Da jeg var barn....

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. maj 2016, 01:32

icelady skrev:Hvad kan du huske fra din barndom, som næppe er velset idag?

Vi boede på 2. sal, men jeg fik lov at sove til middag i barnevognen i godt vejr, på græsplænen nede foran opgangen. Der var ingen baby-alarm. De åbnede bare køkkenvinduet, og kom ned hvis de kunne høre mig græde.

På fritidshjemmet var der indendørs værksted, hvor vi kunne save og lodde i træ, banke søm, bruge file, osv. uden opsyn. Der var også en udendørs lege-byggeplads, hvor vi kunne bygge hvad vi ville i træ. Der lå tit gammelt træ med søm stikkende ud. Det skete indimellem at man trådte en søm op i foden eller faldt på et og tog fra med hænderne.

Som 8-12-årige lege vi tit jordkamp. Vi delte os i to hold. Det ene stod på toppen af en 5-10 skrænt/jordvold, der skrånede i ca. 50-60 graders vinkel. Det andet hold var for foden. Så tyrede vi jordklumper i alle størrelse, og sten der ikke var for store eller for skarpe, efter hinanden. Det gjaldt om at ramme hinanden. Skide sjov leg - det synes jeg stadig - og den træner éns motorik.

Hvis vi ikke opførte os ordentligt eller ikke vil høre efter, så kunne man godt få en endefuld. Vi har helt sikkert gjort os fortjent til hver og en vi fik i tidens løb!
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10157

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. maj 2016, 05:29

superboa skrev:Jeg fik lov til at drikke kaffe med masser af mælk og sukker fra jeg var en 2-3 år :D Jeg mindes også "sukkermadder" som en sjælden eftermiddagssnack. Hvad ville dagens sukkerpoliti ikke sige til dette?!? :shock: :D

Hos min farmor kunne jeg få sukkermadder til eftermiddagskaffen, når jeg havde lyst, og da jeg i gennemsnit besøgte hende to gange om ugen, må det være blevet til en hel del i årenes løb :D Farmor dybbede skiver af formbrød med tandsmør direkte i sukkerskålen. Der var også gerne småkager at få, og havde hjemmehjælperen købt flere forskellige spændende slags, åbnede vi da bare det hele.
Jeg spiste også rigtig mange peberbolcher hos Farmor. Hun havde godt nok oprindelig købt dem til sig selv og troet, at de var for stærke til mig, men da det ikke viste sig at være tilfældet, stod der altid et fyldt bolcheglas og ventede på mig.

Farmor kæderøg i øvrigt cerutter, også når jeg var der. Det er nok egentlig det, der (heldigvis) er mest utænkeligt i dag. Al den passive rygning.

Nåja, og så var der dengang, hvor jeg var kravlet for højt op i en lænestol, så den tippede bagover, og jeg landede ovenpå. Det var ret sjovt, så efter at have lovet Farmor, at jeg nok skulle passe på fingrene, fik jeg lov til at tage en tur mere.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9160

Indlægaf Fru Sunshine » 28. maj 2016, 06:36

Når vi havde været hos min mormor og bedstefar, der boede langt væk, blev vi som regel puttet bag i vores Ford Taunus Stationcar på hjemturen.
Vi klatrede i vores æbletræ, legede udenfor uden voksenopsyn og da vi var helt små blev vi også sat ude i barnevogn, når vi skulle sove.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 810
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8296
Kontakt:

Indlægaf Ado » 28. maj 2016, 06:41

Vi byggede huler og hytter med værktøj og pænt store søm.

Vanvittige forhindringsbaner på cykel.

Vi lavede selv bål nogle gange.

Vi fik røde pølser og hindbærbrus.

Vores kælke blev spændt efter venindens fars traktor. Og så gik den ellers med fuldt drøn ned af skovvejene.

Jeg sad på min fars skød i bilen og fik lov at styre.

Ingen sikkerhedsseler. For det var der ligesom ikke på bagsædet.

Franskbrødsmadder med smør og farin var et måltid.
2
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1820

Indlægaf Anilara » 28. maj 2016, 07:28

Jeg lærte at køre traktor som 6/7 årig.

Jeg hoppede ned i hø fra 5 meters højde i halmladen.

Min ven og jeg konkurrerede om hvem der kunne være længst under presenningen med ensilage....
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6731

Indlægaf Wizzze » 28. maj 2016, 08:03

At død og lemlæstelse ikke var en hverdagsting mens jeg voksede op, er et mirakel :D

Som barn rendte vi rundt med dartpile og tyrede dem efter hinanden, og ja ind i mellem ramte vi. Vi lavede buer og pile og skød efter hinanden. Vi byggede fort og huler af halmballer, eller høje tårne/pyramider. Vi lavede kløpulver af hyben, og afprøvede det på de andre unger :devil:
Vi klatrede i træer, jo højere jo bedre. Vi lavede tømmerflåde og plaskede rundt i skovsøen for os selv. Vi lavede små bål overalt med brændeglas.
Vi åd alle mulige former for frugt og bær, både modne og umodne :badr: Min far lærte mig at lave æggesnaps med æg og sukker i en ung alder, og vi har drevet min mor til vanvid, mest fordi hun aldrig havde nogen æg, når hun troede hun havde :D Det er også min far der har lært mig at lave vaniljekransedej, bare som snack, uhmmm æg, smør, mel og sukker :love:
Som barn havde mine forældre sommerhus i Sydfrankrig og en stationcar, hvor jeg har tilbragt de fedeste ture bag i, når vi skulle frem og tilbage :lun:
Fik min egen spejderkniv som 5årig, og har nok snittet en million spidse pinde og lavet sværd og andre voldsinstrumenter, over årene. Som 12-13årig lærte min far os at lave sortkrudt, og vi legede med at lave vores egne raketter og affyringsramper. Vi unger legede riddere, ved at afholde turneringer på cykel med kosteskafter, hvor vi prøvede at vælte hinanden af.
Hvordan samtlige vi unger i villakvarteret overlevede og nåede voksenalderen er som sagt et mirakel :-D
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10157

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. maj 2016, 08:11

Wizzze skrev:Vi åd alle mulige former for frugt og bær, både modne og umodne :badr:

I min børnehave var der fri adgang til snebær.
Det var helt sikkert ikke meningen, at vi skulle spise dem, men man kunne altså sagtens få fat i dem.
Snebær smager af cola, såvidt jeg husker. Eller også var det bare noget, jeg sagde, for at spille smart overfor dem, der var for kloge til at spise dem.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2341

Indlægaf paint » 28. maj 2016, 08:22

Mange af de ting jeg lavede som barn,især Nytårsaften, var heller ikke velansete den gang. Men vi syntes at de var ekstremt morsomme. Jeg havde som regel ondt i maven af at grine, dagen efter Nytårsaften. Min far havde den indstilling at friske drenge, skulle have lov til at lave lidt spas og ballade Nytårsaften – det havde han selv gjort og han grinede næsten lige så meget som mig, når jeg fortalte om løjerne. (det måtte dog ikke gå over stregen, som han sagde)

Vi bandt to hoveddøre (naboer) sammen ved håndtagene med tøjsnor, sådan at der var ca. ti cm at give af. Så kimede vi på begge dørklokkerne. Den éne nabo kom ud, og flåede rasende døren op, men den kunne kun åbnes ca. ti cm. To sekunder efter kom hans nabo ud og rev sin hoveddør op, hvilket fik den førstes dør til at smække i med et brag (ved hjæl af snoren) – og sådan stod de og rev og flåede i deres hoveddøre, i den tro at nogen stod derude og trak døre til, med et brag.

Et andet nummer: Vi fandt et lavtsiddende stuevindue, der stod på klem – det gjorde de ofte Nytårsaften, fordi folk luftede tobaksrøg ud af stuen, fra gæsterne som sikkert røg alle sammen.
Vi satte satte forsigtigt en stinkbombe ned i jorden i en urtepotte i vinduet, og kom tilbage fem minutter senere og dér stod alle vinduer åbne og man kunne høre gæsterne, derinde, råbe FØJ FOR POKKER og PUHAAA. og 'hvad i ALVERDEN er det'.... . Vi stod så nogle meter væk, i sikker afstand og var ved at brække os af grin.

Den sidste, var telefonfis: Vi ringede en sur dame op som boede i ejendommen og når hun tog røret,sagde man med fordrejet stemme: Hej, der er Gunnar, er Hugo hjemme? De må have fået forkert nummer, der bor ingen Hugo her, sagde damen så. Så ringede man op igen: Hej det er Egon, er Hugo hjemme. Der bor ingen Hugo her, sagde damen, nu lettere irriteret. Og sådan fortsatte man til hun råbte og skreg i telefonen. Finalen var, at man ringede op og sagde :Hej det er Hugo, er der nogen der har ringet?

Selv i dag, mange år efter, kan jeg sidde og grine ved tanken om, hvor meget vi morede os. :lol:
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 28. maj 2016, 08:26

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:Vi åd alle mulige former for frugt og bær, både modne og umodne :badr:

I min børnehave var der fri adgang til snebær.
Det var helt sikkert ikke meningen, at vi skulle spise dem, men man kunne altså sagtens få fat i dem.
Snebær smager af cola, såvidt jeg husker. Eller også var det bare noget, jeg sagde, for at spille smart overfor dem, der var for kloge til at spise dem.

Som jeg husker det, er de ret sure og bitre, og man får ondt i maven :tie:
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 28. maj 2016, 08:30

paint skrev:Mange af de ting jeg lavede som barn,især Nytårsaften, var heller ikke velansete den gang. Men vi syntes at de var ekstremt morsomme. Jeg havde som regel ondt i maven af at grine, dagen efter Nytårsaften. Min far havde den indstilling at friske drenge, skulle have lov til at lave lidt spas og ballade Nytårsaften – det havde han selv gjort og han grinede næsten lige så meget som mig, når jeg fortalte om løjerne. (det måtte dog ikke gå over stregen, som han sagde)

Vi bandt to hoveddøre (naboer) sammen ved håndtagene med tøjsnor, sådan at der var ca. ti cm at give af. Så kimede vi på begge dørklokkerne. Den éne nabo kom ud, og flåede rasende døren op, men den kunne kun åbnes ca. ti cm. To sekunder efter kom hans nabo ud og rev sin hoveddør op, hvilket fik den førstes dør til at smække i med et brag (ved hjæl af snoren) – og sådan stod de og rev og flåede i deres hoveddøre, i den tro at nogen stod derude og trak døre til, med et brag.

Et andet nummer: Vi fandt et lavtsiddende stuevindue, der stod på klem – det gjorde de ofte Nytårsaften, fordi folk luftede tobaksrøg ud af stuen, fra gæsterne som sikkert røg alle sammen.
Vi satte satte forsigtigt en stinkbombe ned i jorden i en urtepotte i vinduet, og kom tilbage fem minutter senere og dér stod alle vinduer åbne og man kunne høre gæsterne, derinde, råbe FØJ FOR POKKER og PUHAAA. og 'hvad i ALVERDEN er det'.... . Vi stod så nogle meter væk, i sikker afstand og var ved at brække os af grin.

Den sidste, var telefonfis: Vi ringede en sur dame op som boede i ejendommen og når hun tog røret,sagde man med fordrejet stemme: Hej, der er Gunnar, er Hugo hjemme? De må have fået forkert nummer, der bor ingen Hugo her, sagde damen så. Så ringede man op igen: Hej det er Egon, er Hugo hjemme. Der bor ingen Hugo her, sagde damen, nu lettere irriteret. Og sådan fortsatte man til hun råbte og skreg i telefonen. Finalen var, at man ringede op og sagde :Hej det er Hugo, er der nogen der har ringet?

Selv i dag, mange år efter, kan jeg sidde og grine ved tanken om, hvor meget vi morede os. :lol:

Respekt! Har vist kun hejst et juletræ op i en flagstang nytårsaften.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9160

Indlægaf Fru Sunshine » 28. maj 2016, 15:46

Vi klistrede lynkinesere på folks døre. Helst 20 på samme dør, og så ringede vi på og spænede. Det gav nogle gode bang, når der blev åbnet.

I vores farforældres staklade var der bundet et reb i en af hanebjælkerne, som vi kravlede op til via halmballerne. Så slyngede vi os ud over det løse halm om slap rebet.
Hvor langt, der var ned, ved jeg ikke, men når man er 6-7 år virker selv et par meter vildt.

Da jeg gik i første klasse, sprang vi ud af vinduet fra klasselokalet, der altså var på 1. etage. Jeg har siden stået og undret mig over, at vi var så frygtløse. Jeg turde dælme ikke i dag.

Vi legede hest på vores cykler. Så bandt vi reb fast i styret og styrede cyklen med "tøjler".
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Generelt"