Hvad sker der, når man dør?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1142
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9606

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf kidkomb » 8. jun 2016, 21:17

Novella skrev:
kidkomb skrev:Jeg har en idé om, at energien er konstant. Altså den samlede energi på jorden er en konstant. (Sådan målbar "rigtig" energi; sollys, vulkanudbrud, vind, forbrænding osv) Jeg ved nada om det i virkeligheden. Det er blot en idé jeg har.
Derfor vil det enkelte menneskers energi blive frigjort fra den døde krop og vil stadig indgå i jordens energi uden at dog at være samlet ét sted, som den var i kroppen.
Det er også derfor, at man nogle gange kan have en oplevelse af afdøde, fordi dele af deres energi pludselig befinder sig samme sted igen.
Det er svært at forklare og ikke noget jeg tror fuldt og fast på.
Det er en slags trøst tror jeg. Ikke at skulle tro at noget liv, det være sig dyr eller mennesker, på nogen måde er forgæves. Vi er blot samlinger af energi som alt andet på jorden.
Sådan rigtigt, så tror jeg mest på at der sker ingenting. Jeg kan bare bedre lide den anden tanke.

Det mente Einstein også. Det er imod fysikkens love at energi bare ophører, påpegede han. Energi overgår i en anden form, den forsvinder ikke. Den tanke finder jeg interessant.

ØJ! Jeg er Einstein :banan:
3
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3390

Indlægaf dgd2007 » 9. jun 2016, 09:25

Hmm ... En blanding: Jeg tror vist nok, at vi har noget i os, som lever videre, men ikke sådan, at vi individuelt kan registrere det. Det er nok kun, mens vi er her, at vi kan det.
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 9. jun 2016, 11:25

Skumfidusen skrev:Men det er måske vigtigt at holde sig for øje at den form for "energi" Einstein og fysikere generelt taler om, er en ganske anden den form for "energi" man taler om når man taler om sjæl osv. [...]

Det er da ikke sikkert, det er det.
Altså selvfølgelig er der spirituelle folk, der snakker om alle mulige alternative energier, men sådan den grundlæggende, der rent faktisk eksisterer, kan vel godt være den den samme? :gruble:
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 9. jun 2016, 11:37

Skumfidusen skrev:Ikke rigtigt - inden for fysikken er energi ret godt beskrevet og hvilke former det antager. Hvis der skulle findes sådan en umålelig sjæle-energi, som ikke kan måles og manifestere sig uden at efterlade spor, så er den en ganske anden sag end den energi man taler om i fysiken. Det betyder ikke at videnskaben kan afvise at den eksisterer, som jeg har skrevet før, men det er i hvert fald et helt andet bæst.

Det kan jo også bare være, videnskaben ikke har gennemskuet hele elefanten, så at sige, men kun står og mærker på øret og siger: "Aha, en elefant er ligesom et palmeblad" ... og nogle andre siger noget andet. Begge dele kan jo godt være rigtige (eller også er det bare varmen, der gør én filosofisk ... :gruble: )
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 9. jun 2016, 11:55

Skumfidusen skrev:Jojo, energien kan sagtens være der, men så har den nogle helt andre egenskaber end dem man taler om inden for videnskaben. Skal vi blive i din analogi, så er det lidt som at sige der findes en slags elefanter, som ligner en lænestol, kan flyve, skifter farve i modvind og bor på Pluto. Det kan jo ikke afvises den er der, men så er den i hvert fald meget forskellig fra de elefanter vi har kendskab til.

Hmm ... nja, nu giver du jo new-age-spiritualister monopol på at snakke om mere mellem himmel og jord.
Men min elefantanalogi tænkte jeg mere på en person med bind for øjnene, der mærker sig frem. Hvis han havde fået fat i noget andet end øret, ville han måske have konkluderet, at en elefant er som en tyk, bøjelig gren (snablen) eller en træstamme (benet). En rigtig elefant er jo mere end blot en af de ting. Hvis man ser på, hvad videnskaben har ment i gennem forskellige tidsaldre, er det jo svært at tro, at den lige præcis nu er nået frem til den fulde sandhed. Det kan jo godt være, at det man har beskrevet indtil nu, kun er en del af den fulde elefant ...
Billede
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 213
Likede indlæg: 2197

Indlægaf Zombie » 9. jun 2016, 11:57

Jeg tror på den kristne himmel som en slags Nirvana
0
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3677

Indlægaf Novella » 9. jun 2016, 12:18

Skumfidusen skrev:
Novella skrev:Det mente Einstein også. Det er imod fysikkens love at energi bare ophører, påpegede han. Energi overgår i en anden form, den forsvinder ikke. Den tanke finder jeg interessant.

Men det er måske vigtigt at holde sig for øje at den form for "energi" Einstein og fysikere generelt taler om, er en ganske anden den form for "energi" man taler om når man taler om sjæl osv. Energi i Einstens forstand er en absolut målbar og påviselig tilstedeværelse og har intet at gøre med de energier man taler om i den mere alternative verden.

Jeg kan ikke finde det lige nu, men Einstein interesserede sig også for den sjælelige og spirituelle energi, fordi han fandt det ulogisk, at der bare skulle blive slukket ved livets ophør. Han legede med tanken om dokumentere sjælen eller livsgnisten naturvidenskabeligt.
0
Brugeravatar
Avino
Kort karma: 104
Likede indlæg: 448

Indlægaf Avino » 9. jun 2016, 16:55

Har ingen ide om, hvad der sker når vi dør.
Da jeg var ung,var jeg meget omkring det spirituelle, at jeg ville leve videre- på et andet plan. .
Med alderen er det aftaget.
Møder ofte døden - i mit arbejde.
Når jeg ser på de døde, ser de meget fredfyldte ud. Som om- de er frataget livets genvordigheder og er taget af sted- til et bedre sted.
Det eneste jeg ønsker er- at jeg kan få lov til at dø- uden smerter og angst.
Jeg vil jo altid leve videre- i min families hjerter.
0
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 188

Indlægaf gnostic » 9. jun 2016, 19:21

Novella skrev:
Skumfidusen skrev:
Novella skrev:Det mente Einstein også. Det er imod fysikkens love at energi bare ophører, påpegede han. Energi overgår i en anden form, den forsvinder ikke. Den tanke finder jeg interessant.

Men det er måske vigtigt at holde sig for øje at den form for "energi" Einstein og fysikere generelt taler om, er en ganske anden den form for "energi" man taler om når man taler om sjæl osv. Energi i Einstens forstand er en absolut målbar og påviselig tilstedeværelse og har intet at gøre med de energier man taler om i den mere alternative verden.

Jeg kan ikke finde det lige nu, men Einstein interesserede sig også for den sjælelige og spirituelle energi, fordi han fandt det ulogisk, at der bare skulle blive slukket ved livets ophør. Han legede med tanken om dokumentere sjælen eller livsgnisten naturvidenskabeligt.

Nu havde jeg godt nok lovet at holde mig ude af denne her tråd... men jeg bliver simpelthen nødt til at svare den her, og jeg skal nok gøre det på en pænere måde denne gang:

Nu ved jeg ikke hvad du refererer til, jeg har aldrig hørt om at Einstein interesserede sig for "spirituelle energier", men alligevel tror jeg at der må være en misforståelse af Einstein... Men jeg har dog fundet en artikel om emnet her:

http://www.livescience.com/16951-einste ... proof.html

Der står her, hvilket jeg også har forsøgt på uheldig vis at forklare i tidligere kommentarer herinde, at:

A recent Google search turned up nearly 8 million results suggesting a link between ghosts and Einstein's work covering the conservation of energy. This assertion is repeated by many top experts in the field. For example, ghost researcher John Kachuba, in his book "Ghosthunters" (2007, New Page Books), writes, "Einstein proved that all the energy of the universe is constant and that it can neither be created nor destroyed. ... So what happens to that energy when we die? If it cannot be destroyed, it must then, according to Dr. Einstein, be transformed into another form of energy. What is that new energy? ... Could we call that new creation a ghost?"

This idea shows up — and is presented as evidence for ghosts — on virtually all ghost-themed websites as well. For example, a group called Tri County Paranormal states, "Albert Einstein said that energy cannot be created or destroyed, it can only change from one form to another. When we are alive, we have electrical energy in our bodies. ... What happens to the electricity that was in our body, causing our heart to beat and making our breathing possible? There is no easy answer to that."

In fact, the answer is very simple, and not at all mysterious. After a person dies, the energy in his or her body goes where all organisms' energy goes after death: into the environment. When a human dies, the energy stored in his or her body is released in the form of heat, and transferred into the animals that eat us (i.e., wild animals if we are left unburied, or worms and bacteria if we are interred), and the plants that absorb us. If we are cremated, the energy in our bodies is released in the form of heat and light.

When we eat dead plants and animals, we are consuming their energy and converting it for our own use. Food is metabolized when digested, and chemical reactions release the energy the animal needs to live, move, reproduce, etc. That energy does not exist in the form of a glowing, ghostly ball of electromagnetic energy, but rather in the form of heat and chemical energy.

Der spørges også her i tråden til den med at energi må konserveres. Det er som allerede beskrevet i det citerede (og markerede) hvordan det sker ved døden, men derudover skal man også holde sig for øje, at Einstein var en klog mand, men også han kunne tage fejl.

Det skete bla. med kvantemekanikken. Einstein kunne ikke forliges med en ting, som kvantemekanikken, og de eksperimenter man har lavet siden 1920'erne og er gældende den dag i dag:

* At tilfældigheder er en realitet. Einstein sagde "Gud spiller ikke med terninger!" (God does not play dice).

Så vidt vi er nået med de videnskabelige eksperimenter, har Einstein ikke ret. Tilfældigheder styrer virkelig verdens mindste bestanddele.

Derudover er energikonservering, ligesom mange andre klassiske fysikregler, ikke gælder på de mindste skalaer, dvs. i kvantemekanikken. Her opstår konstant nye såkaldte virtuelle partikler i vacuum. Kvantemekanikken tilskriver, at at alt i verden handler om sansynligheder. Når vi f.eks. oplever energikonservering i vores dagligdag, som udtrykt ved Termodynamikkens love eller andre dagligdags indlysende ting. Det er fordi vi består af mange forskellige partikler, der er en sansynlighed for at du eller jeg kan forsvinde ud af den blå luft, men sansynligheden er tæt ved 0 (men dog ikke helt 0).
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5666

Indlægaf Animi » 9. jun 2016, 19:32

Jeg tror på at vi har en sjæl, og jeg tror at den består af noget vi endnu ikke er i stand til at måle. Jeg tror nemlig ikke at vi er nær så kloge, som vi har mulighed for at blive, og jeg tror det findes masser af ting vi endnu ikke har opdaget, eller er kloge nok til at forstå.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2704

Indlægaf Urtekussen » 20. jun 2016, 17:27

Jeg er imponeret over, hvor afklarede mange af jer er.

Jeg synes det er mærkeligt dragende, spændende og lidt uhyggeligt, hvis jeg lader tankerne få frit løb.
Jeg kan ikke fatte og tro, at man kan være der og være bevidst, for det næste øjeblik at alt er slut og slukket.

Og hvis det IKKE slutter og slukker, er man så bevidst om det? I teorien ved vi ikke, om vi allerede er døde. Eller endda, om alt bare er en illusion (The matrix-style).
Et menneskeliv på 80 år er jo INTET i det store regnskab. Vi er lige så komplet ligegyldige som de myrer, jeg desperat forsøger at udrydde i min have.

Jeg kan blive helt dårlig ved at tænke (eller forsøge at tænke) de tanker. Hjernen slår knude på sig selv, ligesom når jeg forsøger at forstå, at universet er uendeligt.

Og det både skræmmer og trøster mig, at jeg med sikkerhed ved, at jeg engang også skal dø.
1
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 392
Likede indlæg: 3768

Indlægaf Sophaya » 20. jun 2016, 17:49

Med fare for at lyde kynisk, så synes jeg det er rart at jeg skal dø en dag. Jeg tror på, at det bare er slut, at man er væk. Det folk kalder sjæl er jeg overbevist om er vores bevidsthed, der kun findes fordi hjernen stadig fungerer. Når kroppen og dermed hjernen dør er der derfor bare slukket, ifølge mig. Og det synes jeg faktisk er en enormt rar tanke. Misforstå mig ikke - jeg er langt fra klar til at dø. Men jeg er ikke bange for selve døden. Jeg er bange for at være i stor smerte, og jeg er bange for ikke at nå alting, men jeg forestiller mig at døden bare er, at der bliver slukket, og så er jeg der jo ikke længere og føler dermed intet ubehag.
0
x
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 20. jun 2016, 18:34

Urtekussen skrev:Jeg er imponeret over, hvor afklarede mange af jer er.

Jeg synes det er mærkeligt dragende, spændende og lidt uhyggeligt, hvis jeg lader tankerne få frit løb.
Jeg kan ikke fatte og tro, at man kan være der og være bevidst, for det næste øjeblik at alt er slut og slukket.
[...]

Jeg tror, at uanset hvor ateistisk vi evt. er opdraget, så har vi alligevel fået en masse ideer ind i hovedet om himmel og helvede og ånder, og hvad har vi - efter døden. Men sjovt nok har vi ikke noget problem med, at der var engang, hvor vi ikke fandtes.

Jeg tilter mest mod at se det, som at det nu, mens vi beviseligt eksisterer(!), at vi kan have himmel og helvede. :gruble:
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2324

Indlægaf paint » 21. jun 2016, 07:18

Nu, hvor Einstein, hives ind i diskussionen fra sidelinjen:

Einstein interesserede sig faktisk en del for det 'mystiske' https://da.wikipedia.org/wiki/Mystik
Det som ikke kunne ”erfares men kun opleves” (skrev han). Han udtalte også på et tidspunkt, at han fandt krydsfeltet, hvor psykologi, mystik og videnskab mødtes, for særdeles interessant, især fordi de rent faktisk mødes et sted.
Det var sikkert også på den baggrund at han udtalte (kendt Einstein.citat) :

"Das Schönste, was wir erfahren können, ist das Mysteriöse. Es ist der Quell aller wahren Kunst und Wissenschaft."
( Den smukkeste , vi kan opleve , er det mystiske . Det er kilden til al sand kunst og videnskab .)
- Albert Einstein
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Guru
Kort karma: 0
Likede indlæg: 6

Indlægaf Guru » 21. jun 2016, 17:38

Personligt har jeg mistet min dødsangst. Jeg er efter mange års spekulation og filosofering kommet frem til en forklaring, som jeg mener er den eneste mulige forklaring på livet, døden, og universet. Jeg beder ikke folk om at tro på det, da det i sidste ende er en tro, men det giver perfekt mening for mig. Langt mere end spekulationer om at lyset bare slukkes, eller at man lever et liv efterdøden sammen med en almægtig, retfærdig, og kærlig Gud, eller alle mulige andre spekulationer om ånd osv.

Jeg elsker mit liv, selvom det hverken er perfekt, ikke har alt hvad jeg ønsker mig, og selvom jeg også oplever ubehagelige ting, og har dybe nedture osv. Det er jo en del af livet, men livet, og eksistensen i sig selv er smuk, og på samme måde er døden også smuk, da der ikke ville kunne være liv uden død. Livet, døden, og universet er sandheden, og den eneste sandhed. Jeg har ikke lyst til at dø, da jeg godt kan lide mit liv, men jeg er ikke bange for det. Jeg er ret rationelt anlagt og derfor er der ingen af de kendte religioner jeg har kunne bruge til noget. Videnskab har interesseret mig hele mit liv, men har aldrig kunne give svar på de store spørgsmål. Jeg fandt et svar jeg kunne bruge, og min dødsangst forsvandt.

Det kan dårligt beskrives med et kort indlæg her på debatten. Jeg har selv lidt svært ved at sætte ord på det. Derfor var det ret heldigt at jeg opdagede at andre har tænkt de samme tanker som mig, og sat ord på dem, så her et link til en video.

https://www.youtube.com/watch?v=mMRrCYP ... i0EzZIf5RF

Men istedet for hele tiden at tænke på hvad der sker efter døden, så begynd at overvej at vi har været døde før: Nemlig før vi blev født.

PS: I kan tro på hvad i vil. Jeg har ikke behov for at andre tror det samme som mig, men TS ville gerne høre min mening, så nu har i fået den. Det kan måske virke nyt for nogen, og kræver måske at man tænker lidt længere over det, for at det virker.
Senest rettet af Guru 21. jun 2016, 19:01, rettet i alt 1 gang.
0
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.

Tilbage til "Livets forhold"