Er der noget du ikke kan tåle?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Anne Droid
Kort karma: 39
Likede indlæg: 989

Re: Er der noget du ikke kan tåle?

Indlægaf Anne Droid » 22. maj 2016, 11:15

Jeg kan ikke tåle rødvin og rød portvin. Hverken som drikkevarer eller som ingrediens.
Jeg tænkte en overgang om det kunne være histaminalleergi, men jeg kan tåle alt andet på listen. Kæresten og jeg overvejer lidt at teste hvad det er jeg ikke kan tåle ved rødvin. Jeg vil (næsten) give min ene nyre for et glas godt rødvin der ikke give gener.

Jeg kaster op hvis jeg får mynte. Det stammer højst sandsynligt fra min tid som gravid, hvor jeg kastede op når jeg børstede tænder. Vores tandpasta var Colgate med myntesmag.

Jeg har flere venner og familiemedlemmer der har et eller andet de ikke kan tåle. For ikke at glemme det, har jeg lavet en liste der hænger på indersiden af et skab.
1
My hovercraft is full of eels
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2147

Indlægaf sigge » 22. maj 2016, 13:54

Jeg er aldrig officielt testet eller diagnosticeret, så det bygger udelukkende på oplevelser på egen krop: Jeg har noget on-and-off citrusallergi, som viser sig ved rødt, kløende udslæt på halsen. Jeg har ikke mærket noget til det de sidste par år, så lige nu er det i dvale. Når det er i udbrud skal jeg så bare holde mig fra at drikke f.eks. appelsinjuice og spise citrusfrugter. Heldigvis har det ikke været så slemt som voksen, som det var, da jeg var teenager, hvor selv en skive citron i et glas sodavand kunne give en reaktion.

Og så kan jeg ikke tåle hvede/gluten på tom mave. Eller så skal jeg i hvert fald være i nærheden af et toilet de næste 2-3 timer. :tie: Jeg elsker ellers at få noget hvedebrød til morgenmad i weekenden, men det løser jeg så ved at spise noget andet først f.eks. en lille portion yoghurt med müsli. Og heldigvis reagerer min mave ikke på brød/kage senere på dagen, hvis bare jeg har spist andre ting først.
0
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 337

Indlægaf Fræksak » 22. maj 2016, 20:45

Jeg kan ikke tåle rå hasselnødder og visse former for chili. Det klør afsindigt i svælg og ører, hvis jeg får det. Engang imellem reagerer jeg på samme måde på rå æble og pære, men ikke altid.

Og så tåler jeg efterhånden ikke rigtig øl. Jeg bliver fuldstændigt blussende og hævet i ansigtet ret hurtigt efter indtagelse. Tror det hænger sammen med min rosacea.
0

Tilbage til "Mad og drikke"