Jeg har taget på...

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Grissebassen
Indlæg: 577
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 33
Likede indlæg: 485

Jeg har taget på...

Indlægaf Grissebassen » 25. maj 2016, 21:15

... og jeg kunne godt tænke mig at tabe mig igen. Jeg har siden gymnasiet vejet 75 kg. Vægten har været stabil og temmelig upåvirket af de varierende kost og motionsvaner jeg har haft gennem de seneste 10 år.
Dog lykkedes det mig for et år siden endelig at få vægten ned på 70 kg., hvilket jeg var lykkelig over, eftersom 75 kg er liiiige en anelse i overkanten i forhold til min højde. Hvordan det lykkedes, aner jeg ikke, da jeg egentlig ikke ændrede på noget særligt, andet end at skrue en lille bitte smule op for motionen i en periode, hvortil jeg hurtigt vendte tilbage til min sædvanlige træning.
Jeg holdt derefter vægten på 70 kg i et år uden bevidst at gøre noget anderledes. Men jeg har nu taget på igen, hvilket klart er selvforskyldt efter en måneds afslapning med usund kost. Jeg passer på kosten og dyrker regelmæssig motion igen. Men vægten eller taljemålet har ikke rykket sig en cm, siden jeg for tre måneder siden blev opmærksom på min vægtøgning og satte en stopper for usunde vaner.
Jeg cykler op mod 10 km om dagen, har jævnligt arbejdsdage, hvor jeg står og går meget, og dyrker holdsport 2x2 timer om ugen. Jeg er fra naturens side så velsignet, at jeg er udstyret med en temmelig kedelig appetit. Jeg spiser når jeg er sulten, og sørger for at få dækket min sult med måltider, der indholder god næring og ikke er usunde.

Hånden på hjertet, så magter jeg ikke at presse mere motion ind i min hverdag. Og kosten orker jeg nok heller ikke at gøre så voldsomt meget ved, da jeg bor alene og ikke gider ligge mere energi i madlavning, end hvad man kan få ud af ting som fx havregryn, rugbrød, dåsetun, æg og salater.
Jeg var så lykkelig for mit vægttab på 5 kg det år det varede, og vil sindssygt gerne derned igen, både for min forfængelighed og sundhed, men mest fordi jeg kan mærke den ekstra vægt på konditionen og i knæ og ankler, når jeg dyrker holdsport, hvor der er meget intervalløb.

Men nu kommer bekymringen så: Når vægten stod stille i næsten 10 år, hvordan kan jeg så presse vægten ned igen uden at skulle gribe ind og ændre noget i min hverdag, som har fungeret godt for mig det sidste år og endda formået at holde vægten stabil, indtil jeg selv fuckede det op? I løbet af de 10 år, har jeg forsøgt utallige ting for at presse vægten ned, men af ukendte årsager lykkedes det først for et år siden. Har i nogle trøstende ord til min bekymring? Er det normalt, at der sker nul og nix på tre måneder efter genoptagningen af mine gamle sunde vaner? Og har i nogle bud på små-ting jeg kan prøve af/eksperimentere lidt med, der måske kan hjælpe mig af med de skide 5 kg?
0
HappyHippo
Indlæg: 615
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 48
Likede indlæg: 716

Re: Jeg har taget på...

Indlægaf HappyHippo » 25. maj 2016, 21:20

Dit basale stofskifte har muligvis ændret sig. Det gør det som regel med alderen. Der er ikke andet for end at tælle kcal i en periode, hvis du vil være sikker på at tabe dig.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 5691
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10148

Re: Jeg har taget på...

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. maj 2016, 21:29

Jeg tænker umiddelbart to ting.

- At du ikke får nok næring, og at kroppen derfor holder på fedtet. Jeg ved ikke, om du mener det konkret, når du skriver, at din kost primært består af "havregryn, rugbrød, dåsetun, æg og salater", men hvis det er sådan, kunne det tænkes, at du spiser for lidt i forhold til mængden af motion.

Eller:

- At du ikke spiser så sundt, som du tror, hvilket fx. kunne skyldes usunde mellemmåltider, som du ikke er opmærksom på, fordi morgenmad, frokost og aftensmad ikke fejler noget.

Personligt er jeg ikke tilhænger af kalorietælling, men det kunne nok være et udmærket analyseredskab her.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Ballademager
Indlæg: 2698
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:17
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3448

Re: Jeg har taget på...

Indlægaf Ballademager » 26. maj 2016, 04:38

^^ Enig med DSC. Selvom kalorietælling er lidt omstændigt, så er det af og til en øjenåbner. Det var det i hvert fald for mig, da jeg i en periode brugte det for nogle år siden.
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Grissebassen
Indlæg: 577
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 33
Likede indlæg: 485

Re: Jeg har taget på...

Indlægaf Grissebassen » 26. maj 2016, 11:20

Tak for jeres svar.
Jeg tæller i forvejen kalorier, sådan i grove træk, og forsøger at lægge mig omkring de 1800-2000. Jeg har nemlig tendens til at spise for lidt. Mellemmåltider gør jeg mig ikke rigtigt i. Der ryger højest en banan ned. Ellers deler jeg for det meste mine hovedmåltider op og spiser lidt ad gangen.
0
Hewlett
Indlæg: 78
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 4
Likede indlæg: 96

Re: Jeg har taget på...

Indlægaf Hewlett » 3. jun 2016, 07:43

Jeg går lidt imod strømmen, jeg synes nemlig umiddelbart at 1800-2000 kcal lyder som liiiige i overkanten hvis du vil se resultater på vægten uden at ændre motionsvaner.

Din krop lyder til at være vant til at lave noget, men samtidig også til at lave meget af det samme?

Cykling hver dag + gå og stå på jobbet. Får du pulsen op når du cykler?
At gå og stå på jobbet batter jo ikke som sådan - det kan bruges til at lave en mere overordnet vurdering af dit aktivitetsniveau, set i forhold til hvis du havde et stillesiddende job. At være normal aktiv på jobbet bidrager til at du ikke behøver skære ned i dit daglige kalorieindtag, ikke at du nødvendigvis kan spise mere uden det giver udslag på vægten.

Hvor meget variation er der i den type holdtræning du dyrker? Er det styrketræning? Cardio? Lidt af begge?

Hvis du primært træner cardio, kan styrketræning være en fordel i forhold til opbygning af muskelmasse, som øger din forbrænding - også når kroppen er i hvile.

Er det omvendt primært styrketræning, kan cardio-træning bidrage til et boost i forhold til at forbrænde kalorier (og så selvfølgelig at forbedre konditionen).

Hvis du hverken vil lave om på dine kostvaner eller motionsvaner/typen af motion tror jeg desværre det bliver svært at komme ned i vægt.

Nu kender jeg ikke din alder, men som en anden også nævner kan det blive sværere at komme ned i vægt med alderen plus at fedtet begynder at sætte sig anderledes på kroppen, primært som abdominal fedme (omkring taljen).
3
Grissebassen
Indlæg: 577
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 33
Likede indlæg: 485

Re: Jeg har taget på...

Indlægaf Grissebassen » 4. jun 2016, 17:45

Hewlett skrev:Jeg går lidt imod strømmen, jeg synes nemlig umiddelbart at 1800-2000 kcal lyder som liiiige i overkanten hvis du vil se resultater på vægten uden at ændre motionsvaner.

Din krop lyder til at være vant til at lave noget, men samtidig også til at lave meget af det samme?

Cykling hver dag + gå og stå på jobbet. Får du pulsen op når du cykler?
At gå og stå på jobbet batter jo ikke som sådan - det kan bruges til at lave en mere overordnet vurdering af dit aktivitetsniveau, set i forhold til hvis du havde et stillesiddende job. At være normal aktiv på jobbet bidrager til at du ikke behøver skære ned i dit daglige kalorieindtag, ikke at du nødvendigvis kan spise mere uden det giver udslag på vægten.

Hvor meget variation er der i den type holdtræning du dyrker? Er det styrketræning? Cardio? Lidt af begge?

Hvis du primært træner cardio, kan styrketræning være en fordel i forhold til opbygning af muskelmasse, som øger din forbrænding - også når kroppen er i hvile.

Er det omvendt primært styrketræning, kan cardio-træning bidrage til et boost i forhold til at forbrænde kalorier (og så selvfølgelig at forbedre konditionen).

Hvis du hverken vil lave om på dine kostvaner eller motionsvaner/typen af motion tror jeg desværre det bliver svært at komme ned i vægt.

Nu kender jeg ikke din alder, men som en anden også nævner kan det blive sværere at komme ned i vægt med alderen plus at fedtet begynder at sætte sig anderledes på kroppen, primært som abdominal fedme (omkring taljen).

Tak for dit svar :)
Jeg får pulsen op, når jeg cykler, men ikke sådan voldsomt meget, så jeg må hive efter vejret.
Min holdtræning består meget af cardio, intervaltræning, men har også elementer af styrketræning. Jeg har overvejet at begynde at styrketræne lidt, hvis jeg får tid til det, når vejret gør det mere udholdeligt.
Med hensyn til kostvaner, så har jeg intet problem med at ændre på kalorieindtaget - men det vil ikke fungere for mig at ændre på typen af mad jeg spiser. Jeg er generelt meget i tvivl om, hvor mange kalorier jeg bør indtage dagligt. Jeg har i lange perioder ligget på et meget lavt kalorieindtag på omkring 1200-max 1500 kalorier, hvilket jeg ikke har tabt mig af. Jeg lod mig fortælle, at med den relativt høje vægt og aktivitetsniveau jeg har, burde jeg indtage flere kalorier for ikke at komme under mit basale kaloriebehov. Derfor forsøger jeg at holde kalorieindtaget oppe omkring de 1800-2000 kalorier.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Re: Jeg har taget på...

Indlægaf Mani » 8. jun 2016, 10:39

Men har du prøvet at tælle i kalorier mere end sådan i grove træk? Jeg spørger fordi min mand og jeg begge i en periode prøver at tæller kalorier - og jeg gør det med en app og en vægt, når jeg kan komme til det (jeg slæber ikke vægten med til frokostbuffeten på arbejde, så der sjusser jeg) - og han bare prøver at gætte sig frem. Vi spiste det samme til aftensmad i går - og han var nået frem til, at det var 150 kcal færre end jeg nåede frem til med vægt og læsning af emballage.

Derudover prøvede han tidligere en app, hvor grønne salater og frugt ikke talte - så han havde i følge den nærmest intet fået før aftensmad - selvom han havde fået salat med avocado og flere bananer. Jeg siger ikke, at du gør det tilsvarende - men jeg har i al fald rigtig godt af at se hvad der er i de forskellige ting ved at være meget stringent en periode :genert:
1
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Grissebassen
Indlæg: 577
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 33
Likede indlæg: 485

Re: Jeg har taget på...

Indlægaf Grissebassen » 8. jun 2016, 13:16

Mani skrev:Men har du prøvet at tælle i kalorier mere end sådan i grove træk? Jeg spørger fordi min mand og jeg begge i en periode prøver at tæller kalorier - og jeg gør det med en app og en vægt, når jeg kan komme til det (jeg slæber ikke vægten med til frokostbuffeten på arbejde, så der sjusser jeg) - og han bare prøver at gætte sig frem. Vi spiste det samme til aftensmad i går - og han var nået frem til, at det var 150 kcal færre end jeg nåede frem til med vægt og læsning af emballage.

Derudover prøvede han tidligere en app, hvor grønne salater og frugt ikke talte - så han havde i følge den nærmest intet fået før aftensmad - selvom han havde fået salat med avocado og flere bananer. Jeg siger ikke, at du gør det tilsvarende - men jeg har i al fald rigtig godt af at se hvad der er i de forskellige ting ved at være meget stringent en periode :genert:

Jeg har tidligere talt kalorier regelmæssigt og meget stringent. Jeg vil derfor vove at påstå, at mine nuværende sjusninger er ganske gode.
Jeg tillægger altid ca. 2-300 ekstra kalorier til regnestykket på et måltid, hvis jeg er i tvivl. Og da jeg spiser mange af de samme ting i forskellige variationer (fx morgenmad og frokost) er det som regel nemt lige at sikre mig om aftenen, at jeg ikke har indtaget for meget i løbet af en dag.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Re: Jeg har taget på...

Indlægaf Mani » 8. jun 2016, 14:43

^ Det lyder bestemt ikke til du snyder dig selv, så.

Min mand er lige gået helt i baglås over hvor mange kcal der er i juice - han er ikke meget for at tro varedeklarationen...
2
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Smiling_Goat
Indlæg: 2038
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5862

Re: Jeg har taget på...

Indlægaf Smiling_Goat » 28. jun 2016, 10:21

Jeg kan sådan tænke på to forskellige ting ud fra det, du nævner. Det er bare noget generelt, og det er slet ikke sikkert, det gælder for dig.

Rigtig mange (næsten de fleste har jeg ladet mig fortælle) er lidt for optimistiske med deres aktivitetsniveau, når de skal regne basalstofskiftet ud ifm. kalorietælling. Kunne du evt. prøve at sætte dit aktivitetsniveau i formlen for basalstofskiftet en tak ned? Bare i en afgrænset periode for at se om det gør en forskel.

Jeg synes også 1800-2000 kcal om dagen lyder af ret meget, når du kun vil af med 5 kg. Jeg har arbejdet lidt som kostvejleder, og det kalorieindtag var det, vi anbefalede til vores meget overvægtige brugere med BMI over 30. Du skal være meget aktiv for at opnå et vægttab med det kalorieindtag, tror jeg.

Jeg kan godt se, du nævner, at du har prøvet med et lavere kalorieindtag en overgang uden at opleve vægttab, men det er faktisk ret almindeligt at der er en overgangsperiode, før man begynder at tabe sig, når man også dyrker motion. Det er det der med, at fedtet omdannes til muskler, og de vejer mere. Så hvis jeg var dig, ville jeg sætte aktivitetsniveauet i formlen et hak ned, fortsætte på samme aktivtitetsniveau som før og prøve det af et par måneder. Jeg ville også begynde at vejen maden meget stringent, for som Mani påpeger, kan man godt ramme en del ved siden af uden at ville det, når man sjusser. Hvis jeg så ikke oplevede vægttab efter et par måneder med de ændringer indført, ville jeg opsøge lægen, for så kan det måske skyldes stofskiftet eller lignende.
2

Tilbage til "Fit og/eller lækker"