Ny religion - 10 bud!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 190

Re: Ny religion - 10 bud!

Indlægaf gnostic » 31. maj 2016, 08:17

Fru Sunshine skrev:
gnostic skrev:
Fru Sunshine skrev:For mig er der lige lovlig meget politik i de bud. Den sammenblanding er jeg ikke ubetinget begejstret for. Faktisk slet ikke.

Det er vel ikke anderledes end med gamle testamentes 10 bud? Der er vel kun 5. og 8. af budene som omhandler direkte politik, dvs. velfærdsstaten og autoriteter. Andre er vel lige så meget eller lidt politiske som gamle testamentes 10 bud.

Det er to for meget efter min mening. Ud over det, er det jo stort set de samme.
Jeg kan ikke gå ind for noget, for religion bliver noget, der forekommer som lovgivning, for det vil blive på bekostning af religionsfriheden, som jeg værdsætter meget højt.

Men der er jo ingen der siger, at man skal skifte til min religion?
9. og 10. bud omhandler jo netop, at man ikke må tvinge folk til en bestemt trosretning.

Konvertitter til min religion skal komme frivilligt. Jeg vil ikke have tvangskonvertitter, bare for at slå en ting fast.
Senest rettet af gnostic 31. maj 2016, 08:23, rettet i alt 1 gang.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 31. maj 2016, 08:23

Altså formålet med denne tråd var at skabe en ny religion - med andre skribenter end lige mig. Jeg vil have en religion, som kan omfavne alt lige fra liberale kristne, muslimer og jøder, til ateister.

Ja, ortodokse/fundamentalister vil nok ikke være med.

Og så vil jeg endnu engang slå fast, at tro er frivilligt. Og koster ingen penge. Jeg vil ihvertfald ikke have, at min religion skal opkræve "tiende".
Tro skal være gratis.

Det 8. bud er iøvrigt mere verdsligt ala "giv til cæsar hvad der er cæsar's".
0
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3098

Indlægaf Rakel » 31. maj 2016, 08:31

gnostic skrev:Altså formålet med denne tråd var at skabe en ny religion - med andre skribenter end lige mig. Jeg vil have en religion, som kan omfavne alt lige fra liberale kristne, muslimer og jøder, til ateister.

Så du vil have folk, der bekender sig to religioner?
Hvoraf den (din) ikke ikke skal opfattes som religiøs?

Mon ikke at folk, der bekender sig til en religion (og for så så vidt folk, der ikke gør) foretrækker fx at være medlem at et politisk parti istedet for gå ind det, du roder sammen, hvis de ønsker st gøre noget ved de ting, som du trækker frem.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 31. maj 2016, 08:44

Rakel skrev:
gnostic skrev:Altså formålet med denne tråd var at skabe en ny religion - med andre skribenter end lige mig. Jeg vil have en religion, som kan omfavne alt lige fra liberale kristne, muslimer og jøder, til ateister.

Så du vil have folk, der bekender sig to religioner?
Hvoraf den (din) ikke ikke skal opfattes som religiøs?

Mon ikke at folk, der bekender sig til en religion (og for så så vidt folk, der ikke gør) foretrækker fx at være medlem at et politisk parti istedet for gå ind det, du roder sammen, hvis de ønsker st gøre noget ved de ting, som du trækker frem.

Min religion er jo i sagens natur at opfattes som religiøs. Men ateistiske konvertitter behøver ikke at tro på en fysisk gud som sidder i himlen, og de behøver ikke at tro på overnaturlige mirakler.

Et politisk parti vil ikke være dækkende nok.

Alternativt skulle jeg vel droppe "projektet" og have min helt egen tro som ikke kan acceptere eventuelle konvertitter... det ville nok være det smarteste. Det tror jeg, at jeg gør. Tak for inspirationen! :)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 781

Indlægaf Bimmerdyret » 31. maj 2016, 10:01

gnostic skrev:
Bimmerdyret skrev:Er stadig godt tilfreds med at være ateist ☺️

Tak for dit svar. Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad forhindrer dig i, at konvertere til min religion?

Jeg syntes ellers den ville være ret så "spiselig" for ateister. Særligt definitionen af hvad Gud og Djævlen er.

Ligesom jeg heller ikke mener, at mirakler skal have overnaturlige forklaringer, men skal forklares ud fra placeboeffekten (det fremgik dog ikke af oplægget, men det ville jeg gerne have med i min religion).

Jeg vil med min religion appellere til netop ateister, men samtidig re-definerer ateisme og tro, fra (som nu) at ateisme er manglen på tro på en overnaturlig gud, og teisme er troen på en overnaturlig gud, til at tro er troen på at vi kan udrette reelle mirakler på jorden, os mennesker, med gennem teknologi og ordentlig behandling af hinanden, og ateisme så er pessimisme som ikke tror på at det kan lade sig gøre.

Samtidig afviser jeg heller ikke at der kan være en "gud" ét eller andet sted i et evt. multivers (flere universer), men at det heller ikke gør den store forskel om der er en gud i et andet univers eller ej.

Altså som det blev skrevet i indlægget efter mit, så er der jo ikke meget religion i dine bud, men som ateist, så matcher ordet religion bare generelt ikke (ligger jo sådan set lidt i hvad ateisme er).

NEJ ATEISME ER IKKE EN TRO eller MANGEL på tro! ligesom det IKKE at samle på frimærker IKKE er en hobby :lol:

Som ateist tror jeg af gode grunde hverken på Gud(er) eller Djævle(n)

Dit bud nr 9 (så vidt jeg husker) drejede sig noget om ikke at måtte holde andre mennesker som slaver eller betragte dem som deres ejendom. Hmm altså det er meget forskelligt hvordan folk ser på det med at være slaver - mine børn vil nok hyle op om slaveri fordi jeg i deres øjne tvinger dem til at støvsuge og gå ud med skraldespanden, og i en hel del forhold er det seksuelle fokuseret på dominans og underkastelse og herre(kvinde)/slave forhold.

Jeg tror ikke på mirakler - beklager.
Men for at ting sker, ligger der ofte forklarelige årsager bag - logiske, naturlige osv. det har intet med mirakler at gøre og troen på at nogen religion eller trosretning kan skabe mirakler er at kaste ansvaret fra sig.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 31. maj 2016, 10:10

gnostic skrev:Min religion er jo i sagens natur at opfattes som religiøs. Men ateistiske konvertitter behøver ikke at tro på en fysisk gud som sidder i himlen, og de behøver ikke at tro på overnaturlige mirakler.

Så hvad f... skal vi ateister så med din religion ??
Hvorfor skulle vi konvertere til den ?
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 31. maj 2016, 10:24

Bimmerdyret skrev:NEJ ATEISME ER IKKE EN TRO eller MANGEL på tro! ligesom det IKKE at samle på frimærker IKKE er en hobby :lol:

Du har ret i, at ateisme ikke er en tro. Hvormed det må være manglen/fraværet af tro.

Bimmerdyret skrev:Jeg tror ikke på mirakler - beklager.

Placeboeffekten er da noget, der udretter mirakler. Det er videnskabeligt bevist, at placeboeffekten har meget stor indvirkning på visse lidelser, mere end meget medicin kan gøre.

Men det er nu ikke det jeg betragter som de rigtige mirakler. Et mirakel for mig, ville være mere personligt. Det behøver ikke have en overnaturlig forklaring. Ligesom placeboeffekten heller ikke er overnaturlig.

Bimmerdyret skrev:Men for at ting sker, ligger der ofte forklarelige årsager bag - logiske, naturlige osv. det har intet med mirakler at gøre og troen på at nogen religion eller trosretning kan skabe mirakler er at kaste ansvaret fra sig.

Tværtimod. I min tro kræver mirakler et ansvar fra den enkelte. Vil man f.eks. have bedre vilkår for de syge, må man stemme derefter på de respektive partier. Det er jo i sig selv et mirakel, hvis flertallet stemte på partier som ville de syge det godt, i stedet for skattelettelser.

Bare et eksempel.
Senest rettet af gnostic 31. maj 2016, 10:47, rettet i alt 1 gang.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 31. maj 2016, 10:30

Bimmerdyret skrev:
gnostic skrev:Min religion er jo i sagens natur at opfattes som religiøs. Men ateistiske konvertitter behøver ikke at tro på en fysisk gud som sidder i himlen, og de behøver ikke at tro på overnaturlige mirakler.

Det har du vel i grunden ret i...

Jeg skal ærligt indrømme, at den her tråd er da noget af det mest rodede jeg nogensinde har lavet... Det var vist en om'er.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9218

Indlægaf Fru Sunshine » 31. maj 2016, 10:46

gnostic skrev:
Fru Sunshine skrev:
gnostic skrev:
Fru Sunshine skrev:For mig er der lige lovlig meget politik i de bud. Den sammenblanding er jeg ikke ubetinget begejstret for. Faktisk slet ikke.

Det er vel ikke anderledes end med gamle testamentes 10 bud? Der er vel kun 5. og 8. af budene som omhandler direkte politik, dvs. velfærdsstaten og autoriteter. Andre er vel lige så meget eller lidt politiske som gamle testamentes 10 bud.

Det er to for meget efter min mening. Ud over det, er det jo stort set de samme.
Jeg kan ikke gå ind for noget, for religion bliver noget, der forekommer som lovgivning, for det vil blive på bekostning af religionsfriheden, som jeg værdsætter meget højt.

Men der er jo ingen der siger, at man skal skifte til min religion?
9. og 10. bud omhandler jo netop, at man ikke må tvinge folk til en bestemt trosretning.

Konvertitter til min religion skal komme frivilligt. Jeg vil ikke have tvangskonvertitter, bare for at slå en ting fast.

Men i det øjeblik, der går politik i det, bliver det noget mere generelt. Det kan jeg ikke forholde mig til.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 31. maj 2016, 10:51

gnostic skrev:
Bimmerdyret skrev:NEJ ATEISME ER IKKE EN TRO eller MANGEL på tro! ligesom det IKKE at samle på frimærker IKKE er en hobby :lol:

Du har ret i, at ateisme ikke er en tro. Hvormed det må være manglen/fraværet af tro.

I form af religiøs tro. Ateisme er en holdning, en livsopfattelse - ikke en tro i sig selv.

gnostic skrev:
Bimmerdyret skrev:Som ateist tror jeg af gode grunde hverken på Gud(er) eller Djævle(n)

Du kunne jo betragte Gud som et produkt af hjernen.

Så eksisterer Gud. Ihvertfald på den måde.

Hvorfor skulle jeg? Det mener jeg seriøst, hvorfor?

gnostic skrev:
Bimmerdyret skrev:Dit bud nr 9 (så vidt jeg husker) drejede sig noget om ikke at måtte holde andre mennesker som slaver eller betragte dem som deres ejendom. Hmm altså det er meget forskelligt hvordan folk ser på det med at være slaver - mine børn vil nok hyle op om slaveri fordi jeg i deres øjne tvinger dem til at støvsuge og gå ud med skraldespanden, og i en hel del forhold er det seksuelle fokuseret på dominans og underkastelse og herre(kvinde)/slave forhold.

Altså, slaveri er jo at man betragter et menneske som sin ejendom. Dvs. de har ingen rettigheder. Ligesom en robot ingen rettigheder har, men er en ting, som du kan smide i skraldespanden efter behag, eller endda smadre den til ukendelighed.

Altså nu har slaver altså haft rettigheder gennem historien, ikke mange, men de har skam haft rettigheder.
Desuden, så må mennesker da betragte deres omverden som de vil, de må handle som de frie mennesker de faktisk er - så længe de er villige til at tage konsekvensen af det.

gnostic skrev:
Bimmerdyret skrev:Jeg tror ikke på mirakler - beklager.

Placeboeffekten er da noget, der udretter mirakler. Det er videnskabeligt bevist, at placeboeffekten har meget stor indvirkning på visse lidelser, mere end meget medicin kan gøre.

Men det er nu ikke det jeg betragter som de rigtige mirakler. Et mirakel for mig, ville være mere personligt. Det behøver ikke have en overnaturlig forklaring. Ligesom placeboeffekten heller ikke er overnaturlig.

Nej, det udretter IKKE mirakler. Placebo er en iagttagelse. Det er videnskabeligt dokumenteret, at det der kan iagttages er psykisk betinget, det er midlertidigt og har ingen længere betydning for den konkrete sygdom.

Placebo kan jo være mange ting: kalktabletter, sukkervand etc. etc.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 31. maj 2016, 10:52

gnostic skrev:
Bimmerdyret skrev:

Jeg skal ærligt indrømme, at den her tråd er da noget af det mest rodede jeg nogensinde har lavet... Det var vist en om'er.

:) synes nu den er fin, fin..
Egentlig er det ærgeligt at du slettede dine 10 bud - dem savnede jeg faktisk til debatten :(
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3416

Indlægaf dgd2007 » 31. maj 2016, 13:24

Men altså bliver noget ikke først en religion, når der er en masse, der "følger" en, efter at man er død? :)

Jeg mener faktisk, at både JC og Muhammed oprindeligt regnede sig som værende inden for den eksisterende religion og blot ville klargøre visse ting. At de eksisterende præster så protesterede, gjorde i sidste ende, at det blev til selvstændige religioner. Men jeg tror ikke, det var meningen fra starten.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 31. maj 2016, 13:40

dgd2007 skrev:Men altså bliver noget ikke først en religion, når der er en masse, der "følger" en, efter at man er død? :)

Jeg mener faktisk, at både JC og Muhammed oprindeligt regnede sig som værende inden for den eksisterende religion og blot ville klargøre visse ting. At de eksisterende præster så protesterede, gjorde i sidste ende, at det blev til selvstændige religioner. Men jeg tror ikke, det var meningen fra starten.

Muhammed levede i et godt stykke tid med sin religion.
Det samme gjorde Abraham (selvom han aldrig har eksisteret, historien om Abraham er ét blandt mange sagn blandt forskellige endnu-ikke-jødiske stammer sammenviklet i Biblen).

Der findes iøvrigt masser af religioner hvor forfatteren stadig lever eller levede i mange år efter religionens opståen. F.eks. Scientology.

Religion kommer iøvrigt af det latinske Religio eller Relegere, som betyder at 'overveje' eller 'se efter' dvs. praktisere det, som man "bør gøre" efter 'overleverede regler'.

Dengang var gudsdyrkelse lige så vigtig en del af samfundet som at spise eller drikke, og det er i den kontekst man skal forstå religion.

Jeg refererer dog allerhelst til min tro som min tro. Når jeg anvender ordet "religion" er det for at få flere til at læse med. Ikke nødvendigvis fordi det er en religion.

Man kan jo tro på så meget. Forskere/videnskabsmænd tror jo også på noget. Nogle tror på én teori og andre tror på en anden teori. Teorier er jo også en slags "tro" dog ikke en overnaturlig en af slagsen.

Jeg vil iøvrigt lige gøre det klart, at jeg naturligvis har min dybeste respekt for videnskabelige teorier, også mere respekt end jeg har for overtro og spøgelseshistorier, som jeg anser for at være latterlige.

I min tro, er der iøvrigt ikke noget efterlivs-paradis.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3416

Indlægaf dgd2007 » 31. maj 2016, 13:48

Arh, det er vist ikke entydigt anerkendt, at Scientology er en religion. Det kalder de sig selv, men altså ... :)
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9218

Indlægaf Fru Sunshine » 31. maj 2016, 14:31

gnostic skrev:
Bimmerdyret skrev:

Nej for hulen. Det er en god tråd!
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"