Hvad sker der, når man dør?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 189

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf gnostic » 7. jun 2016, 06:26

fisken80 skrev:Her er du f.eks. virkelig nedladende over for de mennesker i tråden, der mener noget andet end dig: Troen på en sjæl er latterlig, til forskel fra en videnskabelig teori om et eller andet andet. For videnskabelige teorier om et eller andet, er altid velunderbygget, til forskel fra troen på en sjæl eller spøgelser eller den slags.

Ok, det at troen på sjælen er latterlig, er _min_ mening.

Resten, dvs. om hvad videnskab og tro er, og forskellene på de to ting, er en konstatering, som er velunderbygget af videnskaben. Igen, det er ikke nedladende at sige tingene som de er, og kalde en spade for en spade og en skovl for en skovl, og videnskab for videnskab.

Hvis det jeg nu sagde, var faktuelt forkert og på den baggrund hånede andre, så ville du kunne sige at jeg var "bedrevidende" og "nedladende". Men jeg har mine kilder iorden. Hvis i mener de ikke er, så står det jer frit for at komme med alternative bud, andre kildehenvisninger som mener noget andet.

Jeg har lige så meget ret til, som dig eller andre her i tråden, at fremsætte mine synspunkter. Den eneste ting der er på grænsen, er den med at troen på sjælen er latterlig. Den skal jeg gerne tage på mig, den er lige på grænsen. Men ikke mere end at jeg har lov til at fremsætte det som min holdning.

Jeg går ikke personligt efter andre debattører her i tråden. Jeg spørger ind, som jeg gjorde f.eks. med Rakel, men ikke for at være nedladende, men fordi jeg ønsker at vide mere.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10261

Indlægaf icelady » 7. jun 2016, 06:54

Faktum er jo bare, at hvis folk ikke tror på videnskaben, så kan du spørge ind til det herfra og til vi dør; det ændrer jo ikke på folks overbevisning om, hvad der sker, når vi dør.

Og som flere har skrevet; de mener at videnskaben ikke kan afgøre hvad der sker efter vi dør, fordi sjælen er en u-målbar egenskab/ting.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. jun 2016, 07:02

icelady skrev:Faktum er jo bare, at hvis folk ikke tror på videnskaben, så kan du spørge ind til det herfra og til vi dør; det ændrer jo ikke på folks overbevisning om, hvad der sker, når vi dør.

Og som flere har skrevet; de mener at videnskaben ikke kan afgøre hvad der sker efter vi dør, fordi sjælen er en u-målbar egenskab/ting.

Men hvordan kan man tro på noget der:

1. Ikke er nødvendig/er overflødig til at beskrive sindet og bevidstheden?
2. Aldrig bliver målbar.

Hvis bare én af de to punkter har et validt argument bag sig, dvs. enten at "sjælen" skal udfylde en funktion som vi ellers ikke på tilstrækkelig vis kan definere på anden og målbar vis, og/eller at "sjælen" kan måles, og derfor ER der, hvorfor skulle man så fremsætte et forslag om at der eksistere noget sådan?
0
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3087

Indlægaf Rakel » 7. jun 2016, 07:06

gnostic skrev:
fisken80 skrev:Her er du f.eks. virkelig nedladende over for de mennesker i tråden, der mener noget andet end dig: Troen på en sjæl er latterlig, til forskel fra en videnskabelig teori om et eller andet andet. For videnskabelige teorier om et eller andet, er altid velunderbygget, til forskel fra troen på en sjæl eller spøgelser eller den slags.

Resten, dvs. om hvad videnskab og tro er, og forskellene på de to ting, er en konstatering, som er velunderbygget af videnskaben. Igen, det er ikke nedladende at sige tingene som de er, og kalde en spade for en spade og en skovl for en skovl, og videnskab for videnskab.

Hvis det jeg nu sagde, var faktuelt forkert og på den baggrund hånede andre, så ville du kunne sige at jeg var "bedrevidende" og "nedladende". Men jeg har mine kilder iorden. Hvis i mener de ikke er, så står det jer frit for at komme med alternative bud, andre kildehenvisninger som mener noget andet.

Jeg har lige så meget ret til, som dig eller andre her i tråden, at fremsætte mine synspunkter. Den eneste ting der er på grænsen, er den med at troen på sjælen er latterlig. Den skal jeg gerne tage på mig, den er lige på grænsen. Men ikke mere end at jeg har lov til at fremsætte det som min holdning.

Jeg går ikke personligt efter andre debattører her i tråden. Jeg spørger ind, som jeg gjorde f.eks. med Rakel, men ikke for at være nedladende, men fordi jeg ønsker at vide mere.

Hvilken videnskablig kilde dokumenter at Gud følger/er underlagt fysikkens love? Var det ikke det, du skrev, at Gud gør?

Nu nævner du mit navn og jeg undlod at svare på det indlæg, hvor du citerer mig simpelthen på grund af din debatstil.
Den har nul respekt for det ståsted, jeg har og det giver ingen mening at forsøge at debatere det med dig. Du hører kun dig selv og intet andet og derfor tog jeg ikke det indlæg op, som du henviser til.

Jeg plejer ellers gerne at debatere min tro og tro i øvrigt, men jeg har ingen lydt til at debatere med dig før tonen er en anden. Denne tråd er vel også kørt ud på et sidespor efterhånden i forhold til oplægget.
4
Brugeravatar
icelady
Moderator

Indlægaf icelady » 7. jun 2016, 07:13

gnostic skrev:
Men hvordan kan man tro på noget der:

1. Ikke er nødvendig/er overflødig til at beskrive sindet og bevidstheden?
2. Aldrig bliver målbar.

Hvis bare én af de to punkter har et validt argument bag sig, dvs. enten at "sjælen" skal udfylde en funktion som vi ellers ikke på tilstrækkelig vis kan definere på anden og målbar vis, og/eller at "sjælen" kan måles, og derfor ER der, hvorfor skulle man så fremsætte et forslag om at der eksistere noget sådan?

Det kan man tro på, fordi man er menneskelig og har sin individuelle tankegang. :)
1
....

gnostic

Indlægaf gnostic » 7. jun 2016, 07:58

Rakel skrev:
gnostic skrev:

Hvilken videnskablig kilde dokumenter at Gud følger/er underlagt fysikkens love? Var det ikke det, du skrev, at Gud gør?

Nu nævner du mit navn og jeg undlod at svare på det indlæg, hvor du citerer mig simpelthen på grund af din debatstil.
Den har nul respekt for det ståsted, jeg har og det giver ingen mening at forsøge at debatere det med dig. Du hører kun dig selv og intet andet og derfor tog jeg ikke det indlæg op, som du henviser til.

Jeg plejer ellers gerne at debatere min tro og tro i øvrigt, men jeg har ingen lydt til at debatere med dig før tonen er en anden. Denne tråd er vel også kørt ud på et sidespor efterhånden i forhold til oplægget.

Jeg har al mulig respekt for din tro, hvad den så end måtte være. Tro/religiøs bekendelse er underordnet. Jeg påpeger blot hvad videnskaben siger. Hvorfor må jeg ikke det?

Jeg vil gerne diskutere min tro, med din tro, og jeg skal nok lade være med at kalde din tro for latterlig.
Men det skal nok være i en anden tråd, for, ja, ellers køres denne ud på et sidespor.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. jun 2016, 08:10

Skumfidusen skrev:
icelady skrev:Faktum er jo bare, at hvis folk ikke tror på videnskaben, så kan du spørge ind til det herfra og til vi dør; det ændrer jo ikke på folks overbevisning om, hvad der sker, når vi dør.

Præcis - man har virkelig ikke forstået omfanget af hvad videnskaben kan, hvis man mener videnskaben kan afvise liv efter døden som en kendsgerning. Det har videnskaben slet ikke nogen holdning til. Videnskaben kan komme med nogen forklaringsmodeller til hvordan sjæl og tanker manifesterer sig i os, men den kan ikke på nogen måde forholde sig til at der skulle findes en umålelig verden. Det er komplet ligegyldigt for videnskaben og den skal ikke bruges til den slags spørgsmål.

Jeg tror ikke selv på et liv efter døden, men finder det vanvittigt arrogant og misforstået at mene at man bare kan afskrive andre menneskers tro på det ud fra at videnskaben siger, at sådan er det ikke. Den form for adfærd sår splid mellem troende og ikke troende og det helt unødvendigt. Det er simpelt hen forkert og den simpelhed man tillægger de troende er præcis hvad man selv er, når man fra sin høje hest prøver at fortælle andre at de intet har forstået og man har ret. Hvis der er noget der er indbygget i videnskaben, så er det at man skal være ydmyg og vide at man ALDRIG har ubetinget ret. I bedste fald har man belæg og evidens, men man har aldrig uafviseligt ret.

Jeg er selv troende. Jeg er ihvertfald ikke ateist. Hvorfor skulle jeg skabe splid mellem tro og videnskab?
Jeg har ingen interesse i at fremsætte videnskabelige kilder. Flere af dem vil endda modsige min egen tro, hvis man læser efter.

Men det berettiger bare ikke til at affeje videnskaben. For mig er videnskaben overdommer.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. jun 2016, 08:19

Skumfidusen skrev:
gnostic skrev:Jeg er selv troende. Jeg er ihvertfald ikke ateist. Hvorfor skulle jeg skabe splid mellem tro og videnskab?
Jeg har ingen interesse i at fremsætte videnskabelige kilder. Flere af dem vil endda modsige min egen tro, hvis man læser efter.

Men det berettiger bare ikke til at affeje videnskaben. For mig er videnskaben overdommer.

Jeg er ligeglad med hvad din bevæggrund måtte være; jeg er ret uinteresseret i motivspekulation.

Videnskaben bliver ikke affejet af nogen; du ophæver videnskaben til at give nogle svar den ikke kan og ikke forsøger på og den udlægning af videnskaben vil jeg uden at tøve affeje.

Der spørges i tråden "hvad sker der når man dør", og det ville jeg give et videnskabeligt svar på. Svaret er, at når man dør, går kroppen og hjernen i forrådnelse og de processer som styrer hjernen og dermed sindet, stopper. Det er videnskabeligt bevist. Det handler ikke om at være nedladende, det handler om konkrete facts om døden. Det handler ikke om tro, det handler om videnskab. Og den er dér til enhver kan beskue den, læse artiklerne om den, eller endda selv prøve det af i laboratorier.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1015
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9195

Indlægaf Fru Sunshine » 7. jun 2016, 08:29

Vi bliver her i et vist omfang til at passe på vore nære og kære.
Måske som en slags skytsengle, måske som noget andet. I hvert fald er det ikke slut, bare fordi kroppen dør.

(og ja, det er fakta for mig. Derfor er det formuleret som det er)
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
icelady
Moderator

Indlægaf icelady » 7. jun 2016, 08:36

Mig bekendt er der ikke konkrete beviser på, at sjælen/bevidstheden er noget fysisk. Og derfor kan videnskaben ikke hverken be- eller afkræfte, om der sker noget med sjælen efter man er død.

Dét er min personlige overbevisning.
0
....

Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3524

Indlægaf Lemonella » 7. jun 2016, 08:43

Uanset, hvad videnskaben måtte mene, at vide om, hvad der sker efter døden, så har de jo ikke altid ret. De skifter af og til mening og får pludselig øjnene op for, at det de selv mente de havde styr på, ikke mere forholder sig sådan.
Så, at tro blindt på videnskaben, kan godt være lidt dumt ind imellem.

Hvem har forøvrigt nogensinde spurgt en død person om, hvad der sker i døden og fået et reelt svar?
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. jun 2016, 08:49

Lemonella skrev:Uanset, hvad videnskaben måtte mene, at vide om, hvad der sker efter døden, så har de jo ikke altid ret. De skifter af og til mening og får pludselig øjnene op for, at det de selv mente de havde styr på, ikke mere forholder sig sådan.

Hvem har forøvrigt nogensinde spurgt en død person om, hvad der sker i døden og fået et reelt svar?

Ville det ikke være bedre at tro på nogen, som kan lave eksperimenter og anerkende når de tager fejl og revidere deres udsagn, end at tro på nogen, som bare siger "det siger Biblen/Koranen/whatever, og sådan er det, basta bum!" uden at henvise til bevisførelse eller sansynligheder for at udsagnet er sandt?
Senest rettet af gnostic 7. jun 2016, 08:50, rettet i alt 1 gang.
0
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3087

Indlægaf Rakel » 7. jun 2016, 08:50

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:

Jeg har al mulig respekt for din tro, hvad den så end måtte være. Tro/religiøs bekendelse er underordnet. Jeg påpeger blot hvad videnskaben siger. Hvorfor må jeg ikke det?

Jeg vil gerne diskutere min tro, med din tro, og jeg skal nok lade være med at kalde din tro for latterlig.
Men det skal nok være i en anden tråd, for, ja, ellers køres denne ud på et sidespor.

Køres? Den er vist havnet der forlængst og nej tak til at diskutere min tro med dig før sin debatstil er markant anderledes.
1
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 772

Indlægaf thomassneum » 7. jun 2016, 08:56

Vi bliver igen en del af universet.

Jeg tror ikke at din bevisthed fortsætter, men er det tilfældet.. så wayhooo!! :) Nu er jeg 40 år, og tager på festival i morgen. Jeg holder på at at man skal opleve noget nu og her.
1
Med bov skal man mad lave, men...
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1520

Indlægaf fisken80 » 7. jun 2016, 09:20

gnostic skrev:
Lemonella skrev:Uanset, hvad videnskaben måtte mene, at vide om, hvad der sker efter døden, så har de jo ikke altid ret. De skifter af og til mening og får pludselig øjnene op for, at det de selv mente de havde styr på, ikke mere forholder sig sådan.

Ville det ikke være bedre at tro på nogen, som kan lave eksperimenter og anerkende når de tager fejl og revidere deres udsagn, end at tro på nogen, som bare siger "det siger Biblen/Koranen/whatever, og sådan er det, basta bum!" uden at henvise til bevisførelse eller sansynligheder for at udsagnet er sandt?

Nu tager videnskaben jo også fejl af og til, også selv om de har lavet eksperimenter osv.
1

Tilbage til "Livets forhold"