Ville du sige nej til 17.000 kr./måneden uden krav?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2968

Re: Ville du sige nej til 17.000 kr./måneden uden krav?

Indlægaf JoyNips » 5. jun 2016, 18:33

Taget i betragtning, at det kun er lidt mindre end man tjener som statsansat jurist, så ville jeg råbe røv til udflytning i løbet af to sekunder og krydre røv hjemme for de samme penge.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 5. jun 2016, 20:54

Animi skrev:
Dikus skrev:
Buller skrev:Den danske borgerløn ville være på 10.000 kr. Det er 17.000 for Schweiz. Så den ville ligge under de fleste jobs indtægter, og derfor ikke fjerne ethvert incitament.

Og SÅ kommer vi til problemet. Det er for lidt til livslang forsørgelse for dem, det er syge og handikappede.
Det er for lidt for den enlige mor til tre børn.

Det er lækkert for den enlige M/K med et relativt lavt behov for medicin og hjælpemidler.

Men ideen er vel at man stadigvæk har lov til at tage et job ved siden af borgerløn, hvor man har et max beløb man kan tjene. Den enlige mor kan så nu nøjes med et deltidsjob og have mere tid til sine børn, ift uden borgerløn hvor hun skal arbejde fuldtid, for at få det hele til at køre rundt.

Og hvordan hjælper det den multihandicappede?
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 313
Likede indlæg: 5790

Indlægaf Animi » 5. jun 2016, 22:26

Dikus skrev:
Animi skrev:
Dikus skrev:
Buller skrev:Den danske borgerløn ville være på 10.000 kr. Det er 17.000 for Schweiz. Så den ville ligge under de fleste jobs indtægter, og derfor ikke fjerne ethvert incitament.

Og SÅ kommer vi til problemet. Det er for lidt til livslang forsørgelse for dem, det er syge og handikappede.

Det er lækkert for den enlige M/K med et relativt lavt behov for medicin og hjælpemidler.

Men ideen er vel at man stadigvæk har lov til at tage et job ved siden af borgerløn, hvor man har et max beløb man kan tjene. Den enlige mor kan så nu nøjes med et deltidsjob og have mere tid til sine børn, ift uden borgerløn hvor hun skal arbejde fuldtid, for at få det hele til at køre rundt.

Man kunne gøre sådan at dem der vitterligt ikke er i stand til at arbejde, kunne få en større ydelse.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 164
Likede indlæg: 1846

Indlægaf Anilara » 5. jun 2016, 23:47

Jeg kender mig selv så godt, at jeg omgående ville stoppe uddannelse og arbejde. Det at have fri betyder mere for mig, og hvis det var 10000 udbetalt havde jeg rigeligt.. Og dem kender jeg mange ligesindede af, der mener det samme. Ja vist kunne det betale sig økonomisk at arbejde, men det er jo ligegyldigt, hvis det at arbejde ikke siger en, en skid, og man kun gør det for at overleve (sat på spidsen).
Jeg aner ikke hvordan resten af landet skulle få råd til alle os "dovne" oveni alle dem, som har brug for statens støtte i forvejen.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 6. jun 2016, 00:07

Animi skrev:
Dikus skrev:
Animi skrev:
Dikus skrev:

Man kunne gøre sådan at dem der vitterligt ikke er i stand til at arbejde, kunne få en større ydelse.

Det er det system, vi har i dag.
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 313
Likede indlæg: 5790

Indlægaf Animi » 6. jun 2016, 04:27

Dikus skrev:
Animi skrev:
Dikus skrev:
Animi skrev:
Dikus skrev:

Det er det system, vi har i dag.

Siden jeg taler om ift hvis der var borgerløn i DK, så er det jo ikke helt det system vi har i dag. Men det er da klart at der er nogen ting fra det gamle system, man ville overføre til det nye.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3968

Indlægaf Angelina » 6. jun 2016, 05:01

Jeg ville sige ja tak hvis pengene kom fra en rig onkel, som synes jeg var så sød så han gerne ville give mig pengene. Jeg ville sige nej tak hvis de kom fra fællesskabets kasse.

Fælleskassen skal i stedet bruges til at hjælpe de svage i samfundet, dem der ikke er i stand til at forsørge sig selv - den kategori tilhører jeg ikke.
1
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 724
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6890

Indlægaf Daine » 6. jun 2016, 05:09

Hvis jeg kunne få 17.000 udbetalt bare sådan, ville jeg da stoppe med at arbejde pronto! Det er ca 2000 mere end det jeg får nu, så alt andet ville da være hul i hovedet :D

Hvis det var 10.000 (som vist er den danske model), ville jeg blive nødt til at tjene noget ved siden af for at få det til at løbe rundt, ellers har jeg kun til de faste udgifter. Men jeg kan ikke rigtig gennemskue om det er tilladt at have feks et deltidsjob ved siden af for at supplere op, eller man SKAL leve af borgerlønnen og kun den.
0
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 608

Indlægaf Stars » 6. jun 2016, 06:10

En borgerløn på 10.000 udbetalt ville stadig være for højt til, at man gider de dårligste jobs.
Vi skal ned omkring KH-satserne, som ligger ml. 6.-11.000 FØR skat afhængig af bl.a. alder.

Jeg tænker, man måske kunne være ude i noget, der hed:

5.000 pr. voksen
Noget pr. barn (hvad de ca. koster) - evt. gradueret efter alder
3.000 pr. husstand

Og så er vi nødt til at have et uarbejdsdygtigheds-tillæg.

Lønsikringsforsikring skulle vel være gennem private forsikringsselskaber.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 656

Indlægaf Precaseptica » 6. jun 2016, 09:36

Nu syntes jeg ikke at man skulle stemme ja til euroen for at "slippe for vekselgebyr", og ligeledes synes jeg heller ikke man skal stemme ja til borgerløn fordi man gerne vil "have gratis penge".

Der må lidt mere saglig argumentation til. Heldigvis kan man grave sådan argumentation op, da der er skrevet enormt meget om emnet. Jeg har selv studeret ideen i flere år nu og er skarp tilhænger.
1

Tilbage til "Livets forhold"