Ville du sige nej til 17.000 kr./måneden uden krav?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 189

Ville du sige nej til 17.000 kr./måneden uden krav?

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 11:36

http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-06-05 ... 000-kroner

Jeg forstår udmærket argumenterne bag modstanderne af borgerløn. Det har vi vist diskuteret ret så ofte.

Men jeg forstår alligevel ikke hvordan folk kan sige nej til at få 17.000 kr. om måneden uden at der stilles krav til dem. Det er uden for min fatteevne. Kald det dumhed eller hvad du vil. Men jeg kan simpelthen ikke sætte mig ind i folks tankegang.

Det ville svare til at jeg blev tilbudt 10 mia. kr. skattefrit, uden krav, bare at jeg skulle stikke dankortet i en automat uden at taste pin-kode, og så vil alle pengene blive overført til min konto, helt lovligt. At sige nej til det, ville jo være lige så dumt. Ihvertfald i min verden.

Nuvel, jeg tænker heller ikke som folk er flest, så det er måske forklaringen på min manglende forståelse. Men måske i kan hjælpe mig med at forstå hvordan man kan sige nej til at få penge uden at gøre noget for dem... (hvis det vel at mærke er på en lovlig måde).

Er der noget i den her sag, som jeg har overset? Hvis ja, hvad?

(lige en tilføjelse: Jeg er ikke imod at det skal kunne betale sig at arbejde. Det skal altid kunne betale sig at arbejde. Men det kan jeg ikke se er argumentet bag modstanderne mod borgerløn i Schweiz).
Senest rettet af gnostic 5. jun 2016, 11:51, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9656

Re: Ville du sige nej til 17.000 kr./måneden uden krav?

Indlægaf kidkomb » 5. jun 2016, 11:38

Muligvis at 17.000 ikke er det samme som 10mia.....
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
gnostic

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 11:41

kidkomb skrev:Muligvis at 17.000 ikke er det samme som 10mia.....

Det er rigtigt, men det er stadigvæk gratis penge. Om det så bare var 1000 kr. Samme sag, gratis penge.

Der er jo ingen anden klausul på de 17.000 andet end at man ikke får dem udbetalt, hvis man selv tjener mere.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 213
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1975

Indlægaf Lurende Peber » 5. jun 2016, 11:42

gnostic skrev:http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-06-05-schweiz-ventes-at-sige-nej-til-borgerlon-pa-17000-kroner

....Men jeg forstår alligevel ikke hvordan folk kan sige nej til at få 17.000 kr. om måneden uden at der stilles krav til dem. Det er uden for min fatteevne. Kald det dumhed eller hvad du vil. Men jeg kan simpelthen ikke sætte mig ind i folks tankegang.
....?
I dit link står der
Personer, der tjener mere end den garanterede borgerløn, vil dog ikke få penge fra staten

Så.....nogen får, andre betaler.
Hvis alle kun vil modtage, så er der ikke nogen til at betale.
8
Registreret Gammel Gris :genert:
gnostic

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 11:44

Lurende Peber skrev:
gnostic skrev:http://nyheder.tv2.dk/udland/2016-06-05-schweiz-ventes-at-sige-nej-til-borgerlon-pa-17000-kroner

....Men jeg forstår alligevel ikke hvordan folk kan sige nej til at få 17.000 kr. om måneden uden at der stilles krav til dem. Det er uden for min fatteevne. Kald det dumhed eller hvad du vil. Men jeg kan simpelthen ikke sætte mig ind i folks tankegang.
....?
I dit link står der
Personer, der tjener mere end den garanterede borgerløn, vil dog ikke få penge fra staten

Så.....nogen får, andre betaler.
Hvis alle kun vil modtage, så er der ikke nogen til at betale.

Se mit indlæg over dit. Hvis folk har mulighed for frivilligt at vælge at læne sig tilbage på en borgerløn, skulle de få lyst til det, vil de jo også modtage de 17.000 kr. Det er jo frivilligt om man vil tjene mere end de 17.000 og dermed ikke få udbetalt en borgerløn.

Det skal kunne betale sig at arbejde, helt klart, og det er jeg heller ikke imod. Men det ændrer den (manglende) borgerløn i Schweiz jo ikke på.
Senest rettet af gnostic 5. jun 2016, 11:46, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 5. jun 2016, 11:45

Staten har en regning på borgerlønnen.
Nogen skal betale denne regning.
Det er dem, der arbejder og tjener penge, der indirekte kommer til at betale for det.
Det har de arbejdsomme mennesker ikke lyst til.
15
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
gnostic

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 11:47

kidkomb skrev:Staten har en regning på borgerlønnen.
Nogen skal betale denne regning.
Det er dem, der arbejder og tjener penge, der indirekte kommer til at betale for det.
Det har de arbejdsomme mennesker ikke lyst til.

Ok. Så forstår jeg bedre. Tak for opklaringen.

Jeg ville ønske at folk kunne stille det op på den konkrete måde hver gang jeg er i tvivl om hvad folk mener.
2
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5702

Indlægaf Animi » 5. jun 2016, 11:52

Jeg er ret åben overfor ideen om borgerløn. Og jeg håber at det på et tidspunkt går igennem i Schweiz, så de kan afprøve et for os :P
Jeg tror ikke at størstedelen med borgerløn, ville droppe jobbet og lave ingenting. Jeg tror at langt de fleste trods alt, gerne vil arbejde alligevel. Derimod kan jeg forestille mig at borgerløn, vil få flere folk til at starte op selvstændig, og så måske derigennem skabe flere jobs.
Borgerløn skulle så selvfølgelig også erstatte andre offentlige ydelser som SU, kontanthjælp, børnepenge osv.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 5. jun 2016, 11:58

Animi skrev:Jeg er ret åben overfor ideen om borgerløn. Og jeg håber at det på et tidspunkt går igennem i Schweiz, så de kan afprøve et for os :P
Jeg tror ikke at størstedelen med borgerløn, ville droppe jobbet og lave ingenting. Jeg tror at langt de fleste trods alt, gerne vil arbejde alligevel. Derimod kan jeg forestille mig at borgerløn, vil få flere folk til at starte op selvstændig, og så måske derigennem skabe flere jobs.
Borgerløn skulle så selvfølgelig også erstatte andre offentlige ydelser som SU, kontanthjælp, børnepenge osv.

Og netop fordi vi har så massive udgifter til de ydelser, så er borgerløn noget, som vi bør se nærmere på i Danmark synes jeg.
Hvis man kunne simplificere de sociale ydelser, så kunne man spare rigtig, rigtig mange penge på administration.
Det er ikke utopi i Danmark.
4
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2067

Indlægaf Tibbler » 5. jun 2016, 11:59

Hvor skulle penge komme fra, til at dække den udgift sådan en borgerløn ville være?
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 12:01

Animi skrev:Jeg er ret åben overfor ideen om borgerløn. Og jeg håber at det på et tidspunkt går igennem i Schweiz, så de kan afprøve et for os :P

Helt enig. Men det er åbenbart ikke så ligetil som det ser ud som.

At forstå Einsteins almene og specielle relativitetsteorie er svært nok for mig. Men endnu sværrere er det at forstå et 'nej' til borgerløn.

For mig ligger den jo lige for, som en selvfølgelighed. Ligesom det er en selvfølgelighed at der skal være indlagt rindende vand i enhver bolig.

Men emnet er åbenbart mere kompleks end som så.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 12:04

Tibbler skrev:Hvor skulle penge komme fra, til at dække den udgift sådan en borgerløn ville være?

Se kidkombs indlæg over dit.

viewtopic.php?f=39&t=3565&p=202730#p202726
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 780

Indlægaf Bimmerdyret » 5. jun 2016, 12:33

gnostic skrev:Er der noget i den her sag, som jeg har overset? Hvis ja, hvad?

Løndumping?

For mange virksomheder vil det være interessant at aflønne medarbejdere med differencen fra borgerlønnen, fordi borgeren jo så ikke taber noget økonomisk på at arbejde.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 5. jun 2016, 12:46

Jeg forstår udmærket argumenterne bag modstanderne af borgerløn. Det har vi vist diskuteret ret så ofte.

Men jeg forstår alligevel ikke hvordan folk kan sige nej til at få 17.000 kr. om måneden uden at der stilles krav til dem. Det er uden for min fatteevne. Kald det dumhed eller hvad du vil. Men jeg kan simpelthen ikke sætte mig ind i folks tankegang.

Det ville svare til at jeg blev tilbudt 10 mia. kr. skattefrit, uden krav, bare at jeg skulle stikke dankortet i en automat uden at taste pin-kode, og så vil alle pengene blive overført til min konto, helt lovligt. At sige nej til det, ville jo være lige så dumt. Ihvertfald i min verden.

Nuvel, jeg tænker heller ikke som folk er flest, så det er måske forklaringen på min manglende forståelse. Men måske i kan hjælpe mig med at forstå hvordan man kan sige nej til at få penge uden at gøre noget for dem... (hvis det vel at mærke er på en lovlig måde).

Er der noget i den her sag, som jeg har overset? Hvis ja, hvad?

(lige en tilføjelse: Jeg er ikke imod at det skal kunne betale sig at arbejde. Det skal altid kunne betale sig at arbejde. Men det kan jeg ikke se er argumentet bag modstanderne mod borgerløn i Schweiz).

Jeg tror du har fået konceptet med borgerløn lige så lidt, som du har forstået konceptet med pengeoverførsler fra en automat til din konto via dankort uden kode.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 6740

Indlægaf Wizzze » 5. jun 2016, 13:07

kidkomb skrev:

Og netop fordi vi har så massive udgifter til de ydelser, så er borgerløn noget, som vi bør se nærmere på i Danmark synes jeg.
Hvis man kunne simplificere de sociale ydelser, så kunne man spare rigtig, rigtig mange penge på administration.
Det er ikke utopi i Danmark.

Og dem der så er handicappede, syge, ikke kan administrerer at få borgerløn, og betale huslejer, osv. Hvad så med dem?
Ergo stadig systemer, Administration, ekstra hjælp osv. osv. Ideen med borgerløn er måske meget sympatisk på papiret, men det vil alligevel stadig ende med en mase system og regler og besparelserne vil aldrig helt dække 100%, så der skal mange flere midler til, før det kan lade sig gøre, og de penge kan kun komme fra dem i arbejde, derfor stemmer de imod.
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Livets forhold"