"Vores forhold går op og ned, men det gør alles jo"

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1065

Re: "Vores forhold går op og ned, men det gør alles jo"

Indlægaf KinderBueno » 7. jun 2016, 21:26

Well, nogle dage er jeg irriteret på ham og han på mig. Men vi er gode til at tale åbent om det eller spørge hinanden ligefremt: "Er du irriteret (på mig)? Har du en dårlig dag?" f.eks., og relationen er tryg nok til, at man godt kan svare hudløst ærligt. Så tager vi den derfra. Vi minder også hinanden om, at man som udgangspunkt har gode intentioner, hvilket hjælper, hvis man går hinanden på nerverne eller har en lortedag.

Det jeg vil sige er, at der overordnet set er stabilt, trygt og rart i mit parforhold. Selvfølgelig er vi somme tider uenige, og der kan også ryge en finke af panden. Det er heldigvis sjældent. Vi plejer at finde ud af det, og vi er aldrig på nippet til at gå fra hinanden eller lignende drastiske udfald. Af den grund vil jeg heller ikke karakterisere mit forhold som dramatisk, slet ikke. Men vi er to temperamentsfulde individer, og nogle gange opstår der altså en konflikt i tågerne af vores stædighed.

Hvis vi nogesinde går fra hinanden, så håber jeg sørme også, at det sker på baggrund af velovervejede tanker og ikke et flygtigt skænderi.
2
hej hest, hestehest
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5034

Indlægaf Aima » 7. jun 2016, 22:03

Joe skrev:Jeg har observeret, at det tilsyneladende lidt er din formuleringsstil, så jeg tager det ikke personligt, men jeg vil gerne understrege, at jeg ikke "går så meget amok" over den sætning, ligesom jeg faktisk ikke går amok over særligt mange andre ting i mit liv.
Men jeg undrer mig, især fordi jeg ser et sammenfald mellem de mennesker der ytrer den sætning, og så mennesker, der har stemningskurver i et forhold, jeg personligt anser som unormalt.

For ja, de fleste skændes engang imellem. Som jeg selv siger, så snerrede jeg ret meget af min kæreste i morges. Forleden begyndte jeg også at græde over et eller andet, som jeg totalt har glemt i dag. Men det jeg snakker om, det er når det bliver drama. Jeg ved f.eks. ikke særligt meget om hvornår min omgangskreds småskændes over tøj på soveværelsesgulvet, så i den kategori kan jeg ikke tage stilling til så meget omkring hvad andre gør. Men jeg kan se det, når et vennepar aflyser middag, fordi de er oppe at skændes for anden gang på et døgn (hvoraf første gang foregik i fuld offentlighed.) Eller som en anden fortalte i tråden, de kærestepar, hvor deres status skifter konstant (og opdateres hver gang.) De ting oplever jeg, og kan have en holdning til.

Grunden til at jeg brugte det citat var at jeg så det brugt i et opslag på facebook, hvor der så blev fortalt at situationen havde eskaleret til noget, der var langt værre end lidt op og ned, sågar værre end det jeg ville betegne som drama.
Og det fik mig til at tænke på, at jeg ofte oplever at dem der bruger det, netop er i forhold, hvor jeg ville tænke at det går lidt mere end bare op og ned. Og at jeg derfor ikke kan genkende mig selv i den generalisering. Selvom den ville være ganske fin, hvis jeg ikke følte den blev misbrugt til at undskylde et fucked up forhold. Men måske oplever andre ikke det samme, og derfor spørger jeg også til det.

Mine ubevidste observationer er, nu jeg tænker, fuldstændig identiske med dine, og med udgangspunkt i mig selv og måden jeg følelsesmæssigt fungerer på, begriber jeg ikke, folk vil byde sig selv at være i, i mine øjne, sådan noget rod. Min erfaring er også, at dem i parforhold der er præget af ustabilitet og drama, stort set er de samme, som ville bruge den konkrete sætning, du citerer. Det er i øvrigt også dem der finder på at afslutte en klagesang over forholdet med "(...)men når det er godt, er det altså også VIRKELIGT godt". Den studser jeg også altid over.

Naturligvis er man ikke altid overskudsagtig, glad og liderlig, mennesker er jo som bekendt dynamiske væsener der påvirkes af alle mulige udefrakommende ting, det smitter naturligvis af på vores humør og adfærd, hvilket jo naturligvis vil påvirke det engagement man lægger i sit parforhold såvel som det vil påvirke andre trygge og nære relationer, man er i. Da min bror døde, påvirkede det både mit parforhold, mit forhold til min mor og mit forhold til mine nærmeste venner, klart nok, for JEG var jo påvirket.

Anyhow, det er ikke den slags, jeg personligt forbinder med udtalelsen om, at et forhold 'går op og ned', jeg forbinder helt subjektivt den slags formuleringer med troubles i selve parforholdet, altså med noget i forholdet som udslagsgivende.

I tråden her, defineres sætningen så ret forskelligt, kan jeg se, og fint nok vi fortolker forskelligt, men jeg føler mig ret overbevist om, at ingen par i min omgangskreds ville bruge 'op og ned'-betegnelsen og adressere den til deres respektive parforhold, for det er, er jeg sikker på, ikke den følelse, de sidder med. Livet går op og ned, yes, men forholdene er bundstabile og solide. Derfor kan der sagtens være dynamik og synergi alligevel.

Jeg har aldrig selv været i et forhold, der var præget af drama. Jeg har haft perioder som yngre i mine tidlige forhold, hvor jeg selv havde tendens til at bruge drama som værktøj til bekræftelse, men der var, thank god, ingen af mine boyfriends der bed på. Havde jeg fået lov, kunne jeg sikkert snildt have været typen der forsvarede mine egne ærgerlige mønstre med, at parforhold jo 'gik op og ned' dengang, men jeg fik så aldrig mulighed for at forsvare noget, jeg blev faktisk bare bedt om at stramme op.

Jeg har ikke oplevet at føle, mine forhold gik op og ned, jeg har enten oplevet, at flerårige forhold blev ramt af enkelte kriser som vi kom igennem eller at forholdende gik 'ned og ned' og derfor sluttede, men 'op og ned' som en mere generel følelse ville jeg ikke kunne fungere i, lissom jeg ikke ville kunne fungere med et menneske der havde tendens til drama, hverken som kæreste-relation eller alle-mulige-andre-slags-relation.
6
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1160
Likede indlæg: 6821

Indlægaf Wizzze » 7. jun 2016, 22:15

Kloge ord :gruble:

"Vi virker kun normale på dem, der ikke kender os så godt. I et klogere og mere selvbevidst samfund end vores burde et standardspørgsmål ved en indledende date over en middag derfor lyde: ’Og på hvilken måde er du så skør?’. "

http://politiken.dk/debat/ECE3239851/de ... -forkerte/

For vi har jo alle vores mærkeligheder, og det kan sgu være en udfordring at leve med og tolerere hinandens mærkeligheder. Men fordi den anden irriterer en, eller gør/siger noget dumt, så behøver det jo ikke udløse kæmpe drama. Det er jo faktisk helt ok at være forskellige, være uenige, eller bare lidt sure og tvære over et eller andet. Så længe det ikke er kærneværdier eller noget utilgiveligt der giver gnidninger.
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 299
Likede indlæg: 3031

Indlægaf vibbsen » 8. jun 2016, 06:48

Aima skrev:
Mine ubevidste observationer er, nu jeg tænker, fuldstændig identiske med dine, og med udgangspunkt i mig selv og måden jeg følelsesmæssigt fungerer på, begriber jeg ikke, folk vil byde sig selv at være i, i mine øjne, sådan noget rod. Min erfaring er også, at dem i parforhold der er præget af ustabilitet og drama, stort set er de samme, som ville bruge den konkrete sætning, du citerer. Det er i øvrigt også dem der finder på at afslutte en klagesang over forholdet med "(...)men når det er godt, er det altså også VIRKELIGT godt". Den studser jeg også altid over.

Den formulering giver til gengæld mig myrekryb. For den synes jeg netop jeg har hørt fra mennesker i parforhold hvor det ikke bare går op og ned. Men hvor der bare altid er enorme mængder af drama. Hvor der aldrig rigtig er smooth sailing. Enten så elsker de hinanden helt vanvittigt eller også hader de hinanden som pesten. Der er aldrig vindstille.
Og her har jeg faktisk observeret den omtalte formulering brugt som en slags "forklaring/undskyldning" på at parterne accepterer denne tilstand.
6
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Q-beben
Kort karma: 35
Likede indlæg: 561

Indlægaf Q-beben » 8. jun 2016, 07:02

Mit nuværende forhold er meget mere "konfliktfyldt" end de tidligere forhold. Vi kan nemlig diskutere over de mindste ting. Og fordi vi begge er stædige, så bliver de her små diskussioner ofte kørt op på et niveau, de slet ikke hører hjemme på. Heldigvis.... er det sådan, at lige så hurtige vi er om at komme i de der situationer, lige så hurtige er vi til at komme ud af dem igen. Så vi når aldrig dertil, at vi flasher det på facebook eller foran vores børn :)

I mine tidligere forhold har der kun meget sjældent været diskussioner og skænderier. Min kæreste siger præcist det samme om hans tidligere forhold, så det må være kombinationen af os to, der gør, at vi diskuterer og "skændes" så ofte.

Vi er meget bevidste om det begge to og taler meget om det - og vi prøver hele tiden nye veje for at undgå diskussionerne på. Det er blevet bedre over tid - men det er langt fra godt nok.

Jeg hader at skændes og diskutere "hårdt", - jeg synes, det dræner mig for energi, så jeg satser stærkt på, at vi finder ud af at navigere uden om de der diskussioner på sigt.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4299

Indlægaf Rapfisk » 8. jun 2016, 07:54

At det går op og ned ser jeg egentlig som helt naturligt. Det gør det i alle menneskelige relationer. Det går op og ned i venneforhold, og jeg kender få, der ikke skifter mellem at elske deres børn højere end noget andet til at ville sælge dem til den første, den bedste forbipasserende.

Forskellen er, om det foregår ugentligt, månedligt eller en sjælden gang imellem, og hvor dybe nedturene er - om de truer forholdet. Hvis det kammer over i drama, hvor man jævnligt går eller truer med at gå, er det hverken normalt eller sundt.
7
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Indlægaf JoyNips » 8. jun 2016, 08:53

Vi har på 4 år ikke skændtes én eneste gang. Vi kan sagtens være uenige om forskellige emner, men det bliver aldrig til skænderier og vi diskuterer oftest med et smil. Vi kan også sagtens synes, at noget den anden gør er irriterende, men vi forsøger i det store hele ikke at ændre hinanden. Det er bare ikke rigtigt vigtigt for os at "vinde" eller få ret. Det skal der nok være nogen, der synes er mærkeligt eller kedeligt, men jeg synes nu personligt, at det er ret lækkert at være i et forhold, der bare er præget af positivitet og glæde ved hinanden. Selvfølgelig er alle dage ikke rosenrøde og selvfølgelig påvirkes forholdet også af, hvordan man generelt går og har det, men det er ikke helt dét, jeg forstår trådens emne som.

Jeg ville ikke orke et forhold med mange konflikter eller drama.
6
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 23
Likede indlæg: 393

Indlægaf billiebean » 8. jun 2016, 09:11

Der er vist forskellige definitioner af op og ned så. For i mine øjne er diskussioner og uenighed blot et symptom på en normaltilstand som opstår når man propper to forskellige mennesker sammen bag fire vægge og beder dem om at sammensmelte deres liv på alle fronter nu og til døden skiller dem ad. Ok, måske findes der nogle meget engleblide typer som bare aldrig skændes og måske findes der også forhold bestående af to mennesker som bare er så ens og i sync at uenighed aldrig forekommer. Godt for dem!

Og det er klart at opslidende og destruktive skænderier og situationer hvor parterne bevidst sårer hinanden eller lyver, snyder, manipulerer eller tryner hinanden er usundt og ikke skal være normalen.

Men det skal smooth sailing for altid uden nogen former for uenighed eller modstridende følelser eller opfattelser altså heller ikke. Det er blot endnu et super tungt og urealistisk åg at lægge på forhold rundt omkring.

Jeg synes egentlig modsat at vi bør være langt mere åbne og fordomsfri overfor parforholdsgenvordigheder - ja, de eksisterer og ja, man kommer videre! Vi er jo alle, som wizze nævner, en lille smule loco og det er ok.
5
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5924

Indlægaf Dikus » 8. jun 2016, 09:21

Skumfidusen skrev:
Dikus skrev:Make up sex er vanvittigt godt. Meget overraskende :-D

Det kan være sindssygt godt. Man er totalt opflammet og agiteret og dyrisk og det er voldsomt og man får dæmpet de aggressioner man har mellem hinanden og udretter noget magisk. Ingen tvivl om at det er storslået. Og jeg savner det overhovedet ikke. Det er over 20 år siden jeg sidst har brugt det. Mens selve sexen er fantastisk, er alt dramaet, der fulgte med aldeles ulideligt. Det var slet ikke det værd, set i bakspejlet.

I mit forhold har der været to eller tre skænderier på 3 år. Alle er blevet talt ned bagefter, ingen har været trusler mod forholdet. Ingen af os har nogen sinde truet hinanden med at skride. Der er aldrig blevet smækket med døre, aldrig råbt efter hinanden. Vi kommer meget sjældent på kant med hinanden og hvis man skal sige at det går op og ned i vores forhold, så er det fordi det svinger fra at være fint til at være fuldstændig fremragende.

Jeg kan ikke holde dramaet ud. Nogen mennesker føler sig ikke levende ud; jeg bliver slidt op af det og bliver konstant ulykkelig. Et skænderi sidder i mig i dage- eller ugevis. Der er mange måder at have forhold på og drama-måden er tydeligvis hvad mange mennesker trives i og de ville garanteret kede sig gudsjammerligt i et forhold som mit, hvor vi bare taler os på plads og finder kompromiser og krammer rigtig meget. Og stadig har virkelig, virkelig god sex. Og ganske meget af det.

Jeg vil sgi også gerne undvære det.

Hos os er der dog hverken skænderier eller aggressioner involveret i dramaet. Det er de store følelser og håbløshed :cool: Boarderline-diagnosen venter om hjørnet. Eller spørgsmålet om, hvorvidt jeg nogensinde kom over teenagestadiet.

Jeg undskylder mig selv med, de ydre faktorer for vores forhold er idiotiske: Vi fandt sammen den dag, jeg forlod min eksmand, som jeg var sammen med i 18 år. Min eks og jeg bor sammen. Vi arbejdede sammen på en sådan måde, at jeg skulle skifte job og forholdet hemmeligholdes. Han er nyskilt og eksen vil ikke høre om ny kæreste. Han bor i et andet land og bor ved hende under samvær med børnene. Og nåh ja... Så er det de almindelige kanter.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2280

Indlægaf Zombie » 8. jun 2016, 09:30

Jeg kan mærke, at jo ældre jeg bliver, jo mindre gider jeg drama. Det gælder også i mine venskaber.

Nu er jeg jo også nyslået single, på 2. måned eller sådan noget. Men jeg er så træt af det der "op og ned" - som jeg havde en del af i mit sidste forhold, hvilket var en tung grund til, at det kun bestod et år, selvom der var super meget passion og forelskelse og alt det jazz. For jeg orker det slet, slet ikke.

Jeg har brug for kærlighed, der er nem og let. Dermed ikke sagt, at der ikke må være modstand eller uenigheder. Men det skal være fucking nemt at deale med internt i forholdet, hvor man snakker om det.
- Den holdning stammer fra min erfaring af, at livet i sig selv (for mig) har været hårdt og svært og lidt træls til tider. Det er altså, kæreste eller ej, altid lidt op ad bakke, når man har forudsætningerne imod sig, som jeg jo har qua min diagnose, min fortid og yadda yadda.

Hvis ens forhold så også skal være det... Så vil jeg hellere være alene, faktisk. Og har valgt det, ift. min seneste eks, fordi alverdens passion bare ikke kan rette op på, at jeg simpelthen ikke magter, hvis selve forholdet skal være svært også. Som det bare er, i sig selv, uden udfordringer udefra eller deslige.

Jeg er også typen, der får medicin mod følelsesmæssige udsving - så det ville være totalt tåbeligt, hvis jeg rent faktisk søgte dem i mine forhold. Spild af kemi, faktisk. :lol:
2
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 8. jun 2016, 10:14

Det er vel forskelligt fra forhold til forhold. Som det kan ses her i tråden så er der også meget forskel på hvad folk forstår ved "op og ned". Nogen vil gerne have lidt passion og tager gerne en ophedet diskussion i ny og næ for det, og andre vil hellere have stabilitet.

De mere volatile forhold er uden tvivl de mere spændende. Men når man vokser op, gør sig erfaringer og fylder livet med andre ting end kærlighed og lidenskab, så kan man godt lande der hvor man foretrækker ro på hjemmefronten. Jeg husker selv fra mine teenageår, hvordan jeg havde fart på og skulle ud og opleve noget og ikke havde et øjeblik til overs for folk, der gerne bare ville have hjemmelig hygge. Den slags hed sex i min verden og når det var overstået så var det ud igen og kaste sig ud fra noget højt.

Men sådan bliver man jo ikke ved. Både fordi kærligheden tager nye former og man har gjort sig erfaringer, der gør at selv skænderierne bliver kedelige. Man kender efterhånden sig selv og sine grænser og ved derfor også hvornår et kontrovers bærer imod noget man ikke gider eller magter. Nogen klarer den slags ved at smide et ultimatum eller ved at sætte en fast regel for hvordan man navigerer i forholdet. Andre tager fortsat diskussionerne og skænderierne.

First love is the deepest, synger hende der kragen. Men det er noget vi gør det til. Hvis vi vitterligt var åbne og mødte folk hvor de var, forholdt os til os selv som om vi stadig havde en verden at indtage, så ville flere kærligheder kunne blive dybe. Men vi har det med at henfalde til stabiliteten. Sådan er mennesket opdraget i vores kultur. Det er så ganske normalt når teenagere skændes og slår op konstant og hele tiden, men man har ikke et øjeblik til overs for folk over 40, der ikke kan finde ud af hvad de vil. Det forventes, kort sagt, at man vælger en sti og bliver på den. Derfor mynter der sig også en vis indre forestilling om, at et forholds succes ligger i formindskningen af problemer.

Et forhold er ikke blevet perfekt når begge parter ved hvor alle planterne i hytten skal stå. Det er klart at det bliver nemmere. Men kærlighed interesserer sig ikke for hvad der er nemt. Det binder sig til en udvikling. Det ses i kærligheden forældre har til deres børn, og det ses i skilsmisseraten. Selv de mest kedelige forhold har en udløbsdato. Ind imellem skal man huske at sige noget nyt.

10erne er duggede ruder. Sex og forelskelse. Uvidenhed og nysgerrighed. Lystfølelsen på livet og teenage-angsten ved at tage fat. Tryk og modtryk.
20erne er det første røde lys. Mødet med virkeligheden og kærligheden. Reflektionen over andres forhold og kriserne i ens eget.
0
HappyHippo
Kort karma: 48
Likede indlæg: 717

Indlægaf HappyHippo » 8. jun 2016, 10:26

Vi har kun været sammen i 5 år, men til gengæld har vi to børn, så ja, det går meget op og ned. Hovedsageligt alt efter hvor meget søvn vi får.

Vi har aldrig skrevet en eneste statusopdatering omkring vores forhold, så vi er ikke et af de par, der udbasunerer vores forhold og det eventuelle drama der hører med, men jo, det er der da. Sommetider hader jeg ham virkelig, men heldigvis elsker jeg ham oftere.
0
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 502

Indlægaf Grissebassen » 8. jun 2016, 12:50

Jeg er helt enig langt hen ad vejen.
Men jeg har nu selv oplevet, at den drama, der har været i starten af mine forhold, kun har været tilstede i starten. Her har det simpelthen blot skyldtes, at man lige skulle lære hinanden ordentligt at kende. Og når man er nyforelsket, og usikker på hinanden/ikke kender hinandens reaktionsmønstre osv., så kan det være rigtig svært ikke at undgå lidt drama. Men det er min oplevelse, at så snart man lærer hinanden at kende og falder til ro i forholdet, så kan forholdet godt blive stabilt og trygt.
0
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 170
Likede indlæg: 2411

Indlægaf Joe » 8. jun 2016, 15:42

Hey, jeg vil bare lige sige at jeg et vild med alle jeres indlæg. Denne her tråd føles lidt som sådan en aften med veninderne, hvor man drikker et par flasker rødvin og har dybe samtaler om mænd, parforhold, og livet i det hele taget. Jeg kan lide det!
15
I'm Audrey Horne, and I get what I want
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 135
Likede indlæg: 1561

Indlægaf Bad Samaritan » 8. jun 2016, 16:05

Mit sidste forhold var sådan en roller-coaster dér, og jeg ville hellere waterboardes end at gå igennem alt det én gang til. Men så igen er det sjældent heller de dér forhold, hvor man bare tøffer rundt i stuerne og skynder sig at smile elskværdigt til hinanden, hvis man går i vejen for fjerneren eller lige kommer til at gnubbe hinanden den forkerte vej, hvor man knepper til ruderne dugger. Jeg ved hvilke forhold, jeg altid havner i, og hvilke typer jeg tiltrækkes af - og jeg ligger 100% som jeg har redt - men det du har, Joe... Det lyder godt nok også nice, og som noget jeg ville ønske, at jeg kunne komme til at opleve. Ikke fordi det er "ukompliceret". Men fordi det er ægte og ærligt, blottet og helt uden omsvøb - uden nogen form for forstillelse - og dét alene gør det til noget ikke-spor-farligt, og noget man da skulle være en total idiot for at ville ødelægge med dumt raseri.
2

Tilbage til "Forhold og sex"