Fler-koneri

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 320
Likede indlæg: 3459

Re: Fler-koneri

Indlægaf dgd2007 » 26. maj 2016, 21:54

Altså, da jeg var ung, var det jo enormt moderne at stræbe efter mere frie alliancer på kryds og tværs, eller sex løsrevet fra parforhold i det hele taget. Jeg synes ikke, der var noget, der tydede på, at det fungerede særlig godt :)

Men man kan selvfølgelige aldrig vide, hvor meget af sådan noget, der er "indbygget", og hvor meget der er kulturelt betinget ... fra hvad man har hørt og er opdraget til og så videre. Dog må man jo sige, at det at vi er en art, hvor der er ca. lige mange af hver, kunne tale for, at det ville være mest praktisk med 1+1 forhold.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 143
Likede indlæg: 2121

Indlægaf eks-Maupassant » 26. maj 2016, 22:02

dgd2007 skrev:Altså, da jeg var ung, var det jo enormt moderne at stræbe efter mere frie alliancer på kryds og tværs, eller sex løsrevet fra parforhold i det hele taget. Jeg synes ikke, der var noget, der tydede på, at det fungerede særlig godt :)

Men man kan selvfølgelige aldrig vide, hvor meget af sådan noget, der er "indbygget", og hvor meget der er kulturelt betinget ... fra hvad man har hørt og er opdraget til og så videre. Dog må man jo sige, at det at vi er en art, hvor der er ca. lige mange af hver, kunne tale for, at det ville være mest praktisk med 1+1 forhold.

Det er hverken helt enten eller jo. Mennesker kan jo godt gøre ting vi uden tvivl ikke er "bygget" til, f.eks. sidde og meditere alene i en hule i 25 år :) Det er bare sværere at få det til at fungere jo længere man kommer fra det vores natur synes er en del af "standardlivet".

Kvinderne i flerkonerisystemet har det uden tvivl også svært med nogen ting i det system, men nok trods alt færre end mændene, fordi deres biologiske hjerner jo i sidste ende kan trøste sig med at de har deres børn.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. maj 2016, 12:02

Purple Haze skrev:Tror også det rent juridisk bliver noget rod med bigami, og det er derfor det ikke er lovligt. Tænker at dansk lovgivning trænger til en gevaldig opdatering, herunder på det område, men tror ikke at det kommer til at ske foreløbig.

Grunden til at det ikke er lovligt, er at flertallet i vores samfund ikke ønsker det. Ikke at det er noget rod juridisk. Det findes legalt i andre juridiske systemer, og der fungerer det fint nok. Der er ikke det store besvær i at planke fra dem, i stedet for at genopfinde den dybe tallerken.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 27. maj 2016, 12:44

fisken80 skrev:
Torn skrev:Hvorfor er flerkoneri/flermanderi egentligt ulovligt?

Måske fordi det rent juridisk kan blive noget rod, tænker jeg. Men altså, jeg véd det ikke med sikkerhed. LA ville have det tilladt på et tidspunkt kan jeg huske, men dengang synes de fleste vist, at de var ret mærkelig, så der ligger nok også noget kulturbestemt i det.

Nej det har de aldrig villet. Det er en fejlslutning som blot er blevet anset som korrekt

Der er tale om at EN politiker. Joachim B Olsen gjorde præcis det samme der skete i denne tråd. Han spurgte hvorfor det dog var ulovligt og om hvorfor staten skulle bestemme det. Intet andet..
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Gray_Adam
Kort karma: 1
Likede indlæg: 27

Indlægaf Gray_Adam » 27. maj 2016, 14:46

dgd2007 skrev:
Gray_Adam skrev:Ret beset havde de kristne det vel egentlig heller ikke; som jeg husker det fra gammel testamente, så er flerkoneri mere normen end undtagelsen.

Du mener jøderne, regner jeg med?

Vi plejer vel at regne personerne i GT som jøder går jeg ud fra, men det ændrer vel ikke på, at en lang række kristne værdier (blandt andet i form af et utal af bud og regler) er baseret på netop GT.
Jeg er ikke sikker på, at der er noget specifikt mod polygami eller rettere flerkoneri i NT - der er det Jesus siger om at mand og kvinde bliver eet kød, men det er også hvad Paulus bruger som formulering om mænd, der lægger i med prostituerede og en masse af de mere specifikke regler mod flerkoneri gælder kirkeledere - så jeg ved det ikke.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 27. maj 2016, 21:02

Gray_Adam skrev:Vi plejer vel at regne personerne i GT som jøder går jeg ud fra [...]

Præcis. Det var også derfor, jeg blev forvirret over, at du skrev om, hvad kristne gjorde, og så henviste til GT.
Men jo, der er masser af opfordringer til monogami i GT også:
Ordsp. 5:18-20 skrev:Velsignet være dit Væld,
og glæd dig ved din Ungdoms Hustru,
den elskelige Hind, den yndige Gazel;
hendes Elskov fryde dig stedse,
berus dig altid i hendes Kærlighed!
Hvi beruser du dig, min Søn, i en fremmed
og tager en andens Hustru i Favn?
0
Gray_Adam

Indlægaf Gray_Adam » 28. maj 2016, 11:36

dgd2007 skrev:
Gray_Adam skrev:Vi plejer vel at regne personerne i GT som jøder går jeg ud fra [...]

Præcis. Det var også derfor, jeg blev forvirret over, at du skrev om, hvad kristne gjorde, og så henviste til GT.
Men jo, der er masser af opfordringer til monogami i GT også:
Ordsp. 5:18-20 skrev:Velsignet være dit Væld,
og glæd dig ved din Ungdoms Hustru,
den elskelige Hind, den yndige Gazel;
hendes Elskov fryde dig stedse,
berus dig altid i hendes Kærlighed!
Hvi beruser du dig, min Søn, i en fremmed
og tager en andens Hustru i Favn?

Jeg er altid lidt skeptisk over om det nu er reelt oversat, jeg mener, helligånd og treenighed er end ikke tilnærmelsesvis nævnt i de oprindelige kilder, jomfru Maria er ret beset bare en ung pige, osv, derudover lyder det mere som en anbefaling til at holde sig fra andres koner, ikke at man kun skulle have en selv. Hvorom alting er, så gør det sig i alle tilfælde givet, at en stor del af de vigtige personer og profeter i GT har flere koner.
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 28. maj 2016, 12:09

Gray_Adam skrev:[...] Hvorom alting er, så gør det sig i alle tilfælde givet, at en stor del af de vigtige personer og profeter i GT har flere koner.

Hæ-hæ ... ja, der er vist nogle af de oprindelige konger, der holdt harem :D
Som sædvanlig stritter hellige skrifter i alle retninger, fordi de er samlet fra så mange forskellige kilder.
Men hvor mener du så ideen kommer fra, hvis det hverken ligger i vores natur eller kommer fra kulturen/religionen? :gruble:
0
yessup
Kort karma: 0
Likede indlæg: 16

Indlægaf yessup » 28. maj 2016, 14:16

Jeg vil også mene at det har noget at gøre med sociale konsekvenser. I en situation hvor der er lige mange mænd og kvinder vil det jo være sådan at hvis en mand har tre koner så er der to mænd der ikke har nogen koner, og mon ikke de to så er rimelig mugne. Det ser man jo faktisk også: At samfund hvor flerkoneri er mere udbredt også er mere urolige. Det på trods af de prøver at pakke kvinderne ind i det offentlige rum osv. for såvidt muligt ikke at provokere de mænd der ikke har en.

Så mit gæt er at flerkoneri har været udbredt i perioder hvor mange mænd døde og der derfor var behov for at en mand forsørgede flere kvinder. Også i Europa havde man jo en slags uformel flerkoneri - for de mænd der havde råd - i frillevæsnet. Efterhånden som kønsfordelingen er blevet mere lige har man imidlertid gået ind for det monogame for at forhindre ufred.
1
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1130

Indlægaf Torn » 28. maj 2016, 15:39

Akehurst2 skrev:
Torn skrev:Hvorfor er flerkoneri/flermanderi egentligt ulovligt?

Jeg ved ikke, hvorfor det er ulovligt, men jeg ved, at der er nogle rettigheder og pligter, som følger med ægteskab, som kan være vanskelige at føre ud i livet hvis man har flere ægtefæller.

Fx kan man overføre ubrugte fradrag mellem ægtefæller og hvordan så, hvis man har flere? Vælger man den, der har det bedste fradrag eller får fra alle?
Umiddelbart synes jeg det sidste giver mest mening.

Man har forsørgelsespligt i ægteskabet. Hvordan vælger man hvilken ægtefælle man skal forsørge - eller skal man forsørge hele banden?
Dem alle, ja? Det tror jeg da ville være naturligt i forlængelse af vores lovgivning.

Hvordan med arv? Uskiftet bo giver ikke meget mening og skifterne må også blive noget indviklede.
Den kan jeg ikke svare på. Tror dog det vil være muligt.

I ægteskabet er manden automatisk far til børnene. Hvad så, hvis man har flere mænd?
Måske åbne op for flere en to forældre? uh, gru! Eller gå efter den biologiske. :D

Sådan nogle ting er i hvert fald ikke umiddelbart forenelige med at man har flere ægtefæller.

Nej, det er klart. Det juridiske aspekt overvejede jeg også, men jeg håber ikke lovgivningen er sådan, alene fordi regler er vanskelige at stille op. For det kan vel lade sig gøre juridisk? Naturligvis med modifikationer af nuværende lovgivning/pligter/regler.
0
Gray_Adam

Indlægaf Gray_Adam » 29. maj 2016, 17:28

dgd2007 skrev:
Gray_Adam skrev:[...] Hvorom alting er, så gør det sig i alle tilfælde givet, at en stor del af de vigtige personer og profeter i GT har flere koner.

Hæ-hæ ... ja, der er vist nogle af de oprindelige konger, der holdt harem :D
Som sædvanlig stritter hellige skrifter i alle retninger, fordi de er samlet fra så mange forskellige kilder.
Men hvor mener du så ideen kommer fra, hvis det hverken ligger i vores natur eller kommer fra kulturen/religionen? :gruble:

Og vores egne hjemlige konger og adelsfolk havde koner til venstre hånd. Jeg ved det faktisk ikke - så det er et rigtig godt spørgsmål. Til gengæld ved jeg, at vores forestilling om romantisk kærlighed som basis for ægteskab og kernefamiliebegrebet er relativt nye størrelser - men epicenteret kan jeg ikke pege på.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"