Hvad sker der, når man dør?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 188

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf gnostic » 7. jun 2016, 09:28

fisken80 skrev:
gnostic skrev:
Lemonella skrev:Uanset, hvad videnskaben måtte mene, at vide om, hvad der sker efter døden, så har de jo ikke altid ret. De skifter af og til mening og får pludselig øjnene op for, at det de selv mente de havde styr på, ikke mere forholder sig sådan.
Så, at tro blindt på videnskaben, kan godt være lidt dumt ind imellem.

Hvem har forøvrigt nogensinde spurgt en død person om, hvad der sker i døden og fået et reelt svar?

Ville det ikke være bedre at tro på nogen, som kan lave eksperimenter og anerkende når de tager fejl og revidere deres udsagn, end at tro på nogen, som bare siger "det siger Biblen/Koranen/whatever, og sådan er det, basta bum!" uden at henvise til bevisførelse eller sansynligheder for at udsagnet er sandt?

Nu tager videnskaben jo også fejl af og til, også selv om de har lavet eksperimenter osv.

Ja, selvfølgelig tager videnskaben fejl. Den laver rigtig mange fejl. Men forskellen på videnskab og tro er, at sansynligheden for at videnskaben laver fejl, er lavere end at troende laver en fejl, fordi videnskaben har eksperimenter at støtte sig op af. Det har tro ikke. Derudover kan videnskaben genoprette deres egne fejl. Der skal meget mere til, før man kan ændre på en tro.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2708

Indlægaf Urtekussen » 7. jun 2016, 09:37

Ikke mere videnskabssnak i denne tråd. Den handler om hvad man tror, der sker, og der skal være plads til at alle kan skrive, uden at blive bombarderet med "fakta".

Næste videnskabelige indlæg får en rødbede :deer:

Opret gerne en selvstændig tråd.
4
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1142
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9622

Indlægaf kidkomb » 7. jun 2016, 09:45

Jeg har en idé om, at energien er konstant. Altså den samlede energi på jorden er en konstant. (Sådan målbar "rigtig" energi; sollys, vulkanudbrud, vind, forbrænding osv) Jeg ved nada om det i virkeligheden. Det er blot en idé jeg har.
Derfor vil det enkelte menneskers energi blive frigjort fra den døde krop og vil stadig indgå i jordens energi uden at dog at være samlet ét sted, som den var i kroppen.
Det er også derfor, at man nogle gange kan have en oplevelse af afdøde, fordi dele af deres energi pludselig befinder sig samme sted igen.
Det er svært at forklare og ikke noget jeg tror fuldt og fast på.
Det er en slags trøst tror jeg. Ikke at skulle tro at noget liv, det være sig dyr eller mennesker, på nogen måde er forgæves. Vi er blot samlinger af energi som alt andet på jorden.
Sådan rigtigt, så tror jeg mest på at der sker ingenting. Jeg kan bare bedre lide den anden tanke.
2
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5864

Indlægaf Dikus » 7. jun 2016, 09:59

gnostic skrev:
fisken80 skrev:
gnostic skrev:
Lemonella skrev:Uanset, hvad videnskaben måtte mene, at vide om, hvad der sker efter døden, så har de jo ikke altid ret. De skifter af og til mening og får pludselig øjnene op for, at det de selv mente de havde styr på, ikke mere forholder sig sådan.

Hvem har forøvrigt nogensinde spurgt en død person om, hvad der sker i døden og fået et reelt svar?

Ville det ikke være bedre at tro på nogen, som kan lave eksperimenter og anerkende når de tager fejl og revidere deres udsagn, end at tro på nogen, som bare siger "det siger Biblen/Koranen/whatever, og sådan er det, basta bum!" uden at henvise til bevisførelse eller sansynligheder for at udsagnet er sandt?

Nu tager videnskaben jo også fejl af og til, også selv om de har lavet eksperimenter osv.

Ja, selvfølgelig tager videnskaben fejl. Den laver rigtig mange fejl. Men forskellen på videnskab og tro er, at sansynligheden for at videnskaben laver fejl, er lavere end at troende laver en fejl, fordi videnskaben har eksperimenter at støtte sig op af. Det har tro ikke. Derudover kan videnskaben genoprette deres egne fejl. Der skal meget mere til, før man kan ændre på en tro.

Der er hele fag dedikeret til det her spørgsmål: Videnskabsteori, erkendelsesteori og metafysik.

Påstår man, videnskaben har svaret på de her ting, udstiller man, at man har en yderst begrænset erkendelsesteoretisk viden. Og at man slet ikke har så meget som snuset til de to andre fag.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. jun 2016, 10:05

Urtekussen skrev:Ikke mere videnskabssnak i denne tråd. Den handler om hvad man tror, der sker, og der skal være plads til at alle kan skrive, uden at blive bombarderet med "fakta".

Hvis der skal være plads til alle, skal der vel også være plads til dem der har fakta.

Jeg mener iøvrigt ikke at retningslinjerne her på debatten giver mulighed for at man på den måde kan "forbyde" holdningstilkendegivelser man ikke er enige i. Det er jo en debatside det her. Det her spørgsmål vil jeg gerne have en moderator/admin til at svare på.

Hvad vil det ikke ende med, hvis der kun skal være plads til f.eks. troendes holdninger, og ikke andre holdninger eller faktuelle tilkendegivelser?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5864

Indlægaf Dikus » 7. jun 2016, 10:20

gnostic skrev:
Urtekussen skrev:Ikke mere videnskabssnak i denne tråd. Den handler om hvad man tror, der sker, og der skal være plads til at alle kan skrive, uden at blive bombarderet med "fakta".

Hvis der skal være plads til alle, skal der vel også være plads til dem der har fakta.

Jeg mener iøvrigt ikke at retningslinjerne her på debatten giver mulighed for at man på den måde kan "forbyde" holdningstilkendegivelser man ikke er enige i. Det er jo en debatside det her. Det her spørgsmål vil jeg gerne have en moderator/admin til at svare på.

Hvad vil det ikke ende med, hvis der kun skal være plads til f.eks. troendes holdninger, og ikke andre holdninger eller faktuelle tilkendegivelser?

Det er faktisk ikke tilladt at afspore en tråd. Så hvis du indgår i en debat om, du tror på den del af videnskaben, der siger det, du siger. Så har du ret.

Men det gør du ikke. Du råber ret beset, at folk skal stoppe med at debattere, fordi din tro er den eneste rigtige.

Var du muslim var vi nok blevet bekymrede :cool:

P.s. Dette er et privat indlæg og står for egen regning. Det er ikke et moderator-indlæg. Et sådant vil kunne have en hel anden ordlyd og skulle denne tråd ende i teamet, vil jeg ikke deltage i debatten om den qua dette indlæg.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 7. jun 2016, 10:25

Dikus skrev:
gnostic skrev:

Det er faktisk ikke tilladt at afspore en tråd. Så hvis du indgår i en debat om, du tror på den del af videnskaben, der siger det, du siger. Så har du ret.

Men det gør du ikke. Du råber ret beset, at folk skal stoppe med at debattere, fordi din tro er den eneste rigtige.

P.s. Dette er et privat indlæg og står for egen regning. Det er ikke et moderator-indlæg. Et sådant vil kunne have en hel anden ordlyd og skulle denne tråd ende i teamet, vil jeg ikke deltage i debatten om den qua dette indlæg.

Så overvejer jeg at forlade tråden, for i mener jo ikke at jeg bidrager positivt til den.
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 7. jun 2016, 10:34

Folk må mene jeg er naiv, eller hvad de vil, men fakta for mig er at der er Jennah (Paradis) og Jehenem (Helvede). Når jeg dør, sker der først intet. Jeg lægges i graven, og venter så på dommedag. På dommedag får jeg min "dom".

Jeg kan så komme enten direkte i Jennah, hvilket der er 7 niveauer af, eller i Jehenem hvor der også er 7 niveauer. Kommer jeg i Jehenem skal jeg enten være der til evig tid eller i en periode, hvor jeg så efter kan komme på lavere niveauer for sidenhen at ende i Jennah :).
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1515

Indlægaf fisken80 » 7. jun 2016, 10:47

gnostic skrev:
Dikus skrev:
gnostic skrev:

Så overvejer jeg at forlade tråden, for i mener jo ikke at jeg bidrager positivt til den.

Det kunne du have gjort, men det endte med at du afsporede den, fordi du slår alle, der ikke er enige med dig i hovedet med, at DU har ret og alle andre tager fejl.

Og så giver jeg dikus ret, du burde læse noget om videnskabsteori.
1
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3508

Indlægaf Lemonella » 7. jun 2016, 14:46

gnostic skrev:

Jeg ved ikke, hvad/hvem der er bedst, at tro på. Jeg respekterer, at nogen mennesker tror på det ene og andre på noget andet.
I min verden er det der sker med et menneske efter døden, ikke noget videnskaben har bevist, med eller uden, at tage fejl.
Som skrevet før, er der jo ingen der har talt med en død om netop det spørgsmål og har fået et reelt svar.
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 12
Likede indlæg: 319

Indlægaf Myresluger » 7. jun 2016, 18:16

gnostic skrev:
Myresluger skrev:Jeg er meget naturvidenskabeligt anlagt. Alligevel tror jeg ikke at det er game over når vi dør. Det skyldes forskellige oplevelser jeg har haft gennem tiden bla. Med at kende steder man ikke har været før.

Det vigtige i denne tråd er ordet TROR - nej, der er ingen der ved det og kan fortælle om det.. Jeg ved dog at der udføres videnskabelige forsøg med nærdødsoplevelser og ud af kroppen oplevelser, så vidt jeg ved er der endnu ingen resultat.

Det hedder Deja Vu, og der er en videnskabelig forklaring:

https://www.psychologytoday.com/blog/br ... nce-d-j-vu

Over the years, researchers have pinpointed disturbances of the medial temporal lobe as the culprit behind déjà vu. Studies of epileptic patients investigated via intracerebral electrodes demonstrate that stimulation of the rhinal cortex (such as the entorhinal and perirhinal cortices—structures involved in episodic memory and sensory processing) can actually induce a déjà vu episode.

A study published in the March issue of Clinical Neurophysiology analyzed the patterns of electroencephalography (EEG) signals from the rhinal cortices, hippocampus (involved in memory formation), and amygdala (involved in emotion) in epileptic patients for whom déjà vu could be induced by electrical stimulation.

The researchers (from France!—who better?) found that synchronized neural firing between the rhinal cortices and the hippocampus or amygdala were increased in stimulations that induced déjà vu. This suggests that some sort of coincident occurrence in medial temporal lobe structures may "trigger" activation of the recollection system.

Jeg ved skam godt hvad Deja vu er, og nej det er ikke deja vu når man står et fremmed sted for første gang og tænker og fortæller sin med rejsende, det er virkelig mærkeligt men jeg er sikker på at rundt om dette hjørne ligger der bygninger der ser sådan ud - og det når man så kommer rundt om hjørnet ser der sådan ud. Og vi snakker ikke storby hvor man kan have set kort og billeder etc. men en lille flække..

Der findes mange ting som videnskaben for forholdsvis kort tid siden ville have afvist som overtro og det der er værre - hvordan tror du en mobil telefon ville have set ud for 100 år siden? Det ville have været afvist. Det er da bestemt ret sandsynligt at der i fremtiden vil blive gjort opdagelser som vi nu vil slå hen som overtro eller umuligt.

Det korte og det lange er at jeg TROR der er en sjæl. For mig er det fint at du IKKE TROR der er en sjæl - men ingen af delene er bevist.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 766

Indlægaf Bimmerdyret » 7. jun 2016, 18:46

Det ved jeg ikke, og jeg ved at det er der slet ikke nogen der ved - og det er vel så også videnskabeligt bevist!
Jeg er bekendt med de biologiske faktorer og jeg er bekendt med de forskellige overbevisninger folk kan have : sjæl, himmel osv.
Det er bare ikke noget jeg har en overbevisning om, derfor stopper jeg ved de biologiske faktorer.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 8. jun 2016, 00:43

Det er Game Over uden mulighed for at genstarte spillet.

Tanken om det hele er slut og verden fortsætter uden mig kan godt være lidt mærkelig. Men egentlig er det ikke anderledes end, jeg heller ikke oplevede de første mange år af livet på jorden.
Jeg tror ikke på et liv efter døden, men skulle det mod forventning være muligt fortsat at kunne lytte til Elvis, så kommer der ingen brok fra mig.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 89
Likede indlæg: 1462

Indlægaf DenSyngendeLussing » 8. jun 2016, 12:44

Jeg tror på, at der ikke sker noget. Du ophører med at eksistere, og så kommer der ikke mere.

Og det har jeg det fint med, jeg finder ligesom andre i tråden stor frihed og ro i at mene, at der ikke ER nogen højere plan eller mening med livet. Du er fri til at skabe den selv, præcis som du vil. Det er da fedt!
1
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3686

Indlægaf Novella » 8. jun 2016, 21:09

kidkomb skrev:Jeg har en idé om, at energien er konstant. Altså den samlede energi på jorden er en konstant. (Sådan målbar "rigtig" energi; sollys, vulkanudbrud, vind, forbrænding osv) Jeg ved nada om det i virkeligheden. Det er blot en idé jeg har.
Derfor vil det enkelte menneskers energi blive frigjort fra den døde krop og vil stadig indgå i jordens energi uden at dog at være samlet ét sted, som den var i kroppen.
Det er også derfor, at man nogle gange kan have en oplevelse af afdøde, fordi dele af deres energi pludselig befinder sig samme sted igen.
Det er svært at forklare og ikke noget jeg tror fuldt og fast på.
Det er en slags trøst tror jeg. Ikke at skulle tro at noget liv, det være sig dyr eller mennesker, på nogen måde er forgæves. Vi er blot samlinger af energi som alt andet på jorden.
Sådan rigtigt, så tror jeg mest på at der sker ingenting. Jeg kan bare bedre lide den anden tanke.

Det mente Einstein også. Det er imod fysikkens love at energi bare ophører, påpegede han. Energi overgår i en anden form, den forsvinder ikke. Den tanke finder jeg interessant.
0

Tilbage til "Livets forhold"