*gammel "fri-vilje-debat"* - se link for ny

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5755

Re: Fri vilje er en illusion - så hvorfor straffer vi?

Indlægaf Animi » 5. jun 2016, 18:22

Men selve emnet om hvorvidt vi har eller ikke har fri vilje er ret spændende. Gnostic, du laver tit hamre spændende emner, så lad dig ikke slå ud af at folk er uenige :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 18:23

Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:Lav en ny tråd. Når du har tænkt emnet igennem - grundigt!

Den her tråd kommer du ikke længere med.

Ok, jeg beder om at få den slettet.

Hvorfor alt det trådsletteri? Det klæder bare ingen.

Jamen du har da lige skrevet til mig at jeg kan lægge den i graven... Kan man bede om at få den låst så?
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 18:26

Skumfidusen skrev:
gnostic skrev:Jeg bebrejder dig ikke. Du har ikke valgt at være muslim, du er blevet muslim, ligesom folk er blevet kristne, fordi det nu engang bare blev sådan. Du blev født som du blev, og enhver tanke du laver, enhver tanke jeg laver, enhver handling som ethvert dyr eller menneske eller noget somhelst andet laver, er uden for vores kontrol.

Det er videnskabeligt bevist. Den linkede artikel var én ud af mange. Prøv at google "fri vilje". Det er en illusion.

Ingen siger at intet skal have konsekvenser som sådan, men det giver ikke mening at folk skal lide i smerte, fysisk som psykisk, for noget de ikke kunne gøre for.

Det vil altså sige at man heller ikke kan bebrejde de mennesker, som overhovedet ikke synes at der skal være overførselsindkomster og som mener at de ringest stillede bare må klare sig selv? Dem som mener, at de syge og handicappede ikke skal have en krone fra staten, hvis man nu skulle forestille sig at nogen ville bebrejde dem noget eller måske endda gå så vidt som til at kalde dem "onde", så har man faktisk ikke forstået noget som helst?

I yderste konsekvens, ja.

Men samtidig, og det var den her del jeg ikke fik tænkt ordentligt igennem, så er vi jo selv en del af den fremadskridende proces, dvs. den proces som gør at vi tænker som vi gør og handler på det derefter. Så vi er både onde, og kan ikke gøre for det - samtidig.
0
Rakel
Kort karma: 420
Likede indlæg: 3108

Indlægaf Rakel » 5. jun 2016, 18:27

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:Lav en ny tråd. Når du har tænkt emnet igennem - grundigt!

Den her tråd kommer du ikke længere med.

Ok, jeg beder om at få den slettet.

Hvorfor alt det trådsletteri? Det klæder bare ingen.

Jamen du har da lige skrevet til mig at jeg kan lægge den i graven... Kan man bede om at få den låst så?

Start en ny tråd og formuler et nyt oplæg. For mig at se, så er det bedre end køre videre i den her.
Eller det må du da selv om. Jeg synes bare, at alt det sletteri er en uskik på en debatsidez
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 18:27

Rakel - Ok, jeg undlader at bede om at få tråden slettet.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 18:37

0

Tilbage til "Livets forhold"