Hvad sker der, når man dør?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 237
Likede indlæg: 2483
Kontakt:

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Annione » 6. jun 2016, 06:30

Tja. I bund og grund tror jeg der er lukket og slukket.
Men jeg har lovet min kæreste, at hvis de kyler min aske i havet, og giver mig en sten ved vandet, så kommer jeg og lytter, hvis nogen vil snakke med mig.
3
At rejse er at leve :love2:
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 6. jun 2016, 06:56

Skumfidusen skrev:Med fare for at tråden løber helt af sporet - der er ikke noget som helst, der er "videnskabeligt bevist". Intet. Vogt Dem for mennesker der påstår at noget er. Der findes videnskabelig evidens, men det er ikke bevis. Evidensen kan være stærk - eksempelvis er der ganske stærk evidens for at der findes tyngdekraft, men tyngdekraften er ikke bevist. Videnskab beviser intet; videnskab er en metodik til at forbedre vores stærkt begrænsede og sikkert fejlagtige viden om en masse ting og hvis man mener videnskaben har "bevist" noget, så tager man fejl. Videnskab kan modbevise ting, men bevise dem? Nul.

Og videnskaben har vel modbevist at der findes en sjæl. Fordi videnskaben kan påvise, at tanker, følelser mm. sidder i hjernen. Når hjernen ikke fungerer mere, er der derfor ingen tanker, følelser mm.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 6. jun 2016, 06:59

HerErJeg skrev:Jeg tror absolut der sker noget. Hvis det bare var en krampetrækning i hjernen som giver en sidste oplevelse, så undrer det mig, at rigtig mange nærdødsoplevelser er så enslydende.
Jeg har også læst nærdødsoplevelser fra nogle af dem der angiveligt kommer i helvede, det kan faktisk være noget skræmmende beskrevet. Meget mere detaljeret end den lange hvide tunnel og mødet med andre sjæle.
Mange har jo ikke været troende, så hvorfor skulle en oplevelse med Himmel og Helvede være det sidste de oplever, hvis det aldrig har fyldt i tankerne i deres liv?
Hvis hjernen bare kollapser til sidst, burde den allersidste erindring ikke være mere tilfældig?

Du hører kun om de nærdødsoplevelser som er enslydende. Der er masser af andre nærdødsoplevelser, som er forskellige fra person til person. Dem hører vi bare ikke om, af en eller anden mærkelig grund, som måske kunne være at aviserne bevidst sorterer dem fra for at få en god historie.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 6. jun 2016, 07:01

eks-Maupassant skrev:
paint skrev:
gnostic skrev:1. Forkert. Vi har kvantemekanikken. Iflg. kvantemekanikken som er ret så gennemtestet, så kan "noget" opstå spontant ud af ingenting. Faktisk ville det være underligt hvis det ikke gjorde. Det hedder kvantefluktuationer. Det forekommer også i 100 % vacuum, hvormed intet er 100 % vacuum alligevel. Der opstår stadigvæk konstant virtuelle partikler, som forsvinder igen kort tid efter. Universet er opstået på samme måde. I princippet vil der kunne opstå et nyt univers i vores, og ødelægge det eksisterende, på et vilkårligt tidspunkt.

Kvantemekanikken eller kvantefysikken, beskriver stofs opførsel på atomart niveau. Der er så vidt jeg ved ingen som endnu har sagt at hele vores fysiske univers, fungerer på eller efter samme principper på alle planer, som på kvantefysisk niveau.

Som bekendt, kan 'ting' være både bølger og partikler, på én gang, i kvantefysikken og tilmed være to steder på samme tid. Hvad nu hvis den energiform som hjernen producerer og som vi kender under navnet 'bevidsthed', fungerer efter kvantefysiske principper og dermed kan være to steder på én gang? Eller eksistere som to (eller flere) forskellige energiformer?

Du skriver også, i et indlæg, at man bevisligt kan påvise at hjernen kun kan eksistere nogle få sekunder, efter kroppens død. Men hvad er et par sekunder, eller hvad er tid i det hele taget? Som du sikkert også ved, kan gravitationsbølger eller gravitation i det hele taget, påvirke rumtiden og dermed tid generelt. Dvs. tid er ikke en fast størrelse. Den er relativ. F.eks vil tiden i eller ved et sort hul, nærmest ikke eksistere (hvis overhovedet) pga. de særlige gravitationsforhold tæt ved eller i sorte huller.

Dvs. at bare ét af de sekunder du mener at kroppen kan holde liv i hjernen og dermed bevidstheden, i teorien kan vare en evighed (en oplevet evighed) . ('close-clock – far-clock')

http://hubblesite.org/explore_astronomy ... 3_q15.html

Jep.

Det er ret uopdyrket tærren at lede efter kvantefysiske ting i biologien. Vel nok fordi kvantemekanik er ekstremt svært, og biologerne ikke kan det.

Der sku være kvantemenasik i øjnene på nogen trækfugle og måske også i vores næser. Men der må da næsten være i hjernen også.

Der er kvantemekanik i alt, min computer er også en kvantecomputer, for at tage den til yderlighederne.

Men vi kan ikke kontrollere den, og det er det, der er hele pointen: Fugle kan ikke styre deres kvantemekanik, men de navigerer efter den (et princip som hedder kvantesammenvikling, eller Entanglement).

For at kunne kontrollere kvantemekanikken skal du køle atomerne ned til næsten nul-punktet, dvs. tæt ved (men ikke helt) 0 Kelvin.
Det er det man gør ved kvantecomputere.

Hjernen er alt for varm til at kunne styre kvantemekaniske fænomener.

https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_mind

The main argument against the quantum mind proposition is that quantum states in the brain would decohere before they reached a spatial or temporal scale at which they could be useful for neural processing. This argument was elaborated by Tegmark. His calculations allowed him to conclude that quantum systems in the brain decohere at sub-picosecond timescales generally assumed to be too short to control brain function.

https://arxiv.org/abs/quant-ph/9907009

Based on a calculation of neural decoherence rates, we argue that that the degrees of freedom of the human brain that relate to cognitive processes should be thought of as a classical rather than quantum system, i.e., that there is nothing fundamentally wrong with the current classical approach to neural network simulations. We find that the decoherence timescales ~10^{-13}-10^{-20} seconds are typically much shorter than the relevant dynamical timescales (~0.001-0.1 seconds), both for regular neuron firing and for kink-like polarization excitations in microtubules. This conclusion disagrees with suggestions by Penrose and others that the brain acts as a quantum computer, and that quantum coherence is related to consciousness in a fundamental way.
Senest rettet af gnostic 6. jun 2016, 07:08, rettet i alt 4 gange.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2356

Indlægaf paint » 6. jun 2016, 07:17

gnostic skrev:
Og videnskaben har vel modbevist at der findes en sjæl. Fordi videnskaben kan påvise, at tanker, følelser mm. sidder i hjernen. Når hjernen ikke fungerer mere, er der derfor ingen tanker, følelser mm.

Videnskaben, som du omtaler det, kan udelukkende påvise målbare fænomener, med de til rådighed stående midler – ikke mere. Og de 'til rådighed stående midler', er baseret på det man tror/mener eller har observeret. Det vil i korthed sige, at man er nødt til at have en viden eller en formodning om, hvad man vil påvise før man vil søge at måle eller påvise noget
Det man ikke har viden eller formodning om, leder man i sagens natur ikke efter.

Det ville sikkert forbløffe dig, hvor lidt man egentlig ved om den menneskelige hjerne. Det er yderst begrænset og meget af det er endda baseret på rent gætteri.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 6. jun 2016, 08:03

Hold nu op mand..
Det er ikke en videnskabstråd..
I diskuterer jo ikke trådens emne mere, i råber bare om kap, for at få ret.
2
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 554
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10271

Indlægaf icelady » 6. jun 2016, 08:41

Lige i dette spørgsmål giver jeg ikke meget for videnskab; den kan ikke måle noget når man er død og da slet ikke en så umålbar størrelse som sjælen.

Jeg håber lidt at når det er slut, ja så er det slut. Så lever kun minderne hos de efterladte. Ingen genfødsel, reinkarnation, eller himmel/helvede. Bare slut.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3558

Indlægaf Lemonella » 6. jun 2016, 08:52

Jeg tror det er slut når man dør. Der er intet efter døden.

Det med, at ens sjæl skulle leve videre, tror jeg ikke rigtig på. For mig er ens sjæl, det man er mens man er i live og det forsvinder jo med døden.
Livet er, for mig, en engangsforestilling og der gives ingen bytte- eller returret. Så få det bedste ud af livet mens man er her, for når man er død, er det slut!
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
gnostic

Indlægaf gnostic » 6. jun 2016, 14:34

Elvispop skrev:Hold nu op mand..
Det er ikke en videnskabstråd..
I diskuterer jo ikke trådens emne mere, i råber bare om kap, for at få ret.

Jo, det er en videnskabstråd. Når man spørger "hvad sker der når man dør" så må man forvente at få svar, også fra den videnskabelige vinkel!
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 6. jun 2016, 14:38

paint skrev:
gnostic skrev:

Videnskaben, som du omtaler det, kan udelukkende påvise målbare fænomener, med de til rådighed stående midler – ikke mere. Og de 'til rådighed stående midler', er baseret på det man tror/mener eller har observeret. Det vil i korthed sige, at man er nødt til at have en viden eller en formodning om, hvad man vil påvise før man vil søge at måle eller påvise noget
Det man ikke har viden eller formodning om, leder man i sagens natur ikke efter.

Det ville sikkert forbløffe dig, hvor lidt man egentlig ved om den menneskelige hjerne. Det er yderst begrænset og meget af det er endda baseret på rent gætteri.

At meget er gæt, teorier osv. gør ikke videnskaben dårligere af den grund eller endog ligestillet med troen på en sjæl. For der er det særlige ved videnskaben, at den søger at påvise eller afvise sammenhænge gennem den videnskabelige metode til forskel fra de ikke-videnskabelige metoder som illustreret med Lars Løkke Rasmussens humoristiske graf som påviser at der er flere solskinstimer i hans tid, end i Anker Jørgens tid (det skete under afslutningsdebatten). Det var humor og intet andet, men samme uvidenskabelige metoder bliver brugt i andre sammenhænge af religiøse og folkelige i dybeste alvor, og det skal man tage sig i agt for.

Troen på en sjæl er latterlig, til forskel fra en videnskabelig teori om et eller andet andet. For videnskabelige teorier om et eller andet, er altid velunderbygget, til forskel fra troen på en sjæl eller spøgelser eller den slags.

Jeg er selv religiøs på min egen måde, jeg er ikke ateist. Jeg afviser heller ikke guder. Men jeg mener at disse ting skal adskilles fra videnskaben, på en sådan måde, at videnskaben sætter grænserne for den religiøse udfoldelse, forstået således at religiøs lære, skal give mening - også videnskabeligt. En gud har kun de evner, som videnskaben sætter rammerne for.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2356

Indlægaf paint » 6. jun 2016, 15:17

gnostic skrev:
At meget er gæt, teorier osv. gør ikke videnskaben dårligere af den grund eller endog ligestillet med troen på en sjæl. For der er det særlige ved videnskaben, at den søger at påvise eller afvise sammenhænge gennem den videnskabelige metode til forskel fra de ikke-videnskabelige metoder som illustreret med Lars Løkke Rasmussens humoristiske graf som påviser at der er flere solskinstimer i hans tid, end i Anker Jørgens tid (det skete under afslutningsdebatten). Det var humor og intet andet, men samme uvidenskabelige metoder bliver brugt i andre sammenhænge af religiøse og folkelige i dybeste alvor, og det skal man tage sig i agt for.

Troen på en sjæl er latterlig, til forskel fra en videnskabelig teori om et eller andet andet. For videnskabelige teorier om et eller andet, er altid velunderbygget, til forskel fra troen på en sjæl eller spøgelser eller den slags.

Jeg er selv religiøs på min egen måde, jeg er ikke ateist. Jeg afviser heller ikke guder. Men jeg mener at disse ting skal adskilles fra videnskaben, på en sådan måde, at videnskaben sætter grænserne for den religiøse udfoldelse, forstået således at religiøs lære, skal give mening - også videnskabeligt. En gud har kun de evner, som videnskaben sætter rammerne for.

Jeg forstår godt dit synspunkt, tror jeg nok. Men lige den om at videnskaben sætter rammerne for en gud, er jeg lidt i tvivl om, hvordan skal forstås?

Taler du om en gud som bygger på naturvidenskabelige principper og fungerer inden for rammerne af dette? Dét lyder (delvist) som noget i retning af 'Christian Science-bevægelsen' ”Helligånden er den guddommelige videnskab.” https://da.wikipedia.org/wiki/Christian_Science

Normalt, består det klassiske dilemma i modsætningen mellem en Gud og videnskab. Netop derfor opstod der i starten af det 20 århundrede, den såkaldte 'Åndsvidenskab' a la 'Antroposofi' (Teosofi) og den hjemlige Martinus-bevægelse som mente at man godt kunne nærme sig det metafysiske med en metodisk tilgang, baseret på observationer etc. som dog ikke kunne sammenlignes med klassisk materiel videnskab.

Hvis ikke ovenstående, kan jeg ikke umiddelbart se, hvad du mener med 'gud og videnskab'?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
gnostic

Indlægaf gnostic » 6. jun 2016, 16:46

paint skrev:
gnostic skrev:

Jeg forstår godt dit synspunkt, tror jeg nok. Men lige den om at videnskaben sætter rammerne for en gud, er jeg lidt i tvivl om, hvordan skal forstås?

Taler du om en gud som bygger på naturvidenskabelige principper og fungerer inden for rammerne af dette? Dét lyder (delvist) som noget i retning af 'Christian Science-bevægelsen' ”Helligånden er den guddommelige videnskab.” https://da.wikipedia.org/wiki/Christian_Science

Normalt, består det klassiske dilemma i modsætningen mellem en Gud og videnskab. Netop derfor opstod der i starten af det 20 århundrede, den såkaldte 'Åndsvidenskab' a la 'Antroposofi' (Teosofi) og den hjemlige Martinus-bevægelse som mente at man godt kunne nærme sig det metafysiske med en metodisk tilgang, baseret på observationer etc. som dog ikke kunne sammenlignes med klassisk materiel videnskab.

Hvis ikke ovenstående, kan jeg ikke umiddelbart se, hvad du mener med 'gud og videnskab'?

Det bliver lidt personligt, så vil det være i orden hvis jeg sender mit svar som en privat besked?

Til offentligheden vil jeg sige:

Gud er underlagt samme fysiske love som alle os andre.
0
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3100

Indlægaf Rakel » 6. jun 2016, 17:07

gnostic skrev:
paint skrev:
gnostic skrev:

Det bliver lidt personligt, så vil det være i orden hvis jeg sender mit svar som en privat besked?

Til offentligheden vil jeg sige:

Gud er underlagt samme fysiske love som alle os andre.

Det da fint at sige, at Gud er.

Men reelt så er det en påstand og intet andet og muligvis derfor, at du trods dit videnskabelige ståsted er meget svær at debatere med om ting, der ikke kan måle og vejes og det kan 'hvad sker der efter døden' ikke. Du vælger din videnskab og virkelighed uden at have blik for andet.
3
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1530

Indlægaf fisken80 » 6. jun 2016, 17:45

Ak ja: "Klogest er den, der véd, hvad han ikke ved"
0
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1536

Indlægaf Bad Samaritan » 6. jun 2016, 18:29

Man falder i en dyb søvn, som bare bliver ved og ved i det uendelige - og hvis hovedet ikke ligefrem er blevet skilt fra kroppen, kan det være at man er så heldig at de døende neuroner i ens hjerne trækker et første kys, en fødsel eller ens elskedes smil frem af glemslen i et allersidste øjeblik, som man får lov at dø med fornemmelsen af er mindst lige så uendeligt... Det er en sjov størrelse, den død dér. Intet er smukkere end en stilfærdig, velforberedt død - og intet er mere rædselsfuldt end en voldsom og uventet af slagsen.
1

Tilbage til "Livets forhold"