Min kæreste er stresset

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Smiling_Goat
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5915

Min kæreste er stresset

Indlægaf Smiling_Goat » 31. maj 2016, 06:12

Min kæreste er stresset, og jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre, eller hvordan jeg skal forholde mig til det.

Vores sexliv er nærmest afgået ved døden, og det var egentligt dér, den startede. Jeg tog en snak med ham om, hvad der foregik, eftersom vores sexliv var droslet sådan ned. Han bedyrede, at der intet var galt, han havde bare aldrig haft behov for sex, og når han havde det, skyldtes det en umiddelbar lyst, ikke et behov. Jeg luftede for ham, at han måske var stresset. Han var lidt afvisende, for han følte sig ikke stresset, men i går sagde han så, at han måske var lidt stresset alligevel.

Det førte til en snak om, at jeg synes, han skal have noget professionel hjælp til at håndtere det - han har været nede med stress et par gange før. Jeg mener, han skal lære at tænke anderledes om opgaver. Han går meget op i detaljer og er meget perfektionistisk. Det er fint at være til en vis udstrækning, men han er tilsyneladende ude af stand til at lægge det fra sig. ALT skal være perfekt (helt ned til hvordan opvaskemaskinen er fyldt,) og han vil derfor heller ikke rigtigt uddelegere opgaver - for vi andre kan nok ikke gøre det godt nok. De overvejelser fortalte jeg ham, og jeg tror, jeg trængte igennem overfladen, men han er stadig ikke klar til at opsøge hjælp. Han mener i stedet, han bare vil begynde at gå tidligere i seng.

Hvad pokker gør jeg? Jeg vil jo bare gerne, at min kæreste er glad og stressfri, men jeg ved ikke, hvordan jeg kan hjælpe ham.
0
Brugeravatar
Q-beben
Kort karma: 35
Likede indlæg: 561

Re: Min kæreste er stresset

Indlægaf Q-beben » 31. maj 2016, 12:40

Øv, sikke en ærgerlig situation at ende i. Jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig og bliver frustreret. Især når han allerede har været nede med stress et par gange.

Hm... tænker, at du kunne gøre flere ting.

- fortælle ham, at han altid kan regne med dig. Han må tage det i det tempo, han har lyst til.
- give ham masser af tid og ro til at finde lysten igen
- snakke med ham om, hvad han mener, at du skal gøre, hvis nu han landede i den samme situation igen med stress. Det virker ikke til, at han selv mener, at han er i den situation lige nu. Eller hvordan han ville ønske, at folk havde været for ham de to gange, han havde stress.

Jeg tror, at øvelsen er at respektere, at hans måde at reagere på/ikke at reagere på ikke nødvendigvis er den samme som din. Så dvs., lyt og lær af ham, så du kan finde vejen ind til at støtte ham.

Men jeg har aldrig været sammen med nogen, der har været nede med stress - og jeg har heller ikke selv været det. Så jeg taler ikke ud fra egen erfaring :(
1
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 31. maj 2016, 16:01

Q-beben skrev:Øv, sikke en ærgerlig situation at ende i. Jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig og bliver frustreret. Især når han allerede har været nede med stress et par gange.

Hm... tænker, at du kunne gøre flere ting.

- fortælle ham, at han altid kan regne med dig. Han må tage det i det tempo, han har lyst til.
- give ham masser af tid og ro til at finde lysten igen
- snakke med ham om, hvad han mener, at du skal gøre, hvis nu han landede i den samme situation igen med stress. Det virker ikke til, at han selv mener, at han er i den situation lige nu. Eller hvordan han ville ønske, at folk havde været for ham de to gange, han havde stress.

Jeg tror, at øvelsen er at respektere, at hans måde at reagere på/ikke at reagere på ikke nødvendigvis er den samme som din. Så dvs., lyt og lær af ham, så du kan finde vejen ind til at støtte ham.

Men jeg har aldrig været sammen med nogen, der har været nede med stress - og jeg har heller ikke selv været det. Så jeg taler ikke ud fra egen erfaring :(

Ja, det er også den tilgang, jeg har valgt.

Jeg har læst på stressforeningens hjemmeside og sendt et link til deres råd ift. behandling, og fortalt ham, at vi finder ud af det, og at han må fortælle, hvis jeg kan gøre noget aktivt. Indtil da vil jeg bare give ham plads til at gøre det, han nu føler, han har behov for, for at få det bedre, og så evaluerer vi om et par måneder, om han har det bedre, eller om han skal kontakte lægen.

Jeg aner ikke, om det er den rigtige fremgangsmåde, men jeg ved ikke, hvad jeg ellers kan gøre.

Tak for dine tanker dog.
1
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3015

Indlægaf vibbsen » 2. jun 2016, 10:16

LÆGE.NU

Tag det fra en der har været ned og bide i gulvtæppet. Man kurerer ikke stress ved at gå tidligt i seng. Man kurerer stress ved at ændre på de mønstre som gør at man føler at der er flere ting der nærer end ting der tærer.

Min mand forsøgte også at trænge igennem. Min mand gav også mig plads til at løse det på min måde. osv.osv.osv.osv.

Da jeg endelig ramte 0-punktet var det ikke noget pænt syn. Det er 10 måneder siden. Jeg har siden fået masser af psykologbehandlinger, og har deltaget i et kursus om mindfullness på arbejdsmedicinsk klinik for at reducerer stress, og selvom jeg stadig døjer med hukommelsen og med at huske ord, så er jeg idag OK. Jeg var en af de heldige. Så jeg kom hos en god psykolog der vidste rigtig meget om stress. Og hun fik styr på mig.
Men hvis der er noget jeg for alvor fortryder nu, så er det at jeg forsøgte at løse det selv til at starte med. At jeg ikke gjorde som min mand sagde og gik til læge efter den dag hvor jeg stod på parkeringspladsen ved Føtex og lurede på hvad det var jeg havde glemt. Det var de 2 poser med varer som jeg netop havde stået og pakket. For så at vende mig om. Og gå uden at tage dem med. Så var det måske ikke gået helt så galt. For stress er altså en alvorlig lidelse. Og har man først haft stress en gang så ligger det latent på rygraden resten af livet. Det er derfor vigtigt at få gjort op med sin stress. Og jo før man får fat i halen på bæstet jo bedre.
7
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4561

Indlægaf Akehurst2 » 2. jun 2016, 12:20

Som de andre skriver: Stress er en alvorlig sygdom.

Hvis han viste tydelige symptomer på alvorlig fysisk sygdom, så ville du jo ikke acceptere, at han ikke gik til lægen eller på anden måde gjorde noget ved det. Noget, som ikke bare var at gå tidligt i seng.
2
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 2. jun 2016, 14:48

Nej jeg kan godt se, hvad I mener. Jeg prøver lige at holde lidt øje med ham, for det er slet ikke voldsomt udtalt. Bliver det værre, vil jeg presse på med lægen.

Han kan stadig fint passe sit arbejde, og er også med i arbejdet med husholdningen til en vis udstrækning, han er bare meget træt, synes jeg. Det kan jo så faktisk også være, det bliver løst ved at han går tidligere i seng, hvem ved.

Jeg ved godt, det lyder som om, jeg har besluttet mig for at lade stå til, men det er i virkeligheden et udtryk for, at jeg ikke længere er så sikker på, hvor stresset han egentligt er. Så før jeg har et nogenlunde billede af det, vil jeg ikke presse på med løsningsforslag.

I skal have mange tak for hjælpen :)
1

Tilbage til "Forhold og sex"