*gammel "fri-vilje-debat"* - se link for ny

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Rakel
Kort karma: 423
Likede indlæg: 3113

Re: Fri vilje er en illusion - så hvorfor straffer vi?

Indlægaf Rakel » 4. jun 2016, 22:09

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Animi skrev:
gnostic skrev:Du har ret i, at vi ikke kan bebrejde nogen. Men alt i denne verden er altså baseret på årsags-sammenhænge. Dvs. verden er som en række dominobrikker linet op på række, og som vælter én efter en. Den ene vælter den anden som vælter den tredje osv.

Vi har ingen fri vilje, selvom vi påvirker hinanden.

Men hvordan vil du have at vi skal holde op med at straffe folk, hvis vi ikke selv kan bestemme om vi skal eller ej, eller ikke selv kan bestemme om vi vil påvirke folk til at holde op eller ej?
Det giver ingen mening...

Ingen kan gøre for noget somhelst. Det er videnskabeligt bevist.

Rakel skrev:Det er noget bullshit at sige, at alle (gerningsmænd etc) er uskyldige - masser af mennesker tager valg, som de kender konsekvensen af.

Det vil blive i høj grad de stærke, der tryner den svage, hvis man skaber et konsekvensløst samfund. Dét plejer ikke at være det, som du agiterer for.

Hvad skulle forhindre, at vi afskaffer straf, og i stedet bygger lov på forebyggelse og rehabilitering, i stedet for noget som ikke har en virkning på gerningsmanden, men kun en hævntørst-slukkende virkning på offeret (straf er jo bare et andet ord for hævn).

At det er en total utopi? Og dine links er som vanligt ensidige og uden vældig meget hold i brugbar samfundsvidenskab
Det forhindrer det vist kort sagt.

Samfundsvidenskab er ikke rigtig videnskab. Videnskab beskæftiger sig med matematik, fysik, fysiologi, kemi og den slags.
Det har jeg ihvertfald lært.

Nå. Det giver jeg eet lidt for, hvad du har lært eller snarere den måde, du omsætter din læring til total nonsens og det et det at sige, st ingen skal stå til ansvar, da ingen kan gøre for noget som helst.

Du plejer ellers nok at tale den svages sag. Her taler du i høj grad den stærkeste sag. Den, der udnytter/skader andre.

Og mange kender konsekvensen af deres handling.

I et samfund uden konsekvens vil mange mennesker ende med at få deres liv smadret af folk, der straffritagelsesloven kan hærge og ødelægge.

Ønsker du virkeligt det? Jeg fristes til at tænke 'jøsses hvor er det ugennemtænkt tåbelig'.

Du tildeler mig fejlagtigt en agenda/motiv for mit indlæg, som jeg på ingen måde har!

Jeg skal gerne redegøre for min agenda: Jeg læser at fri vilje er en illusion. Jeg tænker: OK, hvis ikke jeg eller andre har kontrol over hvad vi foretager os, så kan vi også komme til at gøre noget, vi ikke selv ville/ønskede/havde til hensigt, og alligevel blive straffet for det.

- hvilket jeg anser som etisk forkert.

Ingen konsekvenser af handlinger? Velkommen til ragnarok - velkommen til at de stærke klare dig på de svages bekostningen. Dét ser jeg som etisk helt og aldeles uansvarligt og bananstatsagtigt.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. jun 2016, 22:10

gnostic skrev:Det er alment accepteret i videnskaben, at fri vilje er en illusion.

Nej.

Der er ihvertfald intet bevis for, at vi har fri vilje.

Jo.

Tværtimod peger alt i retning på det modsatte.

Nej.

Alligevel er retssystemet indrettet som om vi har fri vilje, som vi ikke har alligevel. Med andre ord: Retssystemet er baseret på tro over videnskab.

Nej.

Argumentér venligst for, at vi fortsat skal straffe folk for noget, de ikke kan gøre for!

Nej.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Rakel

Indlægaf Rakel » 4. jun 2016, 22:10

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:Systemet arbejder allerede med rehabilitering, forebyggelse og den boldgade, så reelt siger du intet nyt lige der.

Men det arbejder også for at tilfredsstille hævntørst.

Det er din påstand. Ikke en universel sandhed.

Retsfølelsen er det finere ord for hævntørst.

Igen din påstand - ikke mege andet.
0
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 22:11

eks-Maupassant skrev:Mht om man skal lide for ting man ikke kan gøre for - hvorfor skal man ikke det? Hvis du bliver ramt af et lyn og det ikke er din skyld, så lider man. Mener du at det er umuligt fordi lyn bryder logikkens regler eller hvordan?

Man lider, men uforvarende. Lynet har jo ingen følelse af at "ha! der fik jeg sq ram på ham!". Men det har mennesker.
Og mennesker skal kunne påvirkes, hvilket jeg forsøger her.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2117

Indlægaf eks-Maupassant » 4. jun 2016, 22:11

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:Systemet arbejder allerede med rehabilitering, forebyggelse og den boldgade, så reelt siger du intet nyt lige der.

Men det arbejder også for at tilfredsstille hævntørst.

Det er din påstand. Ikke en universel sandhed.

Retsfølelsen er det finere ord for hævntørst.

Yes det er rigtigt nok.

Man vil gerne undgå at folk går over til private staffeaktioner, og derfor straffer folk i stedet for.

Hvis vi fjerner straf, så man f.eks. kan voldtage naboens datter og så sidde og hygge dagen efter i haven, vil vi få en masse straf og vendettaer, lige som i det vilde vesten.
2
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 22:13

Advocatus-Diaboli skrev:
gnostic skrev:Det er alment accepteret i videnskaben, at fri vilje er en illusion.

Nej.

Der er ihvertfald intet bevis for, at vi har fri vilje.

Jo.

Tværtimod peger alt i retning på det modsatte.

Nej.

Alligevel er retssystemet indrettet som om vi har fri vilje, som vi ikke har alligevel. Med andre ord: Retssystemet er baseret på tro over videnskab.

Nej.

Argumentér venligst for, at vi fortsat skal straffe folk for noget, de ikke kan gøre for!

Nej.

Jeg har fremlagt mine links til mine påstande. Fremvis venligst dine links, til dine modpåstande!
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 4. jun 2016, 22:13

gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:Mht om man skal lide for ting man ikke kan gøre for - hvorfor skal man ikke det? Hvis du bliver ramt af et lyn og det ikke er din skyld, så lider man. Mener du at det er umuligt fordi lyn bryder logikkens regler eller hvordan?

Man lider, men uforvarende. Lynet har jo ingen følelse af at "ha! der fik jeg sq ram på ham!". Men det har mennesker.

Forebyggende arbejde er noget helt andet end at lade folk gøre nøjagtigt, hvad de vil uden nogen form for ansvar for deres handlinger.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 4. jun 2016, 22:13

gnostic skrev:

Hvis du ikke tror på fri vilje, så er der ingen forskel på mennesker og lyn.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 22:14

Rakel skrev:Ingen konsekvenser af handlinger? Velkommen til ragnarok - velkommen til at de stærke klare dig på de svages bekostningen. Dét ser jeg som etisk helt og aldeles uansvarligt og bananstatsagtigt.

Jeg siger ikke, at der ikke skal være konsekvenser for ens handlinger. Jeg siger bare, at konsekvenserne ikke behøver at være straf.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 22:16

eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:

Hvis du ikke tror på fri vilje, så er der ingen forskel på mennesker og lyn.

Altså, helt hardcore videnskabeligt, er der ingen forskel på et menneske og et lyn. Vi er nemlig begge lavet af små energi-partikler som suser rundt mellem hinanden.

Så langt har du da ret.

Men den kombination af energi-partikler som mennesker er lavet af, gør, at mennesker indbyrdes nemmere kan påvirke andre mennesker, end at et menneske kan påvirke et lyn.

Håber det giver mening.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 4. jun 2016, 22:17

gnostic skrev:
Rakel skrev:Ingen konsekvenser af handlinger? Velkommen til ragnarok - velkommen til at de stærke klare dig på de svages bekostningen. Dét ser jeg som etisk helt og aldeles uansvarligt og bananstatsagtigt.

Jeg siger ikke, at der ikke skal være konsekvenser for ens handlinger. Jeg siger bare, at konsekvenserne ikke behøver at være straf.

Er du så ikke ud at du bare vil gøre ca det samme - atlså påføre dem et eller andet ubehageligt, for jeg går ud fra at de konsekvenser du snakker om ikke er at man gør noget rart for dem - og så bare skifte ordet "straf" ud med et andet ord?
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 4. jun 2016, 22:19

gnostic skrev:

Straf er i høj grad mange forskellige tiltag i 2016 og der arbejdes i høj grad rehabiliterende ud fra den enkeltes situation,

Men det er afgørende at erkende, at den enkelte har både vilje, muligheder og ansvar. Også til at ændre sin livsbane.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 22:19

eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:

Er du så ikke ud at du bare vil gøre ca det samme - atlså påføre dem et eller andet ubehageligt, for jeg går ud fra at de konsekvenser du snakker om ikke er at man gør noget rart for dem - og så bare skifte ordet "straf" ud med et andet ord?

Et evt. ubehag ved en konsekvens bør ikke være hensigten, men en slags "bivirkning", eller utilsigtet følgevirkning. Men straf er jo indbegrebet af, at det er hensigten at det skal være ubehageligt. Det er det, jeg opponerer imod.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10340

Indlægaf icelady » 4. jun 2016, 22:21

Straf skal da netop være ubehageligt, da straf kan have en præventiv hensigt.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Rakel

Indlægaf Rakel » 4. jun 2016, 22:23

gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:

Et evt. ubehag ved en konsekvens bør ikke være hensigten, men en slags "bivirkning", eller utilsigtet følgevirkning. Men straf er jo indbegrebet af, at det er hensigten at det skal være ubehageligt. Det er det, jeg opponerer imod.

Ubehageligt?

Så det skal være lutter lagkage efter at man har voldtaget, slået ihjel, røvet en bank, kørt spritkørsel, slået et barn?

Du kan virkeligt ikke se, at det er til at grine hysterisk af og det tangerer idioti, at intet må være ubehagelig for mennesker, der smadrer uskyldige menneskers liv?
1

Tilbage til "Livets forhold"