En fremtid med Atomfraft i DK ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf Jørn » 31. maj 2016, 13:13

Formanden for DF Ungdom, går ind for Atomkraft engang i Danmark ...

Øh ... Det gør jeg ikke ...

Gør du ?
:fløjt:

http://www.altinget.dk/artikel/formand- ... n-i-skolen
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf Bimmerdyret » 31. maj 2016, 14:23

Nope..

Der er ligesom ikke rigtig nogen ordentlige steder at smække sådan et atomkraftværk op henne i den kaliber.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 31. maj 2016, 17:49

Jørn skrev:Formanden for DF Ungdom, går ind for Atomkraft engang i Danmark ...

Øh ... Det gør jeg ikke ...

Gør du ?

Bestemt ja! Jo før, jo bedre.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2117

Indlægaf eks-Maupassant » 31. maj 2016, 18:27

Jeg er også blevet omvendt til a-kraft. Teknologien har udviklet sig en del siden 70erne da vi sidst snakkede om det :) Og det udleder ikke Co2.
1
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 31. maj 2016, 18:32

Ja i høj grad.

Det er på alle måder at foretrække, både miljømæssigt og økonomisk, hvis det bliver administreret rigtigt.

(rettet selv om høj grød i den grad lød sjovere).
Senest rettet af ShuruQ 31. maj 2016, 18:38, rettet i alt 1 gang.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3965

Indlægaf Angelina » 31. maj 2016, 18:36

ShuruQ skrev:Ja i høj grød.

Det er på alle måder at foretrække, både miljømæssigt og økonomisk, hvis det bliver administreret rigtigt.

Høj grød :lol:

Men ja, jeg siger også ja til a-kraft, det er bedre end det nuværende alternativ.
2
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 31. maj 2016, 18:37

Angelina skrev:
ShuruQ skrev:Ja i høj grød.

Høj grød :lol:

Men ja, jeg siger også ja til a-kraft, det er bedre end det nuværende alternativ.

Høj grød og knæhøj karse :-D.
2
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1549

Indlægaf fisken80 » 31. maj 2016, 18:38

Ja, det tror jeg faktisk at jeg gør. Der er klart nogle store farer ved sådan et værk, men risikoen er trods alt minimal for, at der sker noget, der fører til en virkelig alvorlig ulykke.

Men det bliver svært at overbevise generationen, der oplevede 80'erne og Tjernobyl-ulykken tror jeg.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 31. maj 2016, 20:28

Til alle jer, der er for...
Hvor vil I placere et a-kraftværk herhjemme sådan geografisk??
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 31. maj 2016, 20:46

Bimmerdyret skrev:Til alle jer, der er for...

Forudsat at det ikke støjer, ville jeg ingen betænkeligheder have ved at bo ved siden af en a-kraftværk. Så principielt kunne vi for min skyld placere det hvor som helst i landet, hvor der er fysisk plads.

Men optimalt kunne man måske - hvis man kunne ekspropriere og fjerne fredningen - placere det i ørkenen på Anholt. Det er en advokat, der ejer det meste af jorden der. Det ligger centralt i Danmark, men stadig så tilpas afsondret, at det er nemmere at beskytte. Der er adgang til oceaner af kølevand, og bortset fra de lokale, så er der langt til naboerne. Og med overvejende vestenvind, vil en paddehattesky drive ind over Sverige.

Alternativt på Christians Ø - af ca. de samme årsager. Den ejes i forvejen af Forsvarsministeriet. Afsondret, beskyttet, og masser af adgang til kølevand og afstand til naboerne. Vinden vil overvejende blæse væk fra Danmark.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2117

Indlægaf eks-Maupassant » 31. maj 2016, 20:53

I Herning. Til gengæld beholder København Melodi Grandprix.
5
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 31. maj 2016, 20:55

Så langt har jeg endnu ikke tænkt, og forholdt mig derfor kun til spørgsmålet om hvorvidt man kunne gå ind for atomkraft i Danmark i fremtiden og svaret derpå er ja.

Var geografien til det og blev det bestemt kunne de for min skyld gå i gang med at opføre det i morgen.
Senest rettet af ShuruQ 31. maj 2016, 21:01, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 31. maj 2016, 20:57

ShuruQ skrev:

Så langt har jeg endnu ikke tænkt, og forholdt mig derfor kun til spørgsmålet om hvorvidt man kunne gå ind for atomkraft i Danmark i fremtiden og svaret derpå er ja.

Var geografien til det og blev det bestemt kunne de få min skyld gå i gang med at opføre det i

...Hvor? Spændingen er ulidelig!
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 31. maj 2016, 20:59

Advocatus-Diaboli skrev:
ShuruQ skrev:

Var geografien til det og blev det bestemt kunne de få min skyld gå i gang med at opføre det i

...Hvor? Spændingen er ulidelig!

Kan de ikke ombygge Christiansborg :P?

Spøg til side, jeg ved ikke hvorfor, men ofte får jeg slettet halvdelen af indlægget i det jeg trykker send. Skulle stå i morgen :).
Senest rettet af ShuruQ 31. maj 2016, 22:19, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 31. maj 2016, 22:11

Advocatus-Diaboli skrev:

Forudsat at det ikke støjer, ville jeg ingen betænkeligheder have ved at bo ved siden af en a-kraftværk. Så principielt kunne vi for min skyld placere det hvor som helst i landet, hvor der er fysisk plads.

Men optimalt kunne man måske - hvis man kunne ekspropriere og fjerne fredningen - placere det i ørkenen på Anholt. Det er en advokat, der ejer det meste af jorden der. Det ligger centralt i Danmark, men stadig så tilpas afsondret, at det er nemmere at beskytte. Der er adgang til oceaner af kølevand, og bortset fra de lokale, så er der langt til naboerne. Og med overvejende vestenvind, vil en paddehattesky drive ind over Sverige.

Alternativt på Christians Ø - af ca. de samme årsager. Den ejes i forvejen af Forsvarsministeriet. Afsondret, beskyttet, og masser af adgang til kølevand og afstand til naboerne. Vinden vil overvejende blæse væk fra Danmark.

Problemet er at det faktisk er ganske få steder i landet, der engang i slut 70'erne blev anset for egnede. Placeringer på ø'er har været forkastet fra starten af - dog var 1 æområde reserveret (ja man havde faktisk engang reserveret arealer til a-kraftværker), men det var ikke dem du nævner.
Forholdene mht havdybde, vejanlæg, grænsezoner og beredskab er ikke tilstrækkelige og man tager aldrig chancen med vindforhold.

Noget andet er at 1 a-kraftværk ikke er nok - i 1975 gik man udfra en 10% stigning i elforbruget i befolkningen pr år, og i 2000 skulle man have 5 anlæg i landet.

Oven i hele placeringsanalysen inddrog man så bare ikke undergrundsforhold.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"