Hvad sker der, når man dør?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2714

Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Urtekussen » 5. jun 2016, 16:48

Det er der jo ingen, som kan vide, men hvad tror I?

Jeg har det virkelig svært med at forestille mig, at der bare er lukket og slukket.

Jeg tænker det mere bliver som en uendeligt lang drøm. Jeg kan ikke helt blive enig med mig selv om, hvor jeg tror "jeget" sidder. Hvis det udelukkende er i hjernen, og der ingen hjerneaktivitet er, så er det jo bare slut.
Men det er godt nok en mærkelig tanke, at alt det jeg tænker og føler og er, bare forsvinder sådan med et. Og jeg måske/måske ikke registrerer det.

Er jeg så bundet til kroppen, og "fanget" i den? Kan jeg ligge og se mig selv rådne i kisten, mens alt fortsætter oven på? Eller mærke kremeringen?

Ej, man bliver helt ør i hovedet af at forsøge at få en ide om det. Især fordi man ved, at man aldrig finder svaret. Det er så mærkeligt at vide så lidt, om det eneste 100% sikre i livet.
0
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 750

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf BlueBunny » 5. jun 2016, 16:54

Jeg tror bare det er slut.
At der er ingenting.

Jeg tror at hvis ikke det er tilfældet, så forlader man sin fysiske krop. Hvad der så sker ved jeg ikke. Genfødsel? Eller et liv i en anden dimension?

Sidste kan jeg lidt tro fordi jeg har oplevet en meget nær tilknytning til steder/mennesker jeg ikke før har mødt. Og fordi jeg nogen gange kan føle en afdøds nærhed. Begge dele kan jeg bortrationalisere, men alligevel ikke 100% afvise.
0
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3111

Indlægaf Rakel » 5. jun 2016, 16:56

Det kan ingen give dig dit svar på.

Mit svar er, at vi går hjem til Gud og det ikke er noget at være bekymret for.
8
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1148

Indlægaf zembra1986 » 5. jun 2016, 16:58

Jeg tror fuld og fast på at der bare slukket for lyset.

Og det finder jeg personligt stor tryghed i. Jeg bliver meget mere utilpas ved tanken om liv efter døden for hvad nu hvis det er et "liv" jeg ikke kan lide?.
For mig er det meget betryggende at vide (tro) at når jeg en dag dør, så skal jeg bare sove en evig drømmeløs søvn, hvor jeg aldrig mere skal forholde mig til beslutninger, bekymringer, smerte osv. som er en naturlig del af livet.....bare evig fred, sorgløshed og intethed, det beroliger mig.

Efter at have haft en dyb depression og angt, så er jeg kommet frem til den konklusion at døden absolut ikke er det værste man kan blive udsat for, nææ, livet er meget værre. I dag har jeg det rigtig godt ( i hver fald overordnet set) og jeg ønsker på ingen måde at dø, men jeg er heller ikke bange for døden, jeg er meget mere bange for igen en dag at ende i det smertehelvede min depression/angst var.
Senest rettet af zembra1986 5. jun 2016, 17:06, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3883

Indlægaf Delfin » 5. jun 2016, 17:03

Jeg tror, man bare er væk.
Der er intet, og det har jeg det glimrende med, men jeg kan jo ikke vide det med sikkerhed, så det hænde, at jeg får en overraskelse.
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1849

Indlægaf Sangius » 5. jun 2016, 17:13

Jeg er slet ikke i tvivl om, at der sker absolut intet. Man ophører med at eksistere.
Jeg synes det er tusind gange mere mærkeligt, at skulle forholde mig til, at der skulle være noget efter døden. Det er, i min verden, helt absurd. Selvfølgelig er der ikke det - for hvorfor skulle der være det? Vi er blot et dyr, blot en hjerne, og der sker intet når denne ophører med at leve.

Det er også den tanke jeg har det bedst med. Livet giver ikke mening, der er ingen grund til at du lever, og der sker intet når du dør. Så slap af, gør det du bedst føler for, og lev dit liv, for det er det eneste du har. Det er da en meget rar tanke :)
4
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2072

Indlægaf Tibbler » 5. jun 2016, 17:17

Sangius skrev:Jeg er slet ikke i tvivl om, at der sker absolut intet. Man ophører med at eksistere.
Jeg synes det er tusind gange mere mærkeligt, at skulle forholde mig til, at der skulle være noget efter døden. Det er, i min verden, helt absurd. Selvfølgelig er der ikke det - for hvorfor skulle der være det? Vi er blot et dyr, blot en hjerne, og der sker intet når denne ophører med at leve.

Det er også den tanke jeg har det bedst med. Livet giver ikke mening, der er ingen grund til at du lever, og der sker intet når du dør. Så slap af, gør det du bedst føler for, og lev dit liv, for det er det eneste du har. Det er da en meget rar tanke :)

Jeg synes overhovedet ikke, at det er en rar tanke. Jeg bryder mig ikke om, at blive mindes om, hvor udbetydelige vi alle er.
I bund og grund tror jeg heller ikke, at der sker noget efter døden - Man er bare væk. Men jeg elsker ideen om, at der sker noget andet; at det ikke bare er slut. Hvad det "andet" så skulle være, det aner jeg ikke.
5
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 28
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 389

Indlægaf Anlewi » 5. jun 2016, 17:25

Når jeg dør forestiller jeg mig at det hele slutter...
Men minder og historien om mig lever vidre i slægten.
1
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8429
Kontakt:

Indlægaf Ado » 5. jun 2016, 17:28

Jeg tror på himlen. Og det har jeg det rigtig godt med.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 5. jun 2016, 17:33

Rakel skrev:Det kan ingen give dig dit svar på.

Det er også mit bud. Jeg kan ikke engang rationalisere dét svar, og det føler jeg heller ikke behov for. Det er en tro. Det er en følelse i mig, der giver mig ro, sikkerhed og tryghed. Det må andre gerne finde naivt. Det giver mig glæde og ro.
4
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
godtnavn
Kort karma: 213
Likede indlæg: 1231

Indlægaf godtnavn » 5. jun 2016, 17:42

Jeg tror man bare forsvinder. Men når det er sagt har jeg fået en irrationel angst for at man bliver i kroppen, hvilket er grunden til jeg erne vil brændes, at blive ædt langsomt af orme er langt værre end at blive brændt. Synes selv jeg er total fjollet pga de tanker :lol: For det har aldrig rigtig været et spørgsmål for mig, for man forsvinder jo bare og så er den angst alligevel kommet.

At skulle "op til gud" er i min verden en forfærdelig tanke, så jeg er glad for jeg ikke er opdraget troende :lol:
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Kort karma: 44
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 946

Indlægaf Miss_no_More » 5. jun 2016, 18:59

Jeg tror sjælen lever videre i en anden dimension og sommetider kan komme på visit. Jeg har det bedst sådan, da jeg ellers ville have en alt for stor frygt for at miste mine nærmeste, hvis jeg troede de bare forsvandt/blev udslettet. Kan godt lide tanken om at jeg kan snakke/kommunikere med dem efter deres død :genert:
1
HYTTEOST SAVES THE DAY :slem:
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 5. jun 2016, 19:11

Rakel skrev:Det kan ingen give dig dit svar på.

Hvad baserer du den tro på? Altså jeg mener, der må være noget, som får dig til at tro på at man går "hjem til Gud".

Til det oprindelige spørgsmål:

Når man dør, eksisterer man ikke mere. Det er videnskabeligt bevist. Jeg kunne remse en masse links op til videnskabelige studier på området. Sindet og dermed "sjælen" er et produkt af hjernen, og når hjernen ikke fungerer mere, er der ikke noget til at producere dette sind.

Hvorvidt der er en Gud eller ej, så ændrer en god eller ond gud ikke noget på, at der ikke er noget efterliv.
0
Brugeravatar
Sevii
Kort karma: 61
Likede indlæg: 627

Indlægaf Sevii » 5. jun 2016, 19:25

Jeg vil gerne stoppe med at eksistere, når jeg dør. Jeg tænker det er en ligeså beroligende tanke (for mig) som når folk tænker at der er et efterliv, eller en Gud som man skal forenes med. Det er nok en af de ting som vi ikke finder ud af før vi dør.... Hvis vi altså opfatter det, når det sker til den tid.... :gisp:
1
:banan: :banan:
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2714

Indlægaf Urtekussen » 5. jun 2016, 19:49

gnostic skrev:
Hvad baserer du den tro på? Altså jeg mener, der må være noget, som får dig til at tro på at man går "hjem til Gud".

Til det oprindelige spørgsmål:

Når man dør, eksisterer man ikke mere. Det er videnskabeligt bevist. Jeg kunne remse en masse links op til videnskabelige studier på området. Sindet og dermed "sjælen" er et produkt af hjernen, og når hjernen ikke fungerer mere, er der ikke noget til at producere dette sind.

Hvorvidt der er en Gud eller ej, så ændrer en god eller ond gud ikke noget på, at der ikke er noget efterliv.

Videnskabeligt bevist?

Da kun at kroppen er død.

Men jeg vil gerne se de videnskabelige links, som beviser hvad der bliver af "sjælen"/"jeget"/tankerne.

Tænk at der rent faktisk KAN gives svar på det her, og endda så nemt.
5
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:

Tilbage til "Livets forhold"