Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf Stars » 29. maj 2016, 12:52

Chichu skrev:Og vi skal huske, at man har pligt til at tjekke sin eboks, ligesom man har med sin postkasse. Den er faktisk ikke længere.

Nu har vi jo kun hendes side af sagen, men ...
Hun er sygemeldt og forventer, at hendes næste vagt er d. 26.
D. 15. får hun i eboks brev om, at hendes næste vagt er ændret til d. 16. :gruble:
Bonus-info'en er så, at vagtændringer bliver meddelt på arbejdsstedet ... IKKE via eboks.

Altså - jeg tjekker da min eboks, men eftersom jeg ikke er ledig og derfor ikke underlagt de skrappe krav om at tjekke post hver dag, kan der da godt gå en dag eller to, inden jeg lige får fundet nemID frem og læst brevet. Det troede jeg ikke, var forkert.
5
Brugeravatar
Stars

Indlægaf Stars » 29. maj 2016, 12:59

Rakel skrev:Dertil kunne hun i mange år have taget SSH uddannelse med voksenløn. Den tager under to år og kræver ikke en studentereksamen. Hun burde have forudset, at hun før eller siden ikke ville kunne bidrage i en hjemnepleje trods masser af ufaglært erfaring. Tiderne har på 15 år ændret sig markant indenfor pleje- og omsorg, så det undrer mig, at hun har haft et job så længe.

Hvis historien er sand (igen vi har kun hendes side af historien), burde arbejdsgiver tidligere have gjort det klart for hende, at hun indenfor en given tidshorisont måtte uddanne sig, hvis hun ville blive. Det er i mine øjne ikke godt nok at forvente, hun selv kan gætte sig til det.
4
Rakel
Kort karma: 421
Likede indlæg: 3109

Indlægaf Rakel » 29. maj 2016, 13:23

Stars skrev:
Rakel skrev:Dertil kunne hun i mange år have taget SSH uddannelse med voksenløn. Den tager under to år og kræver ikke en studentereksamen. Hun burde have forudset, at hun før eller siden ikke ville kunne bidrage i en hjemnepleje trods masser af ufaglært erfaring. Tiderne har på 15 år ændret sig markant indenfor pleje- og omsorg, så det undrer mig, at hun har haft et job så længe.

Hvis historien er sand (igen vi har kun hendes side af historien), burde arbejdsgiver tidligere have gjort det klart for hende, at hun indenfor en given tidshorisont måtte uddanne sig, hvis hun ville blive. Det er i mine øjne ikke godt nok at forvente, hun selv kan gætte sig til det.

FOA har sagt og skrevet om det i årevis og det er sket i mange kommuner i årevis. Jeg skal ikke kunne sige, hvad en arbejdsgiver har sagt/ikke sagt, men det burde ikke være en overraskelse for en ufaglært/hjemmehjælpered den kompetancefratagelse, der er foregået også i mange år.
2
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 29. maj 2016, 13:30

-Besparelser (langt de fleste fyringer / opsigelser er pga besparelser)

-Højt fravær

-Datamisbrug / bryde tavshedspligt
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Stars

Indlægaf Stars » 29. maj 2016, 13:57

Rakel skrev:
Stars skrev:

FOA har sagt og skrevet om det i årevis og det er sket i mange kommuner i årevis. Jeg skal ikke kunne sige, hvad en arbejdsgiver har sagt/ikke sagt, men det burde ikke være en overraskelse for en ufaglært/hjemmehjælpered den kompetancefratagelse, der er foregået også i mange år.

Jeg synes bare, der er forskel på nyansættelser og allerede ansatte.

Fx ansætter man hos os ikke folk uden kørekort. De medarbejdere, som er ansat før, det blev kutyme og aldrig har haft kørekort, er blevet tilbudt at tage det på firmaets regning. Dem, der har takket nej, er ikke blevet fyret (selvom de anses som værende besværlige, men det er der mange, der bliver). Vi har mig bekendt ikke nogen, der har mistet deres kørekort, men i det tilfælde kan jeg godt se en fyring for mig (men jeg ved det faktisk ikke).
0
Brugeravatar
musel
Kort karma: 27
Likede indlæg: 233

Indlægaf musel » 29. maj 2016, 14:09

På min sidste arbejdsplads blev der fyret 2-5 medarbejdere om året, i de 5 år jeg var der. Årsagen var som regel for dårlige præstationer og resultater, engang i mellem samarbejdsvanskeligheder med ledelsen, som nu ikke var særlig lette at samarbejde med for nogen.
0
Brugeravatar
musel
Kort karma: 27
Likede indlæg: 233

Indlægaf musel » 29. maj 2016, 14:11

På min nuværende ved jeg ikke hvor lidt der skal til. Men jeg har ikke oplevet fyringer endnu, og har været det siden starten af året. Til sammenligning har førnævnte gamle arbejdsplads indtil videre fyret 4 i år allerede...
0
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 29. maj 2016, 14:44

Anilara skrev:Hvis man falder i søvn, bliver man fyret.

Er du chauffør eller lignende :D?
3
Rakel
Kort karma: 421
Likede indlæg: 3109

Indlægaf Rakel » 29. maj 2016, 15:03

Stars skrev:
Rakel skrev:
Stars skrev:

Jeg synes bare, der er forskel på nyansættelser og allerede ansatte.

Fx ansætter man hos os ikke folk uden kørekort. De medarbejdere, som er ansat før, det blev kutyme og aldrig har haft kørekort, er blevet tilbudt at tage det på firmaets regning. Dem, der har takket nej, er ikke blevet fyret (selvom de anses som værende besværlige, men det er der mange, der bliver). Vi har mig bekendt ikke nogen, der har mistet deres kørekort, men i det tilfælde kan jeg godt se en fyring for mig (men jeg ved det faktisk ikke).

Problemet er, at der er ikke opgaver længere til fastansatte ufaglærte/hjemmehjælpere. Der har været mulighed for at uddanne sig i mange år på voksenelevløn (og det har været tydeligt, hvad vej vinden blæste).

Beholder man disse ufaglærte ansatte/hjemmehjælpere, så skal det faglærte personale løbe endnu hurtigere i et fag, hvor der allerede på grund af besparelser løbes stærkt. Er det fair?
2
Chichu
Kort karma: 3
Likede indlæg: 70

Indlægaf Chichu » 29. maj 2016, 15:06

Stars skrev:
Chichu skrev:Og vi skal huske, at man har pligt til at tjekke sin eboks, ligesom man har med sin postkasse. Den er faktisk ikke længere.

Nu har vi jo kun hendes side af sagen, men ...
Hun er sygemeldt og forventer, at hendes næste vagt er d. 26.
D. 15. får hun i eboks brev om, at hendes næste vagt er ændret til d. 16. :gruble:
Bonus-info'en er så, at vagtændringer bliver meddelt på arbejdsstedet ... IKKE via eboks.

Altså - jeg tjekker da min eboks, men eftersom jeg ikke er ledig og derfor ikke underlagt de skrappe krav om at tjekke post hver dag, kan der da godt gå en dag eller to, inden jeg lige får fundet nemID frem og læst brevet. Det troede jeg ikke, var forkert.

Ah ok, jeg havde ikke fanget den med 1 døgn. Jeg tjekker heller ikke hverken fysisk eller digital postkasse hver dag ;) men så giver historien jo endnu mindre mening. Hun skal jo have varslet ændring i vagtplaner. Jeg har svært ved at tro, at man har fyret på så forkert et grundlag. Altså hvis hendes version af historien er rigtig, så er det helt til grin. Men altså, det er lidt svært at tro på at det er gået sådan til :gruble:
1
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1833

Indlægaf Anilara » 29. maj 2016, 15:33

avdotja skrev:
Anilara skrev:Hvis man falder i søvn, bliver man fyret.

Er du chauffør eller lignende :D?

Handicaphjælper for en med respirator :) Så ja, nogen gange :-D
4
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 21
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 362

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 29. maj 2016, 16:03

Jeg fristes til at sige, at hos os fyrer man slet ikke.
I de over 2 år jeg har været i firmaet har der så vidt jeg ved ikke været en opsigelse fra arbejdsgivers side.
Vi har haft en del udskiftninger af folk som ville prøve noget andet, og vi har ansat 20-30 flere end da jeg startede.
Jeg vil mene der skal ske et ret alvorligt brud på reglerne, før man bliver fyret.
Min forgænger blev muligvis opsagt, men det handlede om at han ikke var omstillingsparat da der kom ny leder, og kemien var der nok bare ikke. Jeg har hørt en del historier, især fra hans allierede, men jeg har fuld forståelse for at en leder renser ud hvis folk ikke kan rette ind når der sker ændringer i et team.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5902

Indlægaf Dikus » 29. maj 2016, 17:02

Jeg fyrer i hvert fald folk, der ikke møder på arbejde.
Undskylder de sig med fejlopfattelse af vagtplanen slipper de med en advarsel. Om den er mundtlig eller skriftlig kommer an på, om jeg tror på deres undskyldning
0
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 24
Likede indlæg: 322

Indlægaf twinkle » 29. maj 2016, 18:54

Primært besparelser (arbejder i det kommunale). 4 personer er røget inden for de sidste seks mdr. pga. det. Ellers er det højt sygefravær..
En enkelt var meget tæt på at blive afskediget for et par år siden, fordi hun tog sig lidt for meget frihed og primært arbejdede hjemme, i stedet for at være så meget som muligt på arbejdspladsen.
0
Sjo
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1008

Indlægaf Sjo » 30. maj 2016, 18:49

Hos os bliver man fyret, hvis man ikke lever op til KPI, SLA og salgstal. Underperformance i det hele taget fører til en snak med chefen og hvis der ikke sker ændringer, ryger man ud.
0
Vor herre til fucking pipirøvhest altså!

Tilbage til "Livets forhold"