Er der noget du ikke kan tåle?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3395

Er der noget du ikke kan tåle?

Indlægaf FruDulle » 21. maj 2016, 16:51

Her i huset har min søn fødevareallergi, men mand og jeg tåler alt.

Og så tænkte jeg nu til aften da jeg lavede mad, hvor man der har allergier overfor fødevarer. Det er jo eksploderet de sidste år desværre. Både allergi og intolerance. Det kan jo alt efter typen have en stor indflydelse på hverdagen.

Hvad med jer, er der nogle ting i ikke tåler og hvad betyder det for jer til dagligt?
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3395

Re: Er der noget du ikke kan tåle?

Indlægaf FruDulle » 21. maj 2016, 16:55

Som skrevet har min søn allergi. Han tåler ikke mælkeprodukter, ris, havre og ærter. De sidste tre ting lyder nemt at komme udenom, men ærteprotein er meget brugt i pålæg og pølse, ris er en populær stivelse og havre er i kiks, brød, barer osv. Så det er ikke lige nemt. Efter 2 med det har vi selvklart lært at navigere i det og googler ikke så meget som vi har gjort. Der er styr på sagerne. Det er mere når vi skal spise ude at der nogle gange skal laves lidt benarbejde. De fleste er meget søde til at gøre noget ekstra ud af det for at han kan tåle maden.

Vi skal til fødselsdag i morgen og min veninde spurgte hvad hun skulle bruge til flødeskum til lagkagen. Og det er vildt sødt af hende...men nej. Det skal hun altså ikke. Der er 7 andre gæster som ikke har problemer med alm fløde. Og der er jo altid chance for at han gider spise det og så er det fjollet. Jeg tager noget ekstra kage med og så er det fint fint :)
0
Whatever
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 179
Likede indlæg: 2373

Indlægaf Juki » 21. maj 2016, 17:03

Jeg har ikke decideret allergi, men fx frisk ananas slår jeg ud af omkring munden og min mund bliver hurtigt ru. Ananas på dåse kan jeg mærkeligt nok godt tåle.

Så er der andre ting som fx mælk, fløde, mozzarella, avocado og rå løg. Det ryger nærmest lige igennem mig (sorry for details :blush:) men jeg tror det skyldes irriteret tyktarm. Jeg er testet på kryds og tværs for laktoseintolerance og fødevarerallergi, men uden det har vist noget. Men underligt nok tåler jeg meget bedre laktosefri fløde fx.

Jeg ved ikke om det har noget at sige mælken og fløden evt. bliver varmet op?
0
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
Pixie88
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1269

Indlægaf Pixie88 » 21. maj 2016, 17:13

Skaldyr. Gør ikke min tilværelse besværlig, undgår bare at spise det.
Spiser jeg fløde, får jeg virkelig dårlig mave, på samme måde som hvis jeg spiser skaldyr.
Det med fløden er kommet de sidste par år, men er aldrig blevet testet. Kan fint spise andre mælkeprodukter.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1341

Indlægaf Sophies-mor » 21. maj 2016, 17:25

Agurk.
Sjovt nok burde jeg også være bimlende allergisk overfor peberfrugt, men det er jeg ikke.
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 21. maj 2016, 17:39

Rå æbler samt hasselnødder. Det er til at undgå.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
flicka
Kort karma: 70
Likede indlæg: 607

Indlægaf flicka » 21. maj 2016, 17:46

Ikke rigtig - det er mest hvis jeg spiser for meget kiwi eller frisk ananas, så får jeg blister i munden. Men en enkelt kiwi eller et stykke ananas gør intet.

Jeg har dog været laktoseintolerant som barn og hvis jeg drikker for meget mælk, f.eks. som chai eller café latte (jeg drikker ikke kold mælk), kan min mave godt blive lidt løs i den, men det er ikke noget jeg anser som "kan ikke tåle".
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn

A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 21. maj 2016, 17:48

Mht. kiwi og ananas er det, fordi de indeholder bromelin, der er proteinspaltende. Nogle er mere sarte overfor det end andre.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5993

Indlægaf LadyFox » 21. maj 2016, 17:48

Banan.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3432

Indlægaf HappyPaww » 21. maj 2016, 17:50

Vi tåler heldigvis alt herhjemme - alle 3... Så det er bare kræsenheden hos knægten det kan være en udfordring :D
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4281

Indlægaf Rapfisk » 21. maj 2016, 18:37

Melon :whine: Det betyder ikke så meget i hverdagen. Jeg køber ikke selv meloner, og jeg kan som regel godt undgå at spise det ude. Det samme med ananaskirsebær :whine:

Ubehandlede jordnødder kan jeg ikke tåle i større mængder, men så længe det ikke gælder ristede og ikke gælder spor, går det fint med det.
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1148
Likede indlæg: 6741

Indlægaf Wizzze » 21. maj 2016, 18:57

Jeg kan ikke tåle gule ærter, men det er ikke allergi, det er bare lugten, udseendet, konsistensen og smagen jeg ikke kan med :D
Ellers er jeg fri for ting jeg ikke kan tåle, hvilket er meget praktisk, da jeg nærmest er altædende :blush:

hov forresten, jeg kan ikke tåle for meget alkohol, men det er vist et problem jeg deler med hovedparten af befolkningen :devil:
1
Do as I say! :whip:
Giraffie
Kort karma: 5
Likede indlæg: 81

Indlægaf Giraffie » 21. maj 2016, 19:12

Jeg var til allergilæge for et par år siden. Blev testet for en del madvarer. Kan I følge svarene ikke tåle nødder, ananas, melon, tomat, gulerødder, peberfrugt, selleri, avocado og flere ting jeg ikke husker.
Det jeg reagerer kraftigst på er avocado. Jeg får meget ondt i mavesækken (ikke diarré). "Anfaldet" varer i 3-4 timer. Rå hasselnødder holdt jeg mig også fra.
De andre ting afhænger lidt af sæsonen.
0
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 229
Likede indlæg: 1391

Indlægaf Filipai » 21. maj 2016, 19:37

Jeg slår ofte ud af frisk basilikum, og mine øjne klør også hvis jeg sniffer til basilikum, har til gengæld fundet ud af at det ikke gør noget hvis det bliver varmet godt igennem, så pesto på pizza går, ihvertfald det fra glas.
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4239

Indlægaf Flora » 21. maj 2016, 19:38

Jeg er endnu ikke stødt på noget jeg ikke kunne tåle :)
0
Debattens sødeste :engel:

Tilbage til "Mad og drikke"