Kan du blive dansker??

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3928

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Angelina » 8. jun 2016, 16:02

Rapfisk skrev:
Angelina skrev:
ShuruQ skrev:
Angelina skrev:
Flora skrev:
kokkenok skrev:
ShuruQ skrev:

Den er jeg med på. Hvor skal vi tage hen :-D?

Vi skal flygte, ad søvejen, til tyskland! :D

Jaa, os mig. Jeg vil også med :pompom: Skal vi sejle eller svømme? Og hvor skal vi bo? :gruble:

Jeg stemmer for vi kører over grænsen, jeg har bil... kender et pissefedt hotel lige på den anden side af grænsen til polen, der faktisk er billigere at bo end at betale husleje herhjemme... restauranten og baren er herregod!

Jeg skulle i såfald bare finde et sted at gemme mig eller håbe de ikke tjekker datoen i passet :P.

De tjekker jo kun passet hvis vi skal tilbage til Danmark... ikke den anden vej :D

Præcis. Vi kan bare ikke komme til Sverige :tie:

Der er da ved gud heller ingen der vil derop frivilligt...:D
1
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3416

Indlægaf dgd2007 » 8. jun 2016, 16:03

Jeg fik lige sneget mig igennem med 33 Billede
Nogle lidt sære spørgsmål ind imellem, må jeg sige. Om Carl Nielsen levede 5 år før eller senere, fx. :genert:

Men noget helt andet: Er det altid de samme spørgsmål? For så er det da rimeligt nok, at man ikke kan blive statsborger, hvis man ikke en gang gider lære 32 ud af 40 svar udenad - men selvfølgelig ikke bevis på, at man forstår en lyd af det danske samfund.
Senest rettet af dgd2007 8. jun 2016, 16:04, rettet i alt 1 gang.
0
Firebird
Kort karma: 160
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1284

Indlægaf Firebird » 8. jun 2016, 16:04

Jeg nøjes med at glæde mig over at havde jeg ikke klaret den danske, ved jeg at jeg kan klare den tyske. Flensborg er skam et vældig hyggeligt sted at bo. :D
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Firebird
Kort karma: 160
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1284

Indlægaf Firebird » 8. jun 2016, 16:06

Angelina skrev:
Rapfisk skrev:
Angelina skrev:
ShuruQ skrev:
Angelina skrev:
Flora skrev:
kokkenok skrev:
ShuruQ skrev:

Jaa, os mig. Jeg vil også med :pompom: Skal vi sejle eller svømme? Og hvor skal vi bo? :gruble:

Jeg stemmer for vi kører over grænsen, jeg har bil... kender et pissefedt hotel lige på den anden side af grænsen til polen, der faktisk er billigere at bo end at betale husleje herhjemme... restauranten og baren er herregod!

Jeg skulle i såfald bare finde et sted at gemme mig eller håbe de ikke tjekker datoen i passet :P.

De tjekker jo kun passet hvis vi skal tilbage til Danmark... ikke den anden vej :D

Ihvertfald ikke med mindre vi får Skåne Halland og Blekinge tilbage, men så er i jo ligevidt. Der må i så heller ikke være. ;)
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 8. jun 2016, 16:07

Angelina skrev:
Rapfisk skrev:
Angelina skrev:
ShuruQ skrev:
Angelina skrev:
Flora skrev:
kokkenok skrev:
ShuruQ skrev:

Nej :ad!:

Ikke nok med de taler svensk, så stammer ABBA også fra Sverige :tie:.
Senest rettet af ShuruQ 8. jun 2016, 17:16, rettet i alt 1 gang.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 717
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6829

Indlægaf Daine » 8. jun 2016, 16:11

Jeg synes det er lidt mystisk, at man kan blive dansker på den baggrund. Havde det været 40 spørgsmål om basal viden om dansk politik, hvordan arbejdsmarkedet/sundhedsvæsenet/skolegang fungerer, hvem der kan og må hvad (her tænker jeg politi/domstole mv) og videre i den dur, SÅ gav det mening. Det ville jo give et billede af, om de havde forstået hvilket land det er, de har valgt at bosætte sig i og blive en del af.
4
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3303

Indlægaf Hunkat » 8. jun 2016, 16:49

Jeg kan ikke lade være med at tænke at hvis det er en test som bare handler om at læse en bog ("bare") og så huske svarene så kunne det jo ligeså godt have været en test i matematiske teorier. Det har da ikke en skid med at forstå Danmark eller dansk kultur at gøre (eller nogen anden form for selvstændig tænkning) at kunne sætte kryds i den rigtige boks efter en bog.

Så synes jeg de forrige år har været bedre, der har været ting som valgbarhed til folketinget og rettigheder og pligter i samfundet. Jeg kan godt lide ballet men jeg skal fandme ikke dømme som dansker eller ej på at kender handlingen i Sylfiden.

Jeg fik 31 rigtige forresten.
5
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3854

Indlægaf Delfin » 8. jun 2016, 17:28

Ja det kan jeg godt.
Nogle af emnerne synes jeg er relevante at undervise nye danskere i, men der er også meget, jeg finder irrelevant. Det er selvfølgelig relevant at kende et grundrids af Danmarkshistorien, men hvorfor er det vigtigt at vide, hvilken restaurant, der har fået en Michelinstjerne eller kende til handlingen i en ballet? Det er sikkert fedt at kende til film som, som de fleste danskere kender og kan referere til, men om man lige ved, hvilket årstal den første Olsenbandefilm havde premiere er ikke så væsentligt. Jeg kender ikke undervisningsmaterialet, men der er så mange andre emner, der kunne være mere nyttige at have et godt kendskab til. Sådan noget som mellemmenneskelig kultur, normer, omgangsformer, humor, ironi, hvad mener vi, når vi taler om hele den pukkelryggede osv osv.
2
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3010

Indlægaf vibbsen » 8. jun 2016, 17:36

Hunkat skrev:Jeg kan ikke lade være med at tænke at hvis det er en test som bare handler om at læse en bog ("bare") og så huske svarene så kunne det jo ligeså godt have været en test i matematiske teorier. Det har da ikke en skid med at forstå Danmark eller dansk kultur at gøre (eller nogen anden form for selvstændig tænkning) at kunne sætte kryds i den rigtige boks efter en bog.

Så synes jeg de forrige år har været bedre, der har været ting som valgbarhed til folketinget og rettigheder og pligter i samfundet. Jeg kan godt lide ballet men jeg skal fandme ikke dømme som dansker eller ej på at kender handlingen i Sylfiden.

This. Jeg fik også 31 point. DUMPET !!!!!!

Jeg svarede bl.a. forkert på hvilket stjernebillede Tycho Brahe opdagede en ny stjerne i....Her tænker jeg : Hvor ligegyldigt kan det blive....Det kan åbenbart blive så ligegyldigt at man skal vide hvornår Carl Nielsen levede. Og hvornår man skrev folkeviserne ned....Til gengæld så ved jeg hvornår den første Olsenbanden film blev lavet....Ingen af delene opfatter jeg som noget særlig kvalificerende.
2
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1529

Indlægaf Bad Samaritan » 8. jun 2016, 17:38

Sådan ville danskedsprøven se ud, hvis vi ikke havde en regering fyldt med kanonkonger og små svindlere:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 8. jun 2016, 17:56

Bad Samaritan skrev:Sådan ville danskedsprøven se ud, hvis vi ikke havde en regering fyldt med kanonkonger og små svindlere:

Kun Mogens Glistrup ville bestå den test.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 8. jun 2016, 17:57

vibbsen skrev:
Hunkat skrev:Jeg kan ikke lade være med at tænke at hvis det er en test som bare handler om at læse en bog ("bare") og så huske svarene så kunne det jo ligeså godt have været en test i matematiske teorier. Det har da ikke en skid med at forstå Danmark eller dansk kultur at gøre (eller nogen anden form for selvstændig tænkning) at kunne sætte kryds i den rigtige boks efter en bog.

This. Jeg fik også 31 point. DUMPET !!!!!!

Jeg svarede bl.a. forkert på hvilket stjernebillede Tycho Brahe opdagede en ny stjerne i....Her tænker jeg : Hvor ligegyldigt kan det blive....Det kan åbenbart blive så ligegyldigt at man skal vide hvornår Carl Nielsen levede. Og hvornår man skrev folkeviserne ned....Til gengæld så ved jeg hvornår den første Olsenbanden film blev lavet....Ingen af delene opfatter jeg som noget særlig kvalificerende.

Jeg kunne ikke huske den med Tycho Brahe. Men jeg gik forbi Planetariet for ikke så længe siden, og restauranten derinde hedder Cassiopeia, så jeg gættede. :D
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3416

Indlægaf dgd2007 » 8. jun 2016, 18:09

Kattefjæs skrev:Jeg kunne ikke huske den med Tycho Brahe. Men jeg gik forbi Planetariet for ikke så længe siden, og restauranten derinde hedder Cassiopeia, så jeg gættede. :D

Men det viser jo også netop din tilknytning til landet :fløjt:
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3854

Indlægaf Delfin » 8. jun 2016, 18:18

dgd2007 skrev:
Kattefjæs skrev:Jeg kunne ikke huske den med Tycho Brahe. Men jeg gik forbi Planetariet for ikke så længe siden, og restauranten derinde hedder Cassiopeia, så jeg gættede. :D

Hvordan det?
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 8. jun 2016, 18:25

dgd2007 skrev:

Ja, jeg har engang været på Vesterbro, ergo er jeg dansk nok. :lol:

Jeg viser mig ellers sjældent i den del af byen.... :nej:
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"