Kan man være kristen og ikke tro på Jesus (fysiske) genopstandelse?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 189

Kan man være kristen og ikke tro på Jesus (fysiske) genopstandelse?

Indlægaf gnostic » 23. maj 2016, 15:15

Hvad ligger der egentlig i den der kristendomslære, som jo er blevet til ad mange omgange og med eksemplet som den nikænske trosbekendelse som jo bare var et romersk kompromis hvor man sagde "nu er det nok med det skænderi om hvem Jesus og Gud er, han er det hele på én gang!" basta bum! ?

Kunne det tænkes at læren om Jesu genopstandelse er af samme type, endnu en undertrykkelse af anderledes troende?

Jeg finder flere passager fra Jesus' lignelser og udtalelser som værende meget gode, jeg er enige i de fleste hvis ikke alle hans lignelser og udtalelser. Særligt den med, at "de sagtmodige (oprindeligt fra det hebræiske עָנָו, som betyder fattig/svag) skal arve verden".

Men kan troen på Jesus genopstandelse forstået i en ikke-fysisk kontekst (som at mindet om Jesus var så stærkt, at Jesus gerninger spredte sig til resten af samfundet) være nok til at kalde sig kristen, hvis man samtidig ikke tror på Jesus fysiske genopstandelse (ved godt at apostlen Thomas heller ikke troede på den, og måtte stikke fingeren i Jesus' sår for at blive overbevist, men det kan jo affejes som en relativt "nyere" tilføjelse)?
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 6733

Re: Kan man være kristen og ikke tro på Jesus (fysiske) genopstandelse?

Indlægaf Wizzze » 23. maj 2016, 16:11

gnostic skrev:Hvad ligger der egentlig i den der kristendomslære, som jo er blevet til ad mange omgange og med eksemplet som den nikænske trosbekendelse som jo bare var et romersk kompromis hvor man sagde "nu er det nok med det skænderi om hvem Jesus og Gud er, han er det hele på én gang!" basta bum! ?

Kunne det tænkes at læren om Jesu genopstandelse er af samme type, endnu en undertrykkelse af anderledes troende?

Jeg finder flere passager fra Jesus' lignelser og udtalelser som værende meget gode, jeg er enige i de fleste hvis ikke alle hans lignelser og udtalelser. Særligt den med, at "de sagtmodige (oprindeligt fra det hebræiske עָנָו, som betyder fattig/svag) skal arve verden".

Men kan troen på Jesus genopstandelse forstået i en ikke-fysisk kontekst (som at mindet om Jesus var så stærkt, at Jesus gerninger spredte sig til resten af samfundet) være nok til at kalde sig kristen, hvis man samtidig ikke tror på Jesus fysiske genopstandelse (ved godt at apostlen Thomas heller ikke troede på den, og måtte stikke fingeren i Jesus' sår for at blive overbevist, men det kan jo affejes som en relativt "nyere" tilføjelse)?

Det er et af de helt store emner indenfor kristendommen, skal genopstandelsen forstås bogstavligt eller som en metafor. De er vist stadig ikke blevet enige :D Men det fælles grundlang for alle de kristne trosretninger er trosbekendelsen fra koncilet i Nikæa, de små afarter af troen der slet ikke godtager genopstandelsen i en eller anden form, anses ikke som kristne af de andre.
0
Do as I say! :whip:
gnostic

Indlægaf gnostic » 23. maj 2016, 16:55

Wizzze skrev:
gnostic skrev:Hvad ligger der egentlig i den der kristendomslære, som jo er blevet til ad mange omgange og med eksemplet som den nikænske trosbekendelse som jo bare var et romersk kompromis hvor man sagde "nu er det nok med det skænderi om hvem Jesus og Gud er, han er det hele på én gang!" basta bum! ?

Det er et af de helt store emner indenfor kristendommen, skal genopstandelsen forstås bogstavligt eller som en metafor. De er vist stadig ikke blevet enige :D Men det fælles grundlang for alle de kristne trosretninger er trosbekendelsen fra koncilet i Nikæa, de små afarter af troen der slet ikke godtager genopstandelsen i en eller anden form, anses ikke som kristne af de andre.

Det er altså mærkeligt, hvordan folk frivilligt i moderne tid, i den vestlige verden hvor der er meget andet at vælge imellem, vælger at lade deres hjerne stå i parkeringsbåsen, mens de selv går i kirke.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 23. maj 2016, 17:03

Paris Love skrev:Jeg ved ikke nok om kristendommen til at vide om man kan det, men jeg tænker at man behøver vel ikke at tro på alt hvad der står i biblen for at være kristen.

Nej, men der er visse ting som man må anse for at være "kerneelementerne", for kristendommen er det Jesus som er hovedpersonen. Hvis du har en tro hvor hovedpersonen hedder Siddhartha, er det nok nærmere buddhisme, og ikke kristendom.

Der ligger det i kristendommen, at man tror på at det var Jesus som var Messias (Khristós), dvs. frelser. Hvor meget mere der er i kernetroen er så emnet for debat. Nogle mener, at katolicismen er den rette, andre at det må være den græsk-ortodokse kirke, mens andre igen, f.eks. Jehovas Vidner, kalder sig selv kristne, men ikke anses som kristne af hverken katolikkerne eller de græsk-ortodokse eller lutheranere/protestanter.

Gnostikerne var tidlige kristne, dvs. sekter spredt med hver deres budskaber, nogle som troede på at jesus slet ikke døde, andre at han ikke døde i smerte (fordi han var for ophøjet til det), andre igen at han havde en kone, Maria Magdalene, gnostikerne er et begreb der dog først blev brugt omkring år 1900 for at give en samlebetegnelse for disse tidlige kristne. Men de anses sjovt nok ikke som kristne af hverken katolikker, protestanter eller andre.

Gnostikerne er alle blevet fordømt som kættere (deraf navnet, katarer, en gnostisk gruppe i middelalderens frankrig som blev udryddet ved bålafbrænding).
0
Flowergirl
Kort karma: 9
Likede indlæg: 149

Indlægaf Flowergirl » 23. maj 2016, 20:40

gnostic skrev:
Wizzze skrev:

Det er altså mærkeligt, hvordan folk frivilligt i moderne tid, i den vestlige verden hvor der er meget andet at vælge imellem, vælger at lade deres hjerne stå i parkeringsbåsen, mens de selv går i kirke.

Hvorfor? Hvis fx kristendommen og Jesus opstandelse er det nogle folk oprigtigt tror på, og som giver mening for dem, så er det vel ikke så mærkeligt. Hvis man føler man selv tror på det rigtige ift. religion, så er der vel ikke så meget grund til at søge en anden tro.

Jeg er ikke 100% inde det med kristendommen, da den religion sådan ser ikke interessere mig, så kan ikke rigtig udtale mig så meget om det. Men jeg tænker da, at man fx godt kan tro på at Jesus engang har været i blandt os, men derfor tror man nødvendigvis ikke på, at Gud skabte jorden på 7 dage, eller at Jesus genopstod efter han blev korsfæstet. Og det gør vel heller ikke noget, at stille lidt spørgsmålstegn til sin egen tro.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3404

Indlægaf dgd2007 » 24. maj 2016, 01:00

Man kan vel godt tage Jesu "lære" ... for så vidt den er refereret i Biblen, uden nødvendigvis at tage alle de mere farverige historier for pålydende. Det skyldes jo en lang række tilfældigheder, krige, kompromiser osv., hvad der rent faktisk er med i Biblen. Sikkert også nogle vandrehistorier, der i forvejen var i Mellemøsten og blev lånt fra andre religioner.

Jeg vil tro, det er ret få danske kristne, der tager ord for ord for historisk korrekt.

Og også folk uden for det egentlige kirkemedlemsskab kan jo godt forholde sig til nogle af pointerne, uden at man behøver forholde sig til, om der er pyntet lidt på nogle af de omtalte begivenheder :)
1
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1517

Indlægaf fisken80 » 24. maj 2016, 14:38

dgd2007 skrev:Man kan vel godt tage Jesu "lære" ... for så vidt den er refereret i Biblen, uden nødvendigvis at tage alle de mere farverige historier for pålydende. Det skyldes jo en lang række tilfældigheder, krige, kompromiser osv., hvad der rent faktisk er med i Biblen. Sikkert også nogle vandrehistorier, der i forvejen var i Mellemøsten og blev lånt fra andre religioner.

Jeg vil tro, det er ret få danske kristne, der tager ord for ord for historisk korrekt.

Og også folk uden for det egentlige kirkemedlemsskab kan jo godt forholde sig til nogle af pointerne, uden at man behøver forholde sig til, om der er pyntet lidt på nogle af de omtalte begivenheder :)

Nemt, det har bl.a. liberalteologerne og Tidehverv (før de blev politiske) gjort. Det kaldes afmytologisering og er ikke just et nyt fænomen, men stammer fra slutningen af 1800-tallet, hvor man skulle finde en måde, hvorpå man kunne afvæbne noget at religionskritikken.

Men det er et enormt omfattende emne, så jeg kan da kun opfordre TS til at bevæge sig på biblioteket og låne nogle bøger om det.
1
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 25. maj 2016, 13:57

"Hvis Jesus ikke er genopstået, så er vores forkyndelse tom snak og jeres tro til ingen nytte" - 1. Kor 15
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 25. maj 2016, 14:11

Precaseptica skrev:"Hvis Jesus ikke er genopstået, så er vores forkyndelse tom snak og jeres tro til ingen nytte" - 1. Kor 15

Tjoh, men liberalteologerne går kildekritisk til værks og ser Paulus som en forvansker af kristendommen, hvor det vigtige for dem er det etiske budskab og ikke opstandelsen. Opstandelsen fylder bemærkelsesværdigt lidt i evangelierne taget i betragtning af den betydning den får hos Paulus og efterfølgende.
0
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 25. maj 2016, 14:21

fisken80 skrev:
Precaseptica skrev:"Hvis Jesus ikke er genopstået, så er vores forkyndelse tom snak og jeres tro til ingen nytte" - 1. Kor 15

Tjoh, men liberalteologerne går kildekritisk til værks og ser Paulus som en forvansker af kristendommen, hvor det vigtige for dem er det etiske budskab og ikke opstandelsen. Opstandelsen fylder bemærkelsesværdigt lidt i evangelierne taget i betragtning af den betydning den får hos Paulus og efterfølgende.

Korrekt. Men det er en længere diskussion hvad man så kan bruge det til.

Jeg har kun set få bibelforskere snakke om det, men jeg ville selv formode at Konstantins teologer nok også tilføjede lidt til bogen (og måske specielt til Paulus, da han er blevet gjort til kirkebyggeren) da de i 300-tallet adopterede kristendommen som statsreligion i det romerske rige.

Men spørgsmålet om hvorvidt man kan være kristen og ikke tro på genopstandelsen er et godt spørgsmål. Jeg skriver selv en længere udredning af bl.a. Nietzsches bog Antikrist, og han argumenterer i høj grad for at man har forvansket Jesu budskab ved at gøre ham til en metafysisk ide, fremfor et menneskeligt holdepunkt. At det på en måde nedværdiger hvad det jødiske oprør kunne være blevet til havde man hørt bedre efter i stedet. Paulus eftermæle er jo i høj grad fokuseret på Jesu lidelse, korsfæstelse og genopstandelse, så den kirke han har bygget har i mindre grad drejet sig om Jesu liv.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 25. maj 2016, 17:50

"Ja, Paulus han skrev med arme og ben!" - Elisabeth Friis (fra Matador).

Men spøg til side, så tilføjede den gode P vel reelt en hel masse, som JC og dem, der rendte rundt med ham, slet ikke havde på repertoiret.
0
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 25. maj 2016, 18:06

dgd2007 skrev:

Men spøg til side, så tilføjede den gode P vel reelt en hel masse, som JC og dem, der rendte rundt med ham, slet ikke havde på repertoiret.

Og som jeg skrev i mit seneste indlæg blev der måske derudover lagt ord i munden på ham af romerne i 300-tallet.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 25. maj 2016, 19:56

Det mest sandsynlige er jo at en eller anden sjover der lignede Jesus på en prik valgte at lave en practical joke med hans tilhængere efter Jesus døde. Ja og så kan sådan nogen jokes nogen gange løbe løbsk og lissom tage kontrollen igen, så imposteren var nødt til at fake sin død for at komme ud af det.
1
fisken80

Indlægaf fisken80 » 26. maj 2016, 05:25

dgd2007 skrev:

Det citat kan jeg godt huske, men i hvilken sammenhæng siger hun det? Jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om det
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 26. maj 2016, 07:47

fisken80 skrev:Det citat kan jeg godt huske, men i hvilken sammenhæng siger hun det? Jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om det

Hmm ... godt spørgsmål. Jeg mener, det var efter at de havde været i København, hvor Laura havde fået medalje for tro tjeneste. Dvs. lige før besættelsen i 1940 (afsnit 16 if. Google). Og der bliver så citeret noget "socialkonservativt" stof, som præsten har læst op af Paulus, og som strider mod hendes livsopfattelse. Men lige præcis hvad det var, kan jeg desværre ikke huske. Jeg tror ikke, det var det med, at kvinder skal tie i forsamlinger, men noget i samme stil :gruble:
0

Tilbage til "Livets forhold"