Er der noget du ikke kan tåle?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 569

Re: Er der noget du ikke kan tåle?

Indlægaf Lulu » 21. maj 2016, 20:12

Som udgangspunkt kan jeg tåle alt.

Jeg havde dog en periode på 3-4 år hvor jeg simpelthen ikke kunne tåle stegt flæsk, jeg tror det var for fedt, jeg fik i hvert fald konsekvent dårlig mave når jeg havde spist det. Det er heldigvis slut igen.
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3479

Indlægaf FruDulle » 21. maj 2016, 20:22

Iøvrigt, så spiser jeg utroligt sjældent mælkeprodukter. Dels fordi at vores søn ikke gør, dels fordi sådan helt basalt set synes at mælkeprodukter er noget mærkeligt noget. Men det gør at får jeg en sjælden gang imellem noget hardcore flødesovs eller lign, så går min mave i selvsving. Den kan slet ikke klare den fede omgang som det er.
0
Whatever
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9241

Indlægaf Fru Sunshine » 21. maj 2016, 20:34

Jeg har ingen allergier, og egentlig er det vel forkert at sige, at der er noget, jeg ikke kan tåle, da alle mine reaktioner er en direkte konsekvens af min gastric bypass, og derfor bare viser at det stadig virker.

Men jeg får stjerneondt i maven af vand, pølser, wienerbrød og lidt for grundigt panerede ting.

Slik som chokolade, karameller og vingummi får jeg lynhurtigt dumpning af, og det gør jeg også af kage og flødeis.
Fede sager fra frituregryden drøner lige igennem. Ligeså med ting med piskefløde - og ja, det gælder også flødeskum, selv om jeg fortrænger det, når der er brunsviger på menuen.

Men som sagt: mine reaktioner forhindrer jo bare, at log bliver fed igen.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 21. maj 2016, 21:01

Jeg er laktoseintolerant - jeg kan dog fint klarer mig med laktosefrie produkter i mindre mængder og piller når jeg er i byen. Til hverdag holder jeg mig fra mælkeprodukter - hvis jeg spiser de laktosefrie mejeri produkter eller bruger pillerne for ofte reagerer jeg også.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Frk._Strawberry
Kort karma: 49
Likede indlæg: 386

Indlægaf Frk._Strawberry » 21. maj 2016, 21:23

Friske tomater og soltørrede tomater kan jeg ikke tåle, får nældefeber overalt - det er sjovt nok ikke et problem med dåsetomater eller tomatkoncentrat..

Nåja, og champagne og portvin - slår ud i ansigtet og på kroppen af begge dele
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9722

Indlægaf kidkomb » 21. maj 2016, 21:30

Jeg er meget allergisk overfor kalium sorbat og det bruger man mere og mere alle vegne.
Jeg har stadig ikke fundet ud af, om jeg rent faktisk kan tåle sodium benzoat, kalium nitrat, kartofler, tomat, peberfrugt og A38, hvis jeg holder mig helt fra kalium sorbat.
Jeg tror og håber, at der er en sammenhæng, for det sænker seriøst min livskvalitet, at jeg ikke kan spise kartofler, peberfrugt og tomat.
Det er de grøntsager jeg aller bedst kan lide (og var det bestemt også før min allergi gik amok) så jeg struggler virkelig med at få grønt nok.
Både peberfrugt og tomat er så aromatiske, at man ikke behøver hverken sovs eller lignende til mange ting, før det smager af "nok", men nu er jeg begyndt at crave dressing på min salat for at dække over "tabet".
Jeg er virkelig sur!
Jeg aner i øvrigt ikke hvorfor jeg får så ondt i maven af A38. Jeg får faktisk også ondt af kærnemælk. Men kan sgu da ikke være overfølsom overfor syrning :forvirret: Jeg forsøgte mig med laktosefri yoghurt for nogle dage siden og der var intet.
Men jeg drikker fint mælk og spiser ost og smør uden problemer. -det giver ingen mening.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 74
Likede indlæg: 803

Indlægaf Mangoness » 21. maj 2016, 21:40

Jeg har irriteret tyktarm og skal følge low FODmap for at se, om det bedrer mine symptomer (lige nu er jeg 2 uger inde i elimineringsfasen). Så der er en del ting, jeg skal skære fra (FODmaps er nogle kulhydrater, som folk med irriteret tyktarm tit reagerer på. Det er en diæt lavet af Monash University i Australien, som har forsket i det). Jeg skal tænke både på fødevaren, mængder og kombinationer af fødevarer.

Så jeg er lidt spændt på hvor meget plantebaseret mad, det viser sig, at jeg ikke kan tåle :/ (jeg er ok med laktose, så det har jeg ikke skåret fra)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2522
Kontakt:

Indlægaf Annione » 21. maj 2016, 22:40

Jeg kan ikke tåle kiwi og nødder. Sidstnævnte er ganske besværligt - der er virkelig nødder i meget.
Drikker jeg mælk får jeg kløe i munden, så jeg drikker ikke mælk.
Og så nyser jeg voldsomt, når jeg skræller kartofler :-D Som multi allergiker med alle typer pollen, så er jeg nådigt sluppet.
Det er straks værre med min kæreste, der ikke kan tåle fisk, skaldyr og ubehandlet æg. Det kan være vanskeligt, når man er ude og spise. Eller er i Japan ;)
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9722

Indlægaf kidkomb » 21. maj 2016, 23:04

Annione skrev:Jeg kan ikke tåle kiwi og nødder. Sidstnævnte er ganske besværligt - der er virkelig nødder i meget.
Drikker jeg mælk får jeg kløe i munden, så jeg drikker ikke mælk.
Og så nyser jeg voldsomt, når jeg skræller kartofler :-D Som multi allergiker med alle typer pollen, så er jeg nådigt sluppet.
Det er straks værre med min kæreste, der ikke kan tåle fisk, skaldyr og ubehandlet æg. Det kan være vanskeligt, når man er ude og spise. Eller er i Japan ;)

Jeg fik fantastiske billeder i hovedet af frit flyvende, kogte, pillede æg i Tokyos gader :lol:
Jeg ved godt, der står ubehandlede, men det er bare så hyggeligt med de æg :genert:
2
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Aviva
Kort karma: 10
Likede indlæg: 68

Indlægaf Aviva » 21. maj 2016, 23:14

Banan - får vildt ondt i maven kort tid efter jeg har spist dem

Mælk - efter jeg ikke har drukket mælk i mange år (da jeg ikke kunne få drukket det før det blev surt, får jeg nu ondt maven/løs mave hvis jeg prøver at tage et glas - kan sjovt nok godt drikke kakaomælk)

Steak - den sidder fast i halsen, sidst jeg prøvede at spise en, skabte min hals sig og lukkede helt til, selvom jeg prøvede at "tvinge" halsen op ved at drikke var der ingenting der hjalp, det stoppede bare helt til

Flæskesteg :( - her til jul, havde min søster lavet flæskesteg, den satte sig også fast, da den var ret sej
0
Palestine never existed!

Gud velsigne ISRAEL
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3885

Indlægaf Delfin » 21. maj 2016, 23:32

Jeg er ikke allergisk men efter en større tarmoperation, reagerer maven på løg, div. bønner og linser, hele kerner, meget fede ting og lidt forskelligt andet, som jeg er usikker på, men jeg spiser det af og til i mindre mængder. Jeg eksperimenterer lidt med brød, da fuldkornsbrød uden kerner ofte er temmelig kedeligt, og brød med kerner, er det de fleste sætter på bordet, men det hævner sig som regel. Sidst havde jeg selv brød med i byen for at være sikker.
0
14 11 14 :banan:
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3113

Indlægaf Rakel » 22. maj 2016, 00:59

Ja, jeg tåler ikke mælk og gluten.

Det betyder ikke alverden, men det kikser af og til desværre selv for fagfolk. Fornyligt måtte jeg droppe fejringen af svigerfars fødselsdag, da kokken serverede mælk for mig.

Han var informeret om diætmad til mig, men jeg nåede lidt forret og endte med at tage retur til hotellet, da jeg blev ret syg. R*vsygt, da vi havde rejst langt for at deltage, men heldigvis sker det sjældent.

Dertil har jeg nogle krydsallergier i pollen, som jeg burde tage bedre vare på.
0
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1449

Indlægaf Badesandalen » 22. maj 2016, 08:17

Kun mælkeprodukter. Det kunne jeg heller ikke da jeg var lille, men i 20 år gik det fint. Det er lidt sært, synes jeg. Jeg kunne heller ikke tåle farvestoffer og kiwi som barn, men det er jeg heldigvis kommet mig over. Jeg fejrede det i stor stil en overgang ved at komme ketchup på ALT, og kan dermed rapportere at ostemad med ketchup ikke er så dårligt som man skulle tro. Især ikke hvis den lige kommer en tur i toasteren. :genert:
1
Har brugt for lang tid på' gå rundt og dukke mig
Lukket døre til de rum hvor der var spejl
Skiftet kurs, nu' jeg forenet med mine fejl
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 493
Likede indlæg: 1603

Indlægaf Spjaerten » 22. maj 2016, 08:48

Nej er ikke som sådan allergisk overfor noget.
Men jeg fungerer klart bedre uden gluten. Pisse ærgerligt når man elsker brød og pasta (over glutenfrie udgaver er bare ikke det samme!)
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3265

Indlægaf DD_81 » 22. maj 2016, 10:25

Min ældste søn slår ud af tomater, særligt i mere koncentrerede mængder, både tilberedt og råt.
Men det er ret nemt at navigere udenom, - han undlader selv at bruge f.x ketchup, og når vi andre får bolognaise, så tager vi kød fra til ham inden der tilsættes tomatsovs.

Mælkeprodukter med høje fedtprocenter er hans mave heller ikke glad for, en overgang var det alle mælkeprodukter der gav ham ondt i maven, han justerer selv hvor meget osv. - undlader at spise kager med flødeskum på osv. og tilvælger f.x. flødekartofler, fordi han elsker det og tager så evt, ondt i maven med i købet.

Og min mor spiser ikke fjerkræ, hun fik et par gange som helt ung nogle allergiske reaktioner på mad, hvori der i alle retter indgik kylling eller andet fjerkræ. Det er aldrig testet, og således bekræftet, men fred være med det, det går fint at navigere udenom.

Men ellers har vi ikke fødevareallergier at tage hensyn til, - dog en masse kræsenhed, og periodiske "det kan jeg ihvertfald ikke li" tilgange til mad :D
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)

Tilbage til "Mad og drikke"