Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. maj 2016, 10:21

annella skrev:Er det forkert af medierne at omtale sådan et mord som familietragedie? hvis ja hvordan skal mordet så omtales i medierne? kun tragedie eller mord?

Jeg tager det som et udtryk for en af de evindelige floskler, som journalister uden professionel stolthed, dybde eller faglighed har svært ved at lægge fra sig. Det er ligesom når de eksempelvis skriver "19-årig frifundet for voldtægt". Nej, bassemand - 19-årig frifundet for voldtægtsanklage - hvilket er noget helt andet.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2112

Indlægaf eks-Maupassant » 21. maj 2016, 22:09

Studsgaard skrev:Jeg forstår ikke hvordan en betegnelse som familietragedie kan være med til at jeg får sympati med morderen.
At nogen kalder det en tragedie har da intet med hvordan jeg opfatter morderen. Eller om der har været jalousi - det kan næsten gøre det modsatte for mig, at jeg syntes han var et endnu større fjols, ikke at jeg får sympati med ham.

Tja sådan er vi jo forskellige. Jeg er sådan, at hvis nogen nævner ordet "tragedie", så vender jeg omgående om på en tallerken og er fyldt med sympati for morderen og hater på dem han har slået ihjel.

Der er bare noget ved det ord der gør at jeg holder med mordere! Jeg har været nødt til at blokere det i min browser og erstatte det med stjerner fordi det bare var så mega kraftfuldt og fuckede for vildt med min hjerne så jeg ikke vidste hvem jeg skulle holde med.
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3436

Indlægaf dgd2007 » 22. maj 2016, 02:25

Hmm ... jeg har nu aldrig tænkt over, at man generelt brugte den slags udtryk (jeg læser dog heller ikke noget videre om den slags sager).
Men jeg er sådan set lidt enig i den kritik, der er citeret i startindlægget.
Altså ikke sådan at jeg tror, nogen kommer til at holde med morderen af, at man bruger det ord. Men "tragedie" opfatter jeg vist også som noget ... ja, tragisk :) men hvor man ikke nødvendigvis kan placere skylden ensidigt.
Hvis det er en ex, som slet ikke bor der, men møder op med et haglgevær eller whatever, så er dette jo ikke så svært. Så "Ex'ens hævnmord" ville måske være mere rammende. Men det lyder på den anden side lidt lovlig Ekstrabladsagtigt ...
0
Brugeravatar
Sukisaki
Kort karma: 32
Likede indlæg: 503

Indlægaf Sukisaki » 24. maj 2016, 13:32

dgd2007 skrev:Hmm ... jeg har nu aldrig tænkt over, at man generelt brugte den slags udtryk (jeg læser dog heller ikke noget videre om den slags sager).
Men jeg er sådan set lidt enig i den kritik, der er citeret i startindlægget.
Altså ikke sådan at jeg tror, nogen kommer til at holde med morderen af, at man bruger det ord. Men "tragedie" opfatter jeg vist også som noget ... ja, tragisk :) men hvor man ikke nødvendigvis kan placere skylden ensidigt.
Hvis det er en ex, som slet ikke bor der, men møder op med et haglgevær eller whatever, så er dette jo ikke så svært. Så "Ex'ens hævnmord" ville måske være mere rammende. Men det lyder på den anden side lidt lovlig Ekstrabladsagtigt ...

Jeg tror også at det kommer an på hvordan man opfatter ordet "tragedie". Jeg opfatter det også som at der er sket noget forfærdeligt, men at det ikke specielt er nogens skyld, eller ihvertfald ikke var intentionen. Så for mig er en "famlie-tragedie" f.eks. når en stor del af en familie dør i en bilulykke, falder ned af Møns Klint eller dør af kræft inden de er fyldt 30.

Når en person aktivt tager en beslutning om at deres følelse af svigt, jalousi, vrede eller andet er SÅ vigtig, at det skal koste et eller flere mennesker livet - så er det mord. Og jeg synes egentlig også at ordet "familie-tragedie" er med til at fratage morderen noget af ansvaret.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"