Køb af andelsbolig?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 396
Likede indlæg: 3777

Køb af andelsbolig?

Indlægaf Sophaya » 21. maj 2016, 16:24

Jeg står i den situation, at jeg ikke kan finde en lejebolig, og overvejer derfor at købe en andelsbolig hvis det er muligt. Jeg ringer til min bank mandag og får et møde for at høre, hvor realistisk det er.
Har i nogle erfaringer? Kender i til en bank, der er villig til at låne selvom man er single og studerende? Og hvis det kommer så vidt - og det gør det alt andet lige engang, spørgsmålet er bare hvornår - hvad skal man så være opmærksom på, så man ser på andelsboliger?
Jeg går ud fra at man kan se foreningen lidt efter i sømmene, men jeg ved ikke hvad jeg skal være obs på.
Jeg har en relativt god økonomi af en studerende at være, og har lige nu 50.000 der kan lægges som udbetaling. Den bolig jeg har kig på står til 377.000,-. Hvis ikke de 50.000 er nok, kan jeg skrabe 30.000 sammen i løbet af det næste år og lande på 80.000, hvis jeg spænder ballerne sammen. Er jeg helt i drømmeverden, eller kan det rent faktisk lade sig gøre?
Det er en helt ny verden for mig - jeg har altid boet til leje, og ligeså har min mor.
0
x
Kirstenkp
Kort karma: 4
Likede indlæg: 62

Re: Køb af andelsbolig?

Indlægaf Kirstenkp » 21. maj 2016, 18:36

Det lyder spændende....

Som du selv siger skal du se økonomien efter i sømmene. Hvis du ikke selv kender til det, skal du have nogen til det. Jeg vil foreslå en advokat, fordi udover økonomien kan det være rigtig rart at få tjekket vedtægter, tinglysninger osv. Mht til økonomi er det virkelig vigtigt at vide alt om lånet. For udover at du selv låner penge til indskudet, så har de fleste foreninger også en fælles gæld, som kan være skruet sammen på mange måder.

Om det er realistisk afhænger jo af mange ting. Først og fremmest din indtægt, både nu og i fremtiden og så boligydelsens størrelse. Men det burde ikke være umuligt!
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6828

Indlægaf Wizzze » 21. maj 2016, 18:51

Husk du køber ikke en lejlighed, du køber en andel i en forening, som ejer en ejendom, hvor der så medfølger retten til at bebo en lejlighed. Som en del af en forening, så hæfter du også for gælden i foreningen, og skal være med til at betale for vedligehold og reperationer af ejendommen.

Derfor er det meget vigtigt at få undersøgt foreningens økonomi og ejendommen, hvor stor er gælden, hvornår er den optaget, bliver der afdraget på gælden, hvilke lån består gælden af? hvor meget af den husleje der betales ind bliver brugt til at betale lån, og hvor meget bruges på vedligehold og rep. Er der planlagt arbejder som kræver at der snart skal betales ekstra penge, f.eks. nyt tag, nye vinduer, fugt og svamp i kælderen, nye rør eller faldstammer?? Har foreningen sparet op til den slags arbejder, eller skal de ud og hente ekstra penge hos beboerne, for at betale for den slags. Er der ikke styr på den slags, så kan det hurtigt blive dyrt at være andelshaver. Hvad med restancer? hvis naboen ikke betaler huslejen til tiden, hæfter de andre andelshavere så for betalingen?? og skal betale det ekstra, alt sådan noget skal man undersøge.
10
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sophaya

Indlægaf Sophaya » 21. maj 2016, 19:24

Jeg har en indtægt på ca 11.500 udbetalt om måneden, og om 3 år er jeg færdiguddannet som psykolog. Hvis jeg arbejder rigtig meget, har jeg mere udbetalt. Jeg har lige talt med en bankdame, der lavede en screening - hun har sendt mig videre til en rådgiver, der tager kontakt til mig en af de næste par dage.

Så vidt jeg kan se er ejendommen forsikret ved svamp, rør og insektskade. Ejerudgiften hedder 3700 og 500 i varme/vaskeri.
Det jeg indtil videre kan se om deres lån ser sådan her ud:
Skærmbillede 2016-05-21 kl. 21.21.42.png

Jeg skal have noget mere fyldestgørende materiale med vedtægter og økonomi, men synes virkelig det er en jungle som potentiel førstegangskøber.

Tak for de gode svar - nu har jeg startet en liste med ting, jeg skal have afklaret :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
x
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 31
Likede indlæg: 348

Indlægaf Daflo » 21. maj 2016, 19:27

Låntypen ser fornuftig ud, men det er svært at sige noget om størrelsen uden at kende foreningen. Hvor mange lejligheder er der?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4300

Indlægaf Rapfisk » 21. maj 2016, 19:48

Ud over de gode råd, andre er kommet med, er det en god idé at se på foreningens indtægter. Er der nogen lejere, og er der erhvervslejemåi i ejendommen? Det kan være med til at holde udgifterne nede for andelshaverne, hvis man har fx butikslokaler, der kan lejes ud, men det er også usikkert, hvis lejer pludselig opsiger lejemålet, og det ikke kan lejes ud med det samme igen.

Ud over diverse økonomiske nøgletal skal du bede om at få referater fra de seneste mindst to (ordinære) generalforsamlinger (og eventuelle ekstraordinære). Det er der, du kan se, om der har været større arbejder på tegnebrættet, men de kan nogle gange også vise, om der er store problemer i foreningen. Jeg fravalgte engang en lejlighed, fordi der var tegn på store uenigheder blandt foreningens medlemmer som gjorde, at jeg ikke følte mig tryg ved at eje ejendom sammen med dem.
4
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Sophaya

Indlægaf Sophaya » 21. maj 2016, 21:38

Daflo skrev:Låntypen ser fornuftig ud, men det er svært at sige noget om størrelsen uden at kende foreningen. Hvor mange lejligheder er der?

Der er 30 :)
0
x
IrmaPigen
Kort karma: 76
Likede indlæg: 944

Indlægaf IrmaPigen » 22. maj 2016, 06:03

Andelsboliger bliver vist flået væk i øjeblikket.

Så måske skal du skynde lidt på banken.
0
LaScrooge
Kort karma: 323
Likede indlæg: 2570

Indlægaf LaScrooge » 22. maj 2016, 08:58

Lån & spar bank udlåner gerne til andelskøb til studerende.
2
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6828

Indlægaf Wizzze » 22. maj 2016, 09:09

IrmaPigen skrev:Andelsboliger bliver vist flået væk i øjeblikket.

Komme meget an på om andelen ligger i København eller Århus, eller om den ligger i Øster Bøvelse ;)
Og man skal også passe på ikke at haste så meget, at man køber katten i sækken.

Det undrer mig at de lån som TS beskriver er så ny-optagne, og så at hovedparten er afdragsfrie. Det er jo ikke et problem hvis ejendomsværdien er 60-80mio. og de mange penge er lånt til at lave et tag eller lign. men på baggrund af de 2 lån vi har set, ville jeg da have et par spørgsmål til regnskab/bestyrelse.
1
Do as I say! :whip:
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Indlægaf JoyNips » 22. maj 2016, 09:21

Tommelfingerreglen for andele er at andelen gerne må være dyr og ydelsen billig. Men der er selvfølgelig mere i det end det! Som hovedregel bør du dog gå udenom billige andele, der er dyre i ydelse.

Swaplån er ikke pr definition dårlige.

Vær obs på, om foreningen har lån der lige nu er afdragsfri, men som senere skal afdrages. Så stiger boligydelsen gerne en del.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4300

Indlægaf Rapfisk » 22. maj 2016, 09:26

Wizzze skrev:
IrmaPigen skrev:Andelsboliger bliver vist flået væk i øjeblikket.

Komme meget an på om andelen ligger i København eller Århus, eller om den ligger i Øster Bøvelse ;)
Og man skal også passe på ikke at haste så meget, at man køber katten i sækken.

Det undrer mig at de lån som TS beskriver er så ny-optagne, og så at hovedparten er afdragsfrie. Det er jo ikke et problem hvis ejendomsværdien er 60-80mio. og de mange penge er lånt til at lave et tag eller lign. men på baggrund af de 2 lån vi har set, ville jeg da have et par spørgsmål til regnskab/bestyrelse.

Umiddelbart læser jeg det sådan, at man vælger at afdrage kontantlånet først og derefter begynder at afdrage det andet, som er en lille smule billigere, men ja, det er værd at forhøre sig om.
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Sophaya

Indlægaf Sophaya » 22. maj 2016, 15:31

Efter at have snakket med både min egen bank og en anden bank ser det ud til, at jeg godt kan få lov at låne. Så er spørgsmålet bare om andelsforeningen har orden i økonomien. Min bank går ind og laver en vurdering af deres økonomi, men måske jeg bør have en fagperson med forstand på det ind over også - så skal jeg bare købe mig til det.
Den ligger forresten i Odense med god central placering, så den ryger nok forholdsvist hurtigt uanset.
1
x
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 31
Likede indlæg: 348

Indlægaf Daflo » 22. maj 2016, 18:07

Jeg tænker også obligationslånet er afdragsfrit fordi de afdrager på det lidt dyrere lån først. Men det er klart noget der skal undersøges nærmere.
Jeg spurgte til størrelsen på foreningen fordi du som køber af andelen også køber dig ind i foreningens økonomi og gæld. Derfor er det relevant at overveje om lejligheden er købspris plus din del af gælden værd.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 313
Likede indlæg: 5781

Indlægaf Animi » 22. maj 2016, 18:13

Jeg vil helt klart anbefale at få en advokat til at kigge foreningens økonomi og kontrakten igennem. Der var nogen ting i kontrakten jeg ikke selv havde opfanget, som stillede mig ret dårligt og det fik min advokat lavet om på. Det var også bare en rigtig rar følelse at vide at det hele var kigget igennem, så jeg ikke var usikker på noget.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Bolig"