*gammel "fri-vilje-debat"* - se link for ny

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Re: Fri vilje er en illusion - så hvorfor straffer vi?

Indlægaf eks-Maupassant » 4. jun 2016, 21:33

Bimmerdyret skrev:Citat:
The idea was tested out by tricking subjects into believing that they had made a choice before the consequences of that choice could actually be seen.

Altså en hver logik siger, at et individs frie vilje er eksisterende, såfremt individet er villig til at tage konsekvenserne af valget.
Der er intet nyt eller særligt i den undersøgelse...

Næ jeg kan heller ikke rigtigt se at den undersøgelse viser noget. Måske at folk overvurderer sig selv?
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 4. jun 2016, 21:34

gnostic skrev:
Animi skrev:
gnostic skrev:
Nej, men de burde kunne påvirkes til at lade være.

Eller rettere: Vi som vælgere bør vælge politikere, som vil afskaffe strafferet, og basere al lovgivning på forebyggelse. Straf har beviseligt ingen effekt, i forhold til forebyggende tiltag. Straf er for folk, der vil tilfredsstille deres hævntørst. Det kunne være berettiget i tilfælde af vi har fri vilje, og gerningsmanden derfor kunne gøre for sin handling.

Men da videnskaben har bevist, at ingen gerningsmænd eller andre, har kontrol over sig selv, hvilke argumenter er der da for straf?

Men hvis ingen har kontrol over dem selv, hvordan skal man så kunne påvirke dem til at lade være med at straffe? Kan man så også påvirke gerningsmænd til ikke at begå forbrydelser? Og hvis man kan påvirke folk til at ændre adfærd, så må der vel være en snert af en fri vilje.

Men hvis ingen har fri vilje, kan dem der straffer jo heller ikke gøre for at de straffer, og så kan du jo ikke rigtig bebrejde dem. Hvis der ingen fri vilje er, er der reelt set heller ingen at bebrejde, så det er en uendelige cirkel der ikke kan brydes.

Du har ret i, at vi ikke kan bebrejde nogen. Men alt i denne verden er altså baseret på årsags-sammenhænge. Dvs. verden er som en række dominobrikker linet op på række, og som vælter én efter en. Den ene vælter den anden som vælter den tredje osv.

Vi har ingen fri vilje, selvom vi påvirker hinanden.

Ja og hvis du begår en forbrydelse så får du en til dominobrik i hovedet der hedder straf :)
2
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 188

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 21:34

ShuruQ skrev:
gnostic skrev:
ShuruQ skrev:
gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:
Alligevel er retssystemet indrettet som om vi har fri vilje, som vi ikke har alligevel.

Forkert, der var også retssystemer og straf før fri vilje blev opfundet. Fri vilje er en kristen opfindelse - men selvfølgeligt har man også straf i ikke-kristne kulturer.

Men det giver jo så absolut ingen mening, at vi straffer folk for noget de ikke kan gøre for!!

Måske fordi ofrene for whatever endnu mindre kan gøre for det?

Jeg synes det giver fin mening i øvrigt at ting har konsekvenser hvad enten man så mener folk kan gøre for det eller ej.

Men at ofrene kan gøre endnu mindre for det end gerningsmanden, hvordan berettiger det til ligefrem at straffe gerningsmanden? Hvorfor ikke afskaffe straf, når nu INGEN af parterne kan gøre for det?

Hvorfor synes du det er fint at ting har konsekvenser selvom man ikke kan gøre for det?

Gnostic, din tankegang her er simpelthen så abstrakt her at jeg ikke ønsker at diskutere det, for det eneste der absolut ingen mening giver for mig, er dig. Jeg kan mærke at din påstand her gør mig irriteret og går jeg ind i en dybere dialog omkring det ender jeg med at blive hidsig og det er jeg egentligt ikke interesseret i.

Jeg ved ikke hvilke videskabe du snakker om, og det er så abstrakt jeg ikke har behov for at vide det. Derudover er jeg muslim, min Gud fortæller mig at menneskene i modsætning til englene har en fri vilje, derfor ville det være absurd af mig pludselig at tro mennesket ikke havde en fri vilje.

Det er det mest selvfølgelige i hele verden at forbrydelser straffes, det er absolut absurd at forbrydelse ikke skulle straffes, i min verden. Vi kan da ikke bare voldtage, myrde, begå checkfalskneri i flæng uden konsekvenser, det ville sgu blive jorden endeligt.

Jeg bebrejder dig ikke. Du har ikke valgt at være muslim, du er blevet muslim, ligesom folk er blevet kristne, fordi det nu engang bare blev sådan. Du blev født som du blev, og enhver tanke du laver, enhver tanke jeg laver, enhver handling som ethvert dyr eller menneske eller noget somhelst andet laver, er uden for vores kontrol.

Det er videnskabeligt bevist. Den linkede artikel var én ud af mange. Prøv at google "fri vilje". Det er en illusion.

Ingen siger at intet skal have konsekvenser som sådan, men det giver ikke mening at folk skal lide i smerte, fysisk som psykisk, for noget de ikke kunne gøre for.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5674

Indlægaf Animi » 4. jun 2016, 21:36

gnostic skrev:Du har ret i, at vi ikke kan bebrejde nogen. Men alt i denne verden er altså baseret på årsags-sammenhænge. Dvs. verden er som en række dominobrikker linet op på række, og som vælter én efter en. Den ene vælter den anden som vælter den tredje osv.

Men hvordan vil du have at vi skal holde op med at straffe folk, hvis vi ikke selv kan bestemme om vi skal eller ej, eller ikke selv kan bestemme om vi vil påvirke folk til at holde op eller ej?
Det giver ingen mening...
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 766

Indlægaf Bimmerdyret » 4. jun 2016, 21:39

eks-Maupassant skrev:
Bimmerdyret skrev:Citat:
The idea was tested out by tricking subjects into believing that they had made a choice before the consequences of that choice could actually be seen.

Altså en hver logik siger, at et individs frie vilje er eksisterende, såfremt individet er villig til at tage konsekvenserne af valget.
Der er intet nyt eller særligt i den undersøgelse...

Næ jeg kan heller ikke rigtigt se at den undersøgelse viser noget. Måske at folk overvurderer sig selv?

:lol2: :lol2:

Foke overvurderer sig selv mange gange, så du har helt sikkert ret!
1
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 4. jun 2016, 21:39

gnostic skrev:
ShuruQ skrev:
gnostic skrev:
ShuruQ skrev:
gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:
Alligevel er retssystemet indrettet som om vi har fri vilje, som vi ikke har alligevel.

Forkert, der var også retssystemer og straf før fri vilje blev opfundet. Fri vilje er en kristen opfindelse - men selvfølgeligt har man også straf i ikke-kristne kulturer.

Men det giver jo så absolut ingen mening, at vi straffer folk for noget de ikke kan gøre for!!

Måske fordi ofrene for whatever endnu mindre kan gøre for det?

Jeg synes det giver fin mening i øvrigt at ting har konsekvenser hvad enten man så mener folk kan gøre for det eller ej.

Men at ofrene kan gøre endnu mindre for det end gerningsmanden, hvordan berettiger det til ligefrem at straffe gerningsmanden? Hvorfor ikke afskaffe straf, når nu INGEN af parterne kan gøre for det?

Hvorfor synes du det er fint at ting har konsekvenser selvom man ikke kan gøre for det?

Gnostic, din tankegang her er simpelthen så abstrakt her at jeg ikke ønsker at diskutere det, for det eneste der absolut ingen mening giver for mig, er dig. Jeg kan mærke at din påstand her gør mig irriteret og går jeg ind i en dybere dialog omkring det ender jeg med at blive hidsig og det er jeg egentligt ikke interesseret i.

Jeg ved ikke hvilke videskabe du snakker om, og det er så abstrakt jeg ikke har behov for at vide det. Derudover er jeg muslim, min Gud fortæller mig at menneskene i modsætning til englene har en fri vilje, derfor ville det være absurd af mig pludselig at tro mennesket ikke havde en fri vilje.

Det er det mest selvfølgelige i hele verden at forbrydelser straffes, det er absolut absurd at forbrydelse ikke skulle straffes, i min verden. Vi kan da ikke bare voldtage, myrde, begå checkfalskneri i flæng uden konsekvenser, det ville sgu blive jorden endeligt.

Jeg bebrejder dig ikke. Du har ikke valgt at være muslim, du er blevet muslim, ligesom folk er blevet kristne, fordi det nu engang bare blev sådan. Du blev født som du blev, og enhver tanke du laver, enhver tanke jeg laver, enhver handling som ethvert dyr eller menneske eller noget somhelst andet laver, er uden for vores kontrol.

Det er videnskabeligt bevist. Den linkede artikel var én ud af mange. Prøv at google "fri vilje". Det er en illusion.

Ingen siger at intet skal have konsekvenser som sådan, men det giver ikke mening at folk skal lide i smerte, fysisk som psykisk, for noget de ikke kunne gøre for
.

Jo det gør.

Vikingerne var f.eks. 100% fatalistiske. Alt var skæbnebestemt, din liv blev knyttet på en snor af nornerne når du blev født. De straffede forbrydelser alligevel. Ergo giver det mening.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 21:40

Animi skrev:
gnostic skrev:Du har ret i, at vi ikke kan bebrejde nogen. Men alt i denne verden er altså baseret på årsags-sammenhænge. Dvs. verden er som en række dominobrikker linet op på række, og som vælter én efter en. Den ene vælter den anden som vælter den tredje osv.

Men hvordan vil du have at vi skal holde op med at straffe folk, hvis vi ikke selv kan bestemme om vi skal eller ej, eller ikke selv kan bestemme om vi vil påvirke folk til at holde op eller ej?

Ingen kan gøre for noget somhelst. Det er videnskabeligt bevist.

Rakel skrev:Det er noget bullshit at sige, at alle (gerningsmænd etc) er uskyldige - masser af mennesker tager valg, som de kender konsekvensen af.

Det vil blive i høj grad de stærke, der tryner den svage, hvis man skaber et konsekvensløst samfund. Dét plejer ikke at være det, som du agiterer for.

Hvad skulle forhindre, at vi afskaffer straf, og i stedet bygger lov på forebyggelse og rehabilitering, i stedet for noget som ikke har en virkning på gerningsmanden, men kun en hævntørst-slukkende virkning på offeret (straf er jo bare et andet ord for hævn).
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 4. jun 2016, 21:42

gnostic skrev:

Hvilket betyder at vi så heller ikke selv kan bestemme, hvorvidt folk skal straffes eller ej. Derfor er det umuligt at afskaffe bevidst, og vi må bare acceptere tingene som det er, indtil det måske bliver anderledes
Senest rettet af Animi 4. jun 2016, 21:43, rettet i alt 1 gang.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 21:42

eks-Maupassant skrev:
Jo det gør.

Vikingerne var f.eks. 100% fatalistiske. Alt var skæbnebestemt, din liv blev knyttet på en snor af nornerne når du blev født. De straffede forbrydelser alligevel. Ergo giver det mening.

Bare fordi "de andre gør det" berettiger der ikke til at det er det rigtige at gøre.

"jamen naboen gør det også!" - og hvad så?

"jamen mine bedsteforældres generationers generationer har altid gjort sådan og sådan" - og hvad så?

Der er mange ting man "altid har gjort" men det gør det ikke rigtigt af den grund.
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 4. jun 2016, 21:43

gnostic skrev:Hvad skulle forhindre, at vi afskaffer straf, og i stedet bygger lov på forebyggelse og rehabilitering, i stedet for noget som ikke har en virkning på gerningsmanden, men kun en hævntørst-slukkende virkning på offeret (straf er jo bare et andet ord for hævn).

Vores mangel på fri vilje, er vel det der forhindrer det.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 21:43

Animi skrev:
gnostic skrev:
Animi skrev:

Hvilket betyder at vi så heller ikke selv kan bestemme, hvorvidt folk skal straffes eller ej. Derfor er det umuligt at afskaffe bevidst, og vi må bare acceptere tingene som det er, indtil det måske bliver anderledes

Men det ændrer ikke på, at skæbnen har bestemt for mig, at jeg vil udbrede det budskab, at ingen har kontrol over noget somhelst.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 21:45

Animi skrev:
gnostic skrev:Hvad skulle forhindre, at vi afskaffer straf, og i stedet bygger lov på forebyggelse og rehabilitering, i stedet for noget som ikke har en virkning på gerningsmanden, men kun en hævntørst-slukkende virkning på offeret (straf er jo bare et andet ord for hævn).

Det er fordi man ikke ved bedre. Jo mere man tænker over at fri vilje er en illusion, jo mere frygter man fremtiden. For vi kan dermed ALLE komme til at begå en forbrydelse, og dermed blive straffet for det. Forhåbentligt vil det medføre, at vi ændrer retssystemet og straffeloven derefter.
Senest rettet af gnostic 4. jun 2016, 21:45, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 4. jun 2016, 21:45

gnostic skrev:
Animi skrev:
gnostic skrev:
Animi skrev:

Men det ændrer ikke på, at skæbnen har bestemt for mig, at jeg vil udbrede det budskab, at ingen har kontrol over noget somhelst.

Hvilket betyder at det også er skæbnen der har bestemt at folk skal straffes :) Så der må være en mening med galskaben, når nu det er skæbnen der har bestemt at det er sådan det er
2
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7793

Indlægaf ShuruQ » 4. jun 2016, 21:45

...
Senest rettet af ShuruQ 4. jun 2016, 21:47, rettet i alt 1 gang.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 4. jun 2016, 21:46

gnostic skrev:
Animi skrev:

Det er fordi man ikke ved bedre. Jo mere man tænker over at fri vilje er en illusion, jo mere frygter man fremtiden. For vi kan dermed ALLE komme til at gøre en forbrydelse, og dermed blive straffet for det. Forhåbentligt vil det medføre, at vi ændrer retssystemet og straffeloven derefter.

Men kun hvis skæbnen vil det. Vi kan jo ikke selv bestemme.
1

Tilbage til "Livets forhold"