Ny religion - 10 bud!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3680

Re: Ny religion - 10 bud!

Indlægaf Novella » 31. maj 2016, 23:50

Jeg synes også, at det er en god tråd. Den får mig til at tænke.

Der er som sådan ikke noget, der forhindrer mig i at konvertere til nogen som helst religioner, men jeg har ikke brug for dem. Der er bare systemer, ligesom at blive gradueret i min kampsport. Jeg har rigeligt med at overholde alle mulige andre regler i min dagligdag. Religion gør ikke noget for mig - det er en ulempe.
1
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 188

Indlægaf gnostic » 1. jun 2016, 07:03

Novella skrev:Jeg synes også, at det er en god tråd. Den får mig til at tænke.

Der er som sådan ikke noget, der forhindrer mig i at konvertere til nogen som helst religioner, men jeg har ikke brug for dem. Der er bare systemer, ligesom at blive gradueret i min kampsport. Jeg har rigeligt med at overholde alle mulige andre regler i min dagligdag. Religion gør ikke noget for mig - det er en ulempe.

Hvis man tænker videre over det, så stammer religiøse regler fra helt konkrete praktiske problemstillinger, som ikke er relevante idag. F.eks. jødedommens forbud mod svinekød, som sikkert har rod i at det var sparsomt med skovområder i det område, hvormed svinene ikke kunne "gå på olden" i skovene, men skulle konkurrere mod menneskene på det dyrere korn.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9135

Indlægaf Fru Sunshine » 2. jun 2016, 04:34

gnostic skrev:

Hvis man tænker videre over det, så stammer religiøse regler fra helt konkrete praktiske problemstillinger, som ikke er relevante idag. F.eks. jødedommens forbud mod svinekød, som sikkert har rod i at det var sparsomt med skovområder i det område, hvormed svinene ikke kunne "gå på olden" i skovene, men skulle konkurrere mod menneskene på det dyrere korn.

Jeg troede egentlig, at de mest brugte svinene som "skraldespand", og at det var derfor man ikke ville spise dem. :gruble:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
gnostic

Indlægaf gnostic » 2. jun 2016, 07:14

Fru Sunshine skrev:
gnostic skrev:

Jeg troede egentlig, at de mest brugte svinene som "skraldespand", og at det var derfor man ikke ville spise dem. :gruble:

Det er deres "undskyldning" så at sige, at svin spiser alt, og derfor er urenlige. Men det er der jo så meget der er. Der er ingen rationel grund til ikke at spise svinekød, rent sundhedsmæssigt. Men samfundsmæssigt kan der være noget om det, hvad ang. primitive landbrugssamfund i tøre områder.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3392

Indlægaf dgd2007 » 2. jun 2016, 08:55

Jeg har også hørt det, at svinekød skulle holde sig dårligst i varmt klima - som en mulig "rationel forklaring". :gruble:
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 2. jun 2016, 11:54

dgd2007 skrev:Jeg har også hørt det, at svinekød skulle holde sig dårligst i varmt klima - som en mulig "rationel forklaring". :gruble:

Der er så mange ting der ikke holder sig godt i varmt klima. Fisk, f.eks. Men fisk spiser de jo masser af.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 2. jun 2016, 12:01

gnostic skrev:Der er så mange ting der ikke holder sig godt i varmt klima. Fisk, f.eks. Men fisk spiser de jo masser af.

Ja, jeg ved heller ikke, om det har haft noget at sige. Men jøderne spiser vist ikke skaldyr(?) ... det passer jo meget godt i tråd med holdbarhed-i-varmen problematikken.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 2. jun 2016, 12:08

dgd2007 skrev:
gnostic skrev:Der er så mange ting der ikke holder sig godt i varmt klima. Fisk, f.eks. Men fisk spiser de jo masser af.

Ja, jeg ved heller ikke, om det har haft noget at sige. Men jøderne spiser vist ikke skaldyr(?) ... det passer jo meget godt i tråd med holdbarhed-i-varmen problematikken.

En mulig forklaring som er også at det er ingen af de foreslåede argumenter. Det handler om, at de første stammer i Israels bjerge drev geder/får og levede primært af dem og derfor ikke var vant til svinekød, mens dem andre steder havde adgang til bla. svinekød. De to folkeslag var indbyrdes uenige om en del stridigheder, hvilket fik stammefolkene i bjergene til at lave en "dem-os"-ideologi. "De" spiser svinekød. "Vi" gør ikke.

Det er senere blevet en del af den jødiske religion, og derefter nedarvet til Islam som iøvrigt også opstod - blandt jøder - i Israel-området (og ikke i Arabien som oftes antages).
Senest rettet af gnostic 2. jun 2016, 12:14, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 2. jun 2016, 12:09

gnostic skrev:En mulig forklaring som er også at det er ingen af de foreslåede argumenter. Det handler om, at de første stammer i Israels højland/bjerge drev geder/får og levede primært af dem og derfor ikke var vant til svinekød, mens dem i lavlandet havde adgang til bla. svinekød. De to folkeslag var indbyrdes uenige om en del stridigheder, hvilket fik stammefolkene i højlandet til at lave en "dem-os"-ideologi. "De" spiser svinekød. "Vi" gør ikke.
[...]

Det kan også sagtens tænkes.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 4. jun 2016, 23:33

Det kan jo også bare være at en vigtig mand faldt over en sten der lignede et grisehovede og brækkede benet, og så ville de ikke spise dem eller sådan noget. Et eller andet tilfældigt.

Tror ikke der nødvendigvis er nogen speciel grund til det. Vi spiser heller ikke hunde og katte f.eks. uden at der er nogen grund til det.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 4. jun 2016, 23:34

Måske havde de kælegrise en overgang og derfor ville de ikke spise dem. Og forbuddet er så overlevet efter at de holdt op med at have kælegrise.
0

Tilbage til "Livets forhold"