Kan du blive dansker??

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 479
Likede indlæg: 1566

Re: Kan du blive dansker??

Indlægaf Spjaerten » 9. jun 2016, 17:08

Nope fik 31.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3378

Indlægaf FruDulle » 9. jun 2016, 17:56

Alle kan vel blive enige om at spørgsmål om eksempelvis viserne er ret så ligegyldige. Men som jeg forstod det da de havde det oppe i 24/7 morgen, handler det i ligeså høj grad om at man ser et engagement og at man gør en indsats for at få det statsborgerskab og det er så bl.a. Ved at sætte sig ind i de her ting om kultur, socialsystem osv osv.

Pensum er 150 sider. Jeg synes egentligt at det er sådan lidt latterligt med alle de der fb opslag om at "ih og åh jeg kan ikke blive dansker, så udvis mig", og så med henvisning til at staten er ond mod indvandrere og det er latterlige spørgsmål. Folk har jo ikke terpet de her 150 sider inden at de tog prøven. Så det er jo nogle andre forudsætninger, med mindre at man huske alt fra A-Å af hvad man har lært i skolen.
7
Whatever
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9135

Indlægaf Fru Sunshine » 9. jun 2016, 18:21

Jeg synes nu altså, at den test er tåbelig.
Godt for min gemal, at han ikke gider være dansk statsborger.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3079

Indlægaf Rakel » 9. jun 2016, 20:10

Sagtens. Fik 38 rigtige og et pensum på 150 sider burde langt de fleste kunne håndtere og lidt opmærksomhed på, hvad der foregår forud for prøven. Trods alt.
2
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 10. jun 2016, 06:17

Jeg synes egentlig Mattias Tesfaye har et ganske udmærket indlæg om det på sin væg.
https://www.facebook.com/stemtesfaye/po ... 9040575089

Ville du føle dig provokeret, hvis du søgte statsborgerskab i Brasilien og de bad dig læse 148 sider om landets historie, og herefter tage en test som bevis for, at du havde forstået det?

Jeg ville ikke. Derfor mener jeg også, at det er helt rimeligt, at folk der søger om dansk statsborgerskab, skal bestå indfødsretsprøven.

Derudover skal ansøgerne også have boet i Danmark en række år, snakke dansk, have tjent sine egne penge (eller fået dagpenge, SU eller pension) og ikke have begået grov kriminalitet. Det synes jeg også er fair.

Før folketingsvalget havde prøven mange aktuelle og hverdagsagtige spørgsmål. F.eks. hvilken TV-serie Ole Bornedal havde instrueret til DR eller hvad EUX er for noget. Denne prøve havde opbakning fra Enhedslisten, SF, Radikale og Socialdemokraterne.

Efter folketingsvalget ønskede de borgerlige partier, at prøven skulle omhandle lidt flere historiske emner og lidt færre aktuelle. Det har vi socialdemokrater tilsluttet os. Selve spørgsmålene udarbejdes dog alene af regeringen. Efter min mening har spørgsmålene i 2016 været lidt for meget ”Gud, konge og fædreland” – det gælder f.eks. den dybere mening bag en ballet eller folkeviserne. Derudover mener jeg godt de kunne omarbejdes. Er det f.eks. vigtigt at vide om Olsen Banden havde premiere i 1968 eller 1971? Spørgsmålet burde have lydt: Er Olsen Banden en film fra 1970’erne, en kriminalroman fra 1930’erne eller en moderne tegneserie? Det ville vise mere præcist om ansøgerne havde læst materialet, eller om de bare havde klæbehjerne.

I forgårs skulle ansøgerne op til prøven efter at have læst de 148 sider. Om 14 dage ved vi, hvor mange der dumpede. Fra Socialdemokratiets side mener vi, at det er et problem hvis dumpeprocenten stiger drastisk. Men lad os lige afvente resultatet, før vi går amok over niveauet. De folk der søger statsborgerskab har som regel læst deres lektier grundigt. Og vi kan vel stadig vente 14 dage på en saglig diskussion.

Vi deltager også meget gerne i diskussioner om selve spørgsmålenes udformning, så de kan blive bedre og mere relevante næste år. Men vi står fast på, at der skal være en prøve. Vi er et land med høj grad af omfordeling mellem landsdele, aldersgrupper og sociale klasser. Hvis det skal fungere, kræver det at vi har en fællesmængde af historie og kultur, der giver samfundet sammenhængskraft. Vi er ikke et samfund, der kan fungere hvis vi lever i hver vores adskilte "kulturelle ghettoer". Derfor synes jeg det er fornuftigt, at folk der beder om statsborgerskab også har bevist et minimum af indsigt i vores lands historie. Det er rimeligt.
5
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1505

Indlægaf Bad Samaritan » 10. jun 2016, 14:02

Jeg har ikke nogen bøf med en prøve som sådan, og deler egentlig den dér betragtning med at man godt kan tillade sig at forvente et minimum af indsigt i samfundsmæssige forhold fra mennesker som kommer hertil med ønske om at blive her permanent. Men jeg synes indholdet af prøven i dens nuværende form (som jeg i øvrigt bestod med topscore, før nogen skulle beskylde mig for at pive over sure rønnebær :lol: ) er komplet idiotisk. Ingen bliver klogere på nogen særegen form for "danskhed" (hvad fanden det så end er for en størrelse) af at læse op på det dér - og så er det sådan set ligegyldigt hvilken del af verden man kommer fra.

Det ville give langt mere mening, hvis prøven - ligesom den hollandske - omhandler overordnede temaer omkring samfundets opbygning, demokratiets grundsten, magtens tredeling, religions- og ytringsfriheden, og retten til ikke at blive forfulgt eller forskelsbehandlet med afsæt i køn/etnicitet/seksualitet/etnisk baggrund. Ting vi ALLESAMMEN - dem, som er født her, og dem som er kommet hertil senere - har til fælles, og ting som vi gerne VIL have tilfælles med de nyankomne i fremtiden, i stedet for det dér Olsen-bandefis...

.. og hvis vi så ovenikøbet kunne gøre det sådan, at havde man først bestået den, så var man DANSKER uanset hvad, og så holdt politikerne endegyldigt KÆFT med alle mulige særregler om, hvad man må og ikke må have i eller ovenpå hovedet, og alle de dér små julelege, der hele tiden skal sikre at de altid lige er perkere nok til at man kan smide dem på flyet, der bliver for ubehagelige at høre på, så ville det også bare være peachy.
5
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1110

Indlægaf Torn » 10. jun 2016, 14:17

Jeg fik 31 rigtige og bliver derfor ikke dansker, bortset fra at jeg er det.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3392

Indlægaf dgd2007 » 10. jun 2016, 14:21

Nu skal man jo stadigvæk huske, at debattørerne her (formentlig) har taget prøven uden først at have læst undervisningsmaterialet. :engel:
3
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 10. jun 2016, 14:29

dgd2007 skrev:Nu skal man jo stadigvæk huske, at debattørerne her (formentlig) har taget prøven uden først at have læst undervisningsmaterialet. :engel:

Naturligvis. Men hvis prøven skal afspejle det særligt danske og danskhed, er det interessant, at etnisk danskere/og-eller danske statsborgere ikke kan svare og bestå prøven umiddelbart.
3
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 10. jun 2016, 16:04

Torn skrev:
dgd2007 skrev:Nu skal man jo stadigvæk huske, at debattørerne her (formentlig) har taget prøven uden først at have læst undervisningsmaterialet. :engel:

Naturligvis. Men hvis prøven skal afspejle det særligt danske og danskhed, er det interessant, at etnisk danskere/og-eller danske statsborgere ikke kan svare og bestå prøven umiddelbart.

Hvis du skulle indrette prøven så ingen etniske danskere svarede forkert, så ville prøven være værdiløs. Den skal afspejle et engagement i at sætte sig ind i dansk historie og dansk kultur. For at gøre indsatsen overskuelig har man så lavet nedfældet 148 sider, som skal læses inden man skal op til prøven.
4
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. jun 2016, 16:36

"Den der indfødsretsprøve? Jeg har ikke siden folkeskolen oplevet så meget trodsig stolthed over at dumpe en prøve, som man ikke har læst op på pensum til."

Lasse Rimmer, Facebook.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 10. jun 2016, 16:57

Precaseptica skrev:
Torn skrev:

Hvis du skulle indrette prøven så ingen etniske danskere svarede forkert, så ville prøven være værdiløs. Den skal afspejle et engagement i at sætte sig ind i dansk historie og dansk kultur. For at gøre indsatsen overskuelig har man så lavet nedfældet 148 sider, som skal læses inden man skal op til prøven.

Min pointe var ikke, at alle absolut skulle bestå. Min pointe var, at hvis prøven skal afspejle danskhed (mentalitet, samfund, kultur?), ville et godt udgangspunkt være, at en overvejende del af den danske befolkning (som repræsentanter for dansk mentalitet, samfund og kultur) umiddelbart kunne svare på prøven og bestå. Handler prøven ikke om danskhed, men om at bevise, at man kan finde ud af at læse en tekst på 148 sider, kan jeg måske se en pointe i spørgsmålene - men så ikke se en pointe med danskhedsprøven...
1
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 10. jun 2016, 17:08

Torn skrev:Min pointe var ikke, at alle absolut skulle bestå. Min pointe var, at hvis prøven skal afspejle danskhed (mentalitet, samfund, kultur?), ville et godt udgangspunkt være, at en overvejende del af den danske befolkning (som repræsentanter for dansk mentalitet, samfund og kultur) umiddelbart kunne svare på prøven og bestå. Handler prøven ikke om danskhed, men om at bevise, at man kan finde ud af at læse en tekst på 148 sider, kan jeg måske se en pointe i spørgsmålene - men så ikke se en pointe med danskhedsprøven...

Det er i grunden et lidt dybere spørgsmål end det ser ud til at være. Du spørger jo egentlig til hvorvidt historie og kultur kan binde sig på en nationalitetsfølelse, uden at komme til udtryk igennem paratviden man altid kan trække på. For det ER vores historie og det ER vores kultur, men det er ikke noget vi allesammen kollektivt holder i erindring.

Men jeg vil nu vove at påstå, at Harald Blåtand har noget at sige for hvad det betyder at være dansk. At den danske reformation og relativt hurtige overgang til protenstantismen udgør en væsentlig del af det moralske grundlag vi stadig i dag dømmer ud fra - også selvom vi efterhånden ikke er religiøse mere. At Olsen Banden har mere at gøre med dansk kultur end de nymoderne importerede franchise tv-shows fra udlandet.
Og det er helt klart kun min holdning. Jeg er ganske åben for at kunne tage fejl.

Så måske burde man spørge ind til mere aktuelle systemer og problemer, hvis man vil kaptivere hvordan vi lever i Danmark i dag. Men omvendt stod jeg også på en grillbar den anden dag og overhørte to gutter, der umiddelbart var fra Tyrkiet, snakke om at have været på ferie i Tyskland. De mente at det var 100% det samme. Danmark var, for dem at se, komplet ens med Tyskland. Lidt på samme måde som jeg har oplevet andre sammenligne Japan og Kina, som om der ingen forskel var.

Er det danskernes meget globaliserede, og i virkeligheden meget lidt "danske", hverdag man er ude efter at kunne begå sig i på parlør-vis? Eller er det en dybere forståelse for hvor det danske folk har sit ophav, hvor vores kultur finder dets rødder og hvordan vores historie påvirker hvem vi er i dag?

Der er trods alt ikke tale om en prøve man skal bestå for at kunne opholde sig i landet, men på at kunne kalde sig dansk statsborger.
Senest rettet af Precaseptica 10. jun 2016, 17:26, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
SoMaPe
Kort karma: 2
Likede indlæg: 55

Indlægaf SoMaPe » 10. jun 2016, 17:10

Jeg tog en test i går, men den havde andre spørgsmål end denne.

Jeg bestod ingen af dem.
0
Kinda Pissed About Not Being A Mermaid
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 230
Likede indlæg: 2442
Kontakt:

Indlægaf Annione » 10. jun 2016, 17:30

Nope. 29 rigtige.
Jeg sidder i Bergen og venter på flyet til Kbh. Mon jeg ikke bare skulle overveje at blive her? Er virkelig glad for Norge.
0
At rejse er at leve :love2:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"