 380

Indlægaf primle » 28. jun 2016, 07:36

HappyPaww skrev:
primle skrev:

Jo det er selvfølgelig et privat valg - og vi alle behøver jo ikke forstå andre. Men nogle gange virker det som om, at nogle nærmest panisk går ind og følger alle mulige regler, som der reelt ikke er noget hold i, og det synes jeg er lidt synd. En førstegangsgravid vil jo typisk gerne gøre, hvad hun kan, for at få en så sund og rask baby som muligt, men begynder hun at læse om en masse regler, råd osv. fra mere eller mindre troværdige kilder, kan tingene køres lidt op i en spids. Sundhedsstyrelsen har lavet en fin guide, som man kan/bør følge, og så er dét det. Der tales i øvrigt oftest om et begrænset forbrug, men ikke hel udelukkelse af diverse ting, men også det bliver overfortolket. . Det er snart en ren videnskab at være gravid, og det er egentlig lidt synd IMO.

Jeg synes så omvendt også det er synd, at man skal stemples som hellig, hysterisk og uopdragen (hvilket denne tråd er et fint eksempel på) fordi man vælger ting til og fra i graviditeten.
Og jeg synes faktisk det er en generel tendens. Der findes ikke noget som en graviditet, der giver folk en følelse af at have ret til at blande sig.
2
Brugeravatar
Snowdrop

Indlægaf Snowdrop » 28. jun 2016, 07:41

[quote="primle"]

Jeg synes så omvendt også det er synd, at man skal stemples som hellig, hysterisk og uopdragen (hvilket denne tråd er et fint eksempel på) fordi man vælger ting til og fra i graviditeten.
Og jeg synes faktisk det er en generel tendens. Der findes ikke noget som en graviditet, der giver folk en følelse af at have ret til at blande sig.[/quote]

Præcis. Jeg har i hvert fald fortrudt jeg overhovedet skrev herinde i den her tråd.

Føler mig meget forkert og som "hende den hellige gravide".
0
Brugeravatar
Snowdrop

Indlægaf Snowdrop » 28. jun 2016, 07:45

Ok ved ikke hvad der sker for debatten med quotes, det gider den åbenbart ikke lige.
0

Tilbage til "Graviditet"