Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 299
Likede indlæg: 3031

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf vibbsen » 23. maj 2016, 11:39

MissDitte skrev:Det er en arbejdscomputer, men arbejdspladsen har sagt, at de ikke erstatter.

Computeren fungerer stadig fint, men sukkeret knaser lidt i tastaturet. Så hvor meget skal erstattes? En helt ny computer?

Din kæreste er udelukkende erstatningspligtig overfor ejeren af computeren. I dette tilfælde arbejdspladsen. Ikke overfor brugeren. Hvis arbejdspladsen har sagt at de ikk erstatter fordi den fortsat fungerer så er det bare sådan det er.

Din kæreste bør give kollegaen besked om at hun kun agter at erstatte såfremt der kommer et formelt krav fra virksomheden eftersom de er den formelle ejer af computeren. Det kan hun roligt sige. At vælte en kop kaffe betragtes som et hændeligt uheld. Og så er man ikke erstatningsansvarlig.
7
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1160
Likede indlæg: 6822

Indlægaf Wizzze » 23. maj 2016, 11:41

MissDitte skrev:Det er en skole, de arbejder på.
Argumentet var, at hvis en elev ødelægger sin (af skolen udlånte) computer er det elevens forsikring der dækker. Og derfor skal medarbejderne også selv dække.

Jeg har dog givet jeres ord videre, og lige nu er der en it-mand (m/k) der er ved at se, om man blot kan rense tastaturet.

Den holder så ikke, selvom skolerne stadig prøver!! Det ER slået fast at det er skolens ansvar.
http://www.forsikringogpension.dk/press ... nsvar.aspx
10
Do as I say! :whip:
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1387

Indlægaf D.itsen » 23. maj 2016, 11:42

Argumentet var, at hvis en elev ødelægger sin (af skolen udlånte) computer er det elevens forsikring der dækker. Og derfor skal medarbejderne også selv dække.

Jeg har dog givet jeres ord videre, og lige nu er der en it-mand (m/k) der er ved at se, om man blot kan rense tastaturet.

Det tror jeg nu ikke skolen skal regne med, altså at eleverne selv skal erstatte dem. Det var i hvert fald ikke det der kom frem, da jeg Google det
1
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 23. maj 2016, 11:50

Rakel skrev:
vibbsen skrev:
Rakel skrev:Jeg ville tjekke med fagforeningen og dernæst med min egen forsikring, da sagen vil gå til dem i så fald, at jeg har pligt til at erstatte computeren. De kender begge til reglerne på området og kan vejlede kvalificeret.

TS kæreste skal da ikke erstatte noget som helst. Der er tale om et arbejdsværktøj. Hvis det går i stykker så er det arbejdspladsens ansvar at erstatte det.

Egen forsikring vil ikke dække. Så meget kan jeg sige. Der er tale om en arbejdscomputer som er blevet skadet på arbejdspladsen. Det dækkes ikke af en indboforsikrings ansvars del. Så den er ude.

Hvad angår ansvar så er man udelukkende erstatningsansvarlig hvis man har handlet med en eller anden grad af uagtsomhed. Og man vil som medarbejder ALDRIG nogensinde kunne blive erstatningsansvarlig overfor brugeren af en arbejdscomputer. Man vil måske kunne blive det overfor firmaet som er den formelle ejer af maskinen. Men ALDRIG overfor brugeren. Hvad angår funktionaliteten af maskinen så er det en sag mellem virksomheden og brugeren af maskinen.

Og den viden kan man så få ved at kontakte fagforeningen og forsikringen. Det ville for mig være mere dækkende end det, der skrives her, da de kender regeljunglen og kan vejlede specifikt.

Fagforeningen kan også tage en snak med arbejdsgiver, hvis det er nødvendigt og det er jo ret tydeligt, at arbejdsgiver bare prøver at tørre den af medarbejderen. Går den, så går den og der er fagforeningen en god medspiller.

Jeg kender faktisk lige præcis den her del af regel junglen som omfatter forsikring..Fordi jeg er forsikringsuddannet.Derfor udtaler jeg mig som jeg gør. Det er et særdeles simpel forsikringsspørgsmål af den slags som alle der tager en uddannelse på forsikringshøjskolen lærer på basismodulet.

Brugeren af den famøse computer skal da bare have at vide at TS's kæreste slet ikke er erstatningspligtig overfor vedkommende eftersom han ikke er den formelle ejer af computeren.Og derfor ikke komme til at betale nogen erstatning. Længere er den faktisk ikke. Det er i bedste fald spild af tid at kontakte fagforeningen. Hvad er det du vil have de skal gøre ???
5
Brugeravatar
vibbsen

Indlægaf vibbsen » 23. maj 2016, 11:54

Jeg havde ikke set at de arbejdede på en skole. Men det er fuldstændig underordnet. Din kæreste er ikke erstatningsansvarlig over for andre end computerens formelle ejer. De kan rejse et krav om erstatning. Det kan brugeren ikke.

Der er ret stor forskel på elevcomputere som er lånt ud og så computere som en arbejdsplads stiller til rådighed for sit personale.
2
Rakel
Kort karma: 423
Likede indlæg: 3113

Indlægaf Rakel » 23. maj 2016, 11:58

vibbsen skrev:
Rakel skrev:
vibbsen skrev:
Rakel skrev:Jeg ville tjekke med fagforeningen og dernæst med min egen forsikring, da sagen vil gå til dem i så fald, at jeg har pligt til at erstatte computeren. De kender begge til reglerne på området og kan vejlede kvalificeret.

TS kæreste skal da ikke erstatte noget som helst. Der er tale om et arbejdsværktøj. Hvis det går i stykker så er det arbejdspladsens ansvar at erstatte det.

Egen forsikring vil ikke dække. Så meget kan jeg sige. Der er tale om en arbejdscomputer som er blevet skadet på arbejdspladsen. Det dækkes ikke af en indboforsikrings ansvars del. Så den er ude.

Hvad angår ansvar så er man udelukkende erstatningsansvarlig hvis man har handlet med en eller anden grad af uagtsomhed. Og man vil som medarbejder ALDRIG nogensinde kunne blive erstatningsansvarlig overfor brugeren af en arbejdscomputer. Man vil måske kunne blive det overfor firmaet som er den formelle ejer af maskinen. Men ALDRIG overfor brugeren. Hvad angår funktionaliteten af maskinen så er det en sag mellem virksomheden og brugeren af maskinen.

Og den viden kan man så få ved at kontakte fagforeningen og forsikringen. Det ville for mig være mere dækkende end det, der skrives her, da de kender regeljunglen og kan vejlede specifikt.

Fagforeningen kan også tage en snak med arbejdsgiver, hvis det er nødvendigt og det er jo ret tydeligt, at arbejdsgiver bare prøver at tørre den af medarbejderen. Går den, så går den og der er fagforeningen en god medspiller.

Jeg kender faktisk lige præcis den her del af regel junglen som omfatter forsikring..Fordi jeg er forsikringsuddannet.Derfor udtaler jeg mig som jeg gør. Det er et særdeles simpel forsikringsspørgsmål af den slags som alle der tager en uddannelse på forsikringshøjskolen lærer på basismodulet.

Brugeren af den famøse computer skal da bare have at vide at TS's kæreste slet ikke er erstatningspligtig overfor vedkommende eftersom han ikke er den formelle ejer af computeren.Og derfor ikke komme til at betale nogen erstatning. Længere er den faktisk ikke. Det er i bedste fald spild af tid at kontakte fagforeningen. Hvad er det du vil have de skal gøre ???

Min fagforening havde om nødvendigt taget et møde med min arbejdsgiver!!!

Fagforeningen er rigtig god, hvis ens arbejdsgiver ikke optræder korrekt og det er tilfældet her.

Min fagforening (og forhåbentlig også en lærers) ville gå ind i det og lynhurtigt få arbejdsgiver til at forstå reglerne på området.

Dét er en af grundene til, at jeg er medlem af en fagforening fremfor at bruge nettet som sparring. Du har da sikkert ret i det, du skriver, men de færreste arbejdsgivere retter sikkert ind efter, hvad mere eller mindre tilfældige mennesker skriver på en debatside.
4
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2335

Indlægaf Studsgaard » 23. maj 2016, 12:16

Det er ikke sikkert at skolen har en forsikring på it ting.

Jeg ved rebild kommune har bedt institutionerne om at være "selvforsikrede" - forstået på den måde at de selv skal erstatte det der bliver eksempelvis stjålet. (Der blev stjålet iPhones sidste år i den institutioner jeg arbejder i, derfor ved jeg det)

I det her tilfælde vil jeg sige det er arbejdet der må sørge for computeren, det er et arbejdsredskab arbejdet stiller til rådighed - ligesom stole og borde, derfor må det være arbejdet der sørger for erstatningen/rensningen så længe folk ikke med vilje har ødelagt noget, så må det være arbejdet selv.
1
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 28
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 390

Indlægaf Anlewi » 23. maj 2016, 15:15

Skolen bør have en forsikring til dække af de ting de stiller til rådighed for deres ansatte.
1
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
didaa
Kort karma: 10
Likede indlæg: 72

Indlægaf didaa » 23. maj 2016, 17:22

Sikke en fuldstændig absurd sag! En arbejdscomputers eventuelle død ved uheld kan aldrig blive et anliggende mellem 2 medarbejdere. Jeg er faktisk lidt forarget over at en arbejdsplads kan finde på at melde sådan ud.

Det vil heller ikke blive et forsikringsanliggende; de færreste offentlige virksomheder er forsikrede da det er for dyrt. Så det her kalkulerer man simpelthen med, fordi det er en bagatel. Havde en medarbejder nu raseret afdelingen og ødelagt bærbare på stribe f.eks. i et raseriudbrud kunne man overveje at køre en erstatningssag.

Jeg bliver som leder ind imellem involveret når medarbejdere ødelægger et eller andet, og det er jo aldrig med vilje, så jeg kunne ikke drømme om at bede folk selv betale. Jeg kender f.eks. til en som 3 gange har mistet sin telefon, og alle gangene var ved koncerter eller i byen. Der bad jeg godt nok vedkommende om at lade telefonen blive hjemme efter sidste gang, hvilket vedkommende godt kunne se. En anden gang var der flere medarbejdere der ved den klassiske "nu skal vi kopiere bryster og mås" julefrokost ødelagde kopimaskinens glasplade til 20.000 kr. Der var heller ikke nogen der blev bedt om at erstatte det, selvom det selvfølgelig var en åndssvag ting at gøre. I hvertfald hvis man er klodset haha.
7
Brugeravatar
Purple
Kort karma: 17
Likede indlæg: 232

Indlægaf Purple » 23. maj 2016, 18:12

Adrig om din kæreste skal betale - det skal arbejdspladsen. Det er en arbejdscomputer - på en arbejdsplads, og shit happens ... arbejdspladsens ansvar! Din kæreste skal ikke hive sine egne private basseører op at lommen og betale for den pc :)
0
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 23
Likede indlæg: 393

Indlægaf billiebean » 23. maj 2016, 18:40

Det er mystisk, at det er blevet en sag mellem to kolleger i stedet for mellem kolleger og ledelse..

Har skolen ikke en forsikring, der dækker deres it-udstyr?

Eller er det kollegaens private computer han bruger på arbejdet?
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3265

Indlægaf DD_81 » 23. maj 2016, 19:48

MissDitte skrev:Det er arbejdspladsen (en skole) der ejer computeren

Offentlig skole?

Jeg kan ikke forestille mig at din kæreste er erstatningspligtig overfor skolens ejendom, på dette grundlag, det er et hændeligt uheld.
Og i skoleregi er der vel sådan set også tale om en ret lille udgift, når man ser på det samlede budget.
Ofte ligger IT-udstyr endda i en helt anden kommunal afdeling, på min arbejdsplads er det KMD afdelingen der tager sig af IT-udstyr, herunder ombytning, reperationer etc.

Og nu skriver du endda at pc'en virker, så bør det nok bare renses i tastaturet, og det er det, og det bør skolen bekoste efter min mening, - den slags sker altså med it-udstyr, i en eller anden udstrækning, og det er ikke noget man som ansat skal gå og have ondt i maven over, eller noget der skal udvikle sig til et konfliktpunkt.
Dertil så er det ikke din kæreste der har plaseret computeren dumt, og i umiddelbar nærhed af væske der kan spildes.
Jeg tænker at det egentligt ikke er forventeligt at der skulle stå en computer på det sted, hvor den var placeret?

Jeg ville, i din kærestes sted, undersøge med arbejdspladsen og eventuelle eksterne afdelinger, være den der tog teten på at undersøge hvordan computeren liger bliver fikset, men så også forvente at når det var gjort, at det var godt nok.

Jeg ville aldrig selv acceptere at være erstatningspligtig for it og andet på min arbejdsplads, gr. et hændelig uheld.
Det eneste vi på min, offentlige arbejdsplads, kan hæfte for, det er parkeringsafgifter samt fartbøder og andre bøder givet i forbindelse med kørsel. Selvrisiko for evnetuelle skader, der er arbejdspladsen udgift f.x.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3265

Indlægaf DD_81 » 23. maj 2016, 19:56

vibbsen skrev:

Jeg havde ikke set at de arbejdede på en skole. Men det er fuldstændig underordnet. Din kæreste er ikke erstatningsansvarlig over for andre end computerens formelle ejer. De kan rejse et krav om erstatning. Det kan brugeren ikke.

Der er ret stor forskel på elevcomputere som er lånt ud og så computere som en arbejdsplads stiller til rådighed for sit personale.

Der er forskel på ting til udlån, og computere som arbejdsredskab, ingen tvivl om det, og skulle man endelig være erstatningsansvarlig, så burde man som minimum have underskrevet at man var bekendt med disse forhold. Og det står næppe i ansættelseskontrakten.

Men så vidt jeg husker så er der også kørt nogle prøvesager på elev-udstyr, hvor eleven/forældrene menes at være erstatningspligtige ved tyveri, skader o.l. - og det var ikke så nemt bare at placere ansvaret ved elev/forældre, da det jo bl.a. stillede krav om at de var forsikrede, kunne stille selvrisiko, etc.

Jeg ved at nogle af vores venner har underskrevet på børnenes skole-ipads, at de er erstatningsansvarlige i visse situationer, i det tilfælde ipads tages med hjem.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
IrmaPigen
Kort karma: 76
Likede indlæg: 944

Indlægaf IrmaPigen » 24. maj 2016, 04:46

Altså erstatningsansvar i dansk ret forudsætter uagtsomhed.

Jeg er tæt ved at sige, at det her er et hændeligt uheld, og så er der ikke erstatningsansvar. Men det vil bero på de konkrete omstændigheder som f.eks. stod computer eller kaffe der først, hvordan var placeringen af kaffekoppen osv.

Det at sidde med en kop kaffe ved en bærbar, er vel noget vi alle gør, ikke sandt? Og jeg er ikke sikker på det i sig selv er nok til et erstatningsansvar.

Dernæst er det altså arbejdsgiver der har lidt tab (hvis det var en arbejdscomputer) og hvis der er den fornødne uagtsomhed, så er det arbejdsgiver der vil kunne rette krav om erstatning.

Indtil videre ville jeg trække på skuldrene og sige "hændeligt uheld" hvis jeg var din kæreste.
3
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Indlægaf JoyNips » 24. maj 2016, 05:28

Jeg ville, hvis jeg var din kæreste, grine og minde om de almindelige erstatningsbetingelser. Og så ville jeg ikke tænke mere over det.
1

Tilbage til "Livets forhold"