Kan du blive dansker??

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1861
Likede indlæg: 10674

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Wizzze » 8. jun 2016, 14:22

Angelina skrev:
Lull skrev:
Angelina skrev:
Lull skrev:
Angelina skrev:
Flora skrev:
kokkenok skrev:
ShuruQ skrev:

Den er jeg med på. Hvor skal vi tage hen :-D?

Vi skal flygte, ad søvejen, til tyskland! :D

Jaa, os mig. Jeg vil også med :pompom: Skal vi sejle eller svømme? Og hvor skal vi bo? :gruble:

Jeg stemmer for vi kører over grænsen, jeg har bil... kender et pissefedt hotel lige på den anden side af grænsen til polen, der faktisk er billigere at bo end at betale husleje herhjemme... restauranten og baren er herregod!

Det lyder vildt fedt - må man godt komme med, selvom man bestod, dog på rent held og gætværk?

Kommer an på - hvor mange frikadeller spiser du i gennemsnit om året, vi skal nødig have nogen der er FOR danske med?

25 :D
Hjælper det hvis jeg også kan stille med en bil? Den har a/c og kan spille høj musik :kryds:

Min har klimaanlæg, lædersæder, usb oplader - og kan køre pænt stærkt :D

http://www.bt.dk/krimi/rolf-soerensen-d ... -koerekort :fløjt:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 413
Likede indlæg: 5890

Indlægaf Angelina » 8. jun 2016, 14:25

Wizzze skrev:
Angelina skrev:
Lull skrev:
Angelina skrev:
Lull skrev:
Angelina skrev:
Flora skrev:
kokkenok skrev:
ShuruQ skrev:

Jaa, os mig. Jeg vil også med :pompom: Skal vi sejle eller svømme? Og hvor skal vi bo? :gruble:

Jeg stemmer for vi kører over grænsen, jeg har bil... kender et pissefedt hotel lige på den anden side af grænsen til polen, der faktisk er billigere at bo end at betale husleje herhjemme... restauranten og baren er herregod!

Det lyder vildt fedt - må man godt komme med, selvom man bestod, dog på rent held og gætværk?

Kommer an på - hvor mange frikadeller spiser du i gennemsnit om året, vi skal nødig have nogen der er FOR danske med?

25 :D
Hjælper det hvis jeg også kan stille med en bil? Den har a/c og kan spille høj musik :kryds:

Min har klimaanlæg, lædersæder, usb oplader - og kan køre pænt stærkt :D

http://www.bt.dk/krimi/rolf-soerensen-d ... -koerekort :fløjt:

Kører jo ikke stærkt i Danmark, her hører jeg jo alligevel ikke hjemme... men tyskland, autobahn :love:
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 697
Likede indlæg: 5747

Indlægaf Rapfisk » 8. jun 2016, 14:39

Angelina skrev:
ShuruQ skrev:
Angelina skrev:
Flora skrev:
kokkenok skrev:
ShuruQ skrev:

Jeg skulle i såfald bare finde et sted at gemme mig eller håbe de ikke tjekker datoen i passet :P.

De tjekker jo kun passet hvis vi skal tilbage til Danmark... ikke den anden vej :D

Præcis. Vi kan bare ikke komme til Sverige :tie:
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 372
Likede indlæg: 6777

Indlægaf Flora » 8. jun 2016, 14:45

Den polske grænse er fint for mig :gogo: Alting er også billigt i Polen, så hvis det kniber med midlerne tager vi bare et smut over grænsen og handler :afro:

Jeg er SÅ færdig med Danmark! :wave2:
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 425
Likede indlæg: 4903

Indlægaf vibbsen » 8. jun 2016, 15:08

kokkenok skrev:BTW: Den mexikanske præsident er åbenbart statsleder i et nordamerikansk land

og paskontrollen ved den dansk/tysk grænse blev indført i Dec 2015!. Nå

30 rigtige.

Jeg finder selv ud. Jeg skulle bare til Åbenrå og så til højre?!

Veeeeent....Tag mig med...31 point....
1
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 425
Likede indlæg: 4903

Indlægaf vibbsen » 8. jun 2016, 15:16

[quote="Rapfisk"
De tjekker jo kun passet hvis vi skal tilbage til Danmark... ikke den anden vej :D[/quote]
Præcis. Vi kan bare ikke komme til Sverige :tie:[/quote]

Min nabo har en båd vi kan stjæle :slem: :slem: :slem: :slem:
2
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Fynbo
Kort karma: 18
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 180

Indlægaf Fynbo » 8. jun 2016, 15:17

40 rigtige.
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1022
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 10162

Indlægaf Daine » 8. jun 2016, 15:21

Jeg fik 35 point. Det er jeg da egenligt ret glad for, for jeg har lige investeret i egen bolig - det ville da være surt at skulle rejse fra den :D Men en del af svarene var rene gæt og jeg troede som andre, at det gjaldt ens paratviden. Det er egentlig nogle semitåbelige spørgsmål, det med Tycho Brahe gættede jeg forkert - men hvad hulan skal jeg bruge det rigtige svar til? Spørgsmål om politik og hvordan samfundet er sat sammen er fine nok, men det andet?
1
Der er to mænd i verden, der bestandig krydser min vej, den ene er ham jeg elsker, den anden elsker mig.
Den ene er i en natlig drøm, der bor i mit mørke sind, den anden står ved mit hjertes dør, jeg lukker ham aldrig ind.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 413
Likede indlæg: 5890

Indlægaf Angelina » 8. jun 2016, 16:02

Rapfisk skrev:
Angelina skrev:
ShuruQ skrev:
Angelina skrev:
Flora skrev:
kokkenok skrev:
ShuruQ skrev:

Jeg skulle i såfald bare finde et sted at gemme mig eller håbe de ikke tjekker datoen i passet :P.

De tjekker jo kun passet hvis vi skal tilbage til Danmark... ikke den anden vej :D

Der er da ved gud heller ingen der vil derop frivilligt...:D
1
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 518
Likede indlæg: 6018

Indlægaf dgd2007 » 8. jun 2016, 16:03

Jeg fik lige sneget mig igennem med 33 Billede
Nogle lidt sære spørgsmål ind imellem, må jeg sige. Om Carl Nielsen levede 5 år før eller senere, fx. :genert:

Men noget helt andet: Er det altid de samme spørgsmål? For så er det da rimeligt nok, at man ikke kan blive statsborger, hvis man ikke en gang gider lære 32 ud af 40 svar udenad - men selvfølgelig ikke bevis på, at man forstår en lyd af det danske samfund.
Senest rettet af dgd2007 8. jun 2016, 16:04, rettet i alt 1 gang.
0
Firebird
Kort karma: 159
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1275

Indlægaf Firebird » 8. jun 2016, 16:04

Jeg nøjes med at glæde mig over at havde jeg ikke klaret den danske, ved jeg at jeg kan klare den tyske. Flensborg er skam et vældig hyggeligt sted at bo. :D
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Firebird
Kort karma: 159
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1275

Indlægaf Firebird » 8. jun 2016, 16:06

Angelina skrev:
Rapfisk skrev:
Angelina skrev:
ShuruQ skrev:
Angelina skrev:
Flora skrev:
kokkenok skrev:
ShuruQ skrev:

Der er da ved gud heller ingen der vil derop frivilligt...:D

Ihvertfald ikke med mindre vi får Skåne Halland og Blekinge tilbage, men så er i jo ligevidt. Der må i så heller ikke være. ;)
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1022
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 10162

Indlægaf Daine » 8. jun 2016, 16:11

Jeg synes det er lidt mystisk, at man kan blive dansker på den baggrund. Havde det været 40 spørgsmål om basal viden om dansk politik, hvordan arbejdsmarkedet/sundhedsvæsenet/skolegang fungerer, hvem der kan og må hvad (her tænker jeg politi/domstole mv) og videre i den dur, SÅ gav det mening. Det ville jo give et billede af, om de havde forstået hvilket land det er, de har valgt at bosætte sig i og blive en del af.
4
Der er to mænd i verden, der bestandig krydser min vej, den ene er ham jeg elsker, den anden elsker mig.
Den ene er i en natlig drøm, der bor i mit mørke sind, den anden står ved mit hjertes dør, jeg lukker ham aldrig ind.
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 193
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 5611

Indlægaf Hunkat » 8. jun 2016, 16:49

Jeg kan ikke lade være med at tænke at hvis det er en test som bare handler om at læse en bog ("bare") og så huske svarene så kunne det jo ligeså godt have været en test i matematiske teorier. Det har da ikke en skid med at forstå Danmark eller dansk kultur at gøre (eller nogen anden form for selvstændig tænkning) at kunne sætte kryds i den rigtige boks efter en bog.

Så synes jeg de forrige år har været bedre, der har været ting som valgbarhed til folketinget og rettigheder og pligter i samfundet. Jeg kan godt lide ballet men jeg skal fandme ikke dømme som dansker eller ej på at kender handlingen i Sylfiden.

Jeg fik 31 rigtige forresten.
5
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 500
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 6058

Indlægaf Delfin » 8. jun 2016, 17:28

Ja det kan jeg godt.
Nogle af emnerne synes jeg er relevante at undervise nye danskere i, men der er også meget, jeg finder irrelevant. Det er selvfølgelig relevant at kende et grundrids af Danmarkshistorien, men hvorfor er det vigtigt at vide, hvilken restaurant, der har fået en Michelinstjerne eller kende til handlingen i en ballet? Det er sikkert fedt at kende til film som, som de fleste danskere kender og kan referere til, men om man lige ved, hvilket årstal den første Olsenbandefilm havde premiere er ikke så væsentligt. Jeg kender ikke undervisningsmaterialet, men der er så mange andre emner, der kunne være mere nyttige at have et godt kendskab til. Sådan noget som mellemmenneskelig kultur, normer, omgangsformer, humor, ironi, hvad mener vi, når vi taler om hele den pukkelryggede osv osv.
2
14 11 14 :banan:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"