*gammel "fri-vilje-debat"* - se link for ny

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Re: Fri vilje er en illusion - så hvorfor straffer vi?

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 22:36

Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:
icelady skrev:Straf skal da netop være ubehageligt, da straf kan have en præventiv hensigt.

Straf skal åbenbart indikere at det er gratis og konsekvensløst at gøre nøjagtigt, som man vil - man er jo aldeles uskyldig og viljeløs som menneske.

Jeg har aldrig sagt man er uskyldig, kun viljeløs.

At være viljeløs er da at påberåbe, at man er uskyldig.

Jeg kan jo ikke gøre for at jeg slår andre ihjel, voldtaget, overfalder med en økse, drukner kattekillinger. Jeg er ansvarsfri. Og jeg skal ikke straffes - så jeg fortsætter. Bare ærgerligt for dem, hvis liv og førlighed som smadres til ukendelighed.

Vi må altså lige definere straf: Straf er når det med vilje skal gøre ondt.

Vi kunne også bruge rehabilitering i stedet: Det kan også gøre ondt, men det er ikke hensigten, men en nødvendig bivirkning at tage med.

Jeg mener der er stor forskel.
0
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3131

Indlægaf Rakel » 4. jun 2016, 22:37

gnostic skrev:
Rakel skrev:
icelady skrev:Straf skal da netop være ubehageligt, da straf kan have en præventiv hensigt.

Straf skal åbenbart indikere at det er gratis og konsekvensløst at gøre nøjagtigt, som man vil - man er jo aldeles uskyldig og viljeløs som menneske. Og det på den bane er okay at rage til sig ved overfald, voldtægt, tyveri og så videre. Jeg vil have? Jeg tager. Der er gratis.

Jeg anmelder dit indlæg. Det er direkte injuriende. Jeg har ALDRIG sagt det er okay at "rage til sig ved overfald, voldtægt, tyveri og så videre."

ANMELDT!

Det er den direkte konsekvens af dine indlæg. Uanset hvor store bogstaver, som du skriver med. Anmeld du bare.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 22:38

Rakel skrev:
gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:Ingen konsekvenser af handlinger? Velkommen til ragnarok - velkommen til at de stærke klare dig på de svages bekostningen. Dét ser jeg som etisk helt og aldeles uansvarligt og bananstatsagtigt.

Jeg siger ikke, at der ikke skal være konsekvenser for ens handlinger. Jeg siger bare, at konsekvenserne ikke behøver at være straf.

Er du så ikke ud at du bare vil gøre ca det samme - atlså påføre dem et eller andet ubehageligt, for jeg går ud fra at de konsekvenser du snakker om ikke er at man gør noget rart for dem - og så bare skifte ordet "straf" ud med et andet ord?

Et evt. ubehag ved en konsekvens bør ikke være hensigten, men en slags "bivirkning", eller utilsigtet følgevirkning. Men straf er jo indbegrebet af, at det er hensigten at det skal være ubehageligt. Det er det, jeg opponerer imod.

Så din ide er at belønne folk for at begå forbrydelser?

Nej. Hvordan fanden kan folk udlede, at fordi jeg ikke vil straffe folk, at så tror folk at jeg synes det er helt ok at være kriminel?!?!?

Et vildt gæt?

Du taler for, at alle kriminelle skal opføre sig, som de har lyst til uden at der kan gribes ind overfor det - uanset hvad det koster andre ikke kriminelle mennesker?

Nej. Jeg taler IKKE for at folk, dvs. kriminelle, skal kunne handle som de har lyst til. Jeg taler heller ikke for, at man ikke skal gribe ind. Jeg taler for, at man ikke behøver at pine dem, men bare rehabilitere dem.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 4. jun 2016, 22:39

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:

Straf skal åbenbart indikere at det er gratis og konsekvensløst at gøre nøjagtigt, som man vil - man er jo aldeles uskyldig og viljeløs som menneske.

Jeg har aldrig sagt man er uskyldig, kun viljeløs.

At være viljeløs er da at påberåbe, at man er uskyldig.

Jeg kan jo ikke gøre for at jeg slår andre ihjel, voldtaget, overfalder med en økse, drukner kattekillinger. Jeg er ansvarsfri. Og jeg skal ikke straffes - så jeg fortsætter. Bare ærgerligt for dem, hvis liv og førlighed som smadres til ukendelighed.

Vi må altså lige definere straf: Straf er når det med vilje skal gøre ondt.

Vi kunne også bruge rehabilitering i stedet: Det kan også gøre ondt, men det er ikke hensigten, men en nødvendig bivirkning at tage med.

Jeg mener der er stor forskel.

Du læse fuldstændigt hen over alle indlæg, hvor der skrives, at rehabilitering er en del af det, der foregår i 2016 i det danske retssystem? Hvorfor?
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 22:39

Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:

Straf skal åbenbart indikere at det er gratis og konsekvensløst at gøre nøjagtigt, som man vil - man er jo aldeles uskyldig og viljeløs som menneske. Og det på den bane er okay at rage til sig ved overfald, voldtægt, tyveri og så videre. Jeg vil have? Jeg tager. Der er gratis.

Jeg anmelder dit indlæg. Det er direkte injuriende. Jeg har ALDRIG sagt det er okay at "rage til sig ved overfald, voldtægt, tyveri og så videre."

ANMELDT!

Det er den direkte konsekvens af dine indlæg. Uanset hvor store bogstaver, som du skriver med. Anmeld du bare.

Nej, for jeg har så mange gentagende gange skrevet, at jeg IKKE er imod konsekvens, jeg er imod straf, ikke konsekvenser generelt som f.eks. rehabilitering.

Men du ignorerer det bare, og kører videre. Det vil jeg faktisk ikke finde mig i!
Senest rettet af gnostic 4. jun 2016, 22:40, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10360

Indlægaf icelady » 4. jun 2016, 22:39

gnostic skrev:Nej. Hvordan fanden kan folk udlede, at fordi jeg ikke vil straffe folk, at så tror folk at jeg synes det er helt ok at være kriminel?!?!?

Ro på, Gnostic. :)

Desuden; du burde vide, at det er en god ide at skrive, hvad man mener der istedet kan gøres. Så kan folk ikke udlede en hel masse, hvis man skriver det.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Rakel

Indlægaf Rakel » 4. jun 2016, 22:41

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:Ingen konsekvenser af handlinger? Velkommen til ragnarok - velkommen til at de stærke klare dig på de svages bekostningen. Dét ser jeg som etisk helt og aldeles uansvarligt og bananstatsagtigt.

Jeg siger ikke, at der ikke skal være konsekvenser for ens handlinger. Jeg siger bare, at konsekvenserne ikke behøver at være straf.

Er du så ikke ud at du bare vil gøre ca det samme - atlså påføre dem et eller andet ubehageligt, for jeg går ud fra at de konsekvenser du snakker om ikke er at man gør noget rart for dem - og så bare skifte ordet "straf" ud med et andet ord?

Et evt. ubehag ved en konsekvens bør ikke være hensigten, men en slags "bivirkning", eller utilsigtet følgevirkning. Men straf er jo indbegrebet af, at det er hensigten at det skal være ubehageligt. Det er det, jeg opponerer imod.

Nej. Hvordan fanden kan folk udlede, at fordi jeg ikke vil straffe folk, at så tror folk at jeg synes det er helt ok at være kriminel?!?!?

Et vildt gæt?

Du taler for, at alle kriminelle skal opføre sig, som de har lyst til uden at der kan gribes ind overfor det - uanset hvad det koster andre ikke kriminelle mennesker?

Nej. Jeg taler IKKE for at folk, dvs. kriminelle, skal kunne handle som de har lyst til. Jeg taler heller ikke for, at man ikke skal gribe ind. Jeg taler for, at man ikke behøver at pine dem, men bare rehabilitere dem.

Hvis der er nul konsekvenser, så opfordrer man folk til at handle nøjagtigt, som de har lyst.

Hvad er rehabilitering i din definition?
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2122

Indlægaf eks-Maupassant » 4. jun 2016, 22:41

gnostic skrev:Nej. Jeg taler IKKE for at folk, dvs. kriminelle, skal kunne handle som de har lyst til. Jeg taler heller ikke for, at man ikke skal gribe ind. Jeg taler for, at man ikke behøver at pine dem, men bare rehabilitere dem.

Hvis du får det så vil folk gå over til selvtægt og f.eks. finde ham der har voldtaget deres datter og skyde ham. Og så vil dem der er i familie med ham der er blevet skudt finde ham og skyde ham osv.

Dvs wild west samfund hvor alle er bevæbnede.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 22:41

icelady skrev:
gnostic skrev:Nej. Hvordan fanden kan folk udlede, at fordi jeg ikke vil straffe folk, at så tror folk at jeg synes det er helt ok at være kriminel?!?!?

Ro på, Gnostic. :)

Desuden; du burde vide, at det er en god ide at skrive, hvad man mener der istedet kan gøres. Så kan folk ikke udlede en hel masse, hvis man skriver det.

Jamen det har jeg da skrevet jeg ved f... ikke hvor mange gange, i denne her tråd. Folk kan da bare læse hvad jeg skriver istedet for at gætte sig frem!

Jeg er _IKKE_ IKKE IKKE IKKE imod KONSEKVENSER.
Hvor mange gange skal jeg skrive at jeg ikke er imod konsekvenser?
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10360

Indlægaf icelady » 4. jun 2016, 22:43

gnostic skrev:
Jamen det har jeg da skrevet jeg ved f... ikke hvor mange gange, i denne her tråd. Folk kan da bare læse hvad jeg skriver istedet for at gætte sig frem!

Jeg er _IKKE_ IKKE IKKE IKKE imod KONSEKVENSER.
Hvor mange gange skal jeg skrive at jeg ikke er imod konsekvenser?

Fremfor at bide dig fast i, hvad folk tror, så kom med konkrete eksempler på, hvad konsekvenserne kan være. Hold fokus på dét, og ikke på hvad folk tror, du skriver. :)
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Rakel

Indlægaf Rakel » 4. jun 2016, 22:43

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:

ANMELDT!

Nej, for jeg har så mange gentagende gange skrevet, at jeg IKKE er imod konsekvens, jeg er imod straf, ikke konsekvenser generelt som f.eks. rehabilitering.

Men du ignorerer det bare, og kører videre. Det vil jeg faktisk ikke finde mig i!

Så lade være med at finde dig i det og argumenter bedre for din sag. Jeg kan ingen grundlag se for at anmelde mine indlæg, men det må debattens moderatorer jo vurdere.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 22:44

Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:

Et vildt gæt?

Hvis der er nul konsekvenser, så opfordrer man folk til at handle nøjagtigt, som de har lyst.

Jeg er ikke imod konsekvenser. Rehabilitering: Man spærrer folk inde og behandler dem, men med de menneskelige fornødenheder alle mennesker har brug for, uden at opremse det hele. Med al den frihed der er muligt, inden for de rammer der skal til for at de ikke kan gentage deres kriminalitet.

Modsat fængsler idag, som jeg har forstået det, handler om bevidst at gøre det ubehageligt, være mørkt og et helvede på jord.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 4. jun 2016, 22:46

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:

Et vildt gæt?

Jeg er ikke imod konsekvenser. Rehabilitering: Man spærrer folk inde og behandler dem, men med de menneskelige fornødenheder alle mennesker har brug for, uden at opremse det hele. Med al den frihed der er muligt, inden for de rammer der skal til for at de ikke kan gentage deres kriminalitet.

Modsat fængsler idag, som jeg har forstået det, handler om bevidst at gøre det ubehageligt, være mørkt og et helvede på jord.

Så ved du ikke meget om dansk fængselsarbejde. Måske du skulle sætte sig ind i det.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 4. jun 2016, 22:47

Jeg opgiver. Jeg har kun videnskaben på min side. Ikke folket.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 4. jun 2016, 22:52

gnostic skrev:Jeg opgiver. Jeg har kun videnskaben på min side. Ikke folket.

Jeg er stor fortaler for videnskab. Jeg ser bare ikke meget af den tilstede er.
Det er for let at opgive efter min mening blot fordi 'folket' ikke 100% klapper i hænderne over oplægget.
0

Tilbage til "Livets forhold"