P-pillestop - en god ide?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 165
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2560

P-pillestop - en god ide?

Indlægaf Mi55y » 1. jun 2016, 12:45

Jeg er jo efterhånden i starten af 30'erne, og min læge er begyndt at pirke lidt til mig mht. at stoppe med at tage p-piller. Jeg har taget dem, siden jeg var 15-16 år dog med et enkelt års pause på minipiller. Samtidig er jeg overvægtig og on/off-ryger. Jeg er også begyndt at blive ramt af PMS, hvilket jeg ellers ikke har været før, og får migrænelignende hovedpine i et døgns tid ca. 2 dage efter mens-start. Så det er jo nok ikke en helt dårlig ide at overveje at stoppe med de hormoner der, måske det kan hjælpe.

Jeg frygter dog følgende eftervirkninger: flere smerter, uregelmæssig mens, uren hud, kraftigere PMS
Jeg håber på følgende: vægttab, mindre PMS, ingen hovedpine

Såeh... hvilke eftervirkninger har I oplevet ved p-pillestop?

Derudover er der en helt anden bekymring - min kæreste har meget svært ved at komme ved samleje, så hvis vi skulle til at bruge kondom, ville det nok blive helt umuligt. :( Er der andre muligheder, hvis man gerne vil holde sig fra alt for mange hormoner - og i øvrigt ikke vil være bundet af en prævention i længere tid?
0
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=5&t=5802

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Re: P-pillestop - en god ide?

Indlægaf MissDitte » 1. jun 2016, 13:10

Jeg har slet ingen eftervirkninger haft, da jeg stoppede med p-piller. Eller - jeg kan godt have lidt uregelmæssig blødning men intet derudover.

Mht prævention, så er der vel primært pessar, hvis det skal være fysisk og han ikke kan benytte kondom.
Jeg brugte en overgang p-ring. Der er mindre hormon i end p-piller, men om det er tilstrækkeligt lidt til, at man må bruge det efter de 35 ved jeg faktisk ikke.
0
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 1. jun 2016, 13:15

MissDitte skrev:Jeg har slet ingen eftervirkninger haft, da jeg stoppede med p-piller. Eller - jeg kan godt have lidt uregelmæssig blødning men intet derudover.

Mht prævention, så er der vel primært pessar, hvis det skal være fysisk og han ikke kan benytte kondom.
Jeg brugte en overgang p-ring. Der er mindre hormon i end p-piller, men om det er tilstrækkeligt lidt til, at man må bruge det efter de 35 ved jeg faktisk ikke.

Hvor længe havde du været på p-piller?

Hmm, ja pessar er ikke just tiltalende... Forekommer mig mere besværligt og invasivt i akten end kondom. Men det er selvfølgelig et alternativ!
P-ring har de samme advarsler som p-piller mht. alder og rygning, kan jeg læse mig til.
0

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
MissDitte

Indlægaf MissDitte » 1. jun 2016, 13:22

Fra jeg var 18 og til starten af 30'erne med pauser under graviditeter og de sidste par år med p-ring.

Jeg kan godt forstå tankerne omkring pessar. Hvordan med en kobber-spiral? Den kan jo da fjernes igen relativt hurtigt, hvis du skal have børn.
0
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 1. jun 2016, 13:29

MissDitte skrev:Fra jeg var 18 og til starten af 30'erne med pauser under graviditeter og de sidste par år med p-ring.

Jeg kan godt forstå tankerne omkring pessar. Hvordan med en kobber-spiral? Den kan jo da fjernes igen relativt hurtigt, hvis du skal have børn.

Kan læse mig til, at en kobberspiral forårsager 50% kraftigere blødning. Det er der ikke brug for her :tie:
0

Brugeravatar
MissDitte

Indlægaf MissDitte » 1. jun 2016, 13:35

Så tror jeg ikke der er andet end pessar og kondom, der er uden hormoner.
Jeg ved faktisk ikke hvad folk normalt gør, når man stopper med p-piller...
0
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 1. jun 2016, 13:38

MissDitte skrev:Så tror jeg ikke der er andet end pessar og kondom, der er uden hormoner.
Jeg ved faktisk ikke hvad folk normalt gør, når man stopper med p-piller...

Det har jeg heller aldrig rigtig tænkt over. Min egen omgangskreds er jo på min alder, så der er det p-piller/-stav for dem i fast forhold og kondom for resten.
0

Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2522
Kontakt:

Indlægaf Annione » 1. jun 2016, 13:42

Pessar virker jo for mange. Men man skal jo fedte lidt rundt med det.
1
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 1. jun 2016, 13:46

Annione skrev:Pessar virker jo for mange. Men man skal jo fedte lidt rundt med det.

Det skal man jo også med kondom - der er det bare nemmere at se, om det sidder korrekt. Men pessar ser da i hvert fald ud til at være det eneste reelle alternativ.
0

Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2522
Kontakt:

Indlægaf Annione » 1. jun 2016, 13:48

Mi55y skrev:
Annione skrev:Pessar virker jo for mange. Men man skal jo fedte lidt rundt med det.

Det skal man jo også med kondom - der er det bare nemmere at se, om det sidder korrekt. Men pessar ser da i hvert fald ud til at være det eneste reelle alternativ.

Sandt, nu tænkte jeg bare af hensyn til din kæreste, at pessar måske var det bedste. Ind til ppillen til mænd kommer :-D
1
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
didas
Kort karma: 223
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2273

Indlægaf didas » 1. jun 2016, 13:51

Hvis du gerne vil fortsætte med prævention, var det så ikke en idé at gå over på mini-piller igen? Jeg fik frataget mine p-piller af lægen pga. migræne, men i mit tilfælde må jeg godt få mini-piller, pga. den anderledes hormonsammensætning. Der findes mini-pille mærker nu, der kan tages på samme måde som p-pillerne, dvs. inden for 12 timer, så man ikke er så bundet af, at de skal tages på klokkeslæt.

Jeg får Desogestrel fra Orifarm.

Bonusinfo: Jeg er i 30'erne, ryger og en smule overvægtig og lægen har ingen skrupler her mht. mine piller :-D
Senest rettet af didas 1. jun 2016, 13:52, rettet i alt 1 gang.
2
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 1. jun 2016, 13:51

Annione skrev:
Sandt, nu tænkte jeg bare af hensyn til din kæreste, at pessar måske var det bedste. Ind til ppillen til mænd kommer :-D

Helt klart! P-pillen til mænd ville være fantastisk! Han er jo både yngre, sporty og ikke-ryger, så der kan vel næppe være risiko for noget som helst...
1

Brugeravatar
Frøken Himmelblå
Kort karma: 9
Likede indlæg: 157

Indlægaf Frøken Himmelblå » 1. jun 2016, 13:52

Stoppede på p-piller i slutningen af februar i år. Jeg oplevede rigtig mange bivirkninger ved p-piller og brød mig egentlig ikke om at tage hormoner så er glad for at jeg stoppede.
Jeg har fået langt færre humørsvingninger, er generelt blevet gladere og er jo så heldigvis også sluppet af med de bivirkninger jeg fik af pillerne :) Så alt i alt har det været rart at stoppe.

Jeg har fået sat kobberspiral op i stedet. Jeg havde voldsomme menstruationssmerter de første dage efter den blev sat op. Har også fået flere smerter ved menstruation og det bløder en anelse mere. Til gengæld varer den i kortere tid. Ifølge min gynækolog vi smerterne og mængden aftage når man har haft den oppe i længere tid, da kroppen vender sig til det.
Der er dog den store ulempe, at man risikerer, at den falder ud. Risikoen er større når man ikke har født. Min første faldt også ud og går nu og venter på næste gang jeg skal scannes, forhåbentlig sidder den korrekt nu :)

En kobberspiral koster under 400 kr. så jeg kan klart anbefale at man afprøver den. Så kan den jo blive taget ud igen hvis man får for ondt eller får for kraftige menstruationer :)
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 1. jun 2016, 13:55

didas skrev:Hvis du gerne vil fortsætte med prævention, var det så ikke en idé at gå over på mini-piller igen? Jeg fik frataget mine p-piller af lægen pga. migræne, men i mit tilfælde må jeg godt få mini-piller, pga. den anderledes hormonsammensætning. Der findes mini-pille mærker nu, der kan tages på samme måde som p-pillerne, dvs. inden for 12 timer, så man ikke er så bundet af, at de skal tages på klokkeslæt.

Jeg får Desogestrel fra Orifarm.

Grunden til at jeg stoppede med minipiller var, at jeg havde konstant menstruation/pletblødninger i det år, som lægen bad mig give det. Det er selvfølgelig ved at være en 8 år siden, så jeg kan vel godt ske at reagere anderledes denne gang. Til gengæld tabte jeg mig 10 kg., da jeg skiftede dengang, så det er selvfølgelig også værd at tage med. :gruble:
1

Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 1. jun 2016, 13:57

Frøken Himmelblå skrev:Stoppede på p-piller i slutningen af februar i år. Jeg oplevede rigtig mange bivirkninger ved p-piller og brød mig egentlig ikke om at tage hormoner så er glad for at jeg stoppede.
Jeg har fået langt færre humørsvingninger, er generelt blevet gladere og er jo så heldigvis også sluppet af med de bivirkninger jeg fik af pillerne :) Så alt i alt har det været rart at stoppe.

Jeg har fået sat kobberspiral op i stedet. Jeg havde voldsomme menstruationssmerter de første dage efter den blev sat op. Har også fået flere smerter ved menstruation og det bløder en anelse mere. Til gengæld varer den i kortere tid. Ifølge min gynækolog vi smerterne og mængden aftage når man har haft den oppe i længere tid, da kroppen vender sig til det.
Der er dog den store ulempe, at man risikerer, at den falder ud. Risikoen er større når man ikke har født. Min første faldt også ud og går nu og venter på næste gang jeg skal scannes, forhåbentlig sidder den korrekt nu :)

En kobberspiral koster under 400 kr. så jeg kan klart anbefale at man afprøver den. Så kan den jo blive taget ud igen hvis man får for ondt eller får for kraftige menstruationer :)

Uuuh godt at høre om færre humørsvingninger!

Må overveje om kobberspiralen skal på listen over muligheder... Det er trods alt langt det nemmeste!
0

Tilbage til "Helbred"