*gammel "fri-vilje-debat"* - se link for ny

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 777

Re: Fri vilje er en illusion - så hvorfor straffer vi?

Indlægaf Bimmerdyret » 5. jun 2016, 12:04

gnostic skrev:
Ingen kan gøre for noget somhelst. Det er videnskabeligt bevist.

Så dermed så kan du godt stoppe din kamp mod alle de onde mennesker, der ser ned på pyskisk syge og svage mennesker. For de kan jo ikke gøre for det :lol:
1
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 189

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 12:11

Bimmerdyret skrev:
gnostic skrev:
Ingen kan gøre for noget somhelst. Det er videnskabeligt bevist.

Så dermed så kan du godt stoppe din kamp mod alle de onde mennesker, der ser ned på pyskisk syge og svage mennesker. For de kan jo ikke gøre for det :lol:

Nej, for ved nærmere eftertanke ændrer et deterministisk verdensbillede ikke ved at den "frie" vilje er en del af denne determinisme. Det er lidt svært at forklare, men jeg skal gerne prøve:

Selvom en kriminel ikke kan gøre for det h*n gør, føler den kriminelle alligevel nydelse ved at begå den kriminelle handling, hvormed det må være en intention. Intentionen var en naturlig konsekvens af mange andre ting i universet og verden omkring den kriminelle, men samtidig var intentionen også en del af netop den den kriminelles vilje. Den var ikke fri, men den var en vilje.

Dermed må jeg sige at have skudt mit eget argument i stykker for at ændre straffeloven pga. ufri vilje.

- og dermed vil alle mennesker der ser ned på psykisk syge, fortsat være onde.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5701

Indlægaf Animi » 5. jun 2016, 12:28

Så... du har lige brugt 9 sider på at argumentere at folk der begår forbrydelser som fx mord, ikke kunne gøre for det og ikke skulle straffes... Men ligeså snart vi taler om folk der ser ned på psykiske syge, kan de pludselige alligevel godt gøre lidt for det, og er dermed onde ... :stoned:

Det er da ekstremt selvmodsigende..
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5701

Indlægaf Animi » 5. jun 2016, 12:31

Hvis fri vilje er en illusion, må intentioner jo også være det. Og dermed findes der ingen gode eller onde mennesker, det er også en illusion.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 5. jun 2016, 12:36

Animi skrev:Så... du har lige brugt 9 sider på at argumentere at folk der begår forbrydelser som fx mord, ikke kunne gøre for det og ikke skulle straffes... Men ligeså snart vi taler om folk der ser ned på psykiske syge, kan de pludselige alligevel godt gøre lidt for det, og er dermed onde ... :stoned:

:lol: :lol:

Skidesurt at male sig selv op i et hjørne..
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3406

Indlægaf dgd2007 » 5. jun 2016, 13:58

gnostic skrev:http://www.independent.co.uk/news/science/free-will-could-all-be-an-illusion-scientists-suggest-after-study-that-shows-choice-could-just-be-a7008181.html

Det er alment accepteret i videnskaben, at fri vilje er en illusion. [...]

Jeg synes, du drager lidt forhastede konklusioner, og så stiller spørgsmålet om at straffe baseret på, at dette er et faktum.

Jeg er helt uenig i, at man ikke selv har valg. Allerede i overskriften til den artikel står jo bare, at det "could be an illusion", og at det er noget, de videnskabsfolk "suggest", ikke at det er endeligt bevist eller noget.
0
Flowergirl
Kort karma: 9
Likede indlæg: 149

Indlægaf Flowergirl » 5. jun 2016, 14:29

Måske du skal sætte dig lidt ind i, hvordan det hele foregår i de danske fængsler, inden du får det til at lyde som om, at det nærmest er rent tortur for de indsatte.
Det der med, at man kun er hævntørstig fordi man er for straf og at kriminelle skal i fængsel, det synes jeg er noget pis at sige. Når man laver noget som er imod loven som fx mord, dyremishandling, salg af stoffer osv. Så må der jo også være en konsekvens af ens handlinger. Og ja der er da nogle som er psykisk syge som begår kriminalitet, men det er altså en ikke en undskyldning for at gøre det. Derudover så får dem som er blevet erklæret sindssyge i gerningsøjeblikket jo en behandlingsdom...samtidig kan man i fængslerne også får behandling for stofmisbrug, alkoholmisbrug, voldskriminelle, sexforbrydere.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2341

Indlægaf paint » 5. jun 2016, 16:27

Animi skrev:Hvis fri vilje er en illusion, må intentioner jo også være det. Og dermed findes der ingen gode eller onde mennesker, det er også en illusion.

Selv illusioner er en illusion. ;)
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 5. jun 2016, 16:30

paint skrev:
Animi skrev:Hvis fri vilje er en illusion, må intentioner jo også være det. Og dermed findes der ingen gode eller onde mennesker, det er også en illusion.

Selv illusioner er en illusion. ;)

Det er vidst noget du bilder dig ind :lol:
2
gnostic

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 17:57

Animi skrev:Så... du har lige brugt 9 sider på at argumentere at folk der begår forbrydelser som fx mord, ikke kunne gøre for det og ikke skulle straffes... Men ligeså snart vi taler om folk der ser ned på psykiske syge, kan de pludselige alligevel godt gøre lidt for det, og er dermed onde ... :stoned:

Nej, det gik op for mig efter jeg fik det diskuteret på et filosofi-forum.
At jeg var forkert på den.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 17:59

Bimmerdyret skrev:

:lol: :lol:

Skidesurt at male sig selv op i et hjørne..

Jeg har malet mig selv op i et hjørne, på 9 debatsider for derefter at give op. Jeg beklager jeg spildte jeres tid. Det var ikke min intention.
Jeg tænkte den ikke godt nok igennem inden jeg postede trådstarts-indlægget.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 18:07

Hvordan retter jeg op på tråden, så den ikke fremstår som det underlige noget den er nu? Jeg mener, jeg vil gerne have en diskussion om konsekvenserne af hvis fri vilje er en illusion. Hvordan skal vi så gebærde os osv. osv.

Gerne gode råd til hvordan vi kan få tråden tilbage on-topic uden nødvendigheden af en trådsletning og en ny tråd med et bedre oplæg.
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3087

Indlægaf Rakel » 5. jun 2016, 18:17

Lav en ny tråd. Når du har tænkt emnet igennem - grundigt!

Den her tråd kommer du ikke længere med.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 18:21

Rakel skrev:Lav en ny tråd. Når du har tænkt emnet igennem - grundigt!

*fortyder kommentar.*
Senest rettet af gnostic 5. jun 2016, 18:26, rettet i alt 1 gang.
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3087

Indlægaf Rakel » 5. jun 2016, 18:22

gnostic skrev:
Rakel skrev:Lav en ny tråd. Når du har tænkt emnet igennem - grundigt!

Ok, jeg beder om at få den slettet.

Hvorfor alt det trådsletteri? Det klæder bare ingen.
0

Tilbage til "Livets forhold"