Fællestråd - juni 2016

Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 349
Likede indlæg: 3455

Re: Fællestråd - juni 2016

Indlægaf Ballademager » 12. jun 2016, 17:53

Jeg har overholdt mine motionsmål (havde en awesome dag i går), men kosten har sejlet mega meget i de sidste uger. Overvejer at gå tilbage på no sugar, for det er simpelthen så meget lettere på den måde.

Mål for næste uge:
- Cykle på arbejde to gange
- Træne tre gange (en af dem kan evt. være en løbetur, har ikke løbet i ugevis)
- Træne det nye fitnessprogram, så jeg kan undervise i det :lun:
- Ingen sukker mandag til fredag
3
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 230
Likede indlæg: 2470

Indlægaf Pandesteg » 12. jun 2016, 18:35

Jeg var jo så kry at bedyre at mit mål var min sædvanlige træning med 3 x hold i fitness og en kort og en lang løbetur. Så må jeg jo lige bekende at jeg sprang en fitnesstur over, grunden er egentlig lidt latterlig: jeg blev skoldet på brystet sidste weekend og derfor kunne jeg ikke lige overskue at have sports-BH på i starten af ugen :genert: :D men ellers har det været en fin nok uge. Weekenden især dejlig, i går var jeg til thai bo event med den fedeste instruktør, har desværre ikke mulighed for at træne fast hos hende, men heldigvis holder hun ofte events. Det var så nice og sveden drev så jeg til sidst skøjtede rundt på gulvet :genert: i formiddag tog jeg min lange løbetur, øgede distancen en smule til 11 km, i det her vejr føles det som om jeg kan løbe i al evighed, men da jeg døjer lidt med skinnebenene for tiden tør jeg ikke rigtig.

I morgen tager jeg dobbelt op på timer i fitness regner jeg med - er endelig tilbage på mit faste job efter at have været "udstationeret" de sidste 3 uger, så det skal fejres i fitness! :banan:

(Åh hvor er jeg egentlig ulidelig at høre på med al det motion - skal siges at jeg ikke taber mig et gram til trods - håber det opvejer det lidt! :-D)
1
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 13. jun 2016, 05:00

Var på den famøse Fitnit her for lidt siden. Vægten var fin, 56,8 kg med BMI på lige under 20. Men min fedtprocent er på 26,1, :nerve: hvilket kom virkelig meget bag på mig. I følge den tabel, jeg har, er det lige mellem det gule og det røde felt. Googlede lidt, og der stod, at for høj fedtprocent primært skyldes, at man er inaktiv. Er altså ikke inaktiv - jeg er aktiv stort set hver dag og laver hård, fysisk træning mindst tre gange om ugen. Der stod også, at for meget fedt på normalvægtige typisk sidder omkring organerne, og at man har 30-40 højere risiko for blandt andet for type 2 diabetes.

Selvbillede vendt på hovedet før kl 7 en mandag morgen :blush2: Har egentlig gået og tænkt, at jeg med al min træning nok var på toppen af min fysiske form lige nu :genert: Må lige overveje, hvordan jeg skal gribe kost og træning an fremover...
0

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 220
Likede indlæg: 1709

Indlægaf Guilded_Lily » 13. jun 2016, 05:03

Ballademager skrev:Var på den famøse Fitnit her for lidt siden. Vægten var fin, 56,8 kg med BMI på lige under 20. Men min fedtprocent er på 26,1, :nerve: hvilket kom virkelig meget bag på mig. I følge den tabel, jeg har, er det lige mellem det gule og det røde felt. Googlede lidt, og der stod, at for høj fedtprocent primært skyldes, at man er inaktiv. Er altså ikke inaktiv - jeg er aktiv stort set hver dag og laver hård, fysisk træning mindst tre gange om ugen. Der stod også, at for meget fedt på normalvægtige typisk sidder omkring organerne, og at man har 30-40 højere risiko for blandt andet for type 2 diabetes.

Selvbillede vendt på hovedet før kl 7 en mandag morgen :blush2: Har egentlig gået og tænkt, at jeg med al min træning nok var på toppen af min fysiske form lige nu :genert: Må lige overveje, hvordan jeg skal gribe kost og træning an fremover...

Er det en trøst, at min fedt% i følge min egen vægt (har ikke adgang til finere maskiner) ligger på omkring 32-33 :genert:
0
Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 13. jun 2016, 05:07

Guilded_Lily skrev:
Ballademager skrev:Var på den famøse Fitnit her for lidt siden. Vægten var fin, 56,8 kg med BMI på lige under 20. Men min fedtprocent er på 26,1, :nerve: hvilket kom virkelig meget bag på mig. I følge den tabel, jeg har, er det lige mellem det gule og det røde felt. Googlede lidt, og der stod, at for høj fedtprocent primært skyldes, at man er inaktiv. Er altså ikke inaktiv - jeg er aktiv stort set hver dag og laver hård, fysisk træning mindst tre gange om ugen. Der stod også, at for meget fedt på normalvægtige typisk sidder omkring organerne, og at man har 30-40 højere risiko for blandt andet for type 2 diabetes.

Er det en trøst, at min fedt% i følge min egen vægt (har ikke adgang til finere maskiner) ligger på omkring 32-33 :genert:

Tak fordi du deler :genert: Ved ikke, om Fitbit er en finere maskine, men skulle måske prøve den, de har i mit fitnesscenter?

Men nej, jeg finder ikke glæde i, at andre har højere fedtprocent end mig... Det er bare det der med, at jeg troede, at alt var nogenlunde ok.
0

Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5686

Indlægaf Animi » 13. jun 2016, 07:35

Ballademager, hvis du har fået målt din fedtprocent på en vægt, kan det godt være at det ikke er helt retvisende. Det skulle være en ret usikker måde at måle den på, selv på de bedre maskiner de har i fitnesscentrene. Læste en artikel om at kvinders fedtprocent på vægten kunne stige, selvom de bagefter med en fedttang kunne måle at de faktisk havde fået en lavere fedtprocent.
Så en måling med fedttang er vidst den bedste måde, at få målt den på :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 13. jun 2016, 08:15

Animi skrev:Ballademager, hvis du har fået målt din fedtprocent på en vægt, kan det godt være at det ikke er helt retvisende. Det skulle være en ret usikker måde at måle den på, selv på de bedre maskiner de har i fitnesscentrene. Læste en artikel om at kvinders fedtprocent på vægten kunne stige, selvom de bagefter med en fedttang kunne måle at de faktisk havde fået en lavere fedtprocent.

Tak for info :) Hvem måler med en fedttang?

Må lige overveje, om jeg skal snakke med min læge om det. Fik bare sådan lidt følelsen af, at jeg går rundt og er en tikkende bombe af alt muligt muligt ubehageligt, men måske er tingene bare lidt mere dramatisk før kl 7 mandag morgen :D
0

Brugeravatar
Guilded_Lily

Indlægaf Guilded_Lily » 13. jun 2016, 08:28

Ballademager skrev:

Må lige overveje, om jeg skal snakke med min læge om det. Fik bare sådan lidt følelsen af, at jeg går rundt og er en tikkende bombe af alt muligt muligt ubehageligt, men måske er tingene bare lidt mere dramatisk før kl 7 mandag morgen :D

Hvordan føler du, fedt og muskler er fordelt rundt på kroppen?

Det er bugfedtet, der var ry for at være værst, mens det synes at være en fordel, hvis fedtet fordeler sig på hofter og lår. Det er taljemålet, du kan kigge på. Er din talje smallere end ca. 80 cm, er det sandsynligvis ok.
Du kan læse mere her: http://www.netdoktor.dk/fakta/tyndfedt.htm
0
Brugeravatar
Guilded_Lily

Indlægaf Guilded_Lily » 13. jun 2016, 08:37

Jeg er supergnaven i dag! Jeg ved ikke, om det er generel PMS eller småstress. Mine elever har været fordelt på flere linjer i sidste uge (nogle har været i Holland), og de er rent ud sagt pisseirriterende! Jeg har skullet råbe et par gange, og det ved de, jeg ikke gider! Jeg kan godt forstå, de har en masse at snakke om (drenge, bla. åh, du milde!) men altså! Ikke i min undervisning, nå! :cuss:

Manden skal på kursus hele denne og næste uge, så i dag skal jeg tonse hjem efter sønnen i SFO og videre ud på en campingplads, hvor datteren er med børnehaven i regnvejr. Det kød, jeg havde købt til grillen i lørdags, må smides på en pande i dag og serveres med noget couscous med alt grønt fra køleskabet (hurra for hurtigløsninger).

Jeg aner ikke, hvornår det skal lykkes mig at presse noget træning ind. Jeg er træt af at betale til noget, jeg enten ikke kan få tid til eller ikke har overskud til. Jeg vil ikke melde mig ud, så jeg håber, mit skottehjerte snart brænder så meget, jeg kommer af sted...

Var der nogen, der hviskede noget om, det snart er ferietid?
Senest rettet af Guilded_Lily 13. jun 2016, 08:38, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5686

Indlægaf Animi » 13. jun 2016, 08:38

Ballademager skrev:
Animi skrev:Ballademager, hvis du har fået målt din fedtprocent på en vægt, kan det godt være at det ikke er helt retvisende. Det skulle være en ret usikker måde at måle den på, selv på de bedre maskiner de har i fitnesscentrene. Læste en artikel om at kvinders fedtprocent på vægten kunne stige, selvom de bagefter med en fedttang kunne måle at de faktisk havde fået en lavere fedtprocent.

Du burde kunne få den målt, i et fitnesscenter :) Jeg ved selvfølgelig ikke om alle centre tilbyder det, men kan kun forestille mig at en del gør :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 13. jun 2016, 08:49

Guilded_Lily skrev:
Ballademager skrev:

Det er bugfedtet, der var ry for at være værst, mens det synes at være en fordel, hvis fedtet fordeler sig på hofter og lår. Det er taljemålet, du kan kigge på. Er din talje smallere end ca. 80 cm, er det sandsynligvis ok.

Tak :kys: Det sidder klart mest på hofterne, men vil lige måle og læse linket, når jeg kommer hjem fra arbejde :)
0

Brugeravatar
Guilded_Lily

Indlægaf Guilded_Lily » 13. jun 2016, 09:14

Ballademager skrev:
Tak :kys: Det sidder klart mest på hofterne, men vil lige måle og læse linket, når jeg kommer hjem fra arbejde :)

Der er sikkert ikke noget at være bange for :kys:
1
Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 13. jun 2016, 09:31

Guilded_Lily skrev:
Ballademager skrev:

Der er sikkert ikke noget at være bange for :kys:

Tak for opbakningen til mandag morgens panik :kys:
0

Brugeravatar
Ally
Kort karma: 119
Likede indlæg: 1052

Indlægaf Ally » 13. jun 2016, 18:31

Guilded_Lily skrev:Var der nogen, der hviskede noget om, det snart er ferietid?

I hear ya!!

Jeg ser i den grad frem til ferien, men inden da skal jeg lige have overstået to mundtlige eksaminer i dansk og engelsk med nogle elever. Derudover skal jeg være censor på både optagelsesprøver og reeksamen i Århus. Yderligere har jeg stadig undervisning og suser rundt hos nogle elever for at høre deres engelsk fremlæggelser, som de af flere grunde ikke nåede at præsentere i timerne. Ak ja, hvad jeg dog ikke gør for, at de skal få succesoplevelser (særligt med dansk og engelsk), men de fleste er simpelthen så skønne og fortjener ekstra chancer, når folkeskolen ikke just var en god tid for dem.

Jeg har nævnt det før, men jeg har virkelig de bedste elever :love: Nogle af dem flirter på livet løs - enten fordi de bare er vilde med mig (who can blame them?!), fordi de tror, at de opnår bedre standpunktskarakterer og andre fordi de ikke kan lade være, men jeg er ikke sen til at indrømme, at der er en ganske særlig kemi med de fleste elever. Dejligt!

Næste skoleårs planlægning er så småt gået i gang. Jeg har i hvert fald fået at vide, hvilke hold, jeg formentlig skal undervise - og jeg skal bl.a. "udlånes" til EUX, hvor eleverne tager både studentereksamen og svendebrev i samme uddannelse. Jeg skal undervise i engelsk på C-niveau, svarende til 1. års gymnasieniveau, og jeg glæder mig - særligt fordi jeg "normalt" underviser i dansk og engelsk på E-niveau (10. klasse).
0
pige1987
Kort karma: 2
Likede indlæg: 41

Indlægaf pige1987 » 13. jun 2016, 20:35

Ballademager skrev:
Guilded_Lily skrev:
Ballademager skrev:

Hej. Jeg er ikke selv aktiv i denne tråd, men læser med. :) Jeg tror ikke du skal stole på den fitbit vægt - de kan være utrolige upræcise. Jeg kan se vi ligger nogenlunde i samme BMI. Kunne du evt. prøve at måle Bryst, talje, hofte og lår så er det lidt nemmere at forholde sig til. :)
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"