Aktiv dødshjælp til psykisk syge?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 554
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10269

Aktiv dødshjælp til psykisk syge?

Indlægaf icelady » 4. jun 2016, 12:07

http://www.dr.dk/nyheder/indland/sexmisbrugt-ung-kvinde-fik-hjaelp-til-doe

Faldt over denne og umiddelbart kan jeg sagtens forstå det; den omtalte sag er jo bundhamrende ulykkelig fra ende til anden.

Men så igen; hvor sætter man så grænsen? En depression er forfærdelig og man kan have selvmordstanker. Men skal de have lov til aktiv dødshjælp? Skal det kun være forbeholdt folk med fysiske sygdomme?

(Ved jo selvfølgelig godt, vi ikke har aktiv dødshjælp i DK, men selve tankerne om, hvor grænsen går er ganske interressant.)
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1152
Likede indlæg: 6750

Re: Aktiv dødshjælp til psykisk syge?

Indlægaf Wizzze » 4. jun 2016, 12:17

icelady skrev:http://www.dr.dk/nyheder/indland/sexmisbrugt-ung-kvinde-fik-hjaelp-til-doe

Faldt over denne og umiddelbart kan jeg sagtens forstå det; den omtalte sag er jo bundhamrende ulykkelig fra ende til anden.

Men så igen; hvor sætter man så grænsen? En depression er forfærdelig og man kan have selvmordstanker. Men skal de have lov til aktiv dødshjælp? Skal det kun være forbeholdt folk med fysiske sygdomme?

(Ved jo selvfølgelig godt, vi ikke har aktiv dødshjælp i DK, men selve tankerne om, hvor grænsen går er ganske interressant.)

Jeg synes egentlig folk skal have lov at vælge hvornår de vil slutte livet, men en vigtig forudsætning er at folk er så klare i hovedet at de kan træffe så vigtig en beslutning på et fuldt informeret og gennemtænkt grundlag, og her er problemet at jeg ikke er sikker på psykisk syge kan det :gruble:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2101

Indlægaf eks-Maupassant » 4. jun 2016, 12:22

Det synes jeg helt klart de skal. Kan se ud fra artiklen at hollænderne har godt styr på at de ikke gir dødshjælp til en der har mulighed for at få de bedre. Så det gerne indført i Danmark, synes det er bizart at tvinge folk til at leve i et helvede indtil de enten dør af naturlige årsager eller begår selvmord.
0
Brugeravatar
Culpøs
Kort karma: 20
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 176

Indlægaf Culpøs » 4. jun 2016, 13:06

Jeg synes, at det er helt op til det enkelte individ.
0
Pacta Sunt Servanda :whip:
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 179
Likede indlæg: 2377

Indlægaf Juki » 4. jun 2016, 13:25

Jeg er splittet.

Især med alle de besparelser der har været i psykiatrien og muligheden for evt. at få førtidspension, så man har ro til at komme sig, så vil jeg være imod det her i Danmark, selvom jeg normalt går ind for aktiv dødshjælp til dødeligt og uhelbredlige (fysisk) syge mennesker.

Jeg synes det er lidt en slags "symptombehandling", i stedet for at finde den rette behandling/årsag. Samtidig bør man nok også kigge på hele behandlingssystemet i psykiatrien og den måde der gives kroniske diagnoser - om det overhovedet skal være en selvfølge fra start at de er kroniske.

Det er svært at vide om hende i artiklen virkelig har fået den rette behandling, især hvis den har været "ensporet" og det er det samme der er forsøgt igen og igen.
3
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3930

Indlægaf Angelina » 4. jun 2016, 13:42

icelady skrev:http://www.dr.dk/nyheder/indland/sexmisbrugt-ung-kvinde-fik-hjaelp-til-doe

Hvis depressionen overhovedet ikke kan lindres / kureres, trods man har forsøgt alt (også ECT som er den langt bedste behandlingsform), så ja. Ligesom andre dybt invaliderende/smertefulde sygdomme, som på ingen måder kan kureres / lindres - med lav/ingen livskvalitet. I øvrigt helt ligegyldigt om det er fysisk eller psykisk.

Men en depression skal ikke automatisk give adgang til aktiv dødshjælp, da de i de fleste tilfælde kan kureres.
3
~indsæt smart signatur her~

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"