Om forholdet til dit onlineliv

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Om forholdet til dit onlineliv

Indlægaf Precaseptica » 25. maj 2016, 13:47

Hej debatten!

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor ofte I tjekker jeres forskellige onlineprofiler. Både datingprofiler, debatprofiler, facebookprofiler, instagramprofiler osv.

Nysgerrigheden kommer sig af, at jeg for nyligt bemærkede at jeg som regel altid har en facebook-fane åbent i min browser. Jeg arbejder meget hjemmefra og sidder som regel foran computeren. Jeg er glad for mit keyboard og kan slet ikke forlige mig med den nedsatte effektivitet jeg har på en touch screen. Det betyder at jeg ikke gider sidde med min telefon i hånden mere end højest nødvendigt. Det betyder også at jeg virkelig ikke hiver den op ad lommen særligt ofte når jeg er ude. Jeg har prøvet at gøre det til en ting at jeg fokuserer på hvad der foregår omkring mig i stedet for straks at tjekke hvem der vil mig noget eller om der er noget at kommentere på online når jeg er ude. Jeg er slem nok til at holde fingeren på pulsen non-stop når jeg er hjemme. Jeg har i øvrigt altid min netforbindelse, både wifi og 4g, slået fra på min telefon når ikke jeg bruger den aktivt.

Jeg synes egentlig det er et meget balanceret forhold at have til mit onlineliv, trods jeg nok godt kunne blænde lidt mere ned for det når jeg er hjemme. Men for nyligt snakkede jeg med min bror om det, fordi vi kom ind på hvordan vores mor synes ALT skal dokumenteres med billeder og statusopdateringer. Hun kan slet ikke lægge det fra sig. Hun ignorerer os totalt når vi takker nej til at få taget billeder og hun kan ikke forstå, at vi ikke gider foreviges hver eneste gang vi er ude, hvadend vi er på café, restaurant eller hjemme.

Tilføj til dette at min bror så siger, at han engang har taget sig selv i at sidde på facebook på computeren, hvor han så hev telefonen op af lommen for at tjekke facebook. Så der er jo ingen tvivl om at man smitter hinanden med ideen om konstant at tjekke profilerne. Ikke engang fordi man rent faktisk har behov for at se om der foregår noget - hvorfor så ellers gøre det på et medie, når man er i gang på et andet medie samtidigt - men nok mere af vane.

Derudover hører jeg også om at folk på dates skal slås med at være mere interessante end modpartens telefon. Den kommer med sikkerhed op, hvis man render på toilettet i løbet af daten, men den er faktisk også i farezonen for lige at blive inviteret ind i samtalen, hvis ikke man er meget engageret.

Så hvordan ser I på problemet og hvad er jeres forhold til det? Vil I mene I har et sundt forhold til jeres onlineliv, og hvad kunne I eventuelt tænke jer der blev ændret på?
0
superboa
Kort karma: 28
Likede indlæg: 243

Re: Om forholdet til dit onlineliv

Indlægaf superboa » 25. maj 2016, 20:41

Det irriterer mig grusomt, når folk ikke kan lægge deres online liv fra sig, når de er sammen med mig. Jeg magter ikke at skulle konkurrere med mobilen :/

Jeg har taget et valg om, at jeg kun har et online liv på min pc derhjemme, og det foregår oftest kun om aften. Jeg tjekker hverken Facebook, mails eller debatten fra min smartphone :)
0
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 25. maj 2016, 20:59

Når jeg er hjemme er jeg online det meste af tiden.
Når jeg er ude, tjekker jeg kun for at fordrive transporttid i offentlig transport.
Min telefon er osse så gammel og langsom, så jeg ikke gider andet end at glo lidt facebook, i bussen.
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 21
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 361

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 27. maj 2016, 07:12

Jeg har slet ikke en PC og bruger nærmest aldrig vores iPad, så alt kører fra mobil. Der kan man jo så sige at tingene altid er åbne når man bare skal trykke på en app.
På min arbejds PC kunne jeg aldrig finde på at åbne Fb. Synes det virker for useriøst hvis kolleger m.m. ser det. Men i det hele taget så tjekker jeg ikke Facebook voldsomt meget. Hvis jeg står i elevatoren og venter kan jeg lige finde på det. Eller på vej hjem i bussen.
Men ellers er det mest derhjemme om aftenen.
0
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 2995

Indlægaf vibbsen » 27. maj 2016, 09:55

Jeg har altid en browser med facebook og en med debatten åben når jeg er hjemme.....Og min mailbox er også altid åben.

Jeg har en mægtig avanceret mobiltelefon der kan alle mulige tricks...Og et super avanceret og sejt smart watch som hører til....Begge dele er faktisk lidt spildt på mig..Altså udover at jeg ser mægtig cool ud.....For min telefon kan uden problemer ligge en hel dag i bunden af min taske uden at jeg rører den og jeg glemmer tit at oplade uret......Så det er altså IKKE mig man skal sende en SMS til hvis ens hus brænder og man er i tvivl om nummeret til alarmcentralen....Og det er nærmest formåls løst at kontakte mig på messenger og mail hvis jeg ikke er hjemme. For jeg svarer ikke før jeg kommer hjem.

Når jeg har et job, så er jeg der for at arbejde. Og så er FB og Debatten slet ikke aktuelt. Måske til og fra hvis det sker med offentlig transport. Men ellers ikke...
1
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1511

Indlægaf Bad Samaritan » 28. maj 2016, 08:28

Jeg har denne profil, en facebook-konto og en linkedin-profil - og jeg tjekker alle tre nærmest dagligt via mobil eller min laptop, som er mit "skrivebord" og nærmest er åben konstant. Før i tiden var det en kedsomhedsting for mig - et afbræk fra lange dage på kontoret eller i skolen - og med undtagelse af nogle få bekendtskaber, som nok nærmest kan betegnes som det 21. århundredes pennevenneri, fik det i stadig højere grad karaktér af en overspringshandling og en kedelig vane, jeg egentlig helst var foruden.

Idag udgør FB, email og Skype - som er livsnerven hjemtil lige pt. - nok 95% af den meget sparsomme kontakt jeg har med mit sociale bagland derhjemme. Det er også blevet måden, jeg får vigtige opdateringer med relevans for mit arbejde, og da jeg bevæger mig en del (3-500 kilometer på en god arbejdsdag) og er meget afhængige af aktuelle situationsbilleder, planlægger vi ligefrem ruterne mellem områder med internetadgang, så at vi jævnligt kan "stikke antennen i vejret" og få/give de nødvendige opdateringer med relevans for vores arbejde.

Debatten er nok på mange måder blevet mit nye åndehul, hvor jeg kommer op til overfladen og minder mig selv om, hvad der er op og ned nu om dage, og har langt hen ad vejen overtaget den rolle, FB havde for mig før i tiden, selv om udvekslingerne er noget mere ensidige. Men det skyldes nok mestendels den dér "ude af øje, ude af sind"-mentalitet eller "Jeg skriver, altså ER jeg!"-agtige overfladiskhed, der er så sigende for Facebook - og derfor skal jeg nok også til at være mere påpasselig med at dyrke det så meget som jeg har gjort før i fremtiden. FB-venskaber kan hurtigt ende med at blive det "nemme fix" og forstærke følelsen af social isolation (som er en meget virkelig problemstilling i min branche), når man pludselig er out-of-the-loop eller er nødt til at flyve under radaren for en periode, så facebook bliver for mit vedkommende nok mere og mere brugt til overfladisk og lejlighedsvis kontakt med skole og arbejde, mens det er herinde jeg kommer for det dér egentlige indhold - den 'social stimulans', lidt perspektiv eller lidt indsigt i andres levede liv - hvor sørgeligt det så end må synes for nogen... :lol:
1
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 28. maj 2016, 15:06

Jeg er meget lidt online ift tidligere, men debatten ligger fast som fane på min telefon. Jeg her været lidt underdrejet energimæssigt, så de seneste måneder er det mest blevet til lureri, men det er stadig mit førstevalg ift "jeg har tid til overs og er nysgerrig".

FB er for mig ikke et sted, jeg deltager aktivt, men jeg bruger det til at følge med ift fritidsaktivitet og opdateringer på bekendtes liv :)
0

Tilbage til "Livets forhold"