Hvorfor må man ikke sige neger?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2112

Re: Hvorfor må man ikke sige neger?

Indlægaf eks-Maupassant » 20. maj 2016, 22:22

Ennovy skrev:
eks-Maupassant skrev:
Ennovy skrev:
eks-Maupassant skrev:
Animi skrev:
eks-Maupassant skrev:
Animi skrev:
eks-Maupassant skrev:Asiater ser ens ud, afrikanere gør ikke.

Alle asiatere ser da ikke ens ud?

Typemæssigt gør de da? Jeg mener jo ikke de er borg'er. Men hvis man siger "han ser asiatisk ud" så er folk ret godt med efter min erfaring.

Jeg synes nu ikke at en inder og en kineser fx ser særlig ens ud.

Narj det gør de langt fra, men jeg vil også bare kalde en inder for en inder. Man bruger mest asiat om kinesere, japanere, vietenamesere, osv.

En tyrker er vel strengt taget en asiat, men har aldrig hørt nogen kalde dem det.

Og hvorfor skulle det samme så ikke gælde afrikanere? Hvis vi nu går ud fra at jeg mente det du troede jeg mente altså.

Hvad var det jeg troede du mente? Jeg har tabt tråden :)

Det er det der er så nemt her - du kan bare læse de tidligere indlæg.

Jeg ved jo ikke hvad for et af dine indlæg du sigter til?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1344

Indlægaf Sophies-mor » 20. maj 2016, 22:36

Ennovy skrev:Asiat svarer til afrikaner. Ord skifter betydning med tiden, nu bruger man heller ikke længere evnesvag eller åndssvag - det er helt almindelig udvikling af sproget.

Hvornår er Afrika blevet en del af Asien?
2
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 20. maj 2016, 22:41

Sophies-mor skrev:
Ennovy skrev:Asiat svarer til afrikaner. Ord skifter betydning med tiden, nu bruger man heller ikke længere evnesvag eller åndssvag - det er helt almindelig udvikling af sproget.

Ja, der er vist også noget jeg er gået glip af på den front :gruble:?

Men måske der menes at afrikaner ikke er anderledes end at sige europæer eller amerikaner. Ellers forstår jeg den heller ikke.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 20. maj 2016, 22:44

Ennovy skrev:
ShuruQ skrev:
Sophies-mor skrev:

Ja, der er vist også noget jeg er gået glip af på den front :gruble:?

Men måske der menes at afrikaner ikke er anderledes end at sige europæer eller amerikaner. Ellers forstår jeg den heller ikke.

Det er naturligvis det jeg mente :)

Det er jeg glad for :gogo:.

Var nu også det jeg regnede med.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3442

Indlægaf dgd2007 » 20. maj 2016, 23:02

Jacobsen81 skrev:Jeg er ikke helt med. Må man så heller ikke sige asiat? Eller arisk?

"Arisk" er vist ikke så smart. Det er der vist ingen, der har brugt siden 1945 ;)
3
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 20. maj 2016, 23:20

dgd2007 skrev:
Jacobsen81 skrev:Jeg er ikke helt med. Må man så heller ikke sige asiat? Eller arisk?

"Arisk" er vist ikke så smart. Det er der vist ingen, der har brugt siden 1945 ;)

Det hedder "Caucasian" nu i USA.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 20. maj 2016, 23:21

Ja eller nej det gør det vel ikke. En Caucasian er vel ikke det samme som en klassisk nazi-arier med grumme blonde øjne og en stålsat krop.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1157
Likede indlæg: 6807

Indlægaf Wizzze » 21. maj 2016, 06:45

eks-Maupassant skrev:
Animi skrev:
eks-Maupassant skrev:
Animi skrev:
eks-Maupassant skrev:Asiater ser ens ud, afrikanere gør ikke.

Alle asiatere ser da ikke ens ud?

Typemæssigt gør de da? Jeg mener jo ikke de er borg'er. Men hvis man siger "han ser asiatisk ud" så er folk ret godt med efter min erfaring.

Jeg synes nu ikke at en inder og en kineser fx ser særlig ens ud.

Narj det gør de langt fra, men jeg vil også bare kalde en inder for en inder. Man bruger mest asiat om kinesere, japanere, vietenamesere, osv.

En tyrker er vel strengt taget en asiat, men har aldrig hørt nogen kalde dem det.

En tyrker er vel orientalsk eller fra orienten, hvis vi ser på gammelt dansk sprogbrug, hvor vi vel også har neger fra.
Jeg har svært ved at forstå det negative i neger, men jeg bliver jo heller ikke ramt af det, hvis jeg konstant skulle høre på jeg vare ariere eller kaukasisk, ville jeg nok også finde de ord nederen :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2376

Indlægaf paint » 21. maj 2016, 07:38

eks-Maupassant skrev:Ja eller nej det gør det vel ikke. En Caucasian er vel ikke det samme som en klassisk nazi-arier med grumme blonde øjne og en stålsat krop.

En 'Caucasian' eller kaukaser, på dansk - er primært et begreb man bruger i USA, om det man på almindeligt sprog, kalder 'hvide mennesker' (af europæisk oprindelse). Betegnelsen kom oprindeligt fra en tysk race-typologi, hvor man opererede med noget så festligt som 'rigtige hvide' og 'beskidt/snavset hvide' (folk der var lidt brunere i huden end f.eks tyskere)

Brugen af det i USA, går tilbage til dengang store mængder af mennesker emigrerede til landet. På det tidspunkt havde man kvoter for hvor mange man ville modtage af de forskellige 'racer' ('national origins quota'.) og især hvem der kunne få statsborgerskab. Så for overblikkets skyld, brugte man 'caucasian'. Derved var det nemmere at se hvem man kunne afvise og hvem man ville tilbyde statsborgerskab (råt og brutalt)
Senest rettet af paint 21. maj 2016, 12:23, rettet i alt 1 gang.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Jacobsen81
Kort karma: 8
Likede indlæg: 68

Indlægaf Jacobsen81 » 21. maj 2016, 10:26

Så alternativet til neger er sort eller farvet. Det er de færreste "negere" der reelt er sorte, og en farvet person kan vel ligesågodt være en latinamerikaner eller asiat. De er jo også farvede i huden.
0
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 334
Likede indlæg: 3764

Indlægaf Novella » 21. maj 2016, 10:41

Jacobsen81 skrev:Så alternativet til neger er sort eller farvet. Det er de færreste "negere" der reelt er sorte, og en farvet person kan vel ligesågodt være en latinamerikaner eller asiat. De er jo også farvede i huden.

Nej, bare sort. 'Farvet' har mange steder en lignende neger-klang over sig, så brug betegnelsen sort. Hvide er jo heller ikke hvide.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 214
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1988

Indlægaf Lurende Peber » 21. maj 2016, 10:44

Wizzze skrev:.....
Jeg har svært ved at forstå det negative i neger, men jeg bliver jo heller ikke ramt af det, hvis jeg konstant skulle høre på jeg vare ariere eller kaukasisk, ville jeg nok også finde de ord nederen :gruble:
For at gøre forvirringen total blev Arier først en teoretisk racebetegnelse under Nazierne (OK de har det nok fra en eller anden filosofisk fyldebøtte), men oprindelig er det en sprogstamme....og hold nu fast ...indvandret fra Afghanistan :shock: til Indien/Iran :panik:
Men svastikaet huggede de rene, blonde og blåøjede ( ;) ) jo også fra oldgamle kulturer :gruble:
http://67.media.tumblr.com/de1ecdb60da6 ... o1_540.jpg
0
Registreret Gammel Gris :genert:
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2519
Kontakt:

Indlægaf Annione » 21. maj 2016, 10:51

Gad vide hvad amerikanerne kalder lokal-befolkningen i Caribien? :gruble:
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1151
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9691

Indlægaf kidkomb » 21. maj 2016, 10:54

Annione skrev:Gad vide hvad amerikanerne kalder lokal-befolkningen i Caribien? :gruble:

Hvis man ved de er fra Caribien siger man vel caribeans (hedder det det? :lol:)
Problemet opstår jo, når man ikke ved hvor de er fra.
Altså, korrekt, det er sjældent man har brug for at specificere, men hvis man nu skulle, så ville neger jo være det nemmeste og mest beskrivende.
Jeg plæderer ikke for at man skal sige neger, men jeg er også nysgerrig på, hvad de kaldes i USA.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Lisva
Kort karma: 18
Likede indlæg: 393

Indlægaf Lisva » 21. maj 2016, 11:26

Neger er vel en betegnelse for etnicitet, mens afrikaner henviser til det geografiske tilhørsforhold. Ligesom kaukasier og europæer, hvor det ene også godt kan udelukke det andet.

Jeg tror ikke, at det som sådan handler om de specifikke ord, men mere om de handlinger og værdier, der ligger bag ordene. Negere er igennem tiden blevet opfattet som en underlegen race, og derfor er ordet blevet negativt ladet. I et forsøg på en form for æresoprejsning kan man så begynde at anvende et nyt ord, men det ændrer ikke på de handlinger og værdier, der i første omgang førte til, at ordet blev negativt ladet. Det samme gælder også eskimo (inuit), indianer (indfødt amerikaner), mongol (downs syndrom), åndssvage (udviklingshæmmede) og diverse andre stigmatiserede grupper, der har fået nye betegnelser frem for en generel holdnings- og værdiændring, der formentlig ville gøre de nye ord betydningsløse.

Det er i hvert fald min tanke
0

Tilbage til "Generelt"