Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Bimmerdyret » 4. jun 2016, 19:31

englishchannel skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Den frie og direkte til uddannelsessystemet, herunder LVU'er, giver heller ikke det store incitament til at træffe en beslutning og stå ved den. År efter år hører vi om tusindevis af studerende der falder fra eller skøjter rundt mellem uddannelser, fordi det ikke lige er dem, eller om studerende som bare ikke magter at træffe en beslutning om hvilket studie, de skal vælge, og derfor nærmest slår terning på fristdatoen for aflevering, inden de sætter et kryds og afleverer den.

Allerede dér synes jeg man viser, at man ikke er moden nok til at kaste sig ud i en videregående uddannelse. Det ville klæde folk at vise noget mere format og beslutsomhed, og træffe nogle gennemtænkte valg, som de så står ved og tager konsekvenserne af.

Jeg er enig, men jeg synes også, at det er problematisk, at man forventes at vælge den helt rigtige uddannelse i en meget tidlig alder. I årevis er der blevet tordnet imod sabbatår og givet "karakterbonus" til studerende, der læste hurtigt videre. Det betyder, at man som 19-årig bliver presset til vælge sin fremtid inden man ved særlig meget om hvad man egentlig er god til og interesserer sig for på længere sigt.

Det er mit indtryk, at de fleste fejluddannelser stammer fra ungdom og uvidenhed, mere end at folk ikke tænker sig om. Hvad nytter det at læse en masse på uddannelsesguiden og tale med andre studerende, når man intet aner om hvordan man selv fungerer på et arbejdsmarked og kun har gymnasiet, hvor en masse fagretninger ikke engang bliver dækket, som udgangspunkt for ens faglige styrker?

Ligepræcis det er en ret vigtig faktor allerede i 8. klasse.

Altså hvis jeg ser tilbage på min "ungdom" (ps. jeg ER stadig ung og sprød :banan: )
For mig var det enkelt - sproglig eller matematisk - skolen skulle erklære en egnet til erhvervsuddannelse og gym.
Der var ingen karakterkrav, og var man ok så var det til begge dele.

Tog man sproglig i gym, var det visse uddannelser man kunne komme ind på, nogle krævede visse valgfag.

I dag er det regulært helvede:

I 8. klasse vurderes man uanset om man har en bestemt interesse
I 9. klasse vurderes man inden man faktisk har afgivet bestemt ungdomsuddannelse, det vil nu kræve bestemte karakterkrav - nuvel..
Man søger så ind på gym.udd og vælger sted med ønsket studieretning - hvad man IKKE får at vide er at det er en forhåndstilkendegivelse af hvad man vil.
Man kommer ind, men det man ønsker er ikke noget der garanteres.

Fucking hat og briller..
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5924

Indlægaf Dikus » 4. jun 2016, 20:23

Kattefjæs skrev:
Dikus skrev:Vi er ikke uenige. Men de vil jo netop blive ramt af forslaget.

Ja, det er da klart. Men jeg ville jo gerne have afklaret hvori misbruget bestod/hvordan det er at sno sig til noget.

I stedet for at staten sparer (de må blive forsørget af ægtefælle eller leve af formue), så må staten punge ud.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2117

Indlægaf eks-Maupassant » 4. jun 2016, 21:03

Dikus skrev:
Kattefjæs skrev:
fisken80 skrev:En Pba tager 3,5 år og man har SU til 6 år, man kommer dermed kun til at mangle klip til de sidste 6 måneder af sin nummer 2 Pba og så kan man tage slutlån. Så man kan næsten få SU til to uddannelser på samme niveau.

Men hvordan er det misbrug? Det er vel ikke anderledes end at bruge seks år(s SU) til en BA og KA. Bortset fra at man med de to uddannelser forhåbentlig er noget mere fleksibel ifht. job. Man tager vel ikke to uddannelser på rimeligvis samme niveau hvis ikke man har brug for dem og de kan gavne én i det lange løb. Jeg har meget svært ved at se hvori misbruget består.

Jeg tror, du skal se det i sammenhæng med de stramninger, der er lavet på dagpengeområdet. Jeg kender personligt ind til flere, der HAR en uddannelse, der nu vælger at sno sig og få en til, da det betyder penge på bordet, når dagpengene løber ud. Også selvom de hellere ville arbejde og gør - og fortsat vil gøre - alt for at ende der igen.

Uden at besidde et ønske om at gøre personlige erfaringer til generelle tendenser... så vover jeg alligevel pelsen at gøre det. Mon ikke, man kan se en "uheldig" tendens i forhold til de ønskede besparelser ved at nedsætte dagpengeperioden og stramme reglerne på det område? Hvis den besparelse bliver ædt op gange mange af, folk benytter uddannelsessystemet anderledes (uden de positive effekter, der normalt er ved øget uddannelse), så kan man jo blive nødt til at stoppe et "hul" i lovgivningen.

Det lyder faktisk ret sandsynligt.
0
Brugeravatar
Sukisaki
Kort karma: 32
Likede indlæg: 503

Indlægaf Sukisaki » 5. jun 2016, 10:58

Jeg har en prof.bachelor og og er gået ned med stress to gange i mit fag. Så jeg bliver nødt til at lave noget andet.
Den uddannelse jeg har taget, giver kun adgang til ganske få kandidat-uddannelser, og flere af dem kræver et tårnhøjt snit. Så hvis jeg ikke kan komme ind, vil min eneste anden mulighed være at arbejde som ufaglært resten af mit liv. Det synes jeg ærlig talt er en dårlig deal, både for mig og Danmark.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"