Andre med irritabel tyktarm?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
OberstNasig
Kort karma: 43
Likede indlæg: 398

Andre med irritabel tyktarm?

Indlægaf OberstNasig » 7. jun 2016, 14:48

Ak, jeg har altid haft en velfungerende mave, bortset fra ferieperioder med megen dårlig mad i udlandet eller ved eksamenssituationer.

Ved et længerevarende stressforløb begyndte jeg at få fordøjelsesproblemer, der nu har varet i 8 måneder. Efter flere konsultationer ved min læge, fik jeg klistret irritabel tyktarm på som diagnose, omend jeg ikke har fået foretaget undersøgelser i hoved og røv for at sige det ligeud.

Mine symptomer er klassiske, bortset fra at jeg ikke er specielt plaget af mavesmerter eller træthed. Ej heller en ballonmave. Mine primære symptomer er enormt vekslende og til tider rigtig slimet afføring,let oppustning, forstoppelse (selvom jeg kommer på toilettet hver dag, sommetider flere gange), kvalme og tilbageløb af mad og væske...ikke i form af reflux, da der ikke er tale om sure opstød, men derimod kan jeg mærke at maden sidder helt oppe i halsen af mig. Jeg bøvser meget, men det er besværede bøvser, der nærmest småbobler i halsen og får mad og væske med op. Derimod prutter jeg stort set aldrig længere. Kvalmen er det, som generer mig absolut mest.

Min læge har anbefalet magnesium dak og det får mig da også på toilettet, men jeg må tydeligvis stadig have en skjult forstoppelse i og med symptomerne fortsætter og er temmeligt generende. Jeg har endnu ikke haft en sygedag i forbindelse med min IBS, men guderne skal vide, at jeg har været på vippen et par gange.

For at lindre symptomerne har jeg forsøgt en del igennem tiden. Jeg har forsøgt mig med mælkesyretabletter, kefir, udelukkelse af laktose og gluten, pebermyntedråber, drikke citronsaft i kogt vand, undgå kaffe/sodavand og homøpatiske dråber for en god fordøjelse. Desuden har jeg forsøgt med en dyr udrenselseskur og movicol. Jeg har været bevidst om at jeg kan have skadet min fordøjelse mere end det har gavnet, at jeg har prøvet så meget af, men jeg har været meget desperat :(

Idag forsøger jeg at lindre symptomerne ved løbe tre gange om ugen, spise mange fibre, undgå gluten så vidt muligt, spise magnesium dak, drikke mindst 2,5 liter vand om dagen og spise opblødte hørfrø og supplere med Iberogast. En sjælden gang imellem tager jeg pebermyntedråber, når min mave er meget urolig.

Jeg håber, at jeg er een af dem, som bliver symptomfri igen. Jeg er ikke i tvivl om at det er mit stress-forløb, der har udløst det, men jeg har forladt det arbejde, der stressede mig og har idag et dejligt ustresset arbejde. Så jeg håber jo at det med tiden vil betyde at jeg får det bedre.

Vil I andre dele jeres erfaringer med IBS?
Senest rettet af OberstNasig 7. jun 2016, 14:57, rettet i alt 1 gang.
0
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1386

Re: Andre med irritabel tyktarm?

Indlægaf D.itsen » 7. jun 2016, 14:53

Jeg forstår ikke rigtigt at du har fået diagnosen uden at have været undersøgt i hoved og røv. Det troede jeg faktisk var nødvendigt for at udelukke andre diagnoser
0
UH UH UH UH KORT :love:
OberstNasig

Indlægaf OberstNasig » 7. jun 2016, 14:58

D.itsen skrev:Jeg forstår ikke rigtigt at du har fået diagnosen uden at have været undersøgt i hoved og røv. Det troede jeg faktisk var nødvendigt for at udelukke andre diagnoser

Nej, du har helt ret. Det er en nødvendighed. Det var en af grundene til, at jeg skiftede læge og nu har en tid det nye sted, fordi jeg var dybt utilfreds med den behandling eller rettere mangel på samme ved denne læge, der opgivende sagde, at så var det irritabel tyktarm.
1
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 74
Likede indlæg: 802

Indlægaf Mangoness » 7. jun 2016, 17:30

Jeg har fået diagnosen irriteret tyktarm af en speciallæge, som jeg blev henvist til af min egen læge. Der var intet unormalt på mine blodprøver, og jeg havde heller ikke betændelse i tarmen. Speciallægen sendte mig videre til sygehusets kliniske diætist, så jeg kunne starte på low FODmap (en diæt der er forsket i på Monash University i Australien - så det er ikke en mode-diæt. Den er lavet til folk med irriteret tyktarm, og man skal undgå såkaldte FODmaps, som kan være svære for kroppen at fordøje).

Low FODmap er en udelukkelsesdiæt og midlertidig, indtil man finder ud af, hvad ens krop reagerer på. Den starter med en elimineringsfase på mindst 6-8 uger, hvor man undgår fødevarer, som er høje på FODmaps (nogle bestemte typer af kulhydrater som findes i det meste planteføde + mælk). Derefter efterfulgt af en reintroduktionsfase, hvor man introducerer en fødevare af gangen i forskellige mængder over et par dage for at finde ud af, hvilke kulhydrat-typer man reagerer på og i hvilke mængder.

Du kan altid prøve diæten, hvis du ikke får en anden diagnose af din nye læge :)
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:
Rosen
Kort karma: 1
Likede indlæg: 11

Indlægaf Rosen » 8. jun 2016, 11:04

Jeg gik igennem en meget svær periode på 2 år, nogle år siden.
I flere måneder var min mave helt godnat med slimet afføring, forstoppelse, pus, smerter og tilbageløb af syre.

Det endte med at jeg fik sår på tolvfingertarmen uden bakteria. Det er ikke særlig normalt af få men skyldes simpelthen at slimhimnen i maven/tolvfingertarmen bliver svækket samtidigt med at tømningen af maven bliver hurtigere og syremængden går op pga. al stressen.

Det er 5 år siden og jeg tager mavesyretabletter hver dag. Ikke for at sammenligne, men bare for at påpege at det er min erfaring at stresssymptomer har det med at være svære at komme af med, selv når stressen er væk. Det er som om man når et punkt of "no return". Det samme har gjort sig gældende for min mand (gik ned med stress) og nogle bekendte sem alle sammen døjer med forskellige ting efter massivt stress/psykiske belastninger som bliver bedre men aldrig forsvinder. Desværre.

Håber dog selvfølgelig på det bedste for dig og god idé at skifte læge og få en andens mening.
0
OberstNasig

Indlægaf OberstNasig » 9. jun 2016, 16:35

Rosen skrev:Jeg gik igennem en meget svær periode på 2 år, nogle år siden.
I flere måneder var min mave helt godnat med slimet afføring, forstoppelse, pus, smerter og tilbageløb af syre.

Det endte med at jeg fik sår på tolvfingertarmen uden bakteria. Det er ikke særlig normalt af få men skyldes simpelthen at slimhimnen i maven/tolvfingertarmen bliver svækket samtidigt med at tømningen af maven bliver hurtigere og syremængden går op pga. al stressen.

Det er 5 år siden og jeg tager mavesyretabletter hver dag. Ikke for at sammenligne, men bare for at påpege at det er min erfaring at stresssymptomer har det med at være svære at komme af med, selv når stressen er væk. Det er som om man når et punkt of "no return". Det samme har gjort sig gældende for min mand (gik ned med stress) og nogle bekendte sem alle sammen døjer med forskellige ting efter massivt stress/psykiske belastninger som bliver bedre men aldrig forsvinder. Desværre.

Håber dog selvfølgelig på det bedste for dig og god idé at skifte læge og få en andens mening.
[

Det sætter sig godt nok gerne i maven de følelser. Min afføring har også været grøn til tider og jeg tænker at det kan hænge sammen med at det hele løber så hurtigt igennem mig, fordi jeg sommetider reagerer med diarré på de midler, jeg tager, men hellere dét end forstoppelse. Fuck mand, jeg havde så meget forstoppelse i starten, at jeg begyndte at kaste op om morgenen.
Du har nok ret. De fleste af mine symptomer er borte, da jeg skiftede job, men jeg får stadig hjertebanken ved visse lyde og ja, så sidder det jo fortsat i maven på mig. Men jeg bevarer min tro på at jeg med tiden kan få min gode fordøjelse tilbage.

'
Mangoness skrev:Jeg har fået diagnosen irriteret tyktarm af en speciallæge, som jeg blev henvist til af min egen læge. Der var intet unormalt på mine blodprøver, og jeg havde heller ikke betændelse i tarmen. Speciallægen sendte mig videre til sygehusets kliniske diætist, så jeg kunne starte på low FODmap (en diæt der er forsket i på Monash University i Australien - så det er ikke en mode-diæt. Den er lavet til folk med irriteret tyktarm, og man skal undgå såkaldte FODmaps, som kan være svære for kroppen at fordøje).

Low FODmap er en udelukkelsesdiæt og midlertidig, indtil man finder ud af, hvad ens krop reagerer på. Den starter med en elimineringsfase på mindst 6-8 uger, hvor man undgår fødevarer, som er høje på FODmaps (nogle bestemte typer af kulhydrater som findes i det meste planteføde + mælk). Derefter efterfulgt af en reintroduktionsfase, hvor man introducerer en fødevare af gangen i forskellige mængder over et par dage for at finde ud af, hvilke kulhydrat-typer man reagerer på og i hvilke mængder.

Du kan altid prøve diæten, hvis du ikke får en anden diagnose af din nye læge :)

Mine blodprøver, som jeg trods alt fik(!), var også normale. Så i det mindste er det jo nok ikke kræft. Jeg er fandme bange for den diæt, må jeg indrømme. Jeg elsker god mad, så det ville være at gå på kompromis med min livskvalitet, men skulle jeg få en kraftig forværring, ville jeg overveje den kraftigt. Jeg er jo så velsignet at jeg i det mindste ikke er ramt af træthed og de mavekramper, som andre får. Det letter trods alt min hverdag betydeligt. Jeg oplevede dog en effekt af at fjerne gluten og jeg undgår det så vidt muligt idag. Jeg spiser det kun, når jeg får det serveret ude blandt andre, men hjemme rører jeg det stort set ikke. Min kæreste synes heldigvis at mit hjemmebag med mandelmel og havremel er godt, så han skal ikke lide under det.
0

Tilbage til "Helbred"