Overgreb på børn=> kastration eller dødsstraf

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3383

Overgreb på børn=> kastration eller dødsstraf

Indlægaf FruDulle » 27. maj 2016, 07:42

http://www.bt.dk/udland/efter-brutal-gr ... -og-doedss

Den indonesiske præsident Joko Widodo underskrev onsdag lovforslaget, der giver dommere mulighed for at idømme forbrydere, der begår seksuelle overgreb mod børn, kemisk kastrering eller en dødsstraf.

Overgreb på børn, som fører til døden, sygdom, psykisk lidelse eller mistet evne til at få børn, kan udløse en sådan straf, skriver Wall Street Journal.

»Seksuelle forbrydelser begået mod børn er ekstraordinære forbrydelser,« sagde præsident Joko Widodo på et pressemøde.

De hårde straffe følger i kølvandet på den nationale vrede, der brød ud efter en brutal gruppevoldtægt af en blot 14-årig skolepige, som ikke overlevede det mareridt, hun var blevet udsat for.

Hendes mishandlede krop blev fundet i april i en skov på øen Sumatra. Nøgen og bundet fast.

Syv teenagedrenge blev efterfølgende anholdt og dømt for gruppevoldtægten. Alle blev de idømt 10 års fængsel.

Hvad tænker i?
Senest rettet af FruDulle 27. maj 2016, 08:21, rettet i alt 1 gang.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Re: Overgreb på børn=> kastration eller dødsstraf

Indlægaf FruDulle » 27. maj 2016, 07:46

Umiddelbart tænkte jeg at det er virkelig voldsomst. Så tænkte jeg at de her mænd er nogle røvhuller og får som fortjent. Og så tænkte jeg på alle de tilfælde af den slags overgreb der sker i bla Indonesien, Indien og Bangladesh- som jeg netop har boet i. Jeg opgav st læse aviser i Bangla fordi det var så sygt og de historier var daglige. Jeg oplevede selv vores nabos maid blive voldtaget, slået og smidt ud på jorden, knapt levende. Der kom lynhurtigt en flok kvinder og begyndte at kaste med sten ind til min nabo og gå amok. Det var en virkelig skræmmende situation.

Var det mit eget barn der blev udsat for en syg gruppevoldtægt og efterladt til at dø, kan jeg slet ikke rationelt finde en passende straf.

Så jeg tænker, hævnmotiv, skræm de svin fra at gøre det osv osv, fuld forståelse. Og så alligevel.
1
Whatever
Brugeravatar
Mittemis
Kort karma: 23
Likede indlæg: 94

Indlægaf Mittemis » 27. maj 2016, 07:53

Puha.. Min umiddelbare tanke når jeg tænker på overgreb på børn, er helt klart "klyng dem op". Men når jeg så lige falder ned og tænker mig om, så synes jeg ikke dødsstraf er vejen.

Kemisk kastration synes jeg kunne være en mulighed. I det hele taget synes jeg det er svært med straf. Fordi jeg kan godt forstå at man har brug for at gerningsmanden bliver straffet, hvis man er offeret eller pårørende. Men i det store hele, har straf jo sjældent nogen virkning. Men lige netop kemisk kastration kunne måske forhindre gerningsmanden i at udøve netop den type forbrydelse igen.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10153

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. maj 2016, 08:14

Det lyder som et forrået samfund, der prøver at klare problemerne med mere af samme skuffe.
Det virker ikke for kvikt.

Hvordan er det med korruption og retsplejen i et land som Indeonesien eller Bangladesh? Vil den velstillede nabo med forbindelserne og købekraften (og sikkert også etniciteten) i orden reelt blive dømt efter de her love, eller vil det, som det ofte er tilfældet i fattige lande, blive noget, der i langt overvejende sker for dem uden penge til advokat og bestikkelse?
4
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5865

Indlægaf Dikus » 27. maj 2016, 08:19

Helt ærligt. Så ved jeg for lidt o mulighederne for ar balancere straf og sikring af, der ikke sker gentagelser til, jeg tør udtale mig med andet end mine følelser.

Og mine følelser på området bør helt klart ikke være lovgivning
1
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 27. maj 2016, 08:20

DetSorteCirkus skrev:Det lyder som et forrået samfund, der prøver at klare problemerne med mere af samme skuffe.
Det virker ikke for kvikt.

Hvordan er det med korruption og retsplejen i et land som Indeonesien eller Bangladesh? Vil den velstillede nabo med forbindelserne og købekraften (og sikkert også etniciteten) i orden reelt blive dømt efter de her love, eller vil det, som det ofte er tilfældet i fattige lande, blive noget, der i langt overvejende sker for dem uden penge til advokat og bestikkelse?

Bangla er værre end både Indien og Indonesien. Selvtægt er i høj kurs.

Naboen skete der intet med. Maidens venner fik hende på en rickshaw og afsted. Og så gik dagen videre. Og nej, han vil næppe blive dømt. Der bliver givet penge til rette folk og så er den ude af verden.

Nej, det virker ikke for kvikt. Men jeg har mere forståelse for den beslutning Indonesien hr taget efter at have boet i Bangla. Man kan på ingen måde overhovedet sammenligne det mind set de har der og det vi har. Det er hverdag at små pige bliver voldtaget og kastet på jorden. Det er frygteligt.
0
Whatever
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 27. maj 2016, 08:22

De lande, du nævner, har så store udfordringer med menneske- og kvindesyn, så det ikke giver mening at lave signallovgivning, der alligevel aldrig bliver overholdt
2
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 27. maj 2016, 08:25

I Bangladesh er der iøvrigt en hel landsby på ca 10.000 kvinder hvis eneste formål er at være et gigantisk bordel. Piger bliver kidnappet og sendt dertil. Kvinder får børn som overtager moderens arbejde senere hen osv. Det er så modbydeligt.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 27. maj 2016, 08:28

Dikus skrev:De lande, du nævner, har så store udfordringer med menneske- og kvindesyn, så det ikke giver mening at lave signallovgivning, der alligevel aldrig bliver overholdt

Det mener jeg så modsat at det nu nok gør. Hvis du har hængende over hovedet at man bliver hængt hvis man gør det, så tror jeg faktisk at det kan afskrække mange. Og dem det ikke kan, too bad. Et eller andet sted.
0
Whatever
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 27. maj 2016, 08:29

FruDulle skrev:I Bangladesh er der iøvrigt en hel landsby på ca 10.000 kvinder hvis eneste formål er at være et gigantisk bordel. Piger bliver kidnappet og sendt dertil. Kvinder får børn som overtager moderens arbejde senere hen osv. Det er så modbydeligt.

Hvilket bringer mig tilbage til min holdning omkring lovgivning i de lande. Meningsløst.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. maj 2016, 08:31

FruDulle skrev:Bangla er værre end både Indien og Indonesien. Selvtægt er i høj kurs.

Naboen skete der intet med. Maidens venner fik hende på en rickshaw og afsted. Og så gik dagen videre. Og nej, han vil næppe blive dømt. Der bliver givet penge til rette folk og så er den ude af verden.

Nej, det virker ikke for kvikt. Men jeg har mere forståelse for den beslutning Indonesien hr taget efter at have boet i Bangla. Man kan på ingen måde overhovedet sammenligne det mind set de har der og det vi har. Det er hverdag at små pige bliver voldtaget og kastet på jorden. Det er frygteligt.

Hvis domstolene er for korrupte til at varetage lovgivningen, mener jeg ikke, at strengere straffe vil gøre noget godt. Snarere tværtimod.
Det vil måske se sådan ud, for nogen, indtil de selv kommer uretfærdigt i klemme, men i det store billede vil det bare sende et signal om, at vold og forråelse er vejen frem.
Spørgsmålet er også, om selvtægt sker, fordi straffene er for milde, eller fordi de tildeles vilkårligt? Jeg tror mest det sidste.
Såvidt jeg husker, er der alvorlige problemer med menneskerettighederne i Indonesien. Alene derfor har jeg ikke fidus til, at domstolene får udvidet deres udvalg af straffe.

Jeg synes desuden, at det er værd at tænke på, at der har været en sammenhæng mellem Europas civilisering og reformer indenfor retsvæsenet.
4
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 27. maj 2016, 08:34

DetSorteCirkus skrev:
FruDulle skrev:Bangla er værre end både Indien og Indonesien. Selvtægt er i høj kurs.

Hvis domstolene er for korrupte til at varetage lovgivningen, mener jeg ikke, at strengere straffe vil gøre noget godt. Snarere tværtimod.
Det vil måske se sådan ud, for nogen, indtil de selv kommer uretfærdigt i klemme, men i det store billede vil det bare sende et signal om, at vold og forråelse er vejen frem.
Spørgsmålet er også, om selvtægt sker, fordi straffene er for milde, eller fordi de tildeles vilkårligt? Jeg tror mest det sidste.
Såvidt jeg husker, er der alvorlige problemer med menneskerettighederne i Indonesien. Alene derfor har jeg ikke fidus til, at domstolene får udvidet deres udvalg af straffe.

Jeg synes desuden, at det er værd at tænke på, at der har været en sammenhæng mellem Europas civilisering og reformer indenfor retsvæsenet.

Der er kæmpe forskel på om det er børn eller kvinder der bliver ramt af overgreb. Jeg har ikke hørt eller læst om overgreb på børn som ikke er blevet forfulgt af myndighederne. Eller hvis nogle i nærheden opdager gerningsmanden først. I så fald er det ligegyldigt med politiet.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 27. maj 2016, 08:36

Dikus skrev:
Hvilket bringer mig tilbage til min holdning omkring lovgivning i de lande. Meningsløst.

Forskellen på den lovmæssige indgriben er bare kæmpe forskellig på om det er børn eller voksne det går udover. Indonesiens nye lov er også målrettet overgreb mod netop børn jo.
0
Whatever
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. maj 2016, 08:44

FruDulle skrev:Der er kæmpe forskel på om det er børn eller kvinder der bliver ramt af overgreb. Jeg har ikke hørt eller læst om overgreb på børn som ikke er blevet forfulgt af myndighederne. Eller hvis nogle i nærheden opdager gerningsmanden først. I så fald er det ligegyldigt med politiet.

Så kan det godt undre, at der stadig findes børnebordeller og den slags.
Det er selvfølgelig godt, at myndighederne tager sig af indrapporterede sager, men der må samtidig være et stort mørketal, der hviler på korruption og andre økonomiske interesser.
Deruodver kunne det også være relevant med viden om kvaliteten af retsplejen i de pågældende sager. Hvis en velstillet gerningsmand kan gå fri, eller hvis politiet omvendt er så forhippet på at opklare forbrydelsen, at de fx. torterer uskyldige til at indrømme, hvorefter de bliver dømt og henrettet, har jeg svært ved at se gevinsten.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 27. maj 2016, 08:51

DetSorteCirkus skrev:
FruDulle skrev:Der er kæmpe forskel på om det er børn eller kvinder der bliver ramt af overgreb. Jeg har ikke hørt eller læst om overgreb på børn som ikke er blevet forfulgt af myndighederne. Eller hvis nogle i nærheden opdager gerningsmanden først. I så fald er det ligegyldigt med politiet.

Så kan det godt undre, at der stadig findes børnebordeller og den slags.
Det er selvfølgelig godt, at myndighederne tager sig af indrapporterede sager, men der må samtidig være et stort mørketal, der hviler på korruption og andre økonomiske interesser.
Deruodver kunne det også være relevant med viden om kvaliteten af retsplejen i de pågældende sager. Hvis en velstillet gerningsmand kan gå fri, eller hvis politiet omvendt er så forhippet på at opklare forbrydelsen, at de fx. torterer uskyldige til at indrømme, hvorefter de bliver dømt og henrettet, har jeg svært ved at se gevinsten.

Så snart det rammer et medie bliver det forfulgt. Og da de er glade for selvtægt, hvilket sjældent går stille for sig, så rammer temmeligt meget medierne tænker jeg. Selvtægtere er ofte tættere på end politiet
0
Whatever

Tilbage til "Livets forhold"