Tro og Religion

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Re: Tro og Religion

Indlægaf Elvispop » 7. jun 2016, 21:36

Jeg er ateist, med en snert af spiritist.
Jeg er døbt i folkekirken, ikke konfirmeret, har været blevet gift i folkekirken, men meldte mig ud, for nogle år siden.
Min far og mor blev skilt da jeg var 6 år, og min fars kone er Jehovas vidne, så det valgte han osse at blive.
Deres møder har jeg osse været til, og kender menigheden "indefra".

Så jeg har valgt at hoppe helt af religionsvognen.

Dog er spiritismen interessant for mig, af personlige årsager, men ikke noget jeg har givet mig fuldt ud til.
Bl.a. fordi visse dele af spiritismen virker lidt for "hokus-pokus" til min smag.
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 781

Indlægaf Bimmerdyret » 7. jun 2016, 22:16

[quote=gnostic]
Jeg sætte Djævlen til at være synonym med naturen.

For mig er naturen en djævel: Den er ond, barsk, brutal. Præcis som djævlen er det.
Djævlen er ikke en person. Djævlen er ikke et udenjordisk væsen, men naturen selv.

Jeg kunne godt skrive "naturen skabte mennesket gennem evolution" men så er der ligesom ikke rigtig noget religiøst i det.
Hvis jeg derimod udskifter ordet "naturen" med "djævel" så får det en religiøs mening. Men det er stadig potato potato. Samme ting, forskellig udtale.

Håber det giver bedre mening.
[/quote]

Så rent praktisk så har Gud intet med naturen at gøre?
Hvordan kommer så lige syndfloden og Gud ind i den forbindelse?

Hvis evolution = natur, så læser jeg udfra det du skriver at natur er ondt.
Men evolution er jo også håb, ambitioner, inovation og kreativitet - det må mennseket ved få fra Gud eller?

[quote=Gnostic]
Bimmerdyret skrev:Bemærk at jeg tidligere har skrevet at evolution, videnskabeligt bevist er forekommende længe før religioner begyndte med guder osv. , det betyder ikke at jeg siger at evolution udvander "gud" - jeg ser bare ikke nogen sammenhæng - ej heller i de hellige skrifter når det kommer til det.

Så langt er vi enige.
[/quote]

Så hvordan forholder du dig så til at du her giver mig ret, i forhold til det du/jeg har skrevet ovenover?

Vil lige sige...for mit vedkommende og til dig Gnostic - at din debatstil indtil nu, dine indlæg, din argumentation osv som jeg oplever det er tip-top - ikke nedladende, ikke provokerende på nogen måde, men derimod inspirerende :klap:

[quote=Gnostic]
Bimmerdyret skrev:Man kan påstå at Gud, Biblen mv er det mest udbredte eventyr ever - det pinger på alt hvad et folkeeventyr står for: mund til mund, trylle eventyr med magiske elementer osv. Et eventyr er ikke bare en ide der udspringer i et menneskes hovede. For folkeeventyr er beskrivelser og livsretninger for de folk, der fortalte dem fra mund til mund gennem generationer indtil de blev nedskrevet - og som Bdr Grimm.. omskrevet flere gange og geografisk i mange forskellige udgaver.

Enig igen. Men jeg synes så ikke Biblen er et særlig godt eventyr, for jeg mener ikke den giver særlig god mening. Der er så mange selvmodsigelser i Biblen. Selvmodsigelser, som vidner om at Biblen - som du selv skriver - er omskrevet flere gange og geografisk i forskellige udgaver. Biblen er blevet forfattet i et spænd på 500+ år. Der er 500 års mellemrum i Tohraren mellem skribenterne iflg. en gennemsnitlig bibel-revisionistisk tilgang. Med andre ord hænger Biblen bare ikke sammen rent fortælle-mæssigt. Bdr. Grimms eventyr har en stærkere konsistens i både opbygning og morale. Måske giver bibel-eventyrerne mening hver for sig, og det er jeg ikke engang sikker på. Samlet svarer det til at blande H.C. Andersens eventyr om den grimme ælling med Bdr. Grimm's rødhætte, og vikle en historie om en lyserød elefant ind i det også: Ingen mening.

Så er det noget helt andet med Nye Testamente, hvis vi ser bort fra at Jesus både døde på korset ved 9. time OG 6. time og flere andre tilsyneladende små detaljer (men dog ret vigtige detaljer, da døden på et kors normalt varede flere dage, ikke kun 9 timer) som modsiger hinanden. Her er historien om Jesus mere konsistent/sammenhængende. Hvis vi undlader at fortælle om de ikke-kanoniserede evangelier der florerede og aldrig kom med i Det Nye Testamente.

Derfor ser jeg behov for at starte min egen religion, fordi jeg ikke kan finde hovede eller hale i Biblen.
[/quote]
Hvis vi starter bagfra, så vil jeg give dig ret i at der er ikke hoved og hale i Biblen..og hvis man skulle starte sin egen religion så skulle man nok være meget selektiv - også i forhold til samtiden for at få succes.
Som ateist med en del naturlig indsigt i Biblen og fortolkningerne så er der mange der har retninger i forhold til fortolkninger af Biblen, og det er nok den retning man bør gå, hvis man vil starte en ny religion. For seriøst...udgangspunktet er det samme - uanset sekt!

Mange forstår ikke pointen i Askepot eller De 3 fjer, typisk skyldes det at disse eventyr og deres livsværdi ikke er særlig sammenlignelig med den verden vi lever i i dag. Det betyder ikke at eventyret ikke er godt. Hvis man kender til eventyrgenren så vil man også vide at:
Folkeeventyr =fra mund til mund gennem generationer
Kunsteventyr= kendt forfatter og udgivelsesår

Det kan man så filosofere lidt eller meget over ;)

Du tager så markant fejl mht. Brd Grimm:

- hvad angår morale (fordi det er folkeeventyr de beskæftigede sig med)
- omskrivning (de omskrev folkeeventyrene 7 gange på 40 år, så de passede indtil samtidens morale

Kunsteventyr = HC Andersen og folkeeventyr er slet ikke det samme rent kulurelt oprindelsesmæssigt, og Rødhætte er iøvrigt af fransk oprindelse og et trylleeventyr og jo..man kan sagtens sammenligne de to genrer.

[quote=Gnostic]
Bimmerdyret skrev:For en ateist så er der ingen Gud eller Djævel.. derfor giver debat om begreberne ikke nogen mening i den kontekst.

Og i Biblen var Satan/djævlen først en karakter der dukkede op langt henne i sæsonen.

Ja, det er så dér vi er forskellige. Omend vi kan blive enige om at Evolutionen skabte livet, og livet skabte troen, så sætter jeg lighedstegn mellem naturen og djævlen. Ikke at Djævlen kom før naturen. Djævlen ER naturen. Djævlen er bare et andet ord, et synonym for "naturen".

På samme måde er ordet "Gud" ligeledes et synonym for "åndelige interesser" (med hvilket jeg mener interessen for filosofi, viden, litteratur, musik og kunst).

[/quote]

Nope... sry men jeg har intet sted skrevet at evolution skabte liv - det skete i en proces under- efter- som resultat af BIG BANG.
Jeg er heller ikke enig i at livet skabte troen.. for i min ateistiske verden er "tro" et begreb der opstod med religioners opståen. Man kan dog sige at livet skabte ateisme, fordi ateisme er fravær at guder osv.

OG når du skriver:
På samme måde er ordet "Gud" ligeledes et synonym for "åndelige interesser" (med hvilket jeg mener interessen for filosofi, viden, litteratur, musik og kunst).
Så tænker jeg Biedemeier kultur, og dernæst at religion er direkte modstand mod filosofi og viden og religion gennem tiderne har været direkte modstander af litteratur, musik og kunst.
Senest rettet af Bimmerdyret 8. jun 2016, 18:27, rettet i alt 1 gang.
0
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 190

Indlægaf gnostic » 7. jun 2016, 22:25

Hej, Bimmerdyret - gider du gøre mig en tjeneste og gencitere mit seneste svar, for jeg har fraklippet nogle ting jeg ikke skulle have skrevet.

Det gælder særligt den nederste del, men hvis du bare genciterer indlægget, så kommer det frem, du gerne må citere mig for.

På forhånd tak, og beklager ulejligheden.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 781

Indlægaf Bimmerdyret » 7. jun 2016, 22:44

gnostic skrev:Hej, Bimmerdyret - gider du gøre mig en tjeneste og gencitere mit seneste svar, for jeg har fraklippet nogle ting jeg ikke skulle have skrevet.

Det gælder særligt den nederste del, men hvis du bare genciterer indlægget, så kommer det frem, du gerne må citere mig for.

På forhånd tak, og beklager ulejligheden.

Øhh... nej...

Men du skal da være velkommen til at benægte det du har skrevet som jeg citerer dig for, som du har skrevet.
Jeg fortsætter bare.

:kram: bordet fanger... og når jeg en gang filtrerer og finder ud af hvad du gerne vil have fjernet, så skal jeg nok sørge for ikke at hive det frem.
Med andre ord, jeg aner ikke hvad du vil have jeg fjerner...
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9219

Indlægaf Fru Sunshine » 8. jun 2016, 06:10

Jeg er agnostiker forstået på den måde, at jeg ved, der er mere mellem himmel og jord end det øjet ser, men jeg ved ikke sådan nærmere bestemt, hvad det er.

Jeg mener, at mennesket er født godt, men nogen har nogle brister, der gør, at de kan påvirkes i ond retning.

Om der findes en gud og en djævel (og her vælger jeg at bruge navneord og ikke egennavne meget bevidst), kan jeg ikke sige. Jeg tror det ikke.
Men at vi er en del af et større skaberværk, hvem eller hvad der så end har skabt det, er jeg ikke i tvivl om.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 8. jun 2016, 06:22

Jeg er muslim, det har jeg været i lidt over 9 år :lun:.

Det er i hvert fald lidt over 9 år siden jeg sagde min shahada (den islamiske trosbekendelse), i hjertet har jeg været det noget længere end det, jeg skulle bare lige samle mig mod til at føre det ud i livet, da det på ingen måde har været uden omkostninger for mig at gøre det og til det skulle jeg være klar. Jeg startede med at læse islam, sætte mig dybere ind i det, mens jeg ventede min ældste søn 2004/05. Jo mere jeg læste, jo mere viden jeg fik, jo mere klikkede alt inden i mig og jeg fandt en ro med det, i takt med min viden øgedes. Egentligt ærgrer det mig en smule, jeg trak den så langt, men det kan jeg jo ikke lave om på nu.

Hvorfor jeg er det, jamen det står lidt i det skrevne, alle brikker faldt lidt på plads for mig, men jeg læste om det.

Man kan måske tænke, at hvis jeg én gang er blevet omvendt til at tro på noget andet, så kan jeg igen, men nej. Det er jo ikke sådan jeg ikke inden også havde viden om andre trosretninger eller ikke har fået yderligere viden om andre trosretninger sidenhen. Jeg er fast forankret i min tro, jeg kender ikke til hvad der sker om ti år eller i morgen for den sags skyld, men risikoen (og det er med fuldt overlæg jeg siger risiko i stedet for chance) for at jeg kan omvendes er forhåbentligt ca. = 0. Jeg ønsker ikke at rykke mig, jeg elsker min tro, hvis ikke jeg gjorde det havde jeg slet ikke valgt den til at starte med.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
gnostic

Indlægaf gnostic » 8. jun 2016, 18:45

ShuruQ skrev:Jeg er muslim, det har jeg været i lidt over 9 år :lun:.

Det er i hvert fald lidt over 9 år siden jeg sagde min shahada (den islamiske trosbekendelse), i hjertet har jeg været det noget længere end det, jeg skulle bare lige samle mig mod til at føre det ud i livet, da det på ingen måde har været uden omkostninger for mig at gøre det og til det skulle jeg være klar. Jeg startede med at læse islam, sætte mig dybere ind i det, mens jeg ventede min ældste søn 2004/05. Jo mere jeg læste, jo mere viden jeg fik, jo mere klikkede alt inden i mig og jeg fandt en ro med det, i takt med min viden øgedes. Egentligt ærgrer det mig en smule, jeg trak den så langt, men det kan jeg jo ikke lave om på nu.

Hvorfor jeg er det, jamen det står lidt i det skrevne, alle brikker faldt lidt på plads for mig, men jeg læste om det.

Man kan måske tænke, at hvis jeg én gang er blevet omvendt til at tro på noget andet, så kan jeg igen, men nej. Det er jo ikke sådan jeg ikke inden også havde viden om andre trosretninger eller ikke har fået yderligere viden om andre trosretninger sidenhen. Jeg er fast forankret i min tro, jeg kender ikke til hvad der sker om ti år eller i morgen for den sags skyld, men risikoen (og det er med fuldt overlæg jeg siger risiko i stedet for chance) for at jeg kan omvendes er forhåbentligt ca. = 0. Jeg ønsker ikke at rykke mig, jeg elsker min tro, hvis ikke jeg gjorde det havde jeg slet ikke valgt den til at starte med.

Hvad mener du egentlig om profetens natlige rejse til forskellige steder i verden? Forstår du den bogstavelig/fysisk eller metafysisk?

Hvordan tolker du Shariah-loven? Jeg spørger fordi der åbenbart er flere forskellige fortolkninger af den. Der er den Wahabistiske udlægning, hvor det at forbryde sig mod den afkræver fysisk afstraffelse, og de mere moderate hvor man overlader lovgivningen til verdslige magter.

Undskyld, hvis jeg spørger dumt, men jeg har ikke ret meget forstand på Islam.

Hvad mener du iøvrigt, som muslim, om Jesus (som også er en profet i Islam) og hans liv, virke og død?

En ting jeg umiddelbart beundrer ved Islam, måske fordi jeg er uvidende om emnet, men det jeg har hørt var at Muhammed var de svages vogtere. Det jeg kan forstå på historien er, at håndsafhugning og anden korporlig afstraffelse og tilfældige/vilkårlige rettergange var en brutal hverdag som Muhammed ville bryde med ved at indføre klare restriktioner og fair rettergang, samt pålægge beskatning bla. til velfærd (udover almisser). Er det rigtigt?
0
Brugeravatar
Novella
Kort karma: 330
Likede indlæg: 3737

Indlægaf Novella » 9. jun 2016, 05:07

Jeg er vel som udgangspunkt ikke-troende. Jeg kan i hvert fald ikke forholde mig til ret meget af de bibelske skrøner, som jeg er ganske velbevandret i og har diskuteret eksegetisk med præster og filosoffer. Det irriterer mig grusomt, at min unge vil konfirmeres, men jeg respekterer hendes valg.

Jeg fornemmer mennesker og deres tanker og kommende begivenheder. Det er vel snarere en sjette sans end en tro. Altså, det ER ikke en tro, for det sker helt konkret, men der har jo ikke noget naturvidenskabeligt belæg indtil videre.
0
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 28
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 389

Indlægaf Anlewi » 9. jun 2016, 05:51

Jeg er kulturkristen.

Ved ikke om det rent faktisk er et ord der findes, så under alle omstændigheder er min definition.

Jeg er døbt, konfirmeret, gift og skal begraves fra kirken.
Jeg tror på de ti bud, men bruger kun kirken til kulturelle begivenheder som dåb, bryllup, begravelse, konfirmationer, juleaften, pinse og påske.
0
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
Brugeravatar
Jasmin
Kort karma: 17
Likede indlæg: 252

Indlægaf Jasmin » 15. jun 2016, 11:17

Over 5.000 forskelige religioner her i verden som alle på en eller anden vis hævder at have monopol på sandheden.
Come on!

Og tror man virkeligt på at en magisk bog er faldet ned fra himlen med en masse gyldne dogmer for hvordan man lever som et gennemført menneske. I min optik er det det rene humbug. At tro på ens egen sunde fornuft er for mig en lang stærkere tro, hvis man kan bruge dette udtryk.

Det at handle ud fra egen logik og fornuft i stedet for andres logik, der for den sags skyld er defineret for alt for mange år siden og på mange måder slet ikke passer til vores tid i dag, er efter min mening vejen frem og en måde som vil gøre den enkeltes ansvar større og igen vil gøre vores verden bedre.

Religion er en virkelighedsflugt, hvor man i stedet for at gøre noget ved de dårlige og onde vilkår som mange mennesker lider under, søger trøst i religionens illusioner. Jeg betragter mig som et frit menneske og derfor har jeg også frasagt religion (islam) for flere år siden.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2097

Indlægaf eks-Maupassant » 15. jun 2016, 12:35

Jeg er nihilistisk ateist det meste af tiden. Vi er dyr der kravler rundt på en tilfældig sten. Har svært ved at forstå hvorfor religiøse mennesker har det så svært med et så enkelt verdensbillede. Bacon smager ikke være af den grund!
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 15. jun 2016, 13:59

eks-Maupassant skrev:Jeg er nihilistisk ateist det meste af tiden. Vi er dyr der kravler rundt på en tilfældig sten. Har svært ved at forstå hvorfor religiøse mennesker har det så svært med et så enkelt verdensbillede. Bacon smager ikke være af den grund!

Fordi enkeltheder tilsammen udgør en kompleksitet. "Gud" må defineres inden for de rammer som menneskeheden lever under. Dvs. mennesket skabte Gud - men også omvendt.

Jeg er troende, selvom jeg vedkender mig den evolutionære, darwinistiske udviklingslære.
0

Tilbage til "Livets forhold"