Ramadan - Faste

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1530

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf fisken80 » 6. jun 2016, 12:56

dgd2007 skrev:Jo jo, det hænger vel sammen ... sort of.
Men jeg synes bare, Guden kommer jo til at lyde lidt lovlig købmandsagtig, når I forklarer det. Hvis man skal have lidt rabat på den ene konto, skal man betale lidt ekstra på den anden :)
Og spørgsmålet, der virkelig bør rejse sig, er at hvis det nu er lykkedes en at "balance the budget" ved at faste fuldt ud eller betale ekstra til Røde Halvmåne, er man så i virkeligheden kommet tættere på Guden, eller har man bare styrket sit ego som en from person?

Det med at det kun er mellem en selv og Guden, det tror jeg simpelthen ikke på, holder i praksis. Sådan er mennesker da (desværre), at hvis man er smågnaven over ikke at have fået hverken vådt eller tørt hele dagen, så kan man da ikke have, at naboen sidder og mæsker sig vellystigt :)

Du lyder som min kursist, der konstant under undervisningen i karmaloven prøvede at finde måder han kunne snyde den på... men sådan fungerer religion jo ikke. Hvis du tror på det, så er der ingen grund til at snyde. Og jo, det ER mellem dig og Allah. Hvis naboen får ondt i måsen så er det igen mellem ham og Allah, og du kan være fuldkommen ligeglad med hans surhed over, hvordan du gør tingene.

Hvis du vælger ikke at betale for manglende faste er det heller ikke ensbetydende med, at du er forevigt fortabt. For det handler netop ikke om noget for noget. Hvis du betaler og er ligeglad eller føler dig god, så giver det dig heller ingenting. Hvis du undlader at betale, men på andre måder stræber efter at være en god muslim og komme tættere på Gud, så er det en god ting.

Du kan overholde de 5 søjler helt mekanisk hele dit liv og alligevel ende i Helvede på dommedag og du kan have ladet være, men have stræbt på anden vis og så komme i Himlen. Alt er op til Allah på den yderste dag.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3433

Indlægaf dgd2007 » 6. jun 2016, 13:27

ShuruQ skrev:[...]
Angående det sidste du skriver, så er det klart, hvis man ikke selv er troende (ved ikke om du er kristen, ateist eller hvad du er) [...]

Noget i den her stil: :)
(Kabir var en antireligiøs gudselsker, der boede på grænsen mellem islam og hinduisme omkring 1500 - og skrev nogle ret fantastiske digte.)

If God be within the mosque, then to whom does this world belong?
    If Ram be within the image which you find upon your pilgrimage,
    then who is there to know what happens without?
    Hari is in the East, Allah is in the West.
    Look within your heart, for there you will find both Karim and Ram;
    All the men and women of the world are His living forms.
    Kabir is the child of Allah and of Ram: He is my Guru, He is my Pir.
og:
    O servant, where dost thou seek Me?
    Lo! I am beside thee.
    I am neither in temple nor in mosque: I am neither in Kaaba nor in Kailash:
    Neither am I in rites and ceremonies, nor in Yoga and renunciation.
    If thou art a true seeker, thou shalt at once see Me: thou shalt meet Me in a moment of time.
    Kabîr says, "O Sadhu! God is the breath of all breath."
1
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 134
Likede indlæg: 1539

Indlægaf Bad Samaritan » 8. jun 2016, 15:47

Jeg følger selv fasten lige pt. Ikke fordi det har nogen religiøs betydning for mig overhovedet, men det giver bare bedre mening at tude med alle de andre ulve - både for vores madkone, som så ikke skal fise rundt og kokkerere alt muligt særligt for min hvide røvs skyld, og så er det også bare vigtigt at være på samme "tid" som de lokale, hvis man ikke har lyst til at rende panden mod en mur hele tiden, fordi man tror man skal udrette en masse mellem 08 og 16.

Sjovt nok er alle mine kollegaer helt vilde med at fortælle mig, at det er en "renselsesproces" og at jeg vil føle mig som et helt nyt menneske bagefter. Men indtil videre er jeg nærmest blevet tvangsfodret med samosa'er og weird ass friture-stegte klejner hver aften efter solnedgang - og mit kalorieindtag har aldrig været højere i de sidste tre måneder. Hvem ved? Måske jeg kan hente de 5½ kg, jeg tilsyneladen har smidt i al ubemærkethed hernede, inden måneden er omme!

Den dér velgørenhedsting er de rimeligt vilde med. Ikke kun i forhold til at give almisser og mad til dem, som ikke har - men også at takke dem, som arbejder med velgørenhed til dagligt. I forgårs da ramadanen begyndte, dukkede hele nabofamilien op og gav både krammer og kindkys - og familiens ældste sagde noget i stil med at "sådan som du tænker på vores, tænker vi på dig og din familie, fordi du må undvære dem". I et land hvor folk kan blive slået ihjel for at tale engelsk og børn ikke tør røre mig af frygt for at det hvide smitter af, synes jeg egentlig det var ret sødt gjort. :blush2:
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"